ANNONS
Annons

Hur kommer digitalkamerorna utvecklas de kommande åren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Jag tror inte att 100 Mpixlar på en 24x36 yta är teoretiskt möjligt ens.

Där har du fel. Redan idag kan vi se att det både är teoretiskt och praktiskt möjligt.
Ifall du tar upplösningen på en Olympus C5050 (5,2 Mpix) och delar med arean av CCDn (7,18x5,32 = 38,2 mm^2) får du fram att du kan ha ~0,136 mpix/mm^2

Om du sen räknar om och tänker att du har en 36x24 yta (864 mm^2) och multiplicerar med ~0,136 så ser du att då får plats med ca. 118 Mpix.

Med andra ord: Om du tar Camedians pixeltäthet och bygger en 36x24 CCD så får du plats med 118 Mpix.

/Jojje (elektro ing.)

Proboarder skrev:

Citat : "640 kb RAMminne kommer räcka för vem som helst i framtiden". /Bill Gates.

Citat : 56.6 modem är det bästa som går att producera genom att använda koppartråd. (sist jag kolla var gränsen för ADSL 44MBit)

[/B]

Nu ska jag vara petig....

Om jag inte minns fel så sa Bill att 512Kb var tillräckligt med minne.

56.6 modemen är en kompromiss och sänder bara med 28,8 i backkanalen. Sen kan man diskutera om ADSL ska kallas modem då det baserar sig på en helt annorlunda teknik som inte utnyttjar samma bandbredd och frekvens område om vanliga telefonsamtal.

mganga skrev:
Stämmer nog, hur får vi svaret nu då? Oraklet i Delphi, eller är tjänsten nedlagd?
Ja, de betalade inte räkningarna i tid. De började med Autogiro, men det var visst nåt tjall med kontot. Så de finns inte längre. I stället hänvisas man till Microsofts support.

Är ni inte med i FFVV?
(Föreningen För Värdelöst Vetande)

3 Mp är tillräckligt för de flesta.
Citera mig gärna om 10 år eller så :)

I framtiden kommer vi kunna montera fast en manick på skallen som känner av impulserna som går från ögat till hjärnan via synnerven. Denna information görs om till en bild som sparas på ett fett minneskort eller direkt i huvudet. Man kommer då att montera fast objektiven direkt på skallen och då kommer alla att likna något från StarTrek.

Spännande

Nä jag vet inte, tror också som alla andra. Mindre brus, Liten energiförbrukning osv.
Pixelfrågan är ganska intressant, vågar inte uttala mig =).
Jag tänker köpa en analog (Dynax 7) och vänta ett par år till nästa generations digitala system. Hoppas på bättre priser då (eos 1Ds... puh)! Förhoppningsvis då minolta...
Ha det gött

Nästa, eller nästa därefter kommer att ha biologiskt minne, analogt lagrat, inte begränsat till 1 eller 0,
Med andra ord obegränsad upplösning, alltid tillräcklig information för dom normala behoven.

Andreas Th skrev:
I framtiden kommer vi kunna montera fast en manick på skallen som känner av impulserna som går från ögat till hjärnan via synnerven. Denna information görs om till en bild som sparas på ett fett minneskort eller direkt i huvudet. Man kommer då att montera fast objektiven direkt på skallen och då kommer alla att likna något från StarTrek.

Spännande

Jag sa ju det, Strange Days! :)

Många pixlar kan man ha till annat än bara skapa bilder med "onödigt" hög upplösning. Har man fler pixlar i sensorn än man ska ha i bilden kan man använda dessa för att "zooma" (digitalzoom fast utan interpolering, precis som om man bara beskurit en högupplöst bild), få högre ljuskänslighet, eller "riktig" färgåtergivning (istället för att ha bara en färg per pixel och interpolera resten).

Finns skrivare som skriver med 6 färger, antar att det går att bygga en sensor som känner av fler än tre färger.

Jag kan väl bara som de övriga inläggen gissa...

100MP race: problemet med för många MP skrivtider till kort och sedan resurskrav för bearbetning och förvar.

Visst kommer det att bli många fler MP än idag, men det blir nog bara för proffsen. En billig 5-6 MP kamera med bättre ljuskänslighet och exp.omfång, och mindre försening när man väl tryckt på avtryckaren kommer nog räcka långt för den stora massan, dvs den grupp fotoindustrin tjänar pengar på.

Långt fram får man hoppas att industrin bygger kameror som är skräddarsydda för digitalt iställer för att försöka vrida och vända på gammal kamerateknologi. Se t.ex. kvaliteten på de små och lätta Leica objektiven - vore det inte fantastiskt om man kunde tillverka en kompakt högkvalitetskamera utan sjuttio-elva wizz-bang effekter, men som istället koncenterar sig på att ta fram en naturlig och korrekt bild (ändra kan man alltid göra i PS). Idag presenterar detta en massa problem som i framtiden kommer att lösas på olika sätt, t.ex. konkav/konvex sensoryta, högre känslighet och omfång, naturligare färger osv.

Visst blir det spännande framöver, men det känns som min nuvarande utrustning kommer att hålla i flera år framöver.

Cheers,

jo, jo, räcka ja, men det ska säljas också.

Vi kommer att få se samma käcka utveckling som i hifi världen mfl världar. Där var länge antalet watt = ljudkvalitet, medan vi som vet, vet att 2-3 Watt är fullt tillräckligt för att få ut ett mycket njutbart ljud.

I hifibranschen hittade man på massor av olika sätt att mäta just watt, eftersom det var det som sålde. Samma sak ser vi i digitalkameravärlden, titta på Fuji som ibland hävdar att deras 3 megapixelkameror har "motsvarande" 6 megapixel och mycket mer kommer. Var så säker.

När vi så småningom kommer upp i så många pixlar att vi ändå inte ser nån skillnad kan vem som helst påstå att deras kamera har några megapixlar till och gissa vilken kamera som säljs då, allt annat lika.

Självklart kommer "experter" alltid att veta sanningen o bäst, men de är ändå i minoritet o mindre viktiga än den stora massan som ska betala för prylarna o den status de ger.

Till en viss nivå, säg 100 megapixel, kommer vi att se skillnaden och så småningom fnissar vi nog generat åt de 5-10 megapixel vi glatt betalar stora pengar för idag...

Jag pröjsade en gång i tiden över 8000 för en 640x480 kamera... utan display o med fast minne för 8 (åtta) bilder i högupplösning (dvs 0,3 megapixel). Då var jag rätt imponerad av bilderna (eller kanske av att det åtminstone liknade bilder). Det är jag inte idag.

Nåt problem med att skriva 100 megapixel och/eller förvara dem kommer inte att finnas Patrick. Det går redan idag men det är dyrt. Om några år är det betydligt billigare o ännu snabbare.

Digitalkamera med GPS mottagare

Vad jag saknar mest är en automatisk funktion i EXIF informationen som inte bara talar om NÄR en bild är tagen utan också VAR den är tagen.
Det vore ju enkelt fixa med en GPS mottagare i kameran.
Bra funktion även för de som inte bara är pryltokiga eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar