Annons

Hur länge ska vi "översätta" till 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det är brännvidden som ska stå på objektivet är väl självklart men frågan är om det finns ett bättre sätt att jämföra bildvinklar än att ha 35mm film som "rikslikare" och ha en cropfaktor för varje sensorstorlek.

Egentligen gör det ju det: det hade varit bättre att prata i termer om just bildvinkel. Men i praktiken tror jag det är omöjligt att införa eftersom cropfaktorn har blivit så inarbetad. Så under överskådlig framtid får vi nog ha kvar det systemet. Och även om man talar om bildvinklar blir det inte helt entydigt eftersom utsnittet hos bilden som helhet vid en viss bildvinkel blir lite olika beroende på om sensorn är 1:1, 4:3, 3:2 eller 16:9.

Johannes

Kan vi inte åtminstone enas om att sluta med det förhatliga ordet "cropfaktor"? Vi bor faktiskt i Sverige, och här talar vi svenska. Alltså heter det beskärningsfaktor, för farao! ;-)

roinek skrev:
därför bode förslaget innan med:
28mm@1, o [email protected] vara ett sätt att ange det fela.

Roine

Det blir ju en herrans massa siffor att trycka på gluggen eftersom senssornera är olika stora 1:1, 1:1,3 1:1,5 1:1,6 och 1:2 beroende på kamera. Prova att få plats med allt detta samt skärpdjupsskalan på en fast 24mm.

Då är det bättre att man fortsätter med faktiskt brännvidd, och så angera man bildvinkel för några typiska senssorer i databladet eller på kartongen.

Många verkar hänga upp sig på vilken upplevd brännvid man får med cropfaktorn. Jag tittar oftare på perspektivet och hur motivkomposionen ändras för objekt som inte är i samma plan ifrån kameran. Här behöver jag inte fundera på cropfaktor eftersom motivkomponenterna är konstanta oberoede av senssor.

man skulle väl kunna få en liten påse med olika skalor att klämma fast på objektivet. Röd ring = 1.0, gul = 1.3, blå =1,5 osv...

Tänkte mer att man anger 35 mm som idag men med tilllägget vad det blir i 1,6 världen då den är lite dominerande idag, dvs en uppgift till, ev kan man tänka sig 28(35) som notation

Roine

Nome Nescio skrev:
Det blir ju en herrans massa siffor att trycka på gluggen eftersom senssornera är olika stora 1:1, 1:1,3 1:1,5 1:1,6 och 1:2 beroende på kamera. Prova att få plats med allt detta samt skärpdjupsskalan på en fast 24mm.

Då är det bättre att man fortsätter med faktiskt brännvidd, och så angera man bildvinkel för några typiska senssorer i databladet eller på kartongen.

Många verkar hänga upp sig på vilken upplevd brännvid man får med cropfaktorn. Jag tittar oftare på perspektivet och hur motivkomposionen ändras för objekt som inte är i samma plan ifrån kameran. Här behöver jag inte fundera på cropfaktor eftersom motivkomponenterna är konstanta oberoede av senssor.

Brännvidd i mm är väl inget knepigt, bara man talar om vilken kamera/sensorstorlek det är till.

Lite som att köpa bildäck, 195/55R13 är ganska breda till en liten bil, (Vad fan har du för bil?, komentar från däcksäljare) medan 205/80R16 ser smalt ut på en VW Syncro.

205 är alltså bredare än 195.

HDFS) (KGS skrev:
man skulle väl kunna få en liten påse med olika skalor att klämma fast på objektivet. Röd ring = 1.0, gul = 1.3, blå =1,5 osv...

Dagens bästa tipps. Om man köper en liten exlusivare glugg, får man tråden i röd/guld färg eller vad som nu kan matcha till objektivets rand?

1mm är en millimeter, hur man än vrider och vänder så förblir ett avstånd konstant så länge vi håller oss till klassisk fysik.

Tänk om våra austronauter vill att vi skall plita ned bränviddsförlängningen eftersom de har en relativistiks hastighet?

Även om jag i grunden är utpräglad humanist har jag ibland mina cyniska stunder...

Information är ju alltid bra om det blir i lagom mängd. Men det kan bli för mycket. Jag ställer mig frågan om det trots allt inte är så att vi bör låta individen ta ansvar för sitt handlande.

Som flera påpekat är brännvidden densamma oavsett vilket hus man använder. Idag används 24x36 som referensstorlek och de flesta "gamla" fotografer vet vad det innebär om man har en mindre sensor på sitt hus.

Sedan finns det några få "gamlingar" som inte satt sig in i problemet samt de som är nybörjare och köper sin första systemkamera. Är det för dem vi skall skapa ett nytt system med fler siffror, olikfärgade ringar, "bildvinkeltal" o.s.v. Då måste de ju sätta sig in i det också, det som fortfarande på sitt sätt är relaterat till 35 mm och kräver den kunskapen... Eller skall vi skapa det för för oss andra som redan har hyfsat god koll på det?

Kanske kan man skapa ett helt nytt system som inte är relaterat till brännvidden, vad vet jag. Men då måste vi samtidigt sätta oss in i det nya systemet och relatera det till nuvarande "beskärningsfaktorsystem" som är kopplat till 35 mm... :)

Nej, låt individen ta ansvar för sitt kunnande och låt tiden ha sin gång. Detta är bara i sin linda, om några år kommer det att vara fullständigt naturligt att ta hänsyn till dessa faktorer. OM INTE...övervägande delen av husen har 24x36-sensor då...

Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, det är inte min mening. Detta är bara lite funderingar.

Re: Re: Jag säger bara....

Makten skrev:
Ja, det där är ju en mängd olika enheter. En millimeter är en millimeter, och den ändras inte för att man byter sensor.
Det är ju det den gör, fota en milimeter och byt sensor så ser du att det blir skillnad:)

Vad som i så fall är intressantare är att man när det gäller kompaktkameror framförallt framhärdar antalet ggr zoom utan att i många annonser ens tala om vad det motsvarar i någon referens...

Va' kul diskussion det blev, med många bra idéer! Jag fick en alldeles egen (tror jag) medan jag läste era.

Brännvidden är och förblir densamma, det kan vi vara överens om. Att göra om den, förefaller dumt. Kanske borde man i stället göra en skala för varje sensorformat som säger vad som är extrem vidvnkel, vidvinkel, "normal", lite tele, mycket tele.

För 24x36 skulle det bli något sån't här (gränserna påhittade helt av mig):

10-24mm extrem vidvinkel
24-35mm vidvinkel
35-65mm normal
65-105mm lite tele
105mm och uppåt mycket tele

eller nå't. Sedan tittar man i tabellen för sin sensorstorlek när man vill handla, och vips vet man. De som har erfarenhet av 35mm-världen kan titta i tabell för 24x36 först för att kalibrera sig med tabellförfattaren, och sedan titta i sin "egen" tabell. De som inte har erferenhet behöver bara sin egen tabell.

Sedan var det där med skärpedjup som jag faktiskt inte förstått än...

Vad sägs?

Per.

perstromgren skrev:

Sedan var det där med skärpedjup som jag faktiskt inte förstått än...

Skärpedjupet förändras inte alls om man minskar sensorns storlek.

Om man däremot backar, för att få samma utsnitt som man skulle fått med en större sensor så förändras skärpedjupet. Inte på grund av sensorstorleken, men på grund av fotograferingsavståndet.

Re: Re: Re: Jag säger bara....

bEPH skrev:
Det är ju det den gör, fota en milimeter och byt sensor så ser du att det blir skillnad:)
Jaja, men man kan ju inte sätta felaktiga uppgifter på objektivet. Brännvidd är ett fysikaliskt begrepp, och att skriva 18 när det är 28 är ju ren lögn.

Man ska faktiskt kunna ställa lite krav på folk istället för att börja märka om objektiv. Man kan inte anpassa allt efter de lataste människorna som vill ha det mesta serverat på silverfat. Oftast vill dessa personer snålhandla på nätet och träffar aldrig en vanlig rådgivare IRL.

Begriper man inte hur saker och ting fungerar, får man snällt bege sig till en riktig handlare och betala för informationen. Så funkar det med allt! Förhoppningsvis har man lärt sig lite till nästa inköp och kan då jaga priser utan att köpa grisen i säcken.

marooned skrev:
Man ska faktiskt kunna ställa lite krav på folk istället för att börja märka om objektiv. Man kan inte anpassa allt efter de lataste människorna som vill ha det mesta serverat på silverfat. Oftast vill dessa personer snålhandla på nätet och träffar aldrig en vanlig rådgivare IRL.

Begriper man inte hur saker och ting fungerar, får man snällt bege sig till en riktig handlare och betala för informationen. Så funkar det med allt! Förhoppningsvis har man lärt sig lite till nästa inköp och kan då jaga priser utan att köpa grisen i säcken.
Det är inte direkt mycket begärt att tillverkare och försäljare påtalar på t ex hemsidor under respektive kameramodell att man bör tänka på den skenbara brännviddsförlängningen. Vad tjänar man på att folk köper fel grejor och blir missnöjda?

Makten skrev:
Det är inte direkt mycket begärt att tillverkare och försäljare påtalar på t ex hemsidor under respektive kameramodell att man bör tänka på den skenbara brännviddsförlängningen. Vad tjänar man på att folk köper fel grejor och blir missnöjda?
Det kan jag hålla med dig på, Martin. Men att börja med olika märkningar på själva gluggen tycker jag är overkill.

Sedan funderar jag över om problemet är så stort egentligen? De flesta som handlar över nätet vet nog vad de vill ha och blir inte missnöjda. De som inte vet kommer att vara lyckligt ovetande och tycka att livet leker. Ända tills att sanningen går upp för dem och DÅ blir gluggen kass. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar