Annons

Hur länge kan man begära att en dator håller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan ju fortsätta med att förklara att det jag fick in i min W2K Pro-installation var skit som spridde sig just via nätverk och m h a ett säkerhetshål i just en av de tjänster som låg igång i Windows. Om jag minns rätt var det RPC. Hade en brandvägg funnits så hade spridningssättet inte fungerat eftersom det hade varit stopp.

En brandvägg löser inte allt, men stoppar vissa saker. En lösning passar inte för allt helt enkelt.

Trådskaparen!
Vilka processer är det som slukar din CPU och ditt minne?
(ctrl+alt+delete)

En aktuell PSCR, just nu ser det väldigt bra ut, ser jag, men många processer är det som körs. Får ta en ny lite senare när datorn har börjat bli varm.
Körde en optimering igår - med bland annat en omfattande defrag.

Bilagor

• aktiviteter.jpg
    aktiviteter.jpg
    28.6 KB · Visningar: 329
Har jag inte hört tidigare, skulle det lasta mer att ha dessa på skrivbordet än någon annanstans? Själv är jag en mästare att samla upp filer på skribordet och i mappar på skrivbordet, har nog minst 5000 bilder liggande där mm

Äldre versioner av windows (iaf 95 & 98) hade skrivbordet i minnet. Med nuvarande versioner är detta inget problem.

Nja, det är nog snarare dammets friktion mot dammsugarens slang och rör som skapar den statiska elektriciteten.

Och är laddningen tillräckligt hög så behövs inte direktkontakt, det kan räcka med att det laddade föremålet är nära det oladdade.

ok!

tack för nyvunnen kunskap.

Petter ...

hade samma problem med min dator, ccleaner gjorde den myyycket snabbare. fruktansvärt bra program

LR+Bridge+PS på en disk blir tufft...

Hej Annelie,

Jag skulle vilja veta hur stor din LR database är, och hur du har konfigurerat PS, avseende hur mycket minne PS får ta. Om du arbetar med PS och Lightroom samtidigt kommer hårddisken att vara en flaskhals, eftersom du har endast en disk (om jag har fattat rätt).

Jag har både en ny i7 dator och en 6 år gammal stationär AMD, den gamla är fortfarande pigg och min son har tagit över den som speldator. Men jag har alltid haft mellan 3-4 diskar i datorn för att fördela var bilder, program, swap mm ligger.

Lycka till!

Min frus konsument HP blev aldrig bra. Trots två totala ominstallationer med tillhörande formatering så var den ändå alltid varm, trött och långsam.

Petter ...

CC Cleaner gjorde inga underverk direkt....
Sambon tittar lite på CPU-användningen den senaste användningen, och även fast processorn är inaktiv så ligger CPUn på över 50%.....och när man använder den så rasslar det upp till 100% och ligger där.

Hej Annelie,

Jag skulle vilja veta hur stor din LR database är, och hur du har konfigurerat PS, avseende hur mycket minne PS får ta. Om du arbetar med PS och Lightroom samtidigt kommer hårddisken att vara en flaskhals, eftersom du har endast en disk (om jag har fattat rätt).

Jag har både en ny i7 dator och en 6 år gammal stationär AMD, den gamla är fortfarande pigg och min son har tagit över den som speldator. Men jag har alltid haft mellan 3-4 diskar i datorn för att fördela var bilder, program, swap mm ligger.

Lycka till!

Tack för bra tips,
Använder ytterst sällan LR och CS samtidigt. Jag har 3 diskar men redigeringsprogrammen ligger på den största av dessa. De andra är systemdiskar...

CC Cleaner gjorde inga underverk direkt....
Sambon tittar lite på CPU-användningen den senaste användningen, och även fast processorn är inaktiv så ligger CPUn på över 50%.....och när man använder den så rasslar det upp till 100% och ligger där.
Har du möjlighet att lägga upp en skärmdump av processfliken i aktivitetshanteraren, där man ser vilka processer som är igång? Gör det gärna i ett sådant läge då du inte gör något med datorn och processorn verkar jobba hårt.

Förslagsvis klickar du också i rutan för att vissa alla processer. Eftersom det antagligen blir fler än vad som får plats på skärmen får du gärna sortera processerna efter användning så att man ser de som är mest aktiva.

Säg till om du behöver hjälp med detaljer ...

Jag har en HP DV7 med i3, som arbetsdator. Jag hanterar stora mängder bilder, och kör CS och ibland LR dagligen. Utöver det så har jag dokumenthantering och ekonomiprogrammen på den som också körs ofta.
Nu är den strax över året och har börjat kajka ur totalt - den är extremt långsam, Bridge kraschar mm. Att bara titta på bilder i Windows eget visningsprogram är stört omöjligt då det tar den flera sekunder att visa en bild - den blir väldigt väldigt varm och processorn verkar jobbat stadigt närmare 100% - inte bra kan jag förstå.
Det funkar lite bättre när jag dockar men bara marginellt.
Nu så har jag full backup på allt, använder den så lite som möjligt till bildhantering, för det är toksegt att försöka göra något mer avancerat i CS, och jag är livrädd för en krasch.
Vad göra? Köpa ny (då blir det en stationär samt en bärbar), göra en fullständig systemåterställening eller vad??

Hur länge tror du själv, en dator håller eller fungerar, blir min fråga tillbaka?
Vem vet?

Allt beror på omständigheterna, - om du inte tappar en bärbar PC/Mac, defragmenterar HD ungefär varje månad, har ett bra virusskydd, ominstallerar operativsystemet en gång per år, då bör den ha en mycket lång livslängd!

Den tekniska utvecklingen går fortare framåt, än att bärbara eller stationära PC/Mac blir sämre med åren, de är fortfarande lika bra, som vid inköpet, om man sköter maskinen rätt, faktiskt!
Men tyvärr, kan många användare inte sköta rätt sin PC/Mac, - skitenkelt, allt finns inbyggt i operativsystemet för felsökning, även defragmentering, om en ominstallation av operativsystemet behövs, tar man bort de flesta systemfel, skräpfiler m.m., - men gör en backup/kopiera först, av alla filer du vill behålla på något annat media, extern HD eller USB minne, allt går annars förlorat vid en total ominstallation, man "blåser ut" datorn!

Min IBM Thinkpad laptop PC kostade ny ca. 18000:-, år 1999, Windows 98 II operativsystem (det är sant, ha-ha!), 4 GB HD, 160 Mb RAM, 300MHz CPU, ingen racer precis, men den har aldrig krånglat, m.a.o en mycket hög kvalite´ på maskin, det brukar kosta!
Tänker inte sälja den (ingen vill väl köpa den heller, va?), då den fortfarande är en mycket avancerad skrivmaskin, tillsammans med en skrivare!

Min nuvarande, moderna Sony Vaio laptop PC kostade ca. 10000:- , nu år 2011, skitsnabb, fungerar helt perfekt i den digitala bild och ljud världen, bör även fungera många år framåt, minst 12 år ........

Den tekniska utvecklingen går fortare framåt, än att bärbara eller stationära PC/Mac blir sämre med åren, de är fortfarande lika bra, som vid inköpet, om man sköter maskinen rätt, faktiskt!
Men tyvärr, kan många användare inte sköta rätt sin PC/Mac, - skitenkelt, allt finns inbyggt i operativsystemet för felsökning, även defragmentering, om en ominstallation av operativsystemet behövs, tar man bort de flesta systemfel, skräpfiler m.m., - men gör en backup/kopiera först, av alla filer du vill behålla på något annat media, extern HD eller USB minne, allt går annars förlorat vid en total ominstallation, man "blåser ut" datorn!

Exakt hur går man tillväga om man vill göra en total ominstallation/systemåterställning? Finns det typ en "stora ominstallationsknappen" eller slänger man alla program ett i taget? Jag har ett antal CD-skivor som jag antar innehåller själva operativsystemet m.m. Vad, om något, måste man installera utöver ett operativsystem?

Exakt hur går man tillväga om man vill göra en total ominstallation/systemåterställning? Finns det typ en "stora ominstallationsknappen" eller slänger man alla program ett i taget? Jag har ett antal CD-skivor som jag antar innehåller själva operativsystemet m.m. Vad, om något, måste man installera utöver ett operativsystem?

Formattera om hårddisken, installera operativsystemet och dina program och återställ data.

Precis som om du köpt en ny dator. På ovan sätt är du säker på att inte få med oönskade program, drivrutiner, inställningar etc.

Formattera om hårddisken, installera operativsystemet och dina program och återställ data.

Precis som om du köpt en ny dator. På ovan sätt är du säker på att inte få med oönskade program, drivrutiner, inställningar etc.

Mja, det beror på. De flesta märkesdatorer levereras idag antingen med återställningspartition eller återställningsskivor (ibland får man bränna ut dessa själv). Vanligt är att dessa öser in allting som fanns på datorn när den kom från fabrik. Eventuella program, uppdateringar och data som man själv lagt till får man förstås lägga in igen själv, som sagt.

Vid en ominstallation ska man häller inte glömma att spara filer som inte direkt är bilder eller annat sort dokument - tx. mail, bookmärken, Photoshop makron, etc ...

Ett tips är att spara _hela_ användarprofilen, med alla dolda och systemfiler. Ligger under c:\users\<profilnamn> (gäller Vista och W7). Tänk på att vissa saker inte sparas ändå om de inte exporteras från själva programmet, då dessa inställningar kan ligga i registret.

Efter ett tag, när man är säker på att allt fungerar, kan man slänga den backupen.

Om du nu ändå ska blåsa hela systemet är det väl ett lägligt tillfälle att skapa en särskild partition för dina personliga datafiler och ha system- och programfiler på en annan partition - kan underlätta vid ev framtida 'ominstallationer'.

"Viktigt! Att installera om Windows operativsystem eller uppgradera operativsystemet på plats, är en mycket speciell felsökningsåtgärd"

Minst sagt

ÅkeK;1678494Luft på burk ska man vara lite försiktig med också eftersom det blir kondens om man sprutar på för mycket sa:
...dessutom bör man akta sig väldigt noga för att hålla burken upp-och-ned när man använder den.

(Anledningen är att en förkrossande majoritet av flaskorna har sitt utlopp längst upp i burken, vilket gör att man oavsett hur kort sprut man använder KOMMER att vräka ur sig vätska. Vissa burkar har tapp-rör som tar utloppet från nånstans "mitt-i-burken", och de är inte lika känsliga för detta fenomen.)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto