Annons

Hur länge kan man begära att en dator håller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Litet [OT]-tips för LR och Gmail.

...
Lightroom är ju ohyggligt glupskt på minne, så när jag redigerar bilder kör jag enbart Lightroom, en webbläsare (jag levererar bilder via Gmail) och det lilla programmet som styr 3G-modemet. Inget annat.
...

Det finns en plugin som gör att du kan skicka bilder via din Gmail-adress, (rättare sagt via Gmails SMTP-server, kopia på utågende mail sparas i Gmail) direkt från Lightroom.

Både tidsbesparande och smidigt :)
http://www.photographers-toolbox.com/products/lrgmail.php

Jag har hört argument för och emot detta i snart tjugo år - visst det händer. Jag har själv en familjemedlem som zappade en systemdisk med statisk elektricitet via en dammsugarslang. ESD är ett problem, men inte på långa vägar ett så stort problem som en del vill göra det till (i synnerhet de som säljer ESD-utrustning :)

Men, är man bara lite försiktig, ser till att med jämna mellanrum röra vid datorns metallchassi med samma hand som håller damsugarmunstycket och - vilket visserligen strider mot i stort sett alla säkerhetsföreskrifter - låter strömsladden sitta i så datorn är jordad, då är det ytterst sällan ett problem. Jag har dammsugit många, många (förmodligen ett hundratal) datorer i varierande stadier av förfall utan att orsaka några skador som märkts. Jag har flera kollegor som har samma erfarenheter.

I stort sett ALLA oförklarliga hw problem vi hade testriggar på förra jobbet härleddes till ESD.
Slarv som utskrivna dokument, kaffekoppar och liknande mördade kort med millitär kvallite.

Skulle säga att ESD skador underskattas grovt som orsak till hårdvaruproblem!
[ Edit ] Korten dog inte omedelbart, utan tappade prestanda/funktion som inte lätt kopplades till ESD. En instabil HW kan alltså ha en skada och inte bara vara generiskt usel.

Senast ändrad:
Några fler tips.

Kolla igenom vad du har på "skrivbordet". Inga filer där! Bara länkar.

Har jag inte hört tidigare, skulle det lasta mer att ha dessa på skrivbordet än någon annanstans? Själv är jag en mästare att samla upp filer på skribordet och i mappar på skrivbordet, har nog minst 5000 bilder liggande där mm

Jag har hört argument för och emot detta i snart tjugo år - visst det händer. Jag har själv en familjemedlem som zappade en systemdisk med statisk elektricitet via en dammsugarslang. ESD är ett problem, men inte på långa vägar ett så stort problem som en del vill göra det till (i synnerhet de som säljer ESD-utrustning :)

Men, är man bara lite försiktig, ser till att med jämna mellanrum röra vid datorns metallchassi med samma hand som håller damsugarmunstycket och - vilket visserligen strider mot i stort sett alla säkerhetsföreskrifter - låter strömsladden sitta i så datorn är jordad, då är det ytterst sällan ett problem. Jag har dammsugit många, många (förmodligen ett hundratal) datorer i varierande stadier av förfall utan att orsaka några skador som märkts. Jag har flera kollegor som har samma erfarenheter.

Det är bättre att datorn INTE är jordad som du kommer med en dammsugare som har statisk elektricitet.

Däremot att hålla dammsugarslangen och chassit sammtidigt är en bra idé för att få ner potentialen.

(jo jag har pajat ett moderkort med dammsugning, pinsamt)

Norton söker regelbundet genom datorn, och jag har gjort manuella sökningar också - inga virus så vitt jag kanhitta.

Norton är ju ökänt för att suga kräm ur datorer likaså, speciellt om du har konstant skydd som kör i bakgrunden. Desvärre finns det ju inte ett optimalt anti-virus program för skydd, man får testa med flera för att verkligen vara säker.

1. kolla utrymmet på HDD. Dags att rensa lite kanske? Skaffa en extern disk för lagrig!
2. Byt virusprogram - Norton är inte bra, och kan bidra till mycket strul enligt många.
3. Brandvägg, Du kanske har råkat blocka något?
4. Kolla ditt register. Det kan vara fullt av skräp och kanske behöver en rensning. Fråga någon som kan detta då man inte bör gå in och pilla där om man inte vet vad man pysslar med.

5. Om du är lat.. ta backup på allt och formatera och installera om :)

Norton är ju ökänt för att suga kräm ur datorer likaså, speciellt om du har konstant skydd som kör i bakgrunden. Desvärre finns det ju inte ett optimalt anti-virus program för skydd, man får testa med flera för att verkligen vara säker.

Jag har inte prövat senare versioner av Norton, men de ska inte alls vara så hemska som de en gång var. Det är dock svårt att göra sig av med ett dåligt rykte och det var verkligen befogat ett tag. Vidrigare produkt fick man leta länge efter.

Jag har inte prövat senare versioner av Norton, men de ska inte alls vara så hemska som de en gång var. Det är dock svårt att göra sig av med ett dåligt rykte och det var verkligen befogat ett tag. Vidrigare produkt fick man leta länge efter.

Sant. Var nog 2 år sedan jag testade det själv, så någonting kan ju ha hänt.
Ett program som slöar ner som ett virus, som inte går att avinstallera (ens i safemode) som ett virus, kan ju bara vara ett virus ;P

Antyder du att det som påstod detta for med något som kan betraktas som osanning?

Jag antyder egentligen ingenting eftersom det beror på hur man ser på saken. Har du någon "biff" ;) med någon som påstått något är det väl bäst att ta upp det med aktuell person och inte med några helt andra, eller hur?

Det som står helt klart är att det finns mer skit till Windowsbaserade datorer, men det beror till stor del på att det är ett större system och därmed mer attraktivt att ge sig på. Både Linux och OS X har lite s k "security by obscurity" och är inte nödvändigtvis säkrare i alla delar. Olika säkerhetshål och buggar finns det gott om även där, och det är sådana som skadlig programvara brukar utnyttja om det inte är social ingenjörskonst eller förtäckta program som påstår sig göra en sak, men har ett annat huvudsyfte.

Jag har ett antivirus, men inget helt säkerhetspaket. Jag har en hårdvarubrandvägg och den vanliga Windowsbrandväggen igång (särskilt på den bärbara eftersom den inte alltid är inkopplad bara hemma). På över tio år har jag haft virus en (1) gång på en Windowsmaskin (2000 Pro). Detta berodde på att datorn ifråga:

1) Inte var uppdaterad
2) Saknade brandvägg (uppkopplad via modem)
3) Antiviruset var avslaget, men hade 1 eller 2 varit i sådan ordning det borde hade det inte spelat någon roll.

Den enda gången jag kan påminna mig att jag haft en varning för ett klassiskt virus är annars i slutet på 90-talet när jag fick en Word-fil från en annan dator. Detta var när det klassiska makroviruset som tömde sådana filer på innehåll grasserade. Annars är det mest varningar för misstänkta fulskript på webbsidor o dyl. Men det är klart att sitter man och hämtar ner filer från tveksamma ställen med ljusskyggt innehåll så ökar risken för skit exponentiellt.

Vad gör det för skillnad om man blåser eller suger? Du behöver ju inte nudda något med damsugaren, bara hålla några cm ifrån.

Jag gissar att det har att göra med hur suget faktiskt produceras. Elmotorn i dammsugaren borde vara skurken i dramat. En burk med komprimerad luft saknar elmotor.

Själv dammsuger jag fläktar och galler när det behövs.

Petter ...

Jag gissar att det har att göra med hur suget faktiskt produceras. Elmotorn i dammsugaren borde vara skurken i dramat. En burk med komprimerad luft saknar elmotor.
Nja, det är nog snarare dammets friktion mot dammsugarens slang och rör som skapar den statiska elektriciteten.

Och är laddningen tillräckligt hög så behövs inte direktkontakt, det kan räcka med att det laddade föremålet är nära det oladdade.

Nja, det är nog snarare dammets friktion mot dammsugarens slang och rör som skapar den statiska elektriciteten.

Och är laddningen tillräckligt hög så behövs inte direktkontakt, det kan räcka med att det laddade föremålet är nära det oladdade.

Håller med, kombinationen plastslang (oftast) och små partiklar som rusar fram i hög hastighet = statisk elektricitet.

Kan nämna att jag i många år arbetade på Neste Polyeten nere i Stenungsund, där man tillverkar polyetenplast i form av små (2-4 mm) pellets. Dessa transporteras internt oftast i ledningar med hjälp av tryckluft. Kör några hundra ton sådana pellets i hög fart genom en ledning ...

Där var (och är) man mycket noga med jordning och att hålla delar i kedjan sammankopplade så spänningar inte skulle kunna byggas upp mellan dem. Jag har själv åkt på statiska smällar av den kalibern att jag hade kramper som kom och gick i en arm och axel i timtal efteråt ...

Antyder du att det som påstod detta for med något som kan betraktas som osanning?

Ja och nej ;-)

Modernt Windows är ganska hyfsat på att skydda sig själv (inbyggd brandvägg, skydd i IE m m) och sitter man bakom en bra brandvägg är inte behovet av separat antivirus så jättestort. Men tyvärr hänger det fortfarande till en del på användaren. Vill man vara säker och slippa fundera så mycket så är det oftast både enklast och säkrast att köra antivirus.

Själv kör jag utan AV och har gjort det i några år, men så är jag också rätt försiktig och petig.

Ja och nej ;-)

Modernt Windows är ganska hyfsat på att skydda sig själv (inbyggd brandvägg, skydd i IE m m) och sitter man bakom en bra brandvägg är inte behovet av separat antivirus så jättestort.

Ok nu vet jag att jag är klart OT men förstår ärligt talat inte vad den sk 'brandväggen' gör som skyddar en vanlig användares dator mot malware? Utgår ifrån att inga 'serverfunktioner' exponerade mot omvärlden är igång.

Ok nu vet jag att jag är klart OT men förstår ärligt talat inte vad den sk 'brandväggen' gör som skyddar en vanlig användares dator mot malware? Utgår ifrån att inga 'serverfunktioner' exponerade mot omvärlden är igång.

Fortsatt off-topic, men har vi väl börjat ...

Jag uttryckte mig slarvigt - en brandvägg skyddar ju normalt sett inte för virus (finns UTM.varianter för hemmabruk, men de är väl relativft sällsynta). Det är ju snarare att en brandvägg döljer och skyddar mot direkattacker - Windows har ju olyckligtvis en del serverfunktioner (eller liknande) som är exponerade och kan attackeras. Men en extern brandvägg (typ i en gateway/router) kombinerat med att Windows själv kan hålla mycket av virus på avstånd och att Internet Explorer har ett visst skydd mot bus man kommer i kontakt med via webbsidor och liknande gör att man inte är lika beroende av AV numera.

Men har man inte bra koll på vad som kommunicerar med vad i ens dator (vilka tjänster som är igång och vad de gör) eller vilka webbplatser ens dator besöker (inte så lätt att hålla koll på om flera delar en dator) så är dedikerade skyddsprogram (Norton, F-secure osv) att rekommendera eftersom de hålla tätare uppdaterade än Windows inbyggda skydd och helt enkelt håller koll på fler risktyper.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto