Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är skönt iaf att man har naturfotografin som tämligen riskfritt, var ute en fem timmar igår och såg två människor på 10m håll. Det blev 1200 bilder på dessa timmar, så nu kan man sitta inblåst i regnet och redigera

Stockholmsmässan är stängd tillsvidare, men om utställare skulle har virusskydd är nog inte smittrisken så stor (dom blir mest exponerade för viruset). På bussar och tunnelbana är säkert exponeringen mycket större. Men allmänna transporter anses troligen elementära för att samhället ska funka.
Vilken slags virusskydd tänker du på? Heltäckande skyddsdräkt och skyddsmask 90?
Vanliga munskydd fungerar inte som skydd mot virus.

På bussar och tunnelbana är säkert exponeringen mycket större. Men allmänna transporter anses troligen elementära för att samhället ska funka.
Man sitter mest still på en buss eller tunnelbana så man har inte närkontakt med alla människor man färdas tillsammans med.

Fotograferingen

En annan relevant fråga är ju hur viruset kommer påverka fotograferingen i allmänhet och yrket i synnerhet.

Många fotografer kommer få ett mycket tufft år. Bröllopsbokningar klingar av rent generellt och avbokningarna börjar bli märkbara. För en bröllopsfotograf kan detta få riktigt knepiga konsekvenser. Vi har bara sett början så här i den akuta fasen.

Det blir kanske färre som sysslar med gatufoto den närmaste tiden.

Mja, fast ute på gatorna är det ju sannolikt lugnt. Eller ja, just nu extremt lugnt i Sthlm. Obehaglig känsla. Folktomt på ovanligt många ställen som normalt är smäckat med folk. Känns mer som en okristligt tidig söndagmorgon än rushhour mitt på en torsdag

En annan relevant fråga är ju hur viruset kommer påverka fotograferingen i allmänhet och yrket i synnerhet.

Många fotografer kommer få ett mycket tufft år. Bröllopsbokningar klingar av rent generellt och avbokningarna börjar bli märkbara. För en bröllopsfotograf kan detta få riktigt knepiga konsekvenser. Vi har bara sett början så här i den akuta fasen.
Bröllopsfotografering blir avbokad?
Hur har det med coranaviruset, att göra?
Bröllopsfesten kan bli avbokad, men knappast hela bröllopet.

Som jag skrev i det första svaret i den här tråden:

Allt kommer att påverkas av Covid-19.

Bröllopsfotografering blir avbokad?
Hur har det med coranaviruset, att göra?
Bröllopsfesten kan bli avbokad, men knappast hela bröllopet.

Är med i en FB-grupp för bröllopsfotografer, strömmar in inlägg om avbokade bröllop. Dels de som fotar bröllop utomlands, men även här i Sverige har bröllop avbokats, då en del av gästerna bor utomlands.

Vad pratar du om? Det har väl ALLT med Coronaviruset att göra?
Exakt vad jag skrev, av nu egen erfarenhet, ett bröllop för två gamla vänner blir av, med kyrka, men med avbokade gäster, ingen tänkt fest, men fotograferingen blir av, då alla inblandade tyckte det var bäst.
Bröllopsfesten kommer, att bli av, självklart, när det passar alla, tiden får utvisa.
Dessutom, lugna ner dig!

Vilken slags virusskydd tänker du på? Heltäckande skyddsdräkt och skyddsmask 90?
Vanliga munskydd fungerar inte som skydd mot virus.

Man sitter mest still på en buss eller tunnelbana så man har inte närkontakt med alla människor man färdas tillsammans med.

Det är ju inte aktuellt med mässor nu, men om, så är det kanske upp till mässan eller varje monter/ individ. För dom som brukar suga på tummen kanske arbetsvantar är bra. Med våtservetter, handsprit och skyddsmask skulle personal i montrar vara bra skyddade. Vantar på besökare är inte heller fel.

Jag tycker att exponeringen på bussar och tunnelbana är mycket kraftigare. På en mässa kan du hålla lite avstånd, men på buss, tunnelbana och flyg andas man in mycket virus om någon i närheten är smittspridare. Dessutom tas det tag i handtag och bälten stup i ett.

Men inga restriktioner för Finlandskryssarna, men Viking ska städa mer.

Så ett tråkigare år kan vi se framöver, jag får se om en Finlandskryssning i vår och bilande i Tyskland går i lås. Som amatörfotograf ser jag inga problem än.

Exakt vad jag skrev, av nu egen erfarenhet, ett bröllop för två gamla vänner blir av, med kyrka, men med avbokade gäster, ingen tänkt fest, men fotograferingen blir av, då alla inblandade tyckte det var bäst.
Bröllopsfesten kommer, att bli av, självklart, när det passar alla, tiden får utvisa.
Dessutom, lugna ner dig!

Jag förstår fortfarande inte? Att bröllopsfotograferingar avbokas pga Coronaviruset är ett faktum. Flera av mina kollegor har fått många jobb avbokade. Sedan har du ett exempel där några vänner till er skall gifta sig enligt plan, men utan fest. Fine, det må vara hänt.

Men jag förstår inte hur det på något sätt förändrar mitt förra inlägg?

Hammarby vs Göteborg, kvartsfinal i Svenska Cupen spelas för tomma läktare i helgen. Undrar om det även är fritt från fotojournalister. TV är säkert på plats

Jag förstår fortfarande inte? Att bröllopsfotograferingar avbokas pga Coronaviruset är ett faktum. Flera av mina kollegor har fått många jobb avbokade. Sedan har du ett exempel där några vänner till er skall gifta sig enligt plan, men utan fest. Fine, det må vara hänt.

Men jag förstår inte hur det på något sätt förändrar mitt förra inlägg?
Jag skriver angående ett aktuellt bröllop!
Du skriver, troligen om något du har läst/hört, förstorar sedan till, att gälla alla bröllop.
Flera av dina kollegor har fått många jobb avbokade, skriver du, - tråkigt att höra.
Det gäller alltså, inte alla bröllop, fine det må va hänt, va? :) :)
Vart vill du komma, med dina förklaringar?

Jag skriver angående ett aktuellt bröllop!
Du skriver, troligen om något du har läst/hört, förstorar sedan till, att gälla alla bröllop.
Flera av dina kollegor har fått många jobb avbokade, skriver du, - tråkigt att höra.
Det gäller alltså, inte alla bröllop, fine det må va hänt, va? :) :)
Vart vill du komma, med dina förklaringar?

Ett bröllop utgör inget statistiskt underlag. Vill man bara åstadkomma den rent juridiska biten kan man strunta helt i kyrkan också. En borgerlig vigsel går snabbt, effektivt och billigt. Det som anlitar fotografer vill sannolikt ha lite mer än det juridiska och då lär många nog skjuta upp det hela, om möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar