Annons

Hur klippa ut himmelen bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
BobDylan skrev:
Nja menar på din bild också: http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?s=&postid=889802

Syns tydligt vid taket på den första stugan och till vänster på båten till vänster.. får lite glowing effekt runt kanterna.

Ja, visst har du rätt. Man får prova sig fram, testa olika mjukhet i övergångar, lägga till och dra ifrån områden... Man får det alltid lite bättre, men aldrig riktigt bra :)

I min variant gjorde jag ett enda försök. Jag använde SoftEdge = 150pixlar (tror jag) och tog som sagt i rejält: Jag drog ordentligt i kurvorna för himlen och sedan blandade jag lagren med Multiply.
 
3 minuter i PS. Jag har sparat lagerversionen i full upplösning om du är intresserad.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    25.5 KB · Visningar: 241
BobDylan skrev:
Jo, som jag sa.. bättre än något jag testat men inte perfekt, men kanske är svårt att få det bättre :)

Med CA antar jag att du menar Kromisk abberation? Hur förhindrar man det?

Krävs tyvärr Canon L-objektiv *skratt*
 
BobDylan skrev:
Jo, som jag sa.. bättre än något jag testat men inte perfekt, men kanske är svårt att få det bättre :)

Med CA antar jag att du menar Kromisk abberation? Hur förhindrar man det?
Blända ner lite samt i raw-konverteringen (med photoshops raw-konverterare) ta bort CA under fliken "lens". Annars så har ju Damoor rätt iof... :)
 
Vill du klippa bort himlen helt så lägger du på en mask:
 

Bilagor

  • mask.jpg
    mask.jpg
    22.4 KB · Visningar: 172
Nu kan du lägga dit vad du vill som himmel. Exempelvis en gradient map, som här:
 

Bilagor

  • himmel.jpg
    himmel.jpg
    54.5 KB · Visningar: 170
Fast snyggast blir det förstås med en riktig himmel: (Obs, CA är inte korrigerad i bilden, syns på gatlyktan)
 

Bilagor

  • himmel2.jpg
    himmel2.jpg
    54.4 KB · Visningar: 161
Men naturligtvis kan du även använda den ursprungliga himmlen. Då använder du masken som en markering för att justera enbart himlen tills du får fram strukturen på molnen. Efteråt kan du justera hela bilden tills du är nöjd med resultatet:
 

Bilagor

  • untitled-3.jpg
    untitled-3.jpg
    54.2 KB · Visningar: 165

Jag gillar hur du efterarbetar dina bilder, tycker alltid att du får så grym kontrast och sköna färger utan att de tappar täckning eller blir överdrivet.

Har inte lust att dela med dig lite av dina skills?
 
Fabian Fogelberg skrev:
Eero, hur gjorde du detta steget?

Det är ganska enkelt att göra men tar kanske tid att förklara...

"Kort" uttryckt går jag in på channels.

-Där väljer jag den kanal som har störst kontrast mellan det som ska friläggas och bakgrunden. Av den kanalen skapar jag en mask genom att dra den till ikonen "Create new channel"

-Sen gäller det att i masken få allt som ska vara helt frilagt att bli vitt, allt som ska komma med måste i masken bli svart, och allt som ska delvis komma med måste bli grått.

-För att uppnå detta använder jag diverse tekniker. Enklast är att börja med penseln och måla över allt (som inte är nära friläggningskanten) till vitt och svart. Friläggningskanten är svårast. Där använder jag mig mycket av dodge (skugga?), samt magnetisk- och polygonal lasso. För hårstrån och grenverk är det dodge som är bäst. Med den "fräter" jag bort bakgrunden så att den blir vit, men ser samtidigt upp så att inte grenverket/hårstråna bränns bort. Den här fasen tar mest tid och är svårast att lära sig, men när man väl lärt sig det är det ett oerhört effektivt sätt att frilägga svåra objekt på.

-Om masken nu är klar men kanten är lite väl svagt grå (då blir den nästan genomskinlig i slutändan), förstärker jag masken antingen via "apply image" (och väljer där den blandningsläge som ger bäst resultat) eller så kan jag göra det via kruvor eller levels.

-När masken är slutligen klar, ctrl-klickar jag på masken med vänster musknapp. Då skapas det en markering av masken. Har du findetaljer så ser markeringen "fel" ut, men bry dig inte om det.

-Gå tillbaka till "Layers", lås upp bakgrundslagret och applicera masken genom att klicka på ikonen "Add mask". Ifall reultatet blir det omvända mot vad du önskade (förgrunden friläggs istället för himlen), då gör du undo och applicerar masken genom att alt-klicka på "add mask".
 
Tack så mycket för ditt svar Eero! Ska testa så fort jag har tid.

Niclas, den boken verkar intressant, har hört gott om Skott Kelby dessutom. Ska kanske lägga en beställning, kan inte så mycket om channels än. :)
 
Eero Karhu: Ah har läst på lite om channels, och nu förstår jag att det är bästa sättet att frilägga. Tack :)
 
Fast jag måste ju rätta mig själv lite, jag använde mig av fel term i min beskrivning. Det är så klart en alfakanal, inte en mask, jag skapar av en av kanalerna. På denna alfakanal gör jag sen olika områden helsvarta, helvita eller låter de förbli gråa (alternativt förstärker eller försvagar "gråheten", beroende på hur pass genomskinligt jag vill att det ska vara. När jag sen är klar med alfakanlen, gör jag en markering genom att ctrl-klicka på alfakanalen, sen går jag tillbaka till lagerpaletten och skapar en mask av markeringen. Först nu är det en mask, alltså.

Och det är naturligtvis det vita som släpper igenom allt från det underliggande lagret, inte det svarta. Det blir lätt att det smyger in felaktigheter i ens text när man för första gången försöker sätta ord på det man gör. Jag ber om ursäkt för detta.
 
ANNONS