Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur: Lättåtkomlig kamera vid skidåkning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag var ute och åkte skidor härom dagen och tyckte det var väldigt bökigt med ryggsäck, att behöva plocka fram och plocka ner kameran hela tiden.

I det långa loppet kan det bli så att man inte "orkar" ta fram kameran bara för att ta den där snabba bilden. Jag provade att ha den på axeln men det gick inge vidare. Man vill ha kameran tillgänglig på ett snabbt och enkelt sätt.

Kamera:
D300 + 70-200 2,8

Vad är enklaste sättet att snabbt ha kameran tillgänglig vid tex vandring eller skidåkning. Finns det någon typ av sele med hållare som man lätt kan lägga kameran i på ryggen? Ungefär som skidskyttarnas hållare för geväret.

Tankar kring detta?

Jag har använt Kata T214, dock är den kanske för liten för att rymma kamera + 70-200. Jag har haft D80 + 80-200/2.8, men det var nog precis på håret om jag minns rätt att den rymdes. I alla fall är det en väska av "slingshot"-modell som är kanon att ha på ryggen och sen enkelt dra fram på magen när man vill åt kameran, fungerar perfekt på skidor eller cykel.

Exakt något sånt där som i sista länken:
http://www.thinktankphoto.com/feature_cat_slide_pop.php?ftr=DgtlHlstr_DHHNS_1

En nackdel är väl locket som man måste öppna och stänga eller se sig fladdra framför näsan under skidåkningen. Dessutom verkar botten på väskan vara en klar begränsning, i framtiden kanske man vill ha något ännu längre än 70-200, om ens det objektivet får plats i väskan. (tillägg: hittade denna nu! http://www.thinktankphoto.com/feature_cat_slide_pop.php?ftr=DgtlHlstr_DHO_4)

Men finns något ÄNNU mer lättåtkomligt?

Tänk er som en vadderad "tub" som man spänner fast sådär på magen som i länken ovan.. I tuben stoppar man ner objektivet och sedan behöver man bara ta upp kameran utan krussiduller.

Finns något sådant eller måste jag damma av mina gamla kunskaper från skolans syslöjd?

Den där selen passar ju till flera olika modeller/storlekar på väskor, så du kan nog hitta en som passar sitt objektiv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto