Annons

Hur länge håller slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

robo

Medlem
Jag har funderat på hur länge slutaren på DSLR kommer att hålla med tanke på att man fotar betydligt mer än med SLR.

Kan det också vara skillnad på Semi Pro/Pro kamerors slutare?

t ex

Semi Pro
Nikon D100, Fuji S2, 10D.

Pro
Nikon D1x, Canon 1D.

/Robban
 
50.000 rörelser har jag för mig det är på D30/60/10D. Men den håller förmodligen längre.

Medans det på 1D/1Ds är 150.000 garanterat.

En slutare kostar väl en 3000:- att byta ut.
 
Jeppe skrev:
50.000 rörelser har jag för mig det är på D30/60/10D. Men den håller förmodligen längre.

Medans det på 1D/1Ds är 150.000 garanterat.

En slutare kostar väl en 3000:- att byta ut.

läste ett test där en eos3(?)slutare höll ca 420.000 exponeringar... hehe.
 
Det var bättre än jag trodde, då kan jag skjuta vidare utan att oroa mig för mycket.

Jag har en D100 kan tänka mig att det är ungefär samma antal.

Tack för snabbt svar.
Robban
 
Jag kan tänka mig att det kostar lika myckat att byta slutare på en 10D som på min EOS1 SLR.

2401:- kostar det, och det är ju inte mycket om man kollar vad det innebär med bytet.
 
Räkneverk

på en digitalkamera o säkert på många moderna systemkameror, borde det vara enkelt att implementera en räknare som visar antal gjorda exponeringar... är det nåt som nån kamera har redan? Värdefull information vid köp av begagnad kamera kanske...
 
Flera Nikonkameror har det, men det kan bara läsas av med hjälp av nån maskin som finns hos serviceställen.
 
Jag har valt att ha löpande numrering på min 10D, vilket innebär att jag kan se hur många exponeringar jag gjort. Just nu... 1423 exponeringar ;)
 
Jeppe skrev:
Jag har valt att ha löpande numrering på min 10D, vilket innebär att jag kan se hur många exponeringar jag gjort. Just nu... 1423 exponeringar ;)

Det är lika på D100, och det var därför jag började bli nervös hur länge..
/Robert
 
robo skrev:
Det är lika på D100, och det var därför jag började bli nervös hur länge..
/Robert

och det finns en bugg i mjukvaran på canon (d30,d60,10d?) som gör att den fortsätter numrera från aktuellt nummer på kortet dvs inte från noll. Detta gäller om du slänger i ett kort och plåtar direkt utan att formatera då kameran är ny.
Så gjorde jag, jag har tydligen redan fixat 12000 exponeringar :) (skulle vara ca 2500)
 
Njaa.. är det egentligen en bugg?

Det är ju för att man ska få ett unikt nummer på varje bild..väl? Hursomhelst..
 
dsmannen skrev:
det har förklarats som en bugg i forumen iallafall. Har inte funderat vidare på det..

Kopierat från handboken till EOS 10D:

"File Numbering Methods:
The images you take are automatically assigned a file number from 0001 to 9999 and saved in
a folder that can hold up to 100 images. The folders are numbered from 100 to 999 and saved
in the CF card. The automatic file numbering method can be set to [Continuous] or [Auto
reset].

Continuos numbering:
The file numbering continues in sequence even after you replace the CF card. Since this
prevents any images from having the same file number, it makes it easier to manage the
images with a personal computer.
Note that if the replacement CF card already contains images captured with the camera, the file numbering will start after the highest
file number in that CF card or after the last captured image’s file number, whichever is higher.

Auto Reset:
Whenever you replace the CF card, the file numbering will be reset to XXX-0001. Since the
image file number starts from 0001 in each CF card, you can use a different CF card for each
day of shooting. Then you can see how
many images you shot each day. Note that if the replacement CF card already contains images, the file numbering will start after the highest file number in that CF card.

!!
•If the 999CANON folder is created, [Folder number full] will appear on the LCD
monitor. You can keep shooting up to file No. 9999, however, you should keep a spare
CF card on hand.

• If file No. 9999 in folder No. 999 is created, "FULL CF" will be displayed on the LCD
panel and in the viewfinder and no more images can be recorded even if the CF card
still has room. Replace the CF card with a new one.

• The file numbers are like the frame numbers on a roll of film.
• For details on file names, see “Basic Terminology.” (→p.161)

Så det går ju att få konternuelig numrering av bilderna, alltså ingen bugg..
 
ok har sökt lite och hittat det jag tänkte på. Jag mindes lite fel, det var ett tag sedan det var uppe.
Det fanns en bug i D60 som gjorde att man kunde få samma filnamn i flera olika kataloger på minneskortet (alltså olika bilder)

saxat från dpreview forumet: The D60 had a file numbering bug in 1.0.0. I got my D60 on April 1st I think, shot a wedding in mid July, and lost about 200 images due to the file numbering bug. The release 1.0.2 of the D60 firmware was released in July, too late for me (and the couple).
 
ah oki.. det var ju lite skillnad då, det var ju en bug som man inte vill ha :)
 
Utbytesgaranti slutare...

Hej,

Finns det någon som vet om Canon byter ut slutaren på en 10D kostnadsfritt då slutarens livslängd är slut (Förutsatt att garantin gäller). Alltså om den efter c:a 50.000 exponeringar skulle sluta fungera.


/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.