Annons

Hur lägga ihop 2 bilder i PSE 7 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Har gjort en ros i s.v i ACR samt samma version svagt färgad.
Sparat dem som JPEG.
Nu vill jag öppna dessa i Elements och lägga ihop dem till en s.v bild med svag röd färg på rosen.
Kommer inte på hur jag skall bära mig åt.
Har Scott Kelbys bok om PSE 7 men hittar inget om detta.
Hjälp !!

Mvd

Kolla moderskeppet.se ,,,,,, finns många tips på mycket där, kanske inte exakt det du vill göra men du kan få en massa ideer om hur du arbetar med flera lager och lagermasker. // Christer

Jo, nog kan jag söka på hela nätet om det krävs.
Hade förhoppningen att någon här på forumet kunde ge en knuff i rätt riktning.

Mvh

MVD

Jag är inte säker på vad du kan göra i PS Elements, men i Photoshop kan ett sätt vara såhär:

1. Öppna färgbilden.
2. Duplicera bakgrundslagret.
3. Gör det nya lagret svartvitt.
4. Justera opaciteten på det nya lagret tills du tycker färgtonen är lagom blek.

Anders metod är betydligt bättre!

Att först spara bilderna som jpg, för att sedan spara om dom och slå ihop dom är ett mycket dåligt arbetssätt, då jpg är en förstörande komprimering. Varje gång du sparar en jpg-bild så förstör du den lite. Sparar man flera gånger så ackumuleras destruktionen, och bilden får stora tydliga artefakter.

Tack för förslagen.
Problemet är att jag gjort bilden s.v i ACR.
Kan inte göra den på samma sätt i PSE.
Det är det som är kruxet.Det är inte bara att trycka på knappen "svartvitt".
Att ta två st högupplösta JPEG och lägga samman kan ju inte vara något hokus pokus ??
Det är vä de PS är till för ?
Jag hittar inget om det på moderskeppet heller.
Letar vidare,
Mvh
MVD

Jag ber om ursäkt, istället för att bara säga att det är ett dåligt arbetssätt borde jag ändå ha försökt presentera en lösning :)

Jag skriver på den, postar om några minuter :)

Har sett någonstans i boken "Photoshop Elements 7 för digitalfotografer" (översatt till svenska) att man skall spara de olika bilderna som lager (med eventuell bakgrund bortrensad från ena motivet) och sedan klona.

Boken kostade cirka 225 kronor i somras, kanske billigare nu sedan PSE8 kommit ut på marknaden. Kanske den finns på ett bibliotek i din närhet?

Som du säger så är det nog ingen större fara med högupplösta lågkomprimerade jpegs.

Jag föreslår följande arbetssätt:

• Öppna upp båda bilderna.
  • På färgbilden dubbelklickar du först på bakgrundslagret för att konvertera det till ett vanligt lager, sedan gör du ett nytt lager.
  • Gå över till den svartvita bilden och tryck ctrl+a för att markera allt och ctrl+c för att kopiera.
  • Gå över till färgbilden igen och se till att det nya tomma lagret är aktivt.
  • Tryck ctrl+v för att klistra in. Nu ska den svartvita bilden hamna i lagret ovanför färgbilden.
  • Nu gör du ett nytt "solid color" justeringslager, och drar ner det så det lagret ligger mellan de två tidigare lagrena.
  • Klicka på det översta lagret för att göra det aktivt.
  • Tryck ctrl+g för att gruppera det övre lagret med justeringslagret.

Nu kommer masken för färglagret att fungera som en mask för det översta lagret. Nu kan du måla med svart färg i masken för att visa lagret under. Målar du för mycket byter du till vit färg, så kommer det svartvita tillbaka :)

Detta är altså en teknik för att simulera lagermasker med elements. Den funkar ofta även på tutorials/guider som är skriva för CS.

Tack Walle för att du vill ta dig tid med utförlig beskrivning.
Klockan är sen så jag får ta nyta tag i morgon.
Nu har jag något att se fram emot
Mvh

MVD

Hej Walle m.fl.
Jag går bet på detta.
PSE verkar tolka det hela som två helt olika arbeten.
Verkar som att man måste inaktivera ena bilden på något sätt.
Klickar man i ena bilden så försvinner alla lager.
Klickar man i andra så kommer de fram igen.
Får det att fungera enligt din beskrivning fram till att jag skall börja måla med svart i lagret.
Det blir bara svart.Ingen underliggande bild kommer fram.
Skall mellanlagret kongigureras på något speciellt sätt ?
Mvh

MVD

Jo altså när du har klistrat in den ena bilden i den andra, så den andra består av två lager och den första bara ett, kan du stänga den första. Allt arbete sker sen i samma fil.

Har du fått till "Solid color"-justeringslagret mellan de båda andra lagrena, och grupperat ihop det lagret med det översta lagret? Har du kommit så långt bör det mellersta lagrets mask fungera som en lagermask för det översta lagret.

Edit: Hittade en guide på engelska som beskriver förfarandet:

http://www.photoshopessentials.com/basics/elements/fake-layer-mask/

Senast ändrad:
A,ha, nu börjar vi nog ringa in det.
Länken såg bra ut, den skall detaljstuderas.
Nu får bildredigerandet ta paus till nästa vecka.
I helgen skall det träffas folk och gå på fotomässa.
Sedan sitter man där med huvudet fullt av nya ideér och alldeles för lite tid :)
Tack Walle, ha en skön helg.
Mvh
MVD

Tack alla för hjälpen, nu gick der "gescwint".
Blev precis som jag ville.
Laddar upp bilden i en pool inom kort.
Hare gott.

MVD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar