Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sveriges vi är bäst inställning gäller tydligen också när det gäller virus. Det är precis som när vi skall delta i VM i fotboll. Innan det hela tagit fart är det frågan o m vilken av de 3 första platserna vi skall ta. Sedan drabbas vi av verkligheten och åker ofta ut väldigt tidigt och alla ägnar sig åt att diskutera varför verkligheten stämde så dåligt med spekulationerna.

Viruset är av den av liknande typ som den vinterinfluensa vi brukar ha varje år. Fast mer dödlig för främst äldre.
Vi har aldrig kunnat stoppa vinterinfluensan från att återkomma varje år och drabba många varje år trots vaccin.

Skillnaden nu är som sagt att det är ett virus som ingen som inte haft det har någon immunitet mot. Därför är det värre.

Jag sitter och skriver detta nere i Österrike. Kom hit i Måndags efter bilar genom Danmark, Tyskland och Tjeckien.
Strax efter Tjeckiska gränsen var det plötsligt stopp på motorvägen och en lång kö.
Där stod Tjeckiska polisen och delade ut ett A4 info-blad till alla lastbilar och personbilar med vad kosekvenserna kunde bli om man åkte till Italien. Det var före Italien satte landet i karantän.

Vi har några polskor som tar han om gamla svärmor. De turas om att bo hos henne 14 dagar åt gången. Så ser ofta åldringsvården i Österrike ut.
I går beslöt Polen att alla som skulle passera deras västra gräns skall testas. Tänk vilka köer det kommer skapa. Det går mängder med turistbussar med polskor varje fredag bara från Wien. Sedan alla andra som ständigt rör sig mellan polen, tyskland, österrike och andra länder. Det kommer skapa köer vi inte sett sedan sovjetunionens tid.

Jag följer därför vad som sker dagligen. Jag skulle också egentligen åka ner och titta till båten i Kroatien. Fast utveckligen kan bli att länder stängs och att resa mellan länder kommer bli nästan omöjligt eller ta enorm tid.

Det de flesta inte verkar förstå är att smittspridningen snabbt blir exponentiell inom befolkningen när man nått en viss mängd smittade.

För de flesta kommer det inte vara värre än en vanlig vinterinfluensa fast för några procent kan det betyda döden. Min svärmor bland annat.

Detta kommer få stora konsekvenser för samhället i många länder. Själv är jag mest rädd för den hysteri detta kan skapa på alla nivåer i samhället.

Italien är redan där med tomma butiker och tomma gator. Där man inte längre kan gå till kontoret som vanligt.

Kameraindustrin kommer givetvis drabbas negativt och har redan gjort det.
Det kommer också påverka allt annat under flera månader framåt.

Ett virus bryr sig inte om I-land eller U-land. Det är inte en klassfråga. Spridningen måste begränsas till varje pris, annars handlar det om en världsomfattande katastrof av historiska mått och betydligt fler dödsfall än dina exempel. Det måste du väl begripa?
Det där tror jag att man kan göra en ganska bra bedömning av vid det här laget.

Hur stor del av befolkningen i Kina har blivit infekterade?
Hur stor del av de som infekterats i Kina har avlidit av virusinfektionen?

Om vi applicerar den kunskapen på hela världen så bör vi kunna uppskatta hur många som kommer att dö av det här viruset. Hur många blir det?

Kina tycks ha gjort det mesta rätt när det gäller att hindra smittspridning, så vi får kanske justera för det eftersom de flesta demokratier inte klarar av att införa lika drakoniska åtgärder.

Vill någon räkna lite? :)

De gör nog så gott de kan just nu, men vad de skulle gjort direkt när första resenären från Italien kom hem med smitta att omgående stoppa alla resor till Italien samt att alla som var på väg hem sattes i en veckas karantän med provtagning, hade man varit hårdare direkt så hade man troligen inte sett den senaste veckans utveckling.
Som sagt (eller snarare skrivet), vilken matematiskt modell för smittspridning och vilken konsekvensanalys baserar du det rådet till smittskyddsexperterna på?

Dödligheten beräknas till 2-3% av de smittade. Italien ligger på den högre nivån.
Av dessa hörde jag att 85% av de som dött hittills var 85 år eller äldre.

Därför är det inte relevant att prata om 2-3 % av befolkningen utan man måste också ta hänsyn till befolkningsstrukturen.

Länder med stor andel av befolkningen som är unga kommer klara sig bättre. De med många gamla i hög ålder får större antal döda.

Som sagt (eller snarare skrivet), vilken matematiskt modell för smittspridning och vilken konsekvensanalys baserar du det rådet till smittskyddsexperterna på?

Utan den importerande smittan så hade vi troligen inte haft någon internspridning av smittan, de 2-3 internsmittade nu har ju troligen på något sätt varit i kontakt med någon utanför eller dess nära kontakter.

Konsekvensanalys är ju svårare, det är ju vad det kostar samhället att i princip isolera sig mot fysiska kontakter med utlandet jämfört med de interna kostnaderna det kostar nu med smittspårning och övriga kostnader för samhället

Viruset är av den av liknande typ som den vinterinfluensa vi brukar ha varje år. Fast mer dödlig för främst äldre.
Vilken statistik har du för att stödja det påståendet?

SARS-CoV-2 drabbade kryssningsfartyget Diamond Princess där 696 passagerare av 3618 har testats positiva för viruset. Av dessa 696 har 7 dött. Det ger en dödlighet på knappt 1.2%. Hur hög brukar dödligheten vara för vinterinfluensan?

Siffrorna för Diamond Princess är 3-4 dagar gamla, men eftersom alla passagerare och besättningen nu har lämnat fartyget så går det knappast att dra några slutsatser av den fortsatta utvecklingen hos dessa personer.
(Siffrorna kommer från Wikipedia, f.ö.)

Andra exempel kan nog ge andra siffror, men virusutbrottet på Diamond Princess är intressant eftersom det handlar om en population som är sluten och inte hade någon interaktion med omvärlden under en längre tidsperiod.

Vi har aldrig kunnat stoppa vinterinfluensan från att återkomma varje år och drabba många varje år trots vaccin.
Jag misstänker att det kan bero på att för få vaccinerar sig. För att ge befolkningen ett skydd (s.k. flockimmunitet) krävs att mellan 80 och 90 procent av befolkningen vaccineras.

Utan den importerande smittan så hade vi troligen inte haft någon internspridning av smittan, de 2-3 internsmittade nu har ju troligen på något sätt varit i kontakt med någon utanför eller dess nära kontakter.
Hur hade du tänkt förhindra importerad smitta? Testning av varje person som korsar gränsen, med flyg, båt, bil eller till fots?

Konsekvensanalys är ju svårare, det är ju vad det kostar samhället att i princip isolera sig mot fysiska kontakter med utlandet jämfört med de interna kostnaderna det kostar nu med smittspårning och övriga kostnader för samhället
Ja, det är mycket svårt. Italien har väl någon slags facit på det i slutet av året.

Hur hade du tänkt förhindra importerad smitta? Testning av varje person som korsar gränsen, med flyg, båt, bil eller till fots?.

Ja eller i egen karantän i några dagar, tappar man kontrollen så blir det kanske som i Italien där landet i princip är stängt.

Svenska smittskyddsmyndigheten hade ju räknat med att ha koll på smittan genom spårning av varje smittad, har hittills fungerat ganska bra med enbart 2-3fall som nu är internsmittade.

I Danmark har de satt in fler hårdare regler som tex inga event över 1000deltagare, men de har troligen inte den kontroll över smittan som vi har i Sverige det ser man hur snabbt det har ökat i Danmark de senaste dagarna.

Många forskare tror ju att de som inte drabbas den här säsongen av cov-19 har troligen chansen nästa virus säsong.
Medan de som redan haft det kommer ha immunitet.

Riskbedömningar görs med hjälp av kunskapsläget vid varje givet tillfälle. Vad riskbedömingen var för en vecka sen är inte relevant idag.

Har du läst Lars Calmfors artikel i DN?

Hur mycket av Tegnell och Co:s statement kan ha varit anpassade för att inte skava för mycket och såga av den gren man sitter på?

Tänk om Tegnell utifrån sin övertygelse hade sagt att detta har vi inte koll på, vi vet att det är smittsamt och dödligt för de äldre. Jag tycker vi ska stänga ner skolor, större sammankomster, idrottsevenemang, Mello, karens för alla som kommer till Sverige. Vi gör en Italien II.

Vilken effekt det skulle kunna ha fått, istället kommer det bli ett plågsamt helvete för många och en del kommer att dö. Skulle inte förvåna mig ett dugg om danskar och finnar fixar detta.

Ikväll går statsministern ut och talar om lägesförändring och en ny fas. Tycker det är pinsamt.

Ja eller i egen karantän i några dagar, tappar man kontrollen så blir det kanske som i Italien där landet i princip är stängt.
Har vi resurser att kontrollera varifrån varenda människor kommer som korsar gränsen?

I Italien blev en hel del patienter infekterade på ett sjukhus av en person som man missade att testa. Dessa patienter hann komma ut innan man upptäckte att viruset hade spridits på sjukhuset. Om läkarna där hade insett att en man som nyligen anlänt från Kina och som sökte vård för andningsbesvär kanske borde testas för SARS-CoV-2 så hade kanske inte Italien haft den stora kris man har nu.

Där kan vi verkligen tala om ett misslyckande från ansvariga myndigheter.

Svenska smittskyddsmyndigheten hade ju räknat med att ha koll på smittan genom spårning av varje smittad, har hittills fungerat ganska bra med enbart 2-3fall som nu är internsmittade.
Ja, smittspårningen tycks ha fungerat mycket bra, men nu verkar det finnas fall som har sluppit igenom spårningen och då höjer FHM riskbedömningen och det finns beredskap för skarpare åtgärdet om det behövs.

Det är väldigt lätt att vara efterklok men jag undrar hur många av de som kommer med kritik av typen "de borde ha gjort si och så" hade koll på läget när det begav sig.

Nej. Är Lars Calmfors smittskyddsläkare?

Läs den.

FHM:s uppgift är att skydda befolkningen, lite hängslen och livrem. Jag kan inte bedöma riskerna men förstår att det är allvarligt. Sen om det är 40-60 åt något håll får framtiden utvisa.

Tegnell gör väl inte mycket väsen av sig, har en bra lön, går på lite doktorandmiddgar och håller i planeringsmöten. Risken är uppenbar att Sverige står inför sitt värsta virushot sedan Spanska sjukan. Då åker Tegnell på en Afrikaresa, borde inte han vara här och hålla i taktpinnen?

Blir det ett värstascenario, då kommer domen bli hård.

OK. Gjort.

Jag vill inte ha politiker som lägger sig i hur smittskydd och smittspårning sköts. De har ingen som helst kompetens för det och har därför skapat en expertmyndighet som ska sköta sånt.

Jag tycker att socialminister Lena Hallengren i stort sett gav mycket bra besked på presskonferensen tidigare ikväll. Hon sa (bl.a.) att regeringen förlitar sig på Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen och att regeringen står beredd att besluta om inskränkningar i mötesfriheten om FHM råder regeringen att göra så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar