Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibland måste jag säga att du är rätt underbar! Jag har haft svårt att sluta fnittra här i fem minuter nu och du har just nu på ditt samvete att du har gravt stört min arbetsdisciplin, nu när jag äntligen börjat organisera upp mitt digitala arkiv.:)
Bästa menysystemet är det man inte behöver använda. I varje fall inte när man fotograferar. Det är ok när man i lugn o ro väljer och ställer in kameran men i aktion så vill jag inte labba med menyerna.Därför föredrar jag kameror med många "gammeldags" knappar, typ Fuji.
 
Med Sony ställer man in den en gång. Alla funktionsknappar man brukar använda och menyvalen man ofta behöver och snabbt.
Efter det är det sällan man behöver leta i den krångliga menyn som är ologisk. Men precis som allt annat så använder man sina grejer ofta och har någorlunda bra minne så blir det inga problem i längden.

/Stefan
 
Med Sony ställer man in den en gång. Alla funktionsknappar man brukar använda och menyvalen man ofta behöver och snabbt.
Efter det är det sällan man behöver leta i den krångliga menyn som är ologisk. Men precis som allt annat så använder man sina grejer ofta och har någorlunda bra minne så blir det inga problem i längden.

/Stefan
Bra svarat
Så är det
Det känns som vissa har mer bekymmer med menyerna än med fotograferandet
 
Senast ändrad:
Bästa menysystemet är det man inte behöver använda. I varje fall inte när man fotograferar. Det är ok när man i lugn o ro väljer och ställer in kameran men i aktion så vill jag inte labba med menyerna.Därför föredrar jag kameror med många "gammeldags" knappar, typ Fuji.

Visst, jag har prövat det med. Min KonicaMinolta hade möjligen ännu fler externa reglage än en modern Fuji. Fuji har säkert kommit längre än Minolta för det var ju 1.0 för Minolta. En egenhet den hade var att den kom ur fas med sig själv ibland. Kameran kunde ibland stå annorlunda elektroniskt än vad rattarna gjorde vilket var klart psykedeliskt men jämför jag hur snabbt det gick med den, där automatiken fått stå tillbaka mycket därför att allt skulle roddas analogt med spakar, rattar och vred, så hade den lösningen inte haft en chans mot Sony-Klick. Det beror ju även på att den kameran toppade på ISO 400 med sin CCD-sensor. En av de viktigaste förutsättningarna för Klick-konfiguration är som sagt FF-senorn i A7 III och vi kan ju inte ens jämföra de då rätt usla RAW-konverterarna som fanns då 2005-2006. Lightroom 1.0 var sämre än uselt då.


Men D7D var ju klart roligare att fotografera med då (än med Sony-kameror nu), så länge jag inte upptäckt hur jäkla usel träffsäkerhet den hade med en del objektiv. Det var ju en tidig DSLR som inte ens hade mikrojustering. Jag var mycket nära då att helt lägga ner allt vad foto hette i samband med att IBIS pajade två ggr raskt efter varann (som då var helt nytt i DSLR:er) . Fuji är säkert också roligare att fota med än Sony-kameror men du kommer nog aldrig att kunna konfigurera den som de kameror som är mer konsekvent litar sig på elektroniken och automatiken. Det är baksidan med allt för många dedikerade elektromekaniska reglage. Jag föredrar av det skälet elektroniken.

Jag tror säkert också att det finns en viss aversion hos många systemkamera att låta automatiken styra så hårt som jag låter den göra. Många lägger en ära i att köra på M och fokusera manuellt och det gör jag också med "slow foto" ibland men det är bara lek för mig. Jag har för länge sedan insett att kameran fokuserar mycket bättre än jag och den sköter även exponeringen bättre också. Numera är jag mer och mer praktiskt när jag är seriös och bryr mig faktiskt bara om en enda sak - att bilder och komposition ska bli så bra som det går.

Jag ser numera helt krasst på själva fotograferingen enbart som ett väldigt effektivt sätt att skörda nästan tekniskt perfekta bilder, med en i stort sett automatisk "bildmaskin". Skapar med det fina och jämna råmaterialet, det gör jag i Photolab 4 och det är fantastiskt kul! Det var det sällan för 10-15 år sedan :)

Numera tycker jag även själva kameratekniken i sig är rätt ointressant. Jag har alltid egentligen tyckt att det är mjukvara som är det roliga. Så blir det väl kanske när vi närmar oss systemperfektion mer och mer. Finns inte mycket för min del att klaga på längre, så jag är väl mest förvånad att Jonas lyckas göra sig så arg på något jag inte ens ser längre. Jag tycker det är lite av en bedrift faktiskt.
 
Senast ändrad:
Det låter ju bra till Canons fördel, men hur gör Du för att snabbt slå av och på Auto-ISO utan att gå in i menyer?, för det är väl en ganska basic funktion på kameror idag?

Det är väl inga problem att slå av och på auto-iso på Sony (A7Riv i mitt fall) funktionen ligger ju som default direkt på det bakre inställningshjulet. Om något, tycker jag att det är lite för lätt. Har nu i vinter då jag använt handskar råkat slå av det av misstag ett par gånger med för lång slutartid som följd. Borde finnas något sätt att låsa det i autoläge precis som man kan låsa exponeringskompensation och mode ratten.

Lite större hus hade heller inte skadat för att minska risken för att ändra något då man greppar kameran
 

Här är ett inlägg från 2016, som Martin Agfors svarade på, det handlade om buffert tömning plus hårdvara och programvara och om menyer, ett intressant inlägg som också påtalar dom flesta kameror och inte enbart Sony.
 
Det är väl inga problem att slå av och på auto-iso på Sony (A7Riv i mitt fall) funktionen ligger ju som default direkt på det bakre inställningshjulet. Om något, tycker jag att det är lite för lätt. Har nu i vinter då jag använt handskar råkat slå av det av misstag ett par gånger med för lång slutartid som följd. Borde finnas något sätt att låsa det i autoläge precis som man kan låsa exponeringskompensation och mode ratten.

Lite större hus hade heller inte skadat för att minska risken för att ändra något då man greppar kameran

Jag var kanske otydlig, men just ISO-av/på-frågan gällde Canon R5 och inte Sony, för på Sony går det väldigt exemplariskt att separera de olika ISO-funktionerna till dedikerade knappar, vilket delvis går på Nikon och nästan inte alls på Canon, utan att gå in i menyerna.
 

Här är ett inlägg från 2016, som Martin Agfors svarade på, det handlade om buffert tömning plus hårdvara och programvara och om menyer, ett intressant inlägg som också påtalar dom flesta kameror och inte enbart Sony.

Är detta aktuellt med dagens generation av kameramodeller?

/Stefan
 
Är detta aktuellt med dagens generation av kameramodeller?

/Stefan

Kanske, kanske inte.....Artikeln är bara 4 år gammal, ett inlägg som jag missat eller glömt påtalar trots allt att det skulle kunna skrivas en lista med många önskemål om förbättringar som direkt påverkar kamerorna på flera sätt, möjligt att det kommit nyheter under tiden. Angående FW-uppdateringar så har i alla fall A9-serien fått en hel del på relativt kort tid, så Sony har bättrats sig vad gäller FW.
 
Kanske, kanske inte.....Artikeln är bara 4 år gammal, ett inlägg som jag missat eller glömt påtalar trots allt att det skulle kunna skrivas en lista med många önskemål om förbättringar som direkt påverkar kamerorna på flera sätt, möjligt att det kommit nyheter under tiden. Angående FW-uppdateringar så har i alla fall A9-serien fått en hel del på relativt kort tid, så Sony har bättrats sig vad gäller FW.


4e generationen har ett bra menysystem och fortfarande an man bygga sin egen personliga som blir för mig snabbare än alla andra menysystem som finns i dagen kameror som har erkänt bra system,
Bufferttömningen är väl riktigt sanbbt numera? Kräver dock att man använder snabba kort. Men det är ju ett val man gör.
Samma sak om man nu vill ha snabbare tömning så kan man ju välja mindre filstorlek med. Komprimerade filer. Vill man har det ännu snabbare så nöjer man sig med jpg.


/Stefan
 
Du ringaktar lite föraktfullt problemen med att ta bra bilder av barn. Det är något av det svåraste jag vet och ett av de verkligt stora skälen att jag började använda Sony-Klick -automation och all den AI som nu finns i våra kameror. En stor del av poängen med denna konsekventa automation är att drastiskt förbättra timingen och fokusprecisionen och gör att man verkligen kan koncentrera sig på att fånga motiven istället för att bråka med menysystemen m.m. Genom automationen så lyckas även jag ta en del hyfsade barnbilder som jag är nöjd med numera. Det skedde betydligt mindre ofta tidigare.

Den som börjar rådda med menyerna i tagningsögonblicken och hellre brottas med kameran än konfigurerar bort de problemen tror jag antingen inte förstår vilka möjligheter dessa kameror nu ger idag eller tror att de fortfarande är bättre än den AI vi nu har. Jag har för ett par år sedan insett att jag oftast INTE är det i de flesta avseenden.

Vi har väl alla olika erfarenheter men jag står heller med ett dålig designad kamera när jag ska fota barn än när en vd, politiker,artist osv ska fotas.

Läser jag mellan raderna så förstår nog möjligheter mer än de flesta i denna tråd om både denna kamera och andra system.

Om du gillar sonys val av menysystem så är det helt okej för mig men jag och många andra tycker att systemet är ett av de sämre om du jämför med andra tillverkare och att springa runt och ta lite turistbilder eller bilder på familjen är helt annat än om du har korta deadlines. Men som sagt de många inte verkar förstår är att jag själv har använt sony sedan 2015 ( när a7rII släppes))
 
Med Sony ställer man in den en gång. Alla funktionsknappar man brukar använda och menyvalen man ofta behöver och snabbt.
Efter det är det sällan man behöver leta i den krångliga menyn som är ologisk. Men precis som allt annat så använder man sina grejer ofta och har någorlunda bra minne så blir det inga problem i längden.

/Stefan


Helt fel eller kanske rätt om man inte har koll och kör allt på auto och fotar samma saker hela tiden. Problemet är ju när man byter och ändra saker hela tiden för olika uppdrag visst kan man slänga in allt detta i quickmeny men det blir ju också en stor röra utan kategorier. Det enklaste för alla vore väl ändå om Sony tog tag i menysystem och gjorde om det från början och tog med folk som har kameran som arbetsvertyg inte någon ingejör eller någon totalt amatör som fotar med AUTO


Kan ge det flera exempel på saker som jag kommer på nu som jag ofta ändrar.
Ändra ljudisntällningar
Ändra färgprofiler
Ändra FPS
Tidskod
Ändra upplösning
Ändra om du ska ha exonoeringsimulering av/på när du fotar i studio
För över filer via wifi till smartphone
Ändra wifiinställningar.
Regga ansikten för facedetect
aps-C/super35 av/på
steady shoot
format
Peaking
S&Q setting
Silet shutter / e shutter
Crop overlay
Grid
Sens för Afc-c
 
4e generationen har ett bra menysystem och fortfarande an man bygga sin egen personliga som blir för mig snabbare än alla andra menysystem som finns i dagen kameror som har erkänt bra system,
Bufferttömningen är väl riktigt sanbbt numera? Kräver dock att man använder snabba kort. Men det är ju ett val man gör.
Samma sak om man nu vill ha snabbare tömning så kan man ju välja mindre filstorlek med. Komprimerade filer. Vill man har det ännu snabbare så nöjer man sig med jpg.


/Stefan
Vet inte vad du syftar med på 4 generationen? Men a7sIII som är det senaste menysystemet är bättre med inte bra till och med dpreview anmärkte på det och de är ju långt högre rankade än hela fotosidan.

Buffertömingen är helt ok på a7rIII a7rII var rena katasrtisfen. Däremot är formateringen riktigt jävla långsam.

Går inte att välja mindre filstorlek på raw för utom då komprimering.
 
Jag rekommenderar varmt denna bok till dig Jonas.

Rekomenderar dig en bild som heter lemonparty.
 
Vet inte vad du syftar med på 4 generationen? Men a7sIII som är det senaste menysystemet är bättre med inte bra till och med dpreview anmärkte på det och de är ju långt högre rankade än hela fotosidan.

Buffertömingen är helt ok på a7rIII a7rII var rena katasrtisfen. Däremot är formateringen riktigt jävla långsam.

Går inte att välja mindre filstorlek på raw för utom då komprimering.

Sony är inne på deras 4e generation av FF-kameror. Att en kamera inte bär namnet 4 betyder inte den inte har 4-generationens teknik. Tvärtom finns exempelvis Apple där man skippat vissa siffror istället.

Vem bryr sig om rankning? Du kanske. Att den inte är topprankad eller ruskigt bra ännu betyder inte den är bra eller tillräckligt bra.
Att göra egna menyer med val man själv gjort för att hitta snabbt, men ändå inte hittar.. ja, jag tycker nästan synd om såna personer.
Även om menyerna som är standard är skitkass och man håller sig till ett system och använder det frekvent och ändrar samma saker ofta så borde man väl komma ihåg saker och ting. Här tänker jag att det nästan är synd om dessa typer av personer med. Fast jag håller med att jag också kan stå där och undra vilken flik den är i. Skrev ju att den var ologisk. Men som tur är så är jag en nischad fotograf och gjort mina egna menyer så dom menyvalen kan jag faktiskt unna mig några sekunder per gång att leta upp. Dumt att välja sånt när man är på uppdrag där snabbhet krävs. Planering är ett bra ord.

Jag nämnde inte om det var RAW eller JPG som man kunde ändra filstorlek, men även den okomprimerade RAW-filen med snabbt kort går snabbt att tömma i de nya generationerna. Har man valt den superhögupplösta kameran och är beroende på snabbhet, ja då får man nästan skylla sig själv med kameravalen man gjort. Sony har andra kameror för det.



Med Sony ställer man in den en gång. Alla funktionsknappar man brukar använda och menyvalen man ofta behöver och snabbt.
Efter det är det sällan man behöver leta i den krångliga menyn som är ologisk. Men precis som allt annat så använder man sina grejer ofta och har någorlunda bra minne så blir det inga problem i längden.

/Stefan
 
Sony är inne på deras 4e generation av FF-kameror. Att en kamera inte bär namnet 4 betyder inte den inte har 4-generationens teknik. Tvärtom finns exempelvis Apple där man skippat vissa siffror istället.
Sony har väl aldrig ange generation eller något sådan vad jag vet men α900 kom 2011 och a7sIII kom i år. När de byter generationer är det CPU, sensor du tänker på?

Vem bryr sig om rankning? Du kanske. Att den inte är topprankad eller ruskigt bra ännu betyder inte den är bra eller tillräckligt bra.

Dpreview är en av de största sidorna i världen som testar kameror. Det väger lite tyngre av att de säger att menysystemet i a7sIII borde bli bättre än att någon random youtuber, bloggare, forumanvändare säger det.





Jag nämnde inte om det var RAW eller JPG som man kunde ändra filstorlek, men även den okomprimerade RAW-filen med snabbt kort går snabbt att tömma i de nya generationerna. Har man valt den superhögupplösta kameran och är beroende på snabbhet, ja då får man nästan skylla sig själv med kameravalen man gjort. Sony har andra kameror för det.

Den som fotar i JPG får skylla sig själv. Stå där med fel vitbalans, 8 bitar, redan proessade filer nej tack det skulle jag aldrig göra på vanliga fotouppdrag. Visst om jag ska fota någon idiotsak timelapse, de som fotar löpare eller annat som inte behöver rvara snyggt.

Har inte påstått att den inte skulle vara ok däremot den GAMLA generation a7rII var så jäkla seg så den var oanvändbar. Men från a7rIII och IV är den bättre.
 
Fast jag håller med att jag också kan stå där och undra vilken flik den är i.
Min telefon har en bra funktion i menysystemet: en sökfunktion som gör att det är ganska lätt att hitta det menyval man vill pilla på. Man behöver inte komma ihåg hur undermenyerna är organiserade.

Jag vet inte om det är standard i Android eller om Samung har hittat på något eget. Bra är det hursomhelst, och kameratillverkarna kanske borde ta efter.

[Tillägg: förtydligade att det handlar om Android]
 
Senast ändrad:
Min telefon har en bra funktion i menysystemet: en sökfunktion som gör att det är ganska lätt att hitta det menyval man vill pilla på. Man behöver inte komma ihåg hur undermenyerna är organiserade.

Jag vet inte om det är standard eller om Samung har hittat på något eget. Bra är det hursomhelst, och kameratillverkarna kanske borde ta efter.
Den röstar jag på!
hade varit gött med en sökfunktion.

/Stefan
 
Min telefon har en bra funktion i menysystemet: en sökfunktion som gör att det är ganska lätt att hitta det menyval man vill pilla på. Man behöver inte komma ihåg hur undermenyerna är organiserade.

Jag vet inte om det är standard eller om Samung har hittat på något eget. Bra är det hursomhelst, och kameratillverkarna kanske borde ta efter.

Håller med valfri iphone eller android är betydligt mer lättnavigerad. Undra om många i denna tråd jobbar med ekonomisystem för där hittas också helt idiotiska saker vad det gäller användarupplevelse. :) Man alla som är inne i det pratar om hur bra det är,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.