Tack för många kloka råd och även intressanta diskussioner ;-)
Jag ska ta och sammanställa vad ni har skrivit och se vad som faktiskt är gjort...
Tack även för tipset om konsument vs företagsdatorer - ser på HPs hemsida att det är en konsumentburk :-( Jaja, man lär sig av sina misstag.
Misstänker att jag troligtvis måste blåsa den, har bara ett mentalt motstånd mot det
Men tack än en gång.
Jag kan nämna att jag ganska ofta sitter och redigerar bilder ute på jobb jag gör, när man levererar till dagstidningar blir det ofta stressigt. Jag fotar i råformat och importerar och bearbetar allt på en laptop och skall sålla och redigera bilder så snabbt som möjligt. Så då kan man ju anta att jag kör en supersnabb dator ... Eller?
Nja, jag kör faktiskt med en fyra år gammal Thinkpad T60 med Core2Duo-processor och en gigabyte minne. Den har fått en uppgradering dock, jag bytte till SSD-disk för ungefär ett år sedan vilket gjorde mycket stor skillnad.
Men jag är helt klar över att jag kör en lite underdimensionerad dator i förhållande till hur jag använder den. Men några få enkla tricks funkar det faktiskt överraskande bra:
- En av de stora bonusarna med SSD-disken är att datorn numera startar upp mycket snabbt vilket gör att jag kostar på mig att starta om ofta. Viloläge har jag slutat med.
- Jag kör så få program som möjligt parallellt. Lightroom är ju ohyggligt glupskt på minne, så när jag redigerar bilder kör jag enbart Lightroom, en webbläsare (jag levererar bilder via Gmail) och det lilla programmet som styr 3G-modemet. Inget annat. Och som sagt: starta om ofta.
- Jag är petnoga med vad som installeras och körs i datorn, och har stängt av en massa onödiga processer (finns som sagt bra guider för det på nätet och vid tvekan - googla).
- Jag ser i möjligaste mån till så att hårddisken inte är mer en fylld till 70-80%, helst mindre. Allt åker ju ändå in på min "stora" arbetsdator hemma vartefter, saker ligger ändå bara tillfälligt på laptopen.
Mycket i mitt sätt att jobba bygger ju som sagt på att den här laptopen inte är den enda dator jag kör, bara en tillfällig arbetsplats uppbackad av en kraftigare dator. Men det visar ändå att det faktiskt går att jobba effektivt med ett så krävande program som Lightroom på betydligt klenare datorer än många tror. Läser man en del trådar här på FS kan man tro att man måste låna KTH:s serverhall varje gång man öppnar en bild
Jag kan nämna att datorn faktiskt aldrig installerats om - samma XP-installation körs nu som när den var ny. Men jag ser till att städa noga vartefter.
Om det här med dyrare men tåligare datorer ...
Och som ett litet inlägg i diskussionen kring professionella laptopts kontra konsumentvarianter - datorn jag använder är ju en mer påkostad företagsvariant med metallchassi. Och den har överlevt häpnadsväckande mängder fysisk åverkan under sin långa karriär. Saken är att det är en långtidslånad testdator - den började med att överleva det här testet som gjordes för tidningen Techworld, kring juletid 2007 om jag minns rätt:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.108267
Den första datorn i den här filmsnutten är alltså den datorn som jag kör fortfarande, dag ut och dag in ...
http://www.streamio.se/Play?projectId=2243
Efter att ha överlevt det testet har datorn varit i fjällen under snöstorm, ute i segelbåt, i Amazonas regnskogar (nu i vintras) och den har tappats, välts, klämts, åkt i golvet, fått kaffe hällt över sig, träffats av fotbollar och hockeyklubbor och fler andra saker än jag kan komma ihåg. Men framför allt har den packats upp packats ned, startats och använts, dag ut och dag in. Det är definitivt ingen vacker dator numera, men den går och går ...