Jag har en HP DV7 med i3, som arbetsdator. Jag hanterar stora mängder bilder, och kör CS och ibland LR dagligen. Utöver det så har jag dokumenthantering och ekonomiprogrammen på den som också körs ofta.
Nu är den strax över året och har börjat kajka ur totalt - den är extremt långsam, Bridge kraschar mm. Att bara titta på bilder i Windows eget visningsprogram är stört omöjligt då det tar den flera sekunder att visa en bild - den blir väldigt väldigt varm och processorn verkar jobbat stadigt närmare 100% - inte bra kan jag förstå.
Det funkar lite bättre när jag dockar men bara marginellt.
Nu så har jag full backup på allt, använder den så lite som möjligt till bildhantering, för det är toksegt att försöka göra något mer avancerat i CS, och jag är livrädd för en krasch.
Vad göra? Köpa ny (då blir det en stationär samt en bärbar), göra en fullständig systemåterställening eller vad??
Hur länge tror du själv, en dator håller eller fungerar, blir min fråga tillbaka?
Vem vet?
Allt beror på omständigheterna, - om du inte tappar en bärbar PC/Mac, defragmenterar HD ungefär varje månad, har ett bra virusskydd, ominstallerar operativsystemet en gång per år, då bör den ha en mycket lång livslängd!
Den tekniska utvecklingen går fortare framåt, än att bärbara eller stationära PC/Mac blir sämre med åren, de är fortfarande lika bra, som vid inköpet, om man sköter maskinen rätt, faktiskt!
Men tyvärr, kan många användare inte sköta rätt sin PC/Mac, - skitenkelt, allt finns inbyggt i operativsystemet för felsökning, även defragmentering, om en ominstallation av operativsystemet behövs, tar man bort de flesta systemfel, skräpfiler m.m., - men gör en backup/kopiera först, av alla filer du vill behålla på något annat media, extern HD eller USB minne, allt går annars förlorat vid en total ominstallation, man "blåser ut" datorn!
Min IBM Thinkpad laptop PC kostade ny ca. 18000:-, år 1999, Windows 98 II operativsystem (det är sant, ha-ha!), 4 GB HD, 160 Mb RAM, 300MHz CPU, ingen racer precis, men den har aldrig krånglat, m.a.o en mycket hög kvalite´ på maskin, det brukar kosta!
Tänker inte sälja den (ingen vill väl köpa den heller, va?), då den fortfarande är en mycket avancerad skrivmaskin, tillsammans med en skrivare!
Min nuvarande, moderna Sony Vaio laptop PC kostade ca. 10000:- , nu år 2011, skitsnabb, fungerar helt perfekt i den digitala bild och ljud världen, bör även fungera många år framåt, minst 12 år ........