Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer naturfotograferingen utvecklas?

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:
Nog har väl fotosidan trender? Hur dessa uppkommer vet jag inte men jag tror inte heller de är särskilt viktiga för helheten på fotosidan och absolut inte i verkligheten utanför internet.

Jovisst har fs trender. Jag menade det, men är de samma som ute i den stora fotovärlden? Jag tror inte riktigt det. Jag tror vi på fs har våra "lokala" trender. Inget fel med det, utan snarast en reflexion ;)

Hustomten skrev:
Jovisst har fs trender. Jag menade det, men är de samma som ute i den stora fotovärlden? Jag tror inte riktigt det. Jag tror vi på fs har våra "lokala" trender. Inget fel med det, utan snarast en reflexion ;)

Men hur viktig är egentligen fotosidan för svenskt amatörfotograferande, eller?

Den är naturligtvis oerhört viktig för svenskt amatörfotande. Men naturfotovärlden utanför är större. Speciellt om du ser det internationellt.

Vad jag egentligen vill säga är nog att det är lätt för medlemmar här att tro att dom har mer inflytande än dom egentligen har utanför fotosidan. Liksom andra internetföreteelser blir det lätt en subkultur som lite lever sitt eget liv skilt från verkligheten. Halveringstiden på en trend här är ju, på gott och ont, blixtsnabb jämfört med den ickevirtuella världen. Det kanske skulle vara intressant om nån med mer anseende än jag körde ingång en testkampanj för att se hur snabb det går att etablera en trend här. Jag misstänker att det skulle gå rätt snabbt om "rätt" person initierade det.

Vi tänker likadant. Visst är communities till stor del en subkultur. Det framgår t.o.m av namnet ;) Visst går det snabbt att skapa en trend på fs, och visst går den fort över. Det kan handla om veckolånga trender, men även längre. T.ex höll "skakbilder" i sig intensivt rätt länge.

Ja, visst skulle det vara kul att testa hur detta med treder funkar genom att försöka skapa trender, men det måste göras av personer med sådan "status" att det får genomslag.

Gunnar D skrev:
Vi hade ju en kort period (tack o lov) med "omskakade" naturbilder.
Personligen så hoppas jag på fler miljöbeskrivande naturfotoprojekt.
Var är fotoresorna ut i det försvinnande äldre kulturlandskapet?
Några vackra utställningar o böcker dyker ju upp ibland men det finns ju otroligt mycket att beskriva och bevara, innan allt blir IKEA-parkering och motorväg.

Håller med Gunnar i allt utom i den aningen inskränkta begränsningen kring uttryckssätt. Alla bör rösta på ett och samma parti så slipper vi tjafset...eller varför inte BARA tillåta dansbandsmusik, allt annat kräver ju för mycket av lyssnaren osv, osv, osv...aningen inskränkt det med, eller hur?

Varför inte utnyttja alla möjligheter en kamera har BÅDE till att framföra viktiga budskap som att ge själen näring, och alla möjliga kombinationer av detta. Jag hoppas inte vårt mänskliga intellekt och själsliga väsen är så tillsnörpt att vi missar möjligheterna att se livets vyer. Varför begränsa oss? En knuten hand får man inget ur, men inte heller något i...

Mvh/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar