Annons

Hur kort skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

boffen

Medlem
Hej,
Ni som fotar sport inomhus, vilket skärpedjup brukar ni använda? Är det någon idé att köpa ett objektiv med bländare 1.4. Används det eller blir skärpedjupet för kort?
 
Skärpedjupet beror på avståndet till det man sätter fokus på, och vilket hus objektivet sitter på (vilken cropfaktor, eller hur stor sensorn är helt enkelt).

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Taget ur den där ger min 400d med mitt 50/1,8, på bländare 1,8 ett djup på 2,74m - om jag fokuserar på något som är 10 meter bort från sensorn. :)

Kliver man närmare på samma bländare, säg en meter så har men helt plötsligt ett djup på 3 cm, och vid närgränsen (runt en halvmeter) så är vi nere på en centimeter, på sin höjd. :D

/J - skall leta rätt på en tabell att ha med i fickan när man fotar..
 
Den var intressant. Jag ska se om jag kan lägga in de där formlerna i ett Pocket Excel-formulär så man kan köra de i PDA eller telefon.
 
Tack för svaren,

En fråga dock... när man fotar sport inomhus, hur ofta använder man sig av en bländare som är större än 2.8?
Har jag någon nytta av en bländare på tex 1.4?
 
Det är klart man har nytta av bländaren, förutsatt att objektivet du väljer ger tillräckligt skarpa bilder på så stor bländare.

Använd sidorna jag länkade till för att kolla vad du får för skärpedjup på ungefärliga avstånd du kommer att fota på, så ser du ju direkt om det är oanvändbart eller om det kommer göra så att du kan ta bilder i en halvskum gymnastiksal..

/J
 
Jag kör uteslutande med bländare 2,8 när jag fotar inomhussport, men då är jag ofta mellan ISO 1600 och 3200.
 
boffen skrev:
Tack för svaren,

En fråga dock... när man fotar sport inomhus, hur ofta använder man sig av en bländare som är större än 2.8?
Har jag någon nytta av en bländare på tex 1.4?

Är det mörkt så har du ju inget alternativ till en stor bländare.
En stor bländare ger även bättre AF och ljusare sökare i kameran. Och bättre möjligheter att använda extender
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.