Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad som i så fall är viktigare för Sony att jobba med är att göra sina kameror rejält mycket rappare, då de är rätt tröga att jobba med. Nu har jag inte haft någon A9, men av vad jag läst så är dom inte nämnvärt snabbare att hantera än A7rIII och A7rIV som jag har egen erfarenhet av. Sega att slå på, sega mellan bildvisning och fotografering, sega att visa förstorad tagen bild med mera tycker jag stör mycket mera än att menyerna är röriga och det var nog den viktigaste anledningen till att jag övergav Sony för ett år sedan.

Jag har skrivit tre olika bloggar kring olika scenarier man med fördel kan använda vad jag brukar kalla "Sony-klickkonfigurationen". Den bygger på en kombination av Sonys hierarkiska smarta AF och den likaledes smarta "Auto ISO Minimum Shutter Speed".

- Om man konfigurerar sin kamera så, är risken mycket liten att man missar bilder för att man står och vrider på alla rattar när det händer eller att man av misstag har för långsam slutartid att man riskerar skakningsoskärpa, så att bilder blir obrukbara av det skälet.

- Vana Sony-fotografer behöver inte stå där och chimpa som pickande hönor och kolla om bilden blev bra, för det vet vi redan innan bilden är tagen genom att vi sett till det redan i EVF:en. Att chimpa som nervösa höns är ett utpräglat DSLR-beteende som man tvingas till eftersom man inte han en chans i en DSLR att se hur bilden ska bli innan den tagits med en optisk sökare. Jag stänger ofta av displayen helt.

- Numera med de nya batterierna så behöver man heller inte stänga av kameran överhuvudtaget om man inte vill.

- Jag besöker menyerna bara av ett enda skäl numera och det är när jag ska formatera. Det kan man också göra lättillgängligt genom att välja det menyvalet alldeles innan man lämnar menyerna. Då är "Format" det första som kommer upp när man går in i menyerna igen om man nu gör det.

- För de som ändå tycker detta är jobbigt trots att man faktiskt har bra många funktioner tillgängliga direkt på huset via snabbknapparna eller via Fn-menyn så kan man lägga in massor av de val man vill ha snabbt tillgängliga via "My Menu" i menysystemet. Men det kräver som sagt att man vet vad man håller på när man konfigurerar sin kamera.



Om ni klickar på bildlänken i blogglänken nedan så kommer ni till en portfolio med drygt 60 bilder som jag tog i våras i Essaouria i Marocco. Det är i princip de bilder jag tog under två skjutningar - en före lunch och en efter. Av de bilder jag tog är det mycket få som jag inte kunnat använda. AF precisionen och exponeringsautomatiken är idag så stensäker att jag sällan tar mer än två bilder av samma motiv - oftast inte ens det. Alla dessa bilder är tagna med en kamera som var på hela tiden under varje session.

Det finns även en länk till en serie bilder jag tog i en mörk riad i Marrakesh. Samma teknik funkade bra där också med lite hjälp av Deep Prime-brusreduceringsfunktion i Photolab 4. Med denna teknik kan man koncentrera sig helt på motivet istället för att låta en kameras menysystem av alla saker begränsa en. Om era A7:eek:r är i vägen för er när ni tar era bilder så kanske ni bara inte blivit vän med den ännu.
 
Senast ändrad:
problemet är inte att de är komplexa det har jag gärna problemet är hur man valt att lägga saker, jämför det med macOS och Windows 8. Där macOS har tänkt igenom hur saker ligger och Windows kastat in olika interface och saker.
Har kört Sony sen a7rii och äger två hus. Även nu två Canon-hus. R5 och 5d mkIV. Använder arri Alexa, bmd ursa mini och pocket.
Till och med ML-menysystem är bättre är Sony :) det säger väl något.

Men ska vi tro att Sony ytterligare designar om sina menyer till nästa a7 eller a7r.

Windows 8, kör någon det? Alla som ville fick ju version 10 gratis! Vet inte du det?? Du kanske borde uppgradera ditt Windows också - eller helt gå över till Mac.
 
Jag har skrivit tre olika bloggar kring olika scenarier man med fördel kan använda vad jag brukar kalla "Sony-klickkonfigurationen". Den bygger på en kombination av Sonys hierarkiska smarta AF och den likaledes smarta "Auto ISO Minimum Shutter Speed".

- Om man konfigurerar sin kamera så, är risken mycket liten att man missar bilder för att man står och vrider på alla rattar när det händer eller att man av misstag har för långsam slutartid att man riskerar skakningsoskärpa, så att bilder blir obrukbara av det skälet.

- Vana Sony-fotografer behöver inte stå där och chimpa som pickande hönor och kolla om bilden blev bra, för det vet vi redan innan bilden är tagen genom att vi sett till det redan i EVF:en. Att chimpa som nervösa höns är ett utpräglat DSLR-beteende som man tvingas till eftersom man inte han en chans i en DSLR att se hur bilden ska bli innan den tagits med en optisk sökare. Jag stänger ofta av displayen helt.

- Numera med de nya batterierna så behöver man heller inte stänga av kameran överhuvudtaget om man inte vill.

- Jag besöker menyerna bara av ett enda skäl numera och det är när jag ska formatera. Det kan man också göra lättillgängligt genom att välja det menyvalet alldeles innan man lämnar menyerna. Då är "Format" det första som kommer upp när man går in i menyerna igen om man nu gör det.

- För de som ändå tycker detta är jobbigt trots att man faktiskt har bra många funktioner tillgängliga direkt på huset via snabbknapparna eller via Fn-menyn så kan man lägga in massor av de val man vill ha snabbt tillgängliga via "My Menu" i menysystemet. Men det kräver som sagt att man vet vad man håller på när man konfigurerar sin kamera.



Om ni klickar på bildlänken i blogglänken nedan så kommer ni till en portfolio med drygt 60 bilder som jag tog i våras i Essaouria i Marocco. Det är i princip de bilder jag tog under två skjutningar - en före lunch och en efter. Av de bilder jag tog är det mycket få som jag inte kunnat använda. AF precisionen och exponeringsautomatiken är idag så stensäker att jag sällan tar mer än två bilder av samma motiv - oftast inte ens det. Alla dessa bilder är tagna med en kamera som var på hela tiden under varje session.

Det finns även en länk till en serie bilder jag tog i en mörk riad i Marrakesh. Samma teknik funkade bra där också med lite hjälp av Deep Prime-brusreduceringsfunktion i Photolab 4. Med denna teknik kan man koncentrera sig helt på motivet istället för att låta en kameras menysystem av alla saker begränsa en. Om era A7:eek:r är i vägen för er när ni tar era bilder så kanske ni bara inte blivit vän med den ännu.
Mycket bra inlägg, Sten-Åke!
Tyvärr, är vi inte många kvar på FS forum, med lång erfarenhet av fotografering, annat var det när jag fick koll på FS forum, 2003, då var det mycket intressanta inlägg, från både yrkesfotografer och erfarna amatörfotografer.
Få eller inga yrkesfotografer kvar nu, - den yrkesgruppen kan jag förstå, de har ingen tid till planlösa diskussioner med tekniknördiga grabbar, som köper kameror, för att det är coolt, en form av imp-faktor.
Jag har träffat många bröllopsfotografer och kompisar, som nu använder Sony A7 modeller,
- de är mycket nöjda, för att inte säga, t.o.m. blivit frälsta på Sony.
En yrkesfotograf hade en liten kamera hängande runt halsen, förutom sin
Sony A7 modell, - den lilla kameran var en Sony RX100 modell!
Det yrkesfotografer väljer kan inte vara annat, än erkänt utmärkta verktyg,
för det är just ett verktyg, som kameran är.
Marknaden har självklart också flera andra utmärkta kameror, från olika
tillverkare, - valet har väl aldrig varit så stort, som nu, de senaste åren.
 
Mycket bra inlägg, Sten-Åke!
Tyvärr, är vi inte många kvar på FS forum, med lång erfarenhet av fotografering, annat var det när jag fick koll på FS forum, 2003, då var det mycket intressanta inlägg, från både yrkesfotografer och erfarna amatörfotografer.
Få eller inga yrkesfotografer kvar nu, - den yrkesgruppen kan jag förstå, de har ingen tid till planlösa diskussioner med tekniknördiga grabbar, som köper kameror, för att det är coolt, en form av imp-faktor.
Jag har träffat många bröllopsfotografer och kompisar, som nu använder Sony A7 modeller,
- de är mycket nöjda, för att inte säga, t.o.m. blivit frälsta på Sony.
En yrkesfotograf hade en liten kamera hängande runt halsen, förutom sin
Sony A7 modell, - den lilla kameran var en Sony RX100 modell!
Det yrkesfotografer väljer kan inte vara annat, än erkänt utmärkta verktyg,
för det är just ett verktyg, som kameran är.
Marknaden har självklart också flera andra utmärkta kameror, från olika
tillverkare, - valet har väl aldrig varit så stort, som nu, de senaste åren.
Bröllopsfotograf säger inte mycket. Alla YouTubes är bröllopsfotografer kanske säger mera vilka som har tid och snacka prylar. Att någon har en sonykamera och är supernöjd och inte hittar något fel eller Max hittar fel som är struntsak eller går att fixa i firmware. Det betyder att:

Personen är sponsrad av sony

Personen är en sådan som alltid håller fast vid det den köpt är det bästa och kan aldrig se nackdelar. Detta är lätt trodde länge själv att 5dmkii var bäst på video och såg förbi sony a7s och panasonic gh

Personen är använder den ej proffesionellt i krävande situationer. Fotar barnen, tar någon lökig bild på en lättklädd tjej, fotar ungarnas fotbollsklubb, tar bilder på kompisens bröllop eller tar testbilder.
 
- Vana Sony-fotografer behöver inte stå där och chimpa som pickande hönor och kolla om bilden blev bra, för det vet vi redan innan bilden är tagen genom att vi sett till det redan i EVF:en. Att chimpa som nervösa höns är ett utpräglat DSLR-beteende som man tvingas till eftersom man inte han en chans i en DSLR att se hur bilden ska bli innan den tagits med en optisk sökare. Jag stänger ofta av displayen helt.

Du har aldrig jobbat med foto? Hur ser du en bild tagen med blixt innan i sökaren? Särskilt om du har en utan inställningsljus on location visst kan du visa bilden efteråt i EVF men knappast innan. Det är i många fall värdelöst att ha preview i EVF om du fotar saker som du inte vill missa.


- Numera med de nya batterierna så behöver man heller inte stänga av kameran överhuvudtaget om man inte vill.

Har mina på 1 min sleep men varit flera gånger batteriet varit urladdat men kan vara handhavade. Har aldrig hänt på min DSLR.

- Jag besöker menyerna bara av ett enda skäl numera och det är när jag ska formatera. Det kan man också göra lättillgängligt genom att välja det menyvalet alldeles innan man lämnar menyerna. Då är "Format" det första som kommer upp när man går in i menyerna igen om man nu gör det.

Jag besöker menyerna dagligen men jag gör ju mycket olika saker som kräver olika inställningar och det är precis det som jag menar med Sony att det är värdelösa på. Det är ju inget problem om man kör kamera i auto och byter mellan AUTO, M,P och kanske ändrar fokuspunkt någon gång. Ska du däremot göra andra saker som ljud, slowmo, studiofoto, s-log, registera ansikte ,ställa in wifi, skicka bilder osv osv ja då kräver det att du bläddrar i menysystemet.


- För de som ändå tycker detta är jobbigt trots att man faktiskt har bra många funktioner tillgängliga direkt på huset via snabbknapparna eller via Fn-menyn så kan man lägga in massor av de val man vill ha snabbt tillgängliga via "My Menu" i menysystemet. Men det kräver som sagt att man vet vad man håller på när man konfigurerar sin kamera.

Det kräver inte mycket är väl den mest basala att göra att lägga till saker i den menyn men denna meny löser in topic på denna tråd.


Om ni klickar på bildlänken i blogglänken nedan så kommer ni till en portfolio med drygt 60 bilder som jag tog i våras i Essaouria i Marocco. Det är i princip de bilder jag tog under två skjutningar - en före lunch och en efter. Av de bilder jag tog är det mycket få som jag inte kunnat använda. AF precisionen och exponeringsautomatiken är idag så stensäker att jag sällan tar mer än två bilder av samma motiv - oftast inte ens det. Alla dessa bilder är tagna med en kamera som var på hela tiden under varje session.
Kollade igenom dessa bilder:

Du har fotat 60 bilder på 2-3 timmar?
Du har fotat i dagsljus på bländare 8-13
Inte haft någon deadline
inget mål eller uppdrag eller krav.
Ingen kund som väntar eller hänger över axel.


Jag hade heller inte haft något problem med sonys menysystem om jag fotade turistbilder på semestern full eller pårökt.
Många som runkar av sonys menysystem förstår nog inte hur det är att ha ett uppdrag. Fota statsministern till ettan, 3-4 reportagebilder och du har 10-15 minuter på dig. Hittar olika platser, rigga ljus osv. Ska du dessutom då på de tar lite filmklipp till facebook. Då är varje sekund extremt dyrbar och det är just här Sonys menysystem är totalt värdelöst då de förmodligen bara testat kameran och i situationer som du beskriver ovan.



Det finns även en länk till en serie bilder jag tog i en mörk riad i Marrakesh. Samma teknik funkade bra där också med lite hjälp av Deep Prime-brusreduceringsfunktion i Photolab 4. Med denna teknik kan man koncentrera sig helt på motivet istället för att låta en kameras menysystem av alla saker begränsa en. Om era A7:eek:r är i vägen för er när ni tar era bilder så kanske ni bara inte blivit vän med den ännu.

Absolut måste man lära sig systemet det är jag med på. Men uttalande som detta och tillsammans tyder på att man aldrig har gjort uppdrag.... Hårt men sant.
 
Vet ej stats, men det är ett bra exempel på dåligt UI vilket du inte verkade koppla. Handlade alltså inte vad jag använder. :sleep::D:sleep:

Jag har ingen annnan uppfattning om Windows 8 än du. Ett totalfiasko gränssnittsmässigt när Microsoft verkat förälskat sig i telefoner och telefongränssnitt. Det måste vara i samna veva som de köpte delar av Nokia. Även PC-work stations skulle plötsligt roddas via telefongränssnitt. Klart bisarrt.

... men som sagt, att jämföra detta med Sonys textbaserade menysystem var väl ändå lite "far out", eller hur? ... och särskilt innan man lärt sig konfigurera och använda Sony-kameror ordentligt.

Det finns ett talesätt som menar att när man pekar (i detta fall på Sony), så pekar tre fingrar bakåt på den som pekar. Den som pekar bör nog göra sin hemläxa och lära sig sin kamera ordentligt innan man helt vilt och i tydlig affekt börjar fördela skam och skuld bland andra.
 
Jag har ingen annnan uppfattning om Windows 8 än du. Ett totalfiasko gränssnittsmässigt när Microsoft verkat förälskat sig i telefoner och telefongränssnitt. Det måste vara i samna veva som de köpte delar av Nokia. Även PC-work stations skulle plötsligt roddas via telefongränssnitt. Klart bisarrt.

... men som sagt, att jämföra detta med Sonys textbaserade menysystem var väl ändå lite "far out", eller hur? ... och särskilt innan man lärt sig konfigurera och använda Sony-kameror ordentligt.

Det finns ett talesätt som menar att när man pekar (i detta fall på Sony), så pekar tre fingrar bakåt på den som pekar. Den som pekar bör nog göra sin hemläxa och lära sig sin kamera ordentligt innan man helt vilt och i tydlig affekt börjar fördela skam och skuld bland andra.

Bara för att man lärt sig använda ett system så betyder det inte automatiskt att det är bra. Rekommenderar dig att läsa denna bok för exempel på dåliga användarupplevese. Sony kanske platsar in i nästa upplaga av denna bok :)





Vad är det jag inte kan om kameran menar du?
 
(.
Sonys menysystem kan jag vara med och hata, trots att jag aldrig har använt en systemkamera från Sony.

Nikon, Canon, Panasonic och Olympus, däremot, har helt fantastiska menysystem allihopa. Det kan jag säga utan att jag kan dem utan och innan.

Förmodligen suger även menysystemen hos Fuji och Pentax rejält.
.)
 
Alltså: avfärda inte jonas18zs åsikter om Sonys menysystem bara för att han uttrycker sig drastiskt. Jag tycker att det har framgått att han har erfarenhet av flera olika kamerasystem, och baserar inte sina åsikter på fanboyism
 
(.
Sonys menysystem kan jag vara med och hata, trots att jag aldrig har använt en systemkamera från Sony.

Nikon, Canon, Panasonic och Olympus, däremot, har helt fantastiska menysystem allihopa. Det kan jag säga utan att jag kan dem utan och innan.

Förmodligen suger även menysystemen hos Fuji och Pentax rejält.
.)
Men Per, har du inte använt Sonys menysystem skall du väl inte vara med
och hata, - bara för att vara hygglig mot gruppen Sony-hatare, va? ;)
Du skulle säkert också få till en bra bild, med t.ex. en A7 modell,
- de första 2 minuterna kör du på PANIK (P) inställning. 💡
 
(. Jag hatar bara menysystemen hos kameramärken vars kameror jag inte äger och aldrig har använt.
Menysystemen hos kameror från märken jag äger är förstås perfekta. .)
 
Bröllopsfotograf säger inte mycket. Alla YouTubes är bröllopsfotografer kanske säger mera vilka som har tid och snacka prylar. Att någon har en sonykamera och är supernöjd och inte hittar något fel eller Max hittar fel som är struntsak eller går att fixa i firmware. Det betyder att:

Personen är sponsrad av sony

Personen är en sådan som alltid håller fast vid det den köpt är det bästa och kan aldrig se nackdelar. Detta är lätt trodde länge själv att 5dmkii var bäst på video och såg förbi sony a7s och panasonic gh

Personen är använder den ej proffesionellt i krävande situationer. Fotar barnen, tar någon lökig bild på en lättklädd tjej, fotar ungarnas fotbollsklubb, tar bilder på kompisens bröllop eller tar testbilder.

Du ringaktar lite föraktfullt problemen med att ta bra bilder av barn. Det är något av det svåraste jag vet och ett av de verkligt stora skälen att jag började använda Sony-Klick -automation och all den AI som nu finns i våra kameror. En stor del av poängen med denna konsekventa automation är att drastiskt förbättra timingen och fokusprecisionen och gör att man verkligen kan koncentrera sig på att fånga motiven istället för att bråka med menysystemen m.m. Genom automationen så lyckas även jag ta en del hyfsade barnbilder som jag är nöjd med numera. Det skedde betydligt mindre ofta tidigare.

Den som börjar rådda med menyerna i tagningsögonblicken och hellre brottas med kameran än konfigurerar bort de problemen tror jag antingen inte förstår vilka möjligheter dessa kameror nu ger idag eller tror att de fortfarande är bättre än den AI vi nu har. Jag har för ett par år sedan insett att jag oftast INTE är det i de flesta avseenden.
 
Senast ändrad:
Alltså: avfärda inte jonas18zs åsikter om Sonys menysystem bara för att han uttrycker sig drastiskt. Jag tycker att det har framgått att han har erfarenhet av flera olika kamerasystem, och baserar inte sina åsikter på fanboyism

Jag tror att han tjänar på att istället fokusera på vad mer explicit han inte gillar än det fullständiga rambrott han nu visade prov på. Man blir nog lite mer tagen på allvar då.
 
Du har aldrig jobbat med foto? Hur ser du en bild tagen med blixt innan i sökaren? Särskilt om du har en utan inställningsljus on location visst kan du visa bilden efteråt i EVF men knappast innan. Det är i många fall värdelöst att ha preview i EVF om du fotar saker som du inte vill missa.

Jo jag har jobbat med fotografiska bilder professionellt i sju år. Jag var ju en gång teknisk projektledare för införandet av Stadsmuseets DAM och ledde utvecklingen med att integrera de gamla SQL-databaserna med detta DAM. Vi rationaliserade vidare fotografernas fotoprocesser och jag jobbade mycket både med dem och museets fotoenhet. Om du kollar på min blogg så kan de även se en massa historiska bilder. De togs när innan och under tiden jag var lärare med syftet att användas i min undervisning i samhälls-, religions-, geografi- och religionsundervisning.

Jonas jag använder numera aldrig blixt som förr. Jag tycker inte jag behöver det och jag gillar inte blixtbilder generellt. Jag har marknadens förmodligen näst bästa sensor fortfarande för lågljusbilder på höga ISO i min A7 III. Även om inte den heller räcker till rakt ur kameran (det gör inga kameror i de sammanhangen) så har jag även förmodligen marknadens idag bästa brusreducering av RAW-filer i DxO Photolab 4 till hjälp.

Hur många procent av alla bilder tas med blixt idag med systemkameror? Det är i bästa fall undantaget som bekräftar regeln. Med EVF behöver åtminstone inte jag något inställningsljus till de motiv jag ytterst sällan tar med blixt och EVF:en ger hjälp även i ett mörker där en DSLR är helblind.

Jag besöker menyerna dagligen men jag gör ju mycket olika saker som kräver olika inställningar och det är precis det som jag menar med Sony att det är värdelösa på. Det är ju inget problem om man kör kamera i auto och byter mellan AUTO, M,P och kanske ändrar fokuspunkt någon gång. Ska du däremot göra andra saker som ljud, slowmo, studiofoto, s-log, registera ansikte ,ställa in wifi, skicka bilder osv osv ja då kräver det att du bläddrar i menysystemet.

Ja men nu pratar du film och det är en helt annan femma men även där har Sony underlättat väldigt mycket de senaste åren genom att ge oss en helt parallell uppsättning bara för video. Jag har konfigurerat det också men video kräver absolut mer handpåläggning trots att man säkert har möjlighet att mappa nära 15 olika funktioner på olika funktionsknappar samt har möjlighet att lägga ytterligare funktioner under Fn-knappen.

Kollade igenom dessa bilder:

Du har fotat 60 bilder på 2-3 timmar?
Du har fotat i dagsljus på bländare 8-13
Inte haft någon deadline
inget mål eller uppdrag eller krav.
Ingen kund som väntar eller hänger över axel.


Jag hade heller inte haft något problem med sonys menysystem om jag fotade turistbilder på semestern full eller pårökt.
Många som runkar av sonys menysystem förstår nog inte hur det är att ha ett uppdrag. Fota statsministern till ettan, 3-4 reportagebilder och du har 10-15 minuter på dig. Hittar olika platser, rigga ljus osv. Ska du dessutom då på de tar lite filmklipp till facebook. Då är varje sekund extremt dyrbar och det är just här Sonys menysystem är totalt värdelöst då de förmodligen bara testat kameran och i situationer som du beskriver ovan.

Lite fler bilder tog jag än dessa men Ja, jag tar sällan fler än två bilder av ett motiv. Det behövs normalt inte för jag vet att AK är stensäker normalt och exponeringsautomatiken funkar vare sig jag är ute och tar "turistbilder", även om jag i detta fall försökte dokumentera hur hamnen faktiskt fungerar över dagen. Det skiljer rätt mycket mellan för- och eftermiddag. Numera med automatiken missar jag sällan några motiv jag verkligen vill ha och det är stor skillnad mot när jag plåtade mer manuellt och ännu stötte större skillnad mot när jag plåtade analogt med SLR.

Den nya AF-tekniken ihop med exponeringsautomatiken ha helt ändrat mitt och många andras sätt att fotografera. Det som hänt är i grunden att vi gått från "statisk" till "dynamisk" fotografering och att vi kan helt koncentrera oss på motiven istället för att brottas med våra kameror.

Du har nog missat en länk i den första bloggen där jag länkar även till exempel där jag använder samma automatik även i en mörk riad utan blixt och en suboptimal zoom med bara f/4 tillgänglig.

Del 2: Med "Sony Klick"-konfiguration i usel belysning och med snabba motiv - Fotosidan

Med Sony-Klick automationen kör man bara i A-läge. De enda reglage man normalt behöver är för att välja bländare och möjligen exponeringskompensation. Den parerar även objektivbyten som innebär längre eller kortare brännvidder helt sömlöst utan att man behöver ägna detta en tanke.

Man behöver vidare en knapp för aktivering av gränssnittet till AUTO Minimum Shutter Speed. För det mesta kan man lämna den i "Standard"-bias som ger 1/brännvidden för FF. "Slower" och "Slow" ger 4 ggr resp. 2ggr den tid "Standard" gav vid aktuella förhållanden och "Fast" och "Faster" ger 1/2 resp 1/4 av tiden "Standard" ger. Dessa väljs på samma ratt bak på huset man normalt väljer bländare med (två olika mode gör det möjligt). Med framsidans hjul kan man välja en fixerad exponeringstid om man hellre vill det.

Del 3 i denna trilogi handlar om brusreduceringsfuktionen "Deep Prime" i Photolab 4 ihop med Sony-Klick, som är det som rent praktiskt gör att jag numera vågar lite helt på min kamerasensors lågljusegenskaper när den backas av marknadens kanske bästa brusreducering. Det är den kombinationen som gör att jag numera aldrig tycker mig vara i behov av blixt ens vid fotografering på höga ISO i dåligt ljus.



Absolut måste man lära sig systemet det är jag med på. Men uttalande som detta och tillsammans tyder på att man aldrig har gjort uppdrag.... Hårt men sant.

Ett problem jag stött på i många sammanhang är att både organisationer och professionella människor tror att just de är så speciella i sin yrkesutövning att automation inte skulle kunna lösa precis de uppgifter de tror att bara de kan lösa.

Det trodde nog även de fotografer som tidigare satt och efterbehandlade sina bilder på ett publishing hus i Sverige innan ett PhotoWare DAM med sina "Color Factory-flöden och efterbehandlingen i "Smart Color" ersatte den hanteringen. I början körde de två parallella flöden där ett medgav manuella ingrepp men efter någon månad stängde man ner det halvmanuella flödet. Bilderna som flöt igenom den andra kanalen upplevdes som "tillräckligt bra".

Det är inte bara amatörer/entusiaster som använder sig av denna "Sony Klick"-konfiguration jag beskrivit utan det gör en hel del folk som jobbar på uppdrag också "worls wide". För grejen är ju att det material som man får med denna teknik är så bra att man praktiskt taget aldrig hamnar i en situation där bildmaterialet inte håller för att efterbehandla. Skärpan sitter där och exponeringen är i princip alltid bra den med. Du får mer tid än annars att sätta kompositionen också. Professionella fotografer kommer nog vara en av de grupper som kommer vara enklast att ersätta med AI och i princip är vi redan där. Automatiken i min A7 III är både snabbare, mer konsekvent och ger mig bättre komponerade bilder än om jag skulle kört manuellt. Min kameras AI är redan idag bättre än jag är och varit tidigare.

Läs gärna de djuplodande diskussioner om AI som Yuval Noa Harari diskuterat i "21 tankar om det 21:a århundradet" och/eller i föregångaren "Homo Deus" (människan som Gud). När det gäller kameror så kommer man inte ens behöva lösa de moraliska dilemman som finns kring exv. självkörande bilar där man i en krasch med exv. småbarn på vägbanan har att bestämma om bilens automatik ska programmeras att rädda föraren eller barnen. Att rädda barnen skulle exv. innebära att bilen styrdes över i mötande körfält oavsett om det skulle innebära en dödlig krock med mötande trafik. Att rädda föraren skulle innebära ett par överkörda barn. I det fallet måste man kanske välja mellan en "altruistiskt programmerad Testla" eller en "Egoistiskt programmerad". n intressant följdfråga kunde vara vilken av de modellerna som skulle sälja bäst :)
 
Senast ändrad:
Bara för att man lärt sig använda ett system så betyder det inte automatiskt att det är bra. Rekommenderar dig att läsa denna bok för exempel på dåliga användarupplevese. Sony kanske platsar in i nästa upplaga av denna bok :)





Vad är det jag inte kan om kameran menar du?

Den bästa ergonomin är den man inte behöver bry sig om i fotoögonblicken. Man kan rigga en Sony A7 så att det tillståndet faktiskt inträffar. Du verkar ha en bit kvar till det tillståndet men möjligen kan du rigga din 5R eller om det nu var R5.

Jag har byggt många gränssnitt själv i IT-världen och det jag har i min kamera nu är riktigt bra och stressar mig inte alls utan det frigör mig istället så jag enbart kan bry mig om motiven istället. Du verkar ha rätt långt dit men det goda med att vara så där upprörd och osams med din kamera är väl att incitamentet att göra något åt det rätt stort eller?? För gör man sig så arg som du och inte gör något åt det på allvar, så gränsar väl det nästan till rena självskadebeteendet.

Jag såg att du skapade denna tråden redan 28 augusti och du sitter fortfarande i första veckan i januari fast i exakt samma mentala låsning. Det är verkligen rena självskadebeteendet! Är du verkligen säker på att det är/var din A7:a som var problemet??
 
Senast ändrad:
Bara för att man lärt sig använda ett system så betyder det inte automatiskt att det är bra. Rekommenderar dig att läsa denna bok för exempel på dåliga användarupplevese. Sony kanske platsar in i nästa upplaga av denna bok :)





Vad är det jag inte kan om kameran menar du?


Jag rekommenderar varmt denna bok till dig Jonas.

 
Räcker det inte ganska långt att stänga av "auto-correction"?

Ibland måste jag säga att du är rätt underbar! Jag har haft svårt att sluta fnittra här i fem minuter nu och du har just nu på ditt samvete att du har gravt stört min arbetsdisciplin, nu när jag äntligen börjat organisera upp mitt digitala arkiv.:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.