Annons

Hur länge ska vi "översätta" till 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det digitala verkar...svårt... ;)

Väntar nog ett tag till med att köpa nå'n...
I alla fall tills det kommer en "fullformatsensor" i en mätsökarkamera! :) ;)

Då vet jag hur mina "gamla brännvidder funkar"! ;)

Re: Re: Re: Jag säger bara....

bEPH skrev:
Det är ju det den gör, fota en milimeter och byt sensor så ser du att det blir skillnad:)
Nej, inte på några som helst villkors vis. Det blir *ingen* skillnad. Ingen.

Ett givet objektiv, med given brännvidd och given fokusering, producerar *en* skarp bild på ett givet avstånd från den bakersta linsen. Vilken del av denna bild du sedan väljer ut (=vilken storlek på avbildningsytan/sensorn/filmen du väljer) påverkar inte objektivet eller den producerade bildens egenskaper. Den är vad den är.

Makten skrev:
Det är inte direkt mycket begärt att tillverkare och försäljare påtalar på t ex hemsidor under respektive kameramodell att man bör tänka på den skenbara brännviddsförlängningen. Vad tjänar man på att folk köper fel grejor och blir missnöjda?

Det skulle de faktiskt kunna göra, klart och tydligt tillsammans med hur många megapixlar det är. Då är det ingen som kan skylla på att de har missat detta. Exempelvis: Nikon D80, 10 mpix, 3bps, skenbar brännviddsförlängning 1.5x.

Förhoppningsvis är detta ett övergående behov så snart som det blir en självklarhet med sensorer i FULLFRAME.

(He he ursäkta mitt oseriösa inlägg men är så trött på de kompromisser i form av brus och pyttesmå sökare som ofta kommer med de små sensorerna, samt att det uppstår behov av nya och fler brännvidder på objektiven, vilket i sin tur lär bli dyrare för konsumenten).

danneman skrev:
Förhoppningsvis är detta ett övergående behov så snart som det blir en självklarhet med sensorer i FULLFRAME.
Ahh, du menar sensorer i bladfilmsformat? ;-)

Allvarligt talat, "problemet" är ju precis detsamma, vilka två format man än diskuterar. Enda skillnaden i den digitala världen, är ju att man för första gången, mer eller mindre obehindrat, har kunnat använda samma objektiv i det nya formatet som i det gamla. Annars är ju "problemet" som sagt exakt detsamma om man diskuterar en Hasselbladare och en Nikon F5 (vad är "Full Frame" där, egentligen)?

jag ser inte problemet riktigt.
brännvidden är som flera påpekat, vad den är. Den förändras inte beroende på vilken kamera som setter fast på gängan baktill.

När jag skulle köpa min D70, som var och är min första DSLR stötte jag för första gången på begreppet "brännviddsförlängning" (eller cropfactor mm) och hade inga som helst problem att fatta vad det handlade om. Detta trots ringa SLR-erfarenheter sedan innan. Databladen till de kameror jag kikat på anger alla hur stora sensorn är och dess förhållande till småbildsfilmen.

Vad jag menar är, att är man intresserad över huvud taget att veta, så är det inga problem. Vill man inte veta, ja då hjälper ingen information i världen. Till syvende och sist ser ju även den mest illiterata fotograf i sökaren vad han/hon får med och inte. Vill man ha mer vidvinkel måste man helt enkelt lära sig att man måste ha ett objektiv med kortare siffror. Om man då inför flera parallella system för 2x, 1,5x, 1,6x mm så kommer nog den fotografen bli förvirrad istället.

/E

perstromgren skrev:
Va' kul diskussion det blev, med många bra idéer! Jag fick en alldeles egen (tror jag) medan jag läste era.

Brännvidden är och förblir densamma, det kan vi vara överens om. Att göra om den, förefaller dumt. Kanske borde man i stället göra en skala för varje sensorformat som säger vad som är extrem vidvnkel, vidvinkel, "normal", lite tele, mycket tele.

För 24x36 skulle det bli något sån't här (gränserna påhittade helt av mig):

10-24mm extrem vidvinkel
24-35mm vidvinkel
35-65mm normal
65-105mm lite tele
105mm och uppåt mycket tele

eller nå't. Sedan tittar man i tabellen för sin sensorstorlek när man vill handla, och vips vet man. De som har erfarenhet av 35mm-världen kan titta i tabell för 24x36 först för att kalibrera sig med tabellförfattaren, och sedan titta i sin "egen" tabell. De som inte har erferenhet behöver bara sin egen tabell.

Sedan var det där med skärpedjup som jag faktiskt inte förstått än...

Vad sägs?

Per.

Enkelt och bra. Benämn objektiven efter vad de är.

Då blir det för en vanlig digital systemkamera följande:

• 17 mm och kortare mycket vidvinkel
    18-50 mm normalzoom
    30 mm normalobjektiv
    50-135 mm telezoom
    105 mm och längre mycket tele
Jag tycker inte man ska krångla till det i onödan.

Re: Re: Re: Re: Jag säger bara....

Makten skrev:
Jaja, men man kan ju inte sätta felaktiga uppgifter på objektivet. Brännvidd är ett fysikaliskt begrepp, och att skriva 18 när det är 28 är ju ren lögn.

Men fortfarande så är brännvidden 18mm på t.ex. Canon EF-S 18-55. Men utsnittet motsvarar 28mm. Det skulle vara som att mäta i tum, vända på tumstocken och läsa av i cm ;)

Re: Re: Re: Jag säger bara....

bEPH skrev:
Det är ju det den gör, fota en milimeter och byt sensor så ser du att det blir skillnad:)

Nej, en mm är alltid en mm i skala 1:1 oavsett sensor. Däremot blir en mm inte en mm om du önskar att förstora upp en bild tagen med en APS-C kamera till samma storlek som en bild tagen med en kamera med småbildsformatet 24x36mm. Men detta beror på den ökade förstoringsgraden vid kopieringen. På en sensor som är 22,5mm stor får du plats med precis 22,5mm i skala 1:1.

perstromgren skrev:
En del av oss verkar märkligt förtjusta i den gamla valutan, dvs småbild. Så till den grad att vi diskuterar hur lång brännvidden "egentligen är", och liknande fånerier. Jag blev påmind om saken, av tråden som behandlar förhållandet mellan skärpedjupet för optiken om den sitter på en D200 eller en F5.

Kanske är det dags att överge omvandlingsfaktorerna och skapa oss nya tumregler, vi som använder kameror med en sensor mindre än 24x36?

Ett I-landsproblem, förvisso.

Per.
Jag tror vi får dras med våra I-landsproblem. Systemet är alltför inpräntat i våra huvuden och vilar på andra mätreferenser, som bildvinkel, bländare, skärpedjup, ISO, ljusförlust vid närgränser, slutartider osv. Allt hänger ihop på ett genialt sätt och utgår ifrån 24 X 36. Jag tror också att framtidens fotoindustri kommer återgå till FF så fort man hittat ett smidigt o billigt sätt att tillverka dessa.

hasse lundberg skrev:
Japp!
Ställ fokus i manuell.
Greppa med pekfinger och tumme runt objektivet och vrid tills du har fokus där du vill ha den.
Går bra med antingen höger eller vänster hand.
Kanon, jag har länge velat lära mig vilka fingrar som skall användas vid manuell fokusering. Tidigare har jag nypt fast kameran mellan hakan o bröstet och använt mina bägge lillfingrar för att focusera med. Som ni fattar så finns det inte möjlighet att manövrera en tumstock dessutom. Men med ditt geniala sätt har man ju ena handen fri för tumstocken. Funkar det bara med Canonprylar, eller kan jag göra på samma sätt med min Nikonutrustning?

paul innergård skrev:
Funkar det bara med Canonprylar, eller kan jag göra på samma sätt med min Nikonutrustning?

Sorry, men det är bara Canon som har det som tillval. Kör du med Nikon får du leta efter en pirattumstock...

/Inte alls OT

Jeppe skrev:
Sorry, men det är bara Canon som har det som tillval. Kör du med Nikon får du leta efter en pirattumstock...

/Inte alls OT
Det är som vanligt. Canon har ett större o mer varierat utbud, även när det gäller tumstockar. Jag ger mig tusan på att det är både IS och USM på den.

paul innergård skrev:
Det är som vanligt. Canon har ett större o mer varierat utbud, även när det gäller tumstockar. Jag ger mig tusan på att det är både IS och USM på den.

Absolut, den är helt tyst när man vecklar ut den och den svajjar inte. Inte ens vid längsta avståndet.

/Jeppe som slutar med OT nu ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar