Det är farligt att sia om framtiden, utvecklingen kan ta många olika vägar, det är ju som vi vet inte alltid säkert att den bästa produkten ”vinner”. En osäker faktor är prisutvecklingen på stora sensorer. Vi bör ha i minnet att sensorer endast utgör en mycket liten del av all ”chipsyta” som produceras. OM volymproduktionen kan ske mer rationellt i framtida chipsfabriker genom att man ökar bildcirkeln på de ”reprokameror” som fotograferar av kretsmönstret (med en liten del av kiselplattan som ”filmruta”) så går vi kanske en ljus framtid till mötes med billiga småbilds- och mellanformatssensorer. I motsatt fall kan vi få vänta länge på att priset på stora sensorer sjunker till ”konsumentpriser”. (Det jag kallade ”reprokameror” heter egentligen steppers, är oerhört dyra och utgör såvitt jag förstår en betydande del av kostnaden för en fabrik).
En sak som emellertid är helt säker är att fotografering i svagt ljus även i framtiden kommer att kräva riktigt stora ingångspupiller för att samla in så mycket ljus som möjligt. En absolut perfekt sensor kan naturligtvis inte göra mer än att registrera 100 % av de fotoner som träffar ytan, därför finns det en absolut gräns för hur högt ISO-tal man kan utnyttja med ett visst sensorformat utan att få för mycket statistiskt brus. Jag vet tyvärr inte hur hög ”fotonverkningsgraden” är i de sensorer som sitter i dagens kameror, men jag fruktar att den är överraskande hög, d v s att vi inte kommer att få se någon revolutionerande sänkning av det statistiska bruset i förhållande till känsligheten (en känslighetsökning motsvarande ett par, tre bländarsteg finns nog kvar att hoppas på, men jag tvivlar på att det är så mycket mer).
Fler pixlar har många fördelar, utöver att de digitala artefakter som idag förekommer (eller är dyra att förebygga) minskar, så blir sensorns MTF-värde högre ju fler pixlar bilden är uppbyggd av. Så ”megapixelracet” kommer säkert att fortsätta ett bra tag till.
Det finns emellertid problem med att minska pixelstorleken, fotonerna tränger nämligen in en bit innan de absorberas, i värsta fall kan en foton som kommer in i riktigt sned infallsvinkel gå igenom färgfiltret på en pixel och registreras i grannpixeln istället (som ju har annan färg). Dessutom kan de elektroner fotonerna slår loss också förflytta sig mellan pixlarna om de ligger för tätt. Slutsatsen blir alltså att en kraftig ökning av antalet pixlar i realiteten kräver större sensorer. Större sensorer leder också indirekt till att fotonerna inte behöver kommer in riktigt lika snett som med små sensorer.
Stora sensorer blir förvisso dyrare men kan i gengäld ställas in på högre ISO-tal utan att bruset i den slutliga bilden blir större, detta leder i sin tur till att man kan använda billigare objektiv med lägre nominell ljusstyrka (eller få en kamera som ger bättre bilder i dåligt ljus).
Praktiskt taget allt (utom det osäkra priset på själva sensorn) talar alltså för större sensorer i framtiden.