Annons

Hur länge håller sig använd film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har några rullar liggandes i en låda som har blivit utsatt för exponering, alltså använd film. En del ligger i sådana där små burkar, och en del utan. Jag tog bilderna denna vår/sommar, är det fullt möjligt att skicka in dem för framkallning även nu?
 
Jag hittade en exponerad film för några år sedan som var 15 år gammal. Den gick faktiskt att framkalla. Viss blev färgerna sjuka och kornet var inte så snyggt. Men det gick! Och det blev bilder av det.

/Joakim
 
Borde inte vara några som helst problem. Visst beror det lite på hur filmerna har förvarats (ljus, fukt, värme mm) men är de inte äldre än ett par månader så tror jag knappast att du märker någon skillnad.
 
Nja beror ju kanske på vad som menas med skydd.. Har de legat ute på terassen i vädrets våld är det kanske inte så lyckat men om du haft dom inomhus eller kanske tom i en låda eller liknande så går det nog hur bra som helst.
Har haft filmrullar som legat i en ryggsäck (utan skydd) drygt ett halvår i tropisk fuktighet/hetta. Va orolig som tusan när jag skulle framkalla men det blev hur bra som helst.
 
Nej det är inga problem, bäst är juh givetvis att framkalla så snabbt som möjligt efter exponering men ett par månader eller fem har inte så stor betydelse i det stora hela.

Att dom förvarats utan burk gör nog inte heller något.

/Henri
 
Fråga..

Är nog inga problem.. hade en rulle som låg ett år i kylen och de bilderna blev bra...

Men en gång för alla.. Ska man egentligen förvara rullar i kylen? Oexponerade som exponerade..
Har hört olika. Någon som vill reda ut det för mig?
 
När filmer förvaras i kylen eller ännu hellre i frysen stoppas åldringsprocessen.
Om du fryser in ett gäng rullar kan de i princip ligga hur länge som helst utan att ta skada.
 
gbjerne skrev:
När filmer förvaras i kylen eller ännu hellre i frysen stoppas åldringsprocessen.
Om du fryser in ett gäng rullar kan de i princip ligga hur länge som helst utan att ta skada.

Ok.. gäller detta både oexponerad och exponerad?
 
gbjerne skrev:
När filmer förvaras i kylen eller ännu hellre i frysen stoppas åldringsprocessen.
Om du fryser in ett gäng rullar kan de i princip ligga hur länge som helst utan att ta skada.

Dethär stämmer inte riktigt.
Du _saktar ner_ åldringsprocessen men stoppar inte totalt.
Dessutom blir inte filmen skyddad mot "kosmisk strålning" vilken påverkar mest snabba filmer.
En ISO3200 blir nog "föråldrad" snabbare av strålningen än värmen i normal förvarning.

/Henri
 
Infrysning av film

gbjerne skrev:
Om du fryser in ett gäng rullar kan de i princip ligga hur länge som helst utan att ta skada.
På samma tema - ska man tänka på något särskilt när man gör detta, eller är det bara att lägga nyinköpta/oexponerade filmrullar i en påse (så de håller sig på ett ställe och inte ramlar omkring) och lägga på lämpligt ställe i frysen? Vad med upptining, är det bara att ta fram och låta ligga i rumstemperatur ett tag, eller är det mer invecklat än så?

Undrar själv varför någon vill spara på exponerad oframkallad film... verkar bättre att se till att negativen håller sig bra, då. Någon som vet kanske kan ge tips om bästa förvaringsmetod för dem också?
 
Tja jag har övertalat sambon att den nedersta lådan i frysen är högst olämplig till att förvara mat men att den passar alldeles utmärkt till film.. ;)

När det drar ihop sig till plåtning brukar jag plocka upp filmen dagen innan och "tina" den i kylen över natten. Sedan är det bara att "sätta igång"
Risken om du tar film direkt från frysen till kameran är att emulsionen är väldigt skör vilket kan leda till att filmen helt sonika går sönder.
Vet dock en del som tinar i rumstemperatur istället med bra resultat.

Bästa förvaringsmetod för negativ vågar jag inte uttala mig om. Finns många olika "skolor" som alla tycker olika. Personligen förvarar jag mina i tunna pappfickor, sorterade och insatta i pärmar. Pärmarna i sin tur förvaras i en mörk torr gardrob.
Fungerar för mig och 10år gamla neg ser fortfarande bra ut.
 
Du kan lungt framkalla den och det blir bra

Du kan lungt framkalla fillmen och du kommmer inte att märka något på den det kan jag lova. Jag har hittat film som legat i bilen hela sommaren både dia och färgneg och inget har blivit dålig. Jag har haft svartvit film liggandes i år utan att något har hänt den.
Du bör förvara oexponerad film kallt i frys, samt att man bör framkalla så snart som möjligt. Men det är många som reser jorden runt och de vill inte ha en massa film som är framkallad att släpa på under året de reser.
 
Varför frysen?

Jag undrar lite över varför så många verkar lagra sina filmer i frysen. Är för att de köper upp sig på så stora lager film att de inte hinner använda dem innan bäst före datumet går ut eller?

Om man har tänkt använda filmen innan den går ut gör det varken till eller från om man förvarar dem i frysen.

En annan sak man ska tänka på är att om man förvara filmen i frysen över dess bäst före datum så kan föråldringsprocessen gå ganska snabbt när man väl tar ut den ur frysen, man bör alltså exponera och framkalla den så snart som möjligt.

Sen tycker jag att man inte bör förvara exponerad film utan framkalla den genast, det för att de exponerade ytorna kan ligga och kemiskt kan belysa andra delar av filmen och därigenom ge upphov till konstiga ljusskador.
 
Men jag har hört att man kan i princip låta en exponerad film ligga i JÄTTE många år, och då ska den framkalla sig själv.
Det man alltså gör då man framkallar filmen är bara att förkorta den processen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.