Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge kan man begära att en dator håller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns andra sätt ...
Det finns det säkert, är det inte bättre då att du berättar vad som är ett bättre sätt i så fall?
Istället för att komma med nedklankande kommentarer och fantastiska utsagor om hur bra du är?

Att påstå att statiska elektriciten från en damsugare inte skulle vara tillräckligt stor visar på bristande kompetens från din sida.

Har själv en utbildning som serviceingegör med inrikting mot IT. (för att vara exakt för att serva hårdvaran i datorer).
Dessutom har jag tidigare jobbat i produktionsmiljöer där man monterar ESD-känslig elektronik.

Kan vi nu få ned kommentarerna på en hjälpsam nivå istället för att komma med klassiska internetpåhopp och jämföra hur stor...utbildning vi har?

Flera servicetekniker som jobbar på IT-avdelningar på de olika bolagen jag jobbat och har haft om mina laptops har sagt till mig att man bör dammsuga sina datorer.

Jag litar på dem och har aldrig haft några problem.

Det finns det säkert, är det inte bättre då att du berättar vad som är ett bättre sätt i så fall?
Du har redan fått ett förslag från kode.
Istället för att komma med nedklankande kommentarer och fantastiska utsagor om hur bra du är?
Kul hur du tolkar det jag skriver. Citera mig där jag skriver "hur bra jag är"

Kan vi nu få ned kommentarerna på en hjälpsam nivå istället för att komma med klassiska internetpåhopp och jämföra hur stor...utbildning vi har?
Jag ber då om ursäkt för min utbildning och mina kunskaper.

Flera servicetekniker som jobbar på IT-avdelningar på de olika bolagen jag jobbat och har haft om mina laptops har sagt till mig att man bör dammsuga sina datorer.

Kör hårt, det var ändå inte dig jag ville hjälpa, utan TS

Men snälla, att damsuga inne i en stationär dator, utan att veta vad man gör.
Är inte riktigt att likställa med att damsuga en bärbar dator från utsidan.

Helt klart är att du ger råd, som faktiskt, alldeles på riktigt.
Kan ställa till skador för dem som obetänkt följer dem.

När Ognjen först påpekade det så reagerade du inte precis med en "hjälpsam ton", inte heller helt ödmjukt. Utan börjar hojta om fanatiker.

Jag försökte att minska risken för att någon dammsuger sin dator på ett ogenomtänkt sätt, och därmed, i sämsta fall tar sönder sina grejer.

Du, och alla andra får ta det som precis som ni vill.

Tyvärr är fotosidans forum ett ställe där det väldigt ofta förekommer både ogenomtänkta och okunniga "råd".
Min utbildning är absolut inget att skryta med i sig självt.
Men förhoppningen var att någon skulle tänka till och ta sig en funderare innan de lyder ditt "goda råd".

Däremot så kan, du och andra, gärna följa Martin Agfors råd här i tråden.

Sedan finns det ju, som Ognjen påpekar.
Andra sätt att minimera problemet med dam i datorer.
Som är klart bättre.

Du har redan fått ett förslag från kode.

|/QUOTE]
Han skrev förslaget EFTER att du kommit med din nedklankande kommentar.
Men jag tackar för det förslaget, som konstruktivt förslag är det uppskattat.
Och jag noterar att det kom från honom istället för dig.

Kul hur du tolkar det jag skriver. Citera mig där jag skriver "hur bra jag är"
Jag ber då om ursäkt för min utbildning och mina kunskaper.
Om du scrollar upp till din egen kommentar behöver jag inte citera dig, det sparas på internet ;-)

Du behöver inte be om ursäkt för din utbildning och dina kunskaper, jag har massor med överseende eftersom jag inte vet vad de är för något.
Det jag inte gillade var tonen som ville hacka på mig och "trumfa" med vad du jobbar med. osv.

Men snälla, att damsuga inne i en stationär dator, utan att veta vad man gör.
Är inte riktigt att likställa med att damsuga en bärbar dator från utsidan.

Helt klart är att du ger råd, som faktiskt, alldeles på riktigt.
Kan ställa till skador för dem som obetänkt följer dem.

När Ognjen först påpekade det så reagerade du inte precis med en "hjälpsam ton", inte heller helt ödmjukt. Utan börjar hojta om fanatiker.

Jag försökte att minska risken för att någon dammsuger sin dator på ett ogenomtänkt sätt, och därmed, i sämsta fall tar sönder sina grejer.

Du, och alla andra får ta det som precis som ni vill.

Tyvärr är fotosidans forum ett ställe där det väldigt ofta förekommer både ogenomtänkta och okunniga "råd".
Min utbildning är absolut inget att skryta med i sig självt.
Men förhoppningen var att någon skulle tänka till och ta sig en funderare innan de lyder ditt "goda råd".

Däremot så kan, du och andra, gärna följa Martin Agfors råd här i tråden.

Sedan finns det ju, som Ognjen påpekar.
Andra sätt att minimera problemet med dam i datorer.
Som är klart bättre.

Tack.
Jag skall vara försiktig med mina råd.
Även om jag kommer fortsätta dammsuga mina datorer enligt utbildad personals råd så kommer jag inte föreslå det på fotosidan igen.

Nu skall jag hålla käften.

Ha en trevlig kväll allihopa.
Om jag har gjort någon sur ber jag om ursäkt.

Mvh
Olof

"På Internet är det vanligt med både bra och dåliga råd" är nog ett mer korrekt konstaterande. Fotosidans forum skiljer sig givetvis inte på något avgörande sätt från detta. Man måste helt enkelt ha förmåga att kritiskt granska de råd man får och samla in flera åsikter. Dagarna när man bara kunde sitta och gapa medan något statligt verk pekade ut "den rätta vägen" är förbi.

Damm inne i dator och på fläktar kan orsaka värmeproblem.

Luft på burk ska man vara lite försiktig med också eftersom det blir kondens om man sprutar på för mycket, ska vara korta sprut.

På fläktarna räcker det knappt med luft på burk eller damsugare, dammet sitter fast, så där kan en pensel hjälpa till

Hörni alla dammsugningsexperter - vilket samband finns mellan en CPU som går på max och damm i fläkten?

Hörni alla dammsugningsexperter - vilket samband finns mellan en CPU som går på max och damm i fläkten?

Går CPU:n på max, så beror det på något helt annat än damm i fläkten.
Går CPU:n på max beror det på något i operativsystemet eller någon mjukvara.
Alternativt orsakat av någon form av skadlig kod.

Det beror nog på om den verkligen går på max. Är kylningen helt igensatt kan processorn klocka ned p g a överhettning. I värsta fall stänger datorn av.

Jag skulle säga att det finns några huvudsakliga misstänkta i sammanhanget, förutsatt att datorn inte är defekt.

1. För lite arbetsminne --> sätt i mer om möjligt
2. Seg hårddisk precis som i de flesta bärbara --> byt hårddisk till snabbare modell
3. Igensatt kylning --> rengör
4. Risig mjukvaruinstallation --> installera om datorn eller rensa

HP bygger helt klart två kategorier av laptops: dels konsumentdatorer och dels yrkesdatorer.
Konsumentdatorerna är rena rama dyngan. Blir varma, långsamma och slukar batterier. Yrkesdatorerna arbetar ljudlöst, håller sig svala och batteriet räcker en hel arbetsdag.

Nu vet jag inte vad beteckningen på TS dator står för, men beskrivningen om hur den beter sig antyder att det är en konsumentdator.

Yrkesdatorer är väl ungefär dubbelt till trippelt så dyra i inköp, men det lönar sig
Jag var bortskämd med HP i jobbet och rekommenderade min fru en konsument-HP för några år sedan. Men fy vilket skräp. Maskinen var urtråkig att använda och efter 2,5 år havererade grafikkortet. Räknat per använd timme var det en fruktansvärt dyr pryl.

Petter ...

Det låter på din beskrivning som att dina problem är mjukvarurelaterade.
En återställning med skivorna från leverantören löser med största sannolikhet dom problem du upplever.
Om du startar aktivitetshanteraren, går till fliken processer och sorterar på CPU kan du få en ledtråd till vad det kan vara som får processorn att skena, och en chans att åtgärda problemet utan en total återställning.

Det finns ett gratisprogram som faktiskt fungerar väl, jag har haft ett betalda licenser av skilda rensningsprogram. Problemet är att ex. Norton tagit enormt mycket processorkraft och minne, genom att bara ligga installerat. Ett program jag använder regelbundet, som faktiskt gör skillnad är detta: http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

En formatering skulle förmodligen ge dig prestandan tillbaka, om du inte vill göra det just nu är ovanstående program ett alternativ....

Benägen att tro på vad P Norman skrev, har haft ett antal laptops bl a en HP dv9000 som fått nytt moderkort vid två tillfällen.
Juvelen i kronan är en nu 4 år gammal Lenovo T61 - har aldrig krånglat, lite snålt minne och en C2D CPU gör den anigen långsam vid bildbeh. Lika flink idag som vid köpet - för att inte verka skrytsam ska jag inte nämna OS, bara att det inte handlar om en produkt från Redmond.

Benägen att tro på vad P Norman skrev, har haft ett antal laptops bl a en HP dv9000 som fått nytt moderkort vid två tillfällen.
Juvelen i kronan är en nu 4 år gammal Lenovo T61 - har aldrig krånglat, lite snålt minne och en C2D CPU gör den anigen långsam vid bildbeh. Lika flink idag som vid köpet - för att inte verka skrytsam ska jag inte nämna OS, bara att det inte handlar om en produkt från Redmond.

Jag håller också med om att HP:s konsumentmodeller är rätt undermåliga kvalitetsmässigt. Ska man köpa HP så är det företagsmodellerna som gäller.

Själv har jag en Thinkpad R61, fast den är 2,5 år gammal. :) Inte särskilt kul skärm, men jag har den inte för att bildbehandla. Sådant gör jag på 25-30 kilos klossen som står på golvet bredvid mig.

Svar till trådskaparen , nej ett år på en databurk är inte acceptabelt. Själv kör jag Mac och de har rullat i 7-10 år styck, varav den senaste togs ibruk 2006 och upplever att den har många år kvar även om jag planerar att uppgradera till en iMac 27".

När det gäller PC så har alla funkat bra genom åren på jobbet men jag har aldrig ägt en för privat bruk.

HP bygger helt klart två kategorier av laptops: dels konsumentdatorer och dels yrkesdatorer.
Konsumentdatorerna är rena rama dyngan. Blir varma, långsamma och slukar batterier. Yrkesdatorerna arbetar ljudlöst, håller sig svala och batteriet räcker en hel arbetsdag...

Att yrkesdatorerna från HP kan gå på batteriet en hel arbetsdag vet jag inte.. då är det en kort dag då. Min HP Elitebook håller ca: 2,5 tim med bildsortering och Lightroom.
Kvalité-, prestanda- och ljudmässigt går den inte att jämföra med en konsument-laptop.

Personligen så begär jag väl inte att den håller mer än garantitiden, men det har nog de flesta datorer jag haft gjort mer än väl. Det har väl varit en och annan lågbudget-burk som havererat i förtid eller strax efter garantitiden gått ut.

Oftast är det som tidigare påpekats en rensning på hårddisken, återställning eller en ominstallation som gäller om datorn börjar bli seg. Med windows så kommer det hända mer förr än senare.
Själv gör jag ominstallationer igenomsnitt en gång per år om datorn börjar sega (Win XP), då jag tycker det är enklare och får bättre resultat, än att rensa register, söka efter virus/spyware, defragmentera, m.m, m.m, m.m.
Har allt viktigt på en andra hårddisk, så det är bara att rensa C hårddisken.. brukar ta ett par timmar med all ominstallation..

Nu har jag börjat använda Win 7 Ultimate och Pro, så jag får väl se när dessa börjar sega.. ;-)

Att yrkesdatorerna från HP kan gå på batteriet en hel arbetsdag vet jag inte.. då är det en kort dag då. Min HP Elitebook håller ca: 2,5 tim med bildsortering och Lightroom.
...
Nä jag kanske överdrev lite när uttryckte en sådan batteri-kapacitet. Eller snarare, jag preciserade inte vad jag menade.
Det funkar i min arbetsdag. Men jag sitter inte med bildredigering åtta timmar i streck. Jag jobbar på kontor. Tar med mig datorn i möten och för anteckningar när det behövs. Och så sköter jag mina arbetsuppgifter när det inte är möten.
Jag klarar mig en hel arbetsdag utan att ladda datorn.

Petter ...

Tack för många kloka råd och även intressanta diskussioner ;-)
Jag ska ta och sammanställa vad ni har skrivit och se vad som faktiskt är gjort...
Tack även för tipset om konsument vs företagsdatorer - ser på HPs hemsida att det är en konsumentburk :-( Jaja, man lär sig av sina misstag.

Misstänker att jag troligtvis måste blåsa den, har bara ett mentalt motstånd mot det :)

Men tack än en gång.

Tack för många kloka råd och även intressanta diskussioner ;-)
Jag ska ta och sammanställa vad ni har skrivit och se vad som faktiskt är gjort...
Tack även för tipset om konsument vs företagsdatorer - ser på HPs hemsida att det är en konsumentburk :-( Jaja, man lär sig av sina misstag.

Misstänker att jag troligtvis måste blåsa den, har bara ett mentalt motstånd mot det :)

Men tack än en gång.

Jag kan nämna att jag ganska ofta sitter och redigerar bilder ute på jobb jag gör, när man levererar till dagstidningar blir det ofta stressigt. Jag fotar i råformat och importerar och bearbetar allt på en laptop och skall sålla och redigera bilder så snabbt som möjligt. Så då kan man ju anta att jag kör en supersnabb dator ... Eller?

Nja, jag kör faktiskt med en fyra år gammal Thinkpad T60 med Core2Duo-processor och en gigabyte minne. Den har fått en uppgradering dock, jag bytte till SSD-disk för ungefär ett år sedan vilket gjorde mycket stor skillnad.

Men jag är helt klar över att jag kör en lite underdimensionerad dator i förhållande till hur jag använder den. Men några få enkla tricks funkar det faktiskt överraskande bra:
- En av de stora bonusarna med SSD-disken är att datorn numera startar upp mycket snabbt vilket gör att jag kostar på mig att starta om ofta. Viloläge har jag slutat med.
- Jag kör så få program som möjligt parallellt. Lightroom är ju ohyggligt glupskt på minne, så när jag redigerar bilder kör jag enbart Lightroom, en webbläsare (jag levererar bilder via Gmail) och det lilla programmet som styr 3G-modemet. Inget annat. Och som sagt: starta om ofta.
- Jag är petnoga med vad som installeras och körs i datorn, och har stängt av en massa onödiga processer (finns som sagt bra guider för det på nätet och vid tvekan - googla).
- Jag ser i möjligaste mån till så att hårddisken inte är mer en fylld till 70-80%, helst mindre. Allt åker ju ändå in på min "stora" arbetsdator hemma vartefter, saker ligger ändå bara tillfälligt på laptopen.

Mycket i mitt sätt att jobba bygger ju som sagt på att den här laptopen inte är den enda dator jag kör, bara en tillfällig arbetsplats uppbackad av en kraftigare dator. Men det visar ändå att det faktiskt går att jobba effektivt med ett så krävande program som Lightroom på betydligt klenare datorer än många tror. Läser man en del trådar här på FS kan man tro att man måste låna KTH:s serverhall varje gång man öppnar en bild :)

Jag kan nämna att datorn faktiskt aldrig installerats om - samma XP-installation körs nu som när den var ny. Men jag ser till att städa noga vartefter.

Om det här med dyrare men tåligare datorer ...

Och som ett litet inlägg i diskussionen kring professionella laptopts kontra konsumentvarianter - datorn jag använder är ju en mer påkostad företagsvariant med metallchassi. Och den har överlevt häpnadsväckande mängder fysisk åverkan under sin långa karriär. Saken är att det är en långtidslånad testdator - den började med att överleva det här testet som gjordes för tidningen Techworld, kring juletid 2007 om jag minns rätt:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.108267
Den första datorn i den här filmsnutten är alltså den datorn som jag kör fortfarande, dag ut och dag in ... :)
http://www.streamio.se/Play?projectId=2243
Efter att ha överlevt det testet har datorn varit i fjällen under snöstorm, ute i segelbåt, i Amazonas regnskogar (nu i vintras) och den har tappats, välts, klämts, åkt i golvet, fått kaffe hällt över sig, träffats av fotbollar och hockeyklubbor och fler andra saker än jag kan komma ihåg. Men framför allt har den packats upp packats ned, startats och använts, dag ut och dag in. Det är definitivt ingen vacker dator numera, men den går och går ... :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto