Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer digitalkamerorna utvecklas de kommande åren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Ja, jag planerar köpa digitalkamera snart. Blir nått i still med Minolta Dimage 7i eller liknande.

Men vad jag nu är intresserad av är era bedömningar av hur framtidens digitalkamera kommer se ut.

Ta megapixelracet t.ex. Med 5 megapixlar kan man redan idag få bättre bilder än från en vanlig filmbaserad turistkamera. Strikt teoretisk finns det alltså så som jag ser det inget behov av fler megapixlar förutom för de som jobbar med fotografering för reklam och magasin eller dylikt. Vad tror ni?
Behövs fickkameror med 20 megapixlar?

Så, hur ser framtidens digitalkamera ut, har de massor med megapixlar eller satsar man kanske på helt andra punkter på kameran? Naturliga färger och minskat brus?
Vore hemskt roligt att höra era spekulationer!

//

Mer pixlar, mindre brus, mer ljuskänslighet, större exponeringsomfång, mindre energibehov, billigare, modulära, så att kamerahuset byter innehåll vid uppgradering. Egenskaper liknande olika filmers kommer att kunna programnmeras. Det kommer att gå rasande fort.

Jag tror att Foveons bildsensor som sitter i Sigmas SD9 kommer att bli den tekniken som tar över på chiopsidan. Ergonomin kan ändras då hänsyn inte behöver tas för filmkassetens behov. Storleken på bildsensorn har inget betydelse annat än i bildformatet. 3/2 4/3 16/9 x/y. För får man in rätt mängd sensorer på en given yta och kan garantera bildkavalitén så spelar i mitt tycke ytan någan roll,

Sedan vill vi kunna återanvända de redan inköpta objektiven, så där kommer det att finnas dels kamerahus enligt nuvarande objektivsystem och sedan kommer vi att se helt nya lösningar som 4/3-systemet.

Utceklingen blir spännande och den kommer gå fort. Canon verkar ha en produktcykel på ett år just nu. Minolta skickade ut en enket med frågor om hur jag vill ha framtidens Minolta digitala systemkameror.

Som sagt min åsikt.

Jag skulle vilja ha en digitalkamera som känner av att ett område i bilden är påväg att bli "utfrät" o slutar helt enkelt att registrera ljus där.. så att bilderna kan bli jämnare exponerat med icke överexponerade himlar och bra täckning i skuggorna ;)

Jag tror och hoppas på ett stort prisras, nu kostar ju tex. en digital kompaktkamera lika mycket som en hyfsad "filmbaserad" systemkamera.
Andra saker jag kan tänka mig är snabbare kameror. D.v.s. mindre fördröjning från knapptryck till exponering och snabbare bildkomprimering.

Pixelracet stannar inte före 100 megapixel, minneskorten kommer att bli enormt mycket större. Autofokus etc kommer att fungera lika snabbt som på de bästa analoga kamerorna. Chipen kommer att kunna hantera mörker/dåligt ljus mycket bättre än någon film nånsin har kunnat.

Du kommer att kunna köpa engångsdigitaler för en spottstyver. Priserna kommer att variera från 98 spänn (49 på rea) till hur mycket som helst, precis som analoga kameror idag. Analoga kameror kommer att vara en entusiastpryl, något som nya generationer bara hört talas om och kanske fått se nångång.

Bildkvaliteten kommer att vara överlägsen allt vi sett hittills. Ska vi säga sex år? med en snabb utvecklingstakt hela vägen. 10 mega kommer inte att vara någon sensation julen 2004.

Det är farligt att sia om framtiden, utvecklingen kan ta många olika vägar, det är ju som vi vet inte alltid säkert att den bästa produkten ”vinner”. En osäker faktor är prisutvecklingen på stora sensorer. Vi bör ha i minnet att sensorer endast utgör en mycket liten del av all ”chipsyta” som produceras. OM volymproduktionen kan ske mer rationellt i framtida chipsfabriker genom att man ökar bildcirkeln på de ”reprokameror” som fotograferar av kretsmönstret (med en liten del av kiselplattan som ”filmruta”) så går vi kanske en ljus framtid till mötes med billiga småbilds- och mellanformatssensorer. I motsatt fall kan vi få vänta länge på att priset på stora sensorer sjunker till ”konsumentpriser”. (Det jag kallade ”reprokameror” heter egentligen steppers, är oerhört dyra och utgör såvitt jag förstår en betydande del av kostnaden för en fabrik).

En sak som emellertid är helt säker är att fotografering i svagt ljus även i framtiden kommer att kräva riktigt stora ingångspupiller för att samla in så mycket ljus som möjligt. En absolut perfekt sensor kan naturligtvis inte göra mer än att registrera 100 % av de fotoner som träffar ytan, därför finns det en absolut gräns för hur högt ISO-tal man kan utnyttja med ett visst sensorformat utan att få för mycket statistiskt brus. Jag vet tyvärr inte hur hög ”fotonverkningsgraden” är i de sensorer som sitter i dagens kameror, men jag fruktar att den är överraskande hög, d v s att vi inte kommer att få se någon revolutionerande sänkning av det statistiska bruset i förhållande till känsligheten (en känslighetsökning motsvarande ett par, tre bländarsteg finns nog kvar att hoppas på, men jag tvivlar på att det är så mycket mer).

Fler pixlar har många fördelar, utöver att de digitala artefakter som idag förekommer (eller är dyra att förebygga) minskar, så blir sensorns MTF-värde högre ju fler pixlar bilden är uppbyggd av. Så ”megapixelracet” kommer säkert att fortsätta ett bra tag till.

Det finns emellertid problem med att minska pixelstorleken, fotonerna tränger nämligen in en bit innan de absorberas, i värsta fall kan en foton som kommer in i riktigt sned infallsvinkel gå igenom färgfiltret på en pixel och registreras i grannpixeln istället (som ju har annan färg). Dessutom kan de elektroner fotonerna slår loss också förflytta sig mellan pixlarna om de ligger för tätt. Slutsatsen blir alltså att en kraftig ökning av antalet pixlar i realiteten kräver större sensorer. Större sensorer leder också indirekt till att fotonerna inte behöver kommer in riktigt lika snett som med små sensorer.

Stora sensorer blir förvisso dyrare men kan i gengäld ställas in på högre ISO-tal utan att bruset i den slutliga bilden blir större, detta leder i sin tur till att man kan använda billigare objektiv med lägre nominell ljusstyrka (eller få en kamera som ger bättre bilder i dåligt ljus).

Praktiskt taget allt (utom det osäkra priset på själva sensorn) talar alltså för större sensorer i framtiden.

KGS skrev:
Pixelracet stannar inte före 100 megapixel, minneskorten kommer att bli enormt mycket större.

Redan idag har Imacon ett bakstycke på 16MP, det skapar filer som är 96MB stora, eller 384MB (64MP). Jag tror inte att 100MP kommer att finnas i vanliga småbildskameror, någonsin. Tycker mig ha svårt att se hur alla dessa pixlar skulle få plats på en 24x36 yta.

KGS skrev:
Du kommer att kunna köpa engångsdigitaler för en spottstyver. Priserna kommer att variera från 98 spänn (49 på rea) till hur mycket som helst,

Japp, vi är snart där.. titta på rusta t.ex. Men engångsdigitaler ?? ;)

KGS skrev:
Bildkvaliteten kommer att vara överlägsen allt vi sett hittills. Ska vi säga sex år? med en snabb utvecklingstakt hela vägen. 10 mega kommer inte att vara någon sensation julen 2004.

Redan idag har t.ex. Canon EOS 1Ds "bättre" bildkvalité än Velvia 50, enligt test i FOTO så har den vad man kallar på engelska "better resolving power" Jag är säker på att de andra tillverkarna inte ligger på latsidan.

Dock finns det ganska många frågetecken. Som Lennart då säger, det kommer att krävas större sensorer för att få plats med pixlarna, då har t.ex. Nikon tagit en lite annan väg eftersom de börjat tillverka objektiv som är avsedda för små sensorer, det är ju ett smidigt sätt att lösa vidvinkelfrågan på. Men hur ska dom då lösa det där med flera pixlar ?

Hursomhelst, det enda vi vet om framtiden är, att den är osäker ;)

Den absolta majoritetn bilder som tas är vanliga "färgkort" 10x15. Om dessa tas med digitalkamera räcker 3 MP. Jag tror därför att pixelracet för vanliga familje- och semesterkameror stannar vid 3-4 MP.

De flesta hobbyfotografer som idag använder analog systemkamera skulle bli mycket nöjda med en digital systemkamera på ca 6 MP. Jag tror därför att det kommer flera modeller med framförallt lägre priser runt 6-8 MP. Blidvinkelfaktor på 1,3x - 1,6x kommer vi nog få leva med. Det är mycket enklare och billigare att göra speciella vidvinklar (typ Nikon DX objektiv) än att göra fullformatssensorer. Men visst kommer fler fullformatssmåbildare också.

Sensorerna kommer att bli bättre. Det som framförallt är problem idag är brus och dåligt tonomfång. Fujis nya SR-sensor med kombination av lägkänlig och högkänslig är ett steg åt rätt håll. Jag skulle vilja ha en sensor som ger 16 bitar i varje pixel.

Det som kommer få fart på digitalmarknaden är engångs minneskort. Det finns flera tekniker på gång för detta. Tänk er ett minneskort på 64MB som kostar några Euro. Det kan skrivas en gång men ej raderas eller återanvändas. Fördelen är att man billigt kan köpa nya kort i närmaste turistkiosk samt att man får digitala negativ som ej raderas av misstag

Slutligen behövs bättre digitalprojektorer. Dagens projektorer oavsett pris är klart undermåliga en vanlig diaprojektor. Framförallt kontrastomfånget och färgåtergivningen.

Jeppe skrev:
Redan idag har Imacon ett bakstycke på 16MP, det skapar filer som är 96MB stora, eller 384MB (64MP). Jag tror inte att 100MP kommer att finnas i vanliga småbildskameror, någonsin. Tycker mig ha svårt att se hur alla dessa pixlar skulle få plats på en 24x36 yta.

Citat : "640 kb RAMminne kommer räcka för vem som helst i framtiden". /Bill Gates.

Citat : 56.6 modem är det bästa som går att producera genom att använda koppartråd. (sist jag kolla var gränsen för ADSL 44MBit)

Samma sak med dagens CPU:er.. det var väl bra längesen dom "skulle passera den absolut gränsen"

Hårddiskarna är på ungefär 250 GB som störst, vilket säkerligen många sagt att "vi behöver inte mer/kan inte få in mer info än ett par GB".

Därför tror jag nog dom kan få in nästan hur många pixlar somhelst :)

Nja.. ADSL stödjer max 8Mbit ner och 1Mbit upp
VDSL stödjer upp till hmm dryga 50-52Mbit om jag inte minns fel.

Sen får några år sen så ökade hastigheten på en dator med 100% var 18 mån. Det gick för inte så länge sedan ner till dryga 12 mån.

jag tror det att pixelracet inte kommer va så påtagligt utan jag tror att man kommer gå mer på att utveckla chipen idag. så varje pixel kan återge bättre.

Sen tror jag nog att det kommer att dyka upp mellanfilmskameror allt efter som chipen utvecklas

Tja, varför inte en 500Mpix videokamera som man svingar runt lite hur som helst (kreditkortsstorlek givetvis), sen är det bara låta kamerans automatik evaluera och välja fram de bästa bilderna. Givetvis har den ett enormt omfång, så utbrända himlar är ett minne blott. :)

Inom den närmaste framtiden kommer vi se sensorer som kan ge oss ISO3600 med lika mycket brus som ISO100 på min 10D, iaf på proffskameror.

Konsumentkamerorna kommer fortfarande att tävla med att få så många mp som möjligt i ett så litet skal som möjligt.

Which is bad, m'kay?

Proffskamerorna kommer också att bli mindre samtidigt som de blir svårare att förstöra och lättare.

Kan inte framtiden komma nu, snart?

Proffskamerorna kommer också att bli mindre samtidigt som de blir svårare att förstöra och lättare.

Hmm.. om man inte vill ha mindre kamera då?
tycker 10D e alldeles för liten, EOS1N / EOS1 också jämnfört med EOS1V som ligger perfekt i handen

Tänker inte sia men har en egen dröm.

Nikon släpper en 6mp FM3D för 15000 innan årsskiftet!!! Jag säljer min D7i & köper den + ett gäng begagnade fasta gluggar.

Jag längtar inte tillbaks till filmen men till den klassiska kameran.

Larsa

Proboarder skrev:

Citat : "640 kb RAMminne kommer räcka för vem som helst i framtiden". /Bill Gates.
[/B]

Vem ?? Vad har det med saken att göra? 640kb räcker, att vi idag kräver mer är ett behov som allt tyngre applikationer kräver. Alltså något människan har skapat ett behov för.Men 640kb räcker, ja tom 64kb, beroende på vad du ska använda det till. Jag tror inte att 100 Mpixlar på en 24x36 yta är teoretiskt möjligt ens.

Men det är ju min uppfattning i debatten.

Teoretiskt möjligt ... tja, en processor på 500Mhz var väl inte heller teoretiskt möjligt för tio år sedan :)

Jeppe skrev:
Vem ?? Vad har det med saken att göra? 640kb räcker, att vi idag kräver mer är ett behov som allt tyngre applikationer kräver. Alltså något människan har skapat ett behov för.Men 640kb räcker, ja tom 64kb, beroende på vad du ska använda det till. Jag tror inte att 100 Mpixlar på en 24x36 yta är teoretiskt möjligt ens.

Men det är ju min uppfattning i debatten.

och min poäng var att många. likt du försagt sig att något är tekniskt omöjligt.. folk borde lära sig av historien..

Proboarder skrev:
och min poäng var att många. likt du försagt sig att något är tekniskt omöjligt.. folk borde lära sig av historien..

Och Winston Churchill sa en gång att det enda vi lär oss av historien är att vi inget lär oss av historien...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar