Annons

Hur länge kan man begära att en dator håller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alle02

Aktiv medlem
Jag har en HP DV7 med i3, som arbetsdator. Jag hanterar stora mängder bilder, och kör CS och ibland LR dagligen. Utöver det så har jag dokumenthantering och ekonomiprogrammen på den som också körs ofta.
Nu är den strax över året och har börjat kajka ur totalt - den är extremt långsam, Bridge kraschar mm. Att bara titta på bilder i Windows eget visningsprogram är stört omöjligt då det tar den flera sekunder att visa en bild - den blir väldigt väldigt varm och processorn verkar jobbat stadigt närmare 100% - inte bra kan jag förstå.
Det funkar lite bättre när jag dockar men bara marginellt.
Nu så har jag full backup på allt, använder den så lite som möjligt till bildhantering, för det är toksegt att försöka göra något mer avancerat i CS, och jag är livrädd för en krasch.
Vad göra? Köpa ny (då blir det en stationär samt en bärbar), göra en fullständig systemåterställening eller vad??

Standardgrejor att beakta:
Rensa bort damm/smuts från kylvägarna.
Defragmentera HD

Full backup är bra att ha från dag ett. Datorer krashar förr eller senare. Laptops förr ;)

Innan du formaterar/ominstallerar/köper nytt är det väl värt att se över den lite. Har du kollat efter virus? Om processorn jobbar 100% vad är det då för processer som är igång? Hur mycket minne har du/hur mycket används då du jobbar i PS osv. Börjar hårddisken bli full? Typ sådana saker... : )

Har du garanti kvar så kan du väl försöka nyttja den om det är något problem med hårdvaran.

Senast ändrad:
Full backup är bra att ha från dag ett. Datorer krashar förr eller senare. Laptops förr ;)

Innan du formaterar/ominstallerar/köper nytt är det väl värt att se över den lite. Har du kollat efter virus? Om processorn jobbar 100% vad är det då för processor som är igång? Hur mycket minne har du/hur mycket används då du jobbar i PS osv. Börjar hårddisken bli full? Typ sådana saker... : )

Har du garanti kvar så kan du väl försöka nyttja den om det är något problem med hårdvaran.

Det där med förr har jag också hört ;-)
Norton söker regelbundet genom datorn, och jag har gjort manuella sökningar också - inga virus så vitt jag kanhitta.
Hårddisken har jag megarensat så den är inte full - det hjälpte lite med rensning...
Jämför jag CPU-användningen med den jag sitter vid nu, familjens stationära och min laptop så har denna en användning på ca 1%, den stationära ca 25% och min laptop typ 100% (sist jag kollade) Har inte kollat vilka processer som är igång men har rensat i autostarten, tagit bort tempfiler och annat småtrix.

En dator blir inte långsammare.
Men säkert har du installerat och avinstallerat mängder med program under tidens lopp.
Dessutom har säkert windows och övriga programvaror kommit med uppdateringar som kräver mer resurser eller inte städar efter sig och således gör datorn långsammare.

Bra tips:
0. Slå av datorn och dammsug! Bör man göra minst varannan månad.
1. Defragmentera hårddisk
2. Gå genom program och tjänster som startas när datorn startas, googla de du inte känner igen. Du kan säkert stänga av de flesta. Det finns bra guider hur man gör detta för program och tjänster på nätet.
3. Ladda ned gratis eller köp program som rensar registret och ser till det mår bra. (Här är många program väldigt dåliga på att städa efter sig vilket leder till längre söktider för windows)
4. Kör en full virus och spyware-sökning

Om inte detta fungerar finns det en jobbig lösning kvar och det är att ominstallera rubbet.
Trist att göra men billigare än att köpa en ny dator.

En dator bör hålla betydligt längre än ett år.
Min är 5 år och den kör glatt CS5 utan större väntetider.

En dator blir inte långsammare.
Men säkert har du installerat och avinstallerat mängder med program under tidens lopp.
Dessutom har säkert windows och övriga programvaror kommit med uppdateringar som kräver mer resurser eller inte städar efter sig och således gör datorn långsammare.

Bra tips:
0. Slå av datorn och dammsug! Bör man göra minst varannan månad.
1. Defragmentera hårddisk
2. Gå genom program och tjänster som startas när datorn startas, googla de du inte känner igen. Du kan säkert stänga av de flesta. Det finns bra guider hur man gör detta för program och tjänster på nätet.
3. Ladda ned gratis eller köp program som rensar registret och ser till det mår bra. (Här är många program väldigt dåliga på att städa efter sig vilket leder till längre söktider för windows)
4. Kör en full virus och spyware-sökning

Om inte detta fungerar finns det en jobbig lösning kvar och det är att ominstallera rubbet.
Trist att göra men billigare än att köpa en ny dator.

En dator bör hålla betydligt längre än ett år.
Min är 5 år och den kör glatt CS5 utan större väntetider.

Tackar för bra tips.
Ja, jag tycker också att den borde håller mer än ett år...

Några fler tips.
Googla CCleaner och installera. Det rensar bort skräp från Windows. Städar också effektivt i Temporary Internet Files.
Där finns också funktioner för att optimera registret och ta bort poster som inte används och som bara slöar ner Windows.

Kolla igenom vad du har på "skrivbordet". Inga filer där! Bara länkar.

Städa bort program som inte används.

"Spybot. Search and destroy" kan ofta hitta saker som virusprogrammen missar ...
Speciellt trojaner som i stort är ofarliga men som tar upp en del processorkraft.

Kolla igenom vad du har på "skrivbordet". Inga filer där! Bara länkar.

Om man har XP eller senare så behöver man inte tänka på detta, men om man har win95-98 (och win2k?) så sparas skrivbordet i minnet.

på min förra jobblaptop (XP) hade jag ~60 GB på skrivbordet utan att det slöade ner maskinen.

Hej!

Du har fått en del bra tips redan, Olofs lista är ju en bra sammanfattning.

Poängen här är ju att det faktiskt i mycket liten utsträckning är datorn i sig som åldras. Den har i stort sett exakt samma kapacitet som den dag du köpte den. Skillnaden är att den helt enkelt har mer saker att hålla reda på nu jämfört med när den var ny. Alltså att systemet (operativsystem och allt annat man installerat) kräver mer och mer arbete för att göra allt det de skall.

Det här beror på en lång rad saker, dels att man själv installerar fler och fler saker vartefter. Dels att både operativsystemt och många av de program man själv installerat håller reda på sin historia - i loggar, i systemregistret och en massa andra ställen. Man kan säga att det blir ungefär som ett kontor där du samlar på dig fler och fler dokument, bra-och-ha-listor, kom-ihåg-lappar, intressanta tidningsklipp, skämtteckningar, böcker och annat smått och gott. Till slut blir det rörigt och man börjar få svårt att hitta bland alla sina saker - prestanda sjunker. Det är alltså inte utrymmet (hårddisken) som är problemet, utan det extra arbetet att hålla reda på allt och hur det hänger samman.

Jag brukar hävda att en dator behöver en storstädning då och då precis som en lägenhet, ett hus eller ett kontor behöver det. Storstädning i det här fallet är alltså att man installerar om systemet och programmen.

Sist men inte minst finns det faktiskt en smula ren psykologi i det här :) När man först skaffar en dator är det normalt sett en mycket snabb dator jämfört med alla andra datorer man använder (och i synnerhet jämfört med den förra datorn man ofta bytt upp sig från). Men allt eftersom tiden går byts andra datorer an använder också ut och efter ett tag känns datorn seg och hopplös trots att den rent objektivt faktiskt inte är så mycket långsammare än i början. Som man brukar säga - allt är relativt.

bra tips:
0. Slå av datorn och dammsug! ...

Riktigt dåligt tips - gör inte det. I alla fall om du inte vet vad du gör.

Att dammsuga i närheten av elektroniska komponenter kan orsaka stora skador, p.g.a. urladdning av statiskt elektricitet.

Argument som "... det har jag gjort massor med gånger utan problem ..." köper jag inte. Och jag kan berätta att det inte heller gör mina kunder (bl.a. världens största telekomleverantör) utan satsar väldigt mycket pengar för att skapa en miljö som förhindrar skador orsakade av ESD.

Men å andra sidan, vill man spela rysk roulette kan man väl göra det. Det går säkert bra några gånger där också ;-)

En sak du kan testa är Ubuntu eller Knoppix, för att se om den slöhet du upplever beror på hårdvaran eller mjukvaran.

Både Ubuntu och Knoppix är versioner av Linux, med möjligheten att starta datorn från CD-skiva. Med båda kan du alltså testa hårdvaran i datorn och se om du upplever den slö med ett annat operativsystem än det du har installerat.

Varken Ubuntu eller Knoppix ändrar något på din hårddisk med mindre än att du specifikt ber om det. Du startar datorn med en bränd skiva i CD-läsaren, och får igång Ubuntu/Knoppix, och när du är klar tar du ut skivan. Nästa gång du startar datorn får du igång ditt vanliga Windows.

Att dammsuga i närheten av elektroniska komponenter kan orsaka stora skador, p.g.a. urladdning av statiskt elektricitet.

Argument som "... det har jag gjort massor med gånger utan problem ..." köper jag inte. Och jag kan berätta att det inte heller gör mina kunder (bl.a. världens största telekomleverantör) utan satsar väldigt mycket pengar för att skapa en miljö som förhindrar skador orsakade av ESD.

Men å andra sidan, vill man spela rysk roulette kan man väl göra det. Det går säkert bra några gånger där också ;-)

Du gillar dammiga fläktar va?

Jag föreslog knappast att man skall skrapa på kretskorten med dammsugaren.
Men att dammsuga fläktar och luftintag skapar knappast tillräckligt med statisk elektricitet för att utgöra en fara.

Jag tror dessutom att dina fantastiska kunder knappast accepterat en igendammad server.

Jag har hört argument för och emot detta i snart tjugo år - visst det händer. Jag har själv en familjemedlem som zappade en systemdisk med statisk elektricitet via en dammsugarslang. ESD är ett problem, men inte på långa vägar ett så stort problem som en del vill göra det till (i synnerhet de som säljer ESD-utrustning :)

Men, är man bara lite försiktig, ser till att med jämna mellanrum röra vid datorns metallchassi med samma hand som håller damsugarmunstycket och - vilket visserligen strider mot i stort sett alla säkerhetsföreskrifter - låter strömsladden sitta i så datorn är jordad, då är det ytterst sällan ett problem. Jag har dammsugit många, många (förmodligen ett hundratal) datorer i varierande stadier av förfall utan att orsaka några skador som märkts. Jag har flera kollegor som har samma erfarenheter.

Du gillar dammiga fläktar va?

Jag föreslog knappast att man skall skrapa på kretskorten med dammsugaren.
Men att dammsuga fläktar och luftintag skapar knappast tillräckligt med statisk elektricitet för att utgöra en fara.

Jag tror dessutom att dina fantastiska kunder knappast accepterat en igendammad server.

Jag måste ge Ognjen helt och fullt rätt här.
För ESD-skador märks inte alltid på en gång heller, utan kan ibland bidra till att kraftigt förkorta livslängden.

Att påstå att statiska elektriciten från en damsugare inte skulle vara tillräckligt stor visar på bristande kompetens från din sida.

Har själv en utbildning som serviceingegör med inrikting mot IT. (för att vara exakt för att serva hårdvaran i datorer).
Dessutom har jag tidigare jobbat i produktionsmiljöer där man monterar ESD-känslig elektronik.

De kunder Ognjen talar om är på inget som helst sätt fantiska.
De vet av egen erfarenhet vad det handlar om.

Roligt, verkligen :)
Försöker föreställa mig nån som springer inne i en serverhall med en stor industridammsugare ... :-D

Den dag man har samma luftfilter och miljö runt en laptop tycker jag att man kan följa ditt råd om att låta maskinerna damma igen.

Jag har hört argument för och emot detta i snart tjugo år - visst det händer. Jag har själv en familjemedlem som zappade en systemdisk med statisk elektricitet via en dammsugarslang. ESD är ett problem, men inte på långa vägar ett så stort problem som en del vill göra det till (i synnerhet de som säljer ESD-utrustning :)

Men, är man bara lite försiktig, ser till att med jämna mellanrum röra vid datorns metallchassi med samma hand som håller damsugarmunstycket och - vilket visserligen strider mot i stort sett alla säkerhetsföreskrifter - låter strömsladden sitta i så datorn är jordad, då är det ytterst sällan ett problem. Jag har dammsugit många, många (förmodligen ett hundratal) datorer i varierande stadier av förfall utan att orsaka några skador som märkts. Jag har flera kollegor som har samma erfarenheter.
Visst, jag förstår att frågan är kontroversiell, med två lag med starkt bestämda åsikter. Jag är antagligen lite arbetsskadad (även om jag inte kränger ESD utrustning), har lite svårt att medvetet göra "fel".
Men, jag kommer inte att försöka konvertera någon i den här tråden ;-)

Senast ändrad:

Visst går det att damsuga en dator, om man vet vad man gör.
Problemet är att en generell uppmaning, i en tråd som den här.
Med största sannolikhet leder till att ett antal personer gör på fel sätt, och pajar sina grejer.
Speciellt som "rådet" ovan inte på något sätt innefattade det man behöver tänka på för att minimera riskerna.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto