** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur kommer digitalkamerorna utvecklas de kommande åren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Huruvida "snubben" har en kamera med 50 miljoner pixlar eller inte vet jag naturligtvis inte, men på marknaden finns det ett skannande bakstycke med 10500x12600 pixlar. Phase One PowerPhase FX. Det är dryga 130 miljoner pixlar. Phase One har också "billigare" bakstycken med just 50 miljoner pixlar.

Pris?

Tack för det snabba svaret!

följdfrågan blir då; vad kostar detta?
Är det överhuvudtaget möjligt att få tag på den i sverige och vad används den till?

Powerphase FX kostar 259000 kr exkl moms. Anvädns förmodligen mest för reproplåtning gissar jag.

Copy_Con skrev:
Men jag har sett en del vybilder fotade med det.
Hur går det till egentligen? Måste man inte hålla sig till speciella ljusförhållanden? Exponeringstiden går väl inte att variera så mycket med såna där?

Re: Kameror med internet

Jimsan skrev:
Hur vore det med digitala systemkameror som har inbyggd internetanslutning?
Det finns ju redan i dagens mobiltelefoner, fast i liten skala.

Tänkt dig att som pressfotograf plåta kriget i Irak. När man är färdig för dagen så skickar man över bilderna till kontoret i New York, direkt från kameran.
Eller varför inte direkt uppladdning, så fort man tryckt ner avtryckaren?

Behövs lite uppdatering av telefonnät först, så tillvida man inte lyckas skapa microchips-stora satelittelefoner, vilket vi är ganska långt ifrån just nu.
I dagsläget skickas bilderna via dator kopplad till satelittelefon, vilket iofs fungerar ganska bra det också.

Det var mer än jag trodde. Hur lång tid tar det att skanna av hela ytan med längsta tiden 1/15?

ja t o m det... intet nytt under solen, har säkert funnits sen medeltiden, men det var ingen som förstod sej på dem då...

Jag är också övertygad om att megapixelracet kommer att bromsas upp, framför allt på konsumentsidan. Bland annat på grund av yttre faktorer. Det är till exempel ''svårt'' att komma över 50 lp/mm med en traditionell kamera på grund av ströljus, vibrationer, optik och så vidare. Det är kontroversiellt att översätta lp/mm till megapixlar men låt oss anta att det motsvarar 10 megapixlar. Det skulle innbära att man kastar pärlor för svinen med högre upplösning än så och sedan när började företagen att göra det? Då har de bättre saker att plöja ner sina pengar i. Varför inte i DSP-korrigering av yttre faktorer :)

jpersson skrev:
Det skulle innbära att man kastar pärlor för svinen med högre upplösning än så och sedan när började företagen att göra det?

Vill svinen ha pärlor (läs: betala för) så får svinen pärlor... precis som det var inne med massor av watt i hifi-branschen en gång i tiden (ja en del tror väl fortfarande att antalet watt = ljudkvaliteten)

Foveontekniken gör att man kan lagra i 3-lager vilket gör att man kan få in högre upplösing på färre pixlar "The first digital camera to offer true single pixel resolution, goes beyond Nyquist frequency" det finns otaliga sätt att göra sensorer på..utvecklingen fortsätter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar