Huruvida "snubben" har en kamera med 50 miljoner pixlar eller inte vet jag naturligtvis inte, men på marknaden finns det ett skannande bakstycke med 10500x12600 pixlar. Phase One PowerPhase FX. Det är dryga 130 miljoner pixlar. Phase One har också "billigare" bakstycken med just 50 miljoner pixlar.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur kommer digitalkamerorna utvecklas de kommande åren?
- Trådstartare Megapolare
- Start datum
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Powerphase FX kostar 259000 kr exkl moms. Anvädns förmodligen mest för reproplåtning gissar jag.
Jo, fota modell är lite jobbigt :-D
Men jag har sett en del vybilder fotade med det.
Hur går det till egentligen? Måste man inte hålla sig till speciella ljusförhållanden? Exponeringstiden går väl inte att variera så mycket med såna där?Copy_Con skrev:
Men jag har sett en del vybilder fotade med det.
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Exponeringstiden går väl inte att variera så mycket med såna där?
Jag kommer inte ihåg hur mycket, men jag skall ändå snacka med D3 i morgon så jag kollar upp det. Men jag antar att bländaren är det primära för att ändra exponeringen.
http://www.phaseone.com/upload/powerphasefx _1__500.jpg
Marcus LB
Medlem
Re: Kameror med internet
Behövs lite uppdatering av telefonnät först, så tillvida man inte lyckas skapa microchips-stora satelittelefoner, vilket vi är ganska långt ifrån just nu.
I dagsläget skickas bilderna via dator kopplad till satelittelefon, vilket iofs fungerar ganska bra det också.
Jimsan skrev:
Hur vore det med digitala systemkameror som har inbyggd internetanslutning?
Det finns ju redan i dagens mobiltelefoner, fast i liten skala.
Tänkt dig att som pressfotograf plåta kriget i Irak. När man är färdig för dagen så skickar man över bilderna till kontoret i New York, direkt från kameran.
Eller varför inte direkt uppladdning, så fort man tryckt ner avtryckaren?
Behövs lite uppdatering av telefonnät först, så tillvida man inte lyckas skapa microchips-stora satelittelefoner, vilket vi är ganska långt ifrån just nu.
I dagsläget skickas bilderna via dator kopplad till satelittelefon, vilket iofs fungerar ganska bra det också.
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Hur går det till egentligen? Måste man inte hålla sig till speciella ljusförhållanden? Exponeringstiden går väl inte att variera så mycket med såna där?
Möjliga exponeringstider (för varje scannad rad) är från 250/1 till 15/1
mipert
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
...Men jag har sett en del vybilder fotade med det.
Stephen Johnson har fotograferat naturbilder med skannande bakstycke till sin storformatare (Sinar) sedan 1994.
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det var mer än jag trodde. Hur lång tid tar det att skanna av hela ytan med längsta tiden 1/15?
1/15 och 1/250 skall det förstås vara.
Runt 6-7 minuter.
claesbr
Aktiv medlem
Det var någon som nämnde, ganska tidigt i tråden, att det i framtiden kommer finnas en manick som sitter på huvudet och tar foto när du behöver.
Framtden är här!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3111004.stm
Framtden är här!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/3111004.stm
KGS
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Japp, vi är snart där.. titta på rusta t.ex. Men engångsdigitaler ??
Nu e dom här...
http://www.mobilemag.com/content/100/336/C1871/
;-)
Damocles
Aktiv medlem
Vadå nu, har ju varit ute sen i somras....Nu e dom här...
"Thursday July 31, 2003 10:51 AM EDT"
jpersson
Aktiv medlem
Jag är också övertygad om att megapixelracet kommer att bromsas upp, framför allt på konsumentsidan. Bland annat på grund av yttre faktorer. Det är till exempel ''svårt'' att komma över 50 lp/mm med en traditionell kamera på grund av ströljus, vibrationer, optik och så vidare. Det är kontroversiellt att översätta lp/mm till megapixlar men låt oss anta att det motsvarar 10 megapixlar. Det skulle innbära att man kastar pärlor för svinen med högre upplösning än så och sedan när började företagen att göra det? Då har de bättre saker att plöja ner sina pengar i. Varför inte i DSP-korrigering av yttre faktorer
KGS
Aktiv medlem
jpersson skrev:
Det skulle innbära att man kastar pärlor för svinen med högre upplösning än så och sedan när började företagen att göra det?
Vill svinen ha pärlor (läs: betala för) så får svinen pärlor... precis som det var inne med massor av watt i hifi-branschen en gång i tiden (ja en del tror väl fortfarande att antalet watt = ljudkvaliteten)
sagan
Avslutat medlemskap
Foveontekniken gör att man kan lagra i 3-lager vilket gör att man kan få in högre upplösing på färre pixlar "The first digital camera to offer true single pixel resolution, goes beyond Nyquist frequency" det finns otaliga sätt att göra sensorer på..utvecklingen fortsätter.