Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, det är allvarligt. Jag har aldrig påstått nåt annat.
Men hysterin saknar perspektiv.

Det dör 4000 om dagen i trafiken i världen är ett annat exempel.

Är det?

Jag tycker faktiskt att 4000 döda i Corona är en piss i havet mot 2,5 miljoner i svält. (Räknat på 100 dagar= drygt 3 månader. O det är väl ungefär så länge som man rapporterat om Corona)

De 4000 kunde vi inte hjälpa mer än man försökt.
De 25000/dag har vi valt att inte hjälpa. Vi har haft flera år på oss att försöka.

I normala fall sitter vi alltså och tittar på när 25000 dör var dag.
Hur mycket har du hört om det på nyheterna i sista veckan?

Men du får gärna sätta andra ord på det om det skulle peta upp ämnet ovanför lågvattenmärket.

Du gör obegripliga jämförelser. Du använder en retorik som är oseriös.

Vi ”tittar inte på” när det gäller svälten. Bara att skriva så är tramsigt. Vi kan absolut göra mer men det är en helt annan fråga.

Covid-19 har på bara någon månad spridit sig över världen. Det finns inget vaccin. De mest sårbara kan alltså inte (som normalt görs) skyddas på samma sätt.

Att kalla detta för ”en storm i ett vattenglas” är så tondövt och okunnigt att jag inte tänker fortsätta diskussionen här. Den hör inte hemma någonstans. Allra minst på en fotosida.

Det är väl nu ganska troligt att det inte blir någon fotomässa i Stocholm i mars

Nej, inte den här gången heller. Tredje gången den blir inställd, inte roligt för arrangören; https://www.fotomassan.se/infor-ditt-besok/covid-19?sc_lang=sv-se
Det gäller också fotomässan CES i Birmingham.
Personligen (egoistiskt) tycker jag att fotomässan kunde genomföras, troligen skulle inte så många komma och dom som kom skulle vara lite utspridda.
Photokina har inte skrivit att dom är inställda än, men dom har 76 dar kvar.

Pessimistiskt kanske, men det känns som att restriktionerna kommer att pågå i ett till två år.

edit, Jag skriver långsamt, så andra hinner före. ....
Det är hysteriskt i media, men så är det tydligen jämt när nåt nytt kommer.

Canon och Nikon får nog heller inget OS att visa upp sina fina kameror och objektiv.

Vem tror att OS kommer köras som planerat. Jag satsar mina pengar på att det skjuts framåt 1 år i första steget.

Personligen (egoistiskt) tycker jag att fotomässan kunde genomföras, troligen skulle inte så många komma och dom som kom skulle vara lite utspridda.
Arrangören kan inte gärna bryta mot den nya förordningen som regeringen har beslutat om enligt ordningslagen. Det är straffbart att göra det.

Man skulle iofs kanske kunna se till att inte fler än 500 personer i taget finns på i mässhallen, men det skulle nog kosta mer än det smakade.

I Kina, där epidemin nu tycks vara på tillbakagång, har ca 0,07 promille (alltså ungefär 0,00007) av befolkningen varit eller är sjuka. Ca 2 % av dessa, i huvudsak äldre över 85 år och sjuka, har avlidit. I Italien är knappt 0,2 promille sjuka (eller har varit sjuka). Årligen dör ca 900 personer i Sverige (ca 650 000 i hela världen) till följd av vanliga säsongsinfluensan (fast det bryr sig knappt någon om).[/QUOTE

Ja, så är det, människans rädsla för att bli smittad, skapar en oro, vilket i sin tur skapar en tvärnit, till ett rationellt tänkande.
Människan har ofta ett flockbeteende, agerar efter vad andra tycker och tänker.
Enligt läkare, är den pågående influensan, likt en vanlig förkylning, men har patienten dåligt immunförsvar, samt i övrigt har otur med andra sjukdomar,
då kan det bli allvarligt.

I Kina, där epidemin nu tycks vara på tillbakagång, har ca 0,07 promille (alltså ungefär 0,00007) av befolkningen varit eller är sjuka. Ca 2 % av dessa, i huvudsak äldre över 85 år och sjuka, har avlidit. I Italien är knappt 0,2 promille sjuka (eller har varit sjuka). Årligen dör ca 900 personer i Sverige (ca 650 000 i hela världen) till följd av vanliga säsongsinfluensan (fast det bryr sig knappt någon om).[/QUOTE

Ja, så är det, människans rädsla för att bli smittad, skapar en oro, vilket i sin tur skapar en tvärnit, till ett rationellt tänkande.
Människan har ofta ett flockbeteende, agerar efter vad andra tycker och tänker.
Enligt läkare, är den pågående influensan, likt en vanlig förkylning, men har patienten dåligt immunförsvar, samt i övrigt har otur med andra sjukdomar,
då kan det bli allvarligt.

Du menar att de olika åtgärder som regeringar runt om i världen bestämmer sig för är fel? Vad ska göra med människor som behöver intensivvård, låta dem dö i hemmet?

Du menar att de olika åtgärder som regeringar runt om i världen bestämmer sig för är fel? Vad ska göra med människor som behöver intensivvård, låta dem dö i hemmet?
Du rör till citaten! Är det mig (AWid) eller Larsborg du kommenterar? Fast min tanke kring din obegripliga fråga är att de som behöver intensivvård ska å intensivvård. Har någon någonstans påstått nåt annat?

Det är alls inte fel. Problemet med den här influensan är att ingen har någon immunitet vilket gör att många fler riskerar att drabbas än vid en "vanlig" influensa. Då kan förstås behovet av intensivvård bli större.

Däremot ska den som har god hälsa inte låta sig skrämmas. Det är aldrig kul att ha influensa, men inget tyder på att den här är farligare för en enskild individ än andra influensor.

För den som inte tillhör en riskgrupp torde det stora problemet vara att bli satt i karantän. Hur många har bunkrat upp för att klara av att vara isolerad i 2-4 veckor?

Du rör till citaten! Är det mig (AWid) eller Larsborg du kommenterar? Fast min tanke kring din obegripliga fråga är att de som behöver intensivvård ska å intensivvård. Har någon någonstans påstått nåt annat?

Sorry, avsåg det sista inlägget och ditt inlägg kom med av bara farten.

Du eller Larsborg har rört till det med -QUOTE. Därför åkte första inlägget med.

Hur tyder min text, som är från flera läkares åsikter i min släkt, - " att de olika åtgärder som regeringar runt om i världen bestämmer sig för är fel? "
Det har jag knappast påstått!
Du blandar ihop influensans typ med spridningen av influensan!
Jag skrev endast om influensans typ, inget annat!
Däremot influensan sprids snabbt mellan människor, då är det inget snack om annat, än att stoppa spridningen snarast möjligt.
" Vad ska göra med människor som behöver intensivvård, låta dem dö i hemmet? "
Mitt svar, har du redan fått, men eftersom du nu påpekar även,
" intensivvård ", det är inget jag har tagit upp, bör du nog själv kunna ge svaret!

Hur tyder min text, som är från flera läkares åsikter i min släkt, - " att de olika åtgärder som regeringar runt om i världen bestämmer sig för är fel? "
Det har jag knappast påstått!
Du blandar ihop influensans typ med spridningen av influensan!
Jag skrev endast om influensans typ, inget annat!
Däremot influensan sprids snabbt mellan människor, då är det inget snack om annat, än att stoppa spridningen snarast möjligt.
" Vad ska göra med människor som behöver intensivvård, låta dem dö i hemmet? "
Mitt svar, har du redan fått, men eftersom du nu påpekar även,
" intensivvård ", det är inget jag har tagit upp, bör du nog själv kunna ge svaret!

Menar du att människor med sin ”bristande förmåga till rationellt tänkande och flockbeteende utifrån vad andra tycker” agerar fel? Jag tror väldigt många människor är ganska väl insatta i hur det ligger till och vilka risker som finns. Smittan är förhållandevis ny, vi vet inte allt ännu, vi kanske kommer få revidera effekterna av viruset, till exempel att svåra infektioner går ner i åldrarna.

Arrangören kan inte gärna bryta mot den nya förordningen som regeringen har beslutat om enligt ordningslagen. Det är straffbart att göra det.

Man skulle iofs kanske kunna se till att inte fler än 500 personer i taget finns på i mässhallen, men det skulle nog kosta mer än det smakade.

Stockholmsmässan är stängd tillsvidare, men om utställare skulle har virusskydd är nog inte smittrisken så stor (dom blir mest exponerade för viruset). På bussar och tunnelbana är säkert exponeringen mycket större. Men allmänna transporter anses troligen elementära för att samhället ska funka.

Men synd att inte få gå på mässa, generalagenterna kanske kommer att anordna små event istället. Kanske blir det en mässa i höst. ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar