Du har aldrig jobbat med foto? Hur ser du en bild tagen med blixt innan i sökaren? Särskilt om du har en utan inställningsljus on location visst kan du visa bilden efteråt i EVF men knappast innan. Det är i många fall värdelöst att ha preview i EVF om du fotar saker som du inte vill missa.
Jo jag har jobbat med fotografiska bilder professionellt i sju år. Jag var ju en gång teknisk projektledare för införandet av Stadsmuseets DAM och ledde utvecklingen med att integrera de gamla SQL-databaserna med detta DAM. Vi rationaliserade vidare fotografernas fotoprocesser och jag jobbade mycket både med dem och museets fotoenhet. Om du kollar på min blogg så kan de även se en massa historiska bilder. De togs när innan och under tiden jag var lärare med syftet att användas i min undervisning i samhälls-, religions-, geografi- och religionsundervisning.
Jonas jag använder numera aldrig blixt som förr. Jag tycker inte jag behöver det och jag gillar inte blixtbilder generellt. Jag har marknadens förmodligen näst bästa sensor fortfarande för lågljusbilder på höga ISO i min A7 III. Även om inte den heller räcker till rakt ur kameran (det gör inga kameror i de sammanhangen) så har jag även förmodligen marknadens idag bästa brusreducering av RAW-filer i DxO Photolab 4 till hjälp.
Hur många procent av alla bilder tas med blixt idag med systemkameror? Det är i bästa fall undantaget som bekräftar regeln. Med EVF behöver åtminstone inte jag något inställningsljus till de motiv jag ytterst sällan tar med blixt och EVF:en ger hjälp även i ett mörker där en DSLR är helblind.
Jag besöker menyerna dagligen men jag gör ju mycket olika saker som kräver olika inställningar och det är precis det som jag menar med Sony att det är värdelösa på. Det är ju inget problem om man kör kamera i auto och byter mellan AUTO, M,P och kanske ändrar fokuspunkt någon gång. Ska du däremot göra andra saker som ljud, slowmo, studiofoto, s-log, registera ansikte ,ställa in wifi, skicka bilder osv osv ja då kräver det att du bläddrar i menysystemet.
Ja men nu pratar du film och det är en helt annan femma men även där har Sony underlättat väldigt mycket de senaste åren genom att ge oss en helt parallell uppsättning bara för video. Jag har konfigurerat det också men video kräver absolut mer handpåläggning trots att man säkert har möjlighet att mappa nära 15 olika funktioner på olika funktionsknappar samt har möjlighet att lägga ytterligare funktioner under Fn-knappen.
Kollade igenom dessa bilder:
Du har fotat 60 bilder på 2-3 timmar?
Du har fotat i dagsljus på bländare 8-13
Inte haft någon deadline
inget mål eller uppdrag eller krav.
Ingen kund som väntar eller hänger över axel.
Jag hade heller inte haft något problem med sonys menysystem om jag fotade turistbilder på semestern full eller pårökt.
Många som runkar av sonys menysystem förstår nog inte hur det är att ha ett uppdrag. Fota statsministern till ettan, 3-4 reportagebilder och du har 10-15 minuter på dig. Hittar olika platser, rigga ljus osv. Ska du dessutom då på de tar lite filmklipp till facebook. Då är varje sekund extremt dyrbar och det är just här Sonys menysystem är totalt värdelöst då de förmodligen bara testat kameran och i situationer som du beskriver ovan.
Lite fler bilder tog jag än dessa men Ja, jag tar sällan fler än två bilder av ett motiv. Det behövs normalt inte för jag vet att AK är stensäker normalt och exponeringsautomatiken funkar vare sig jag är ute och tar "turistbilder", även om jag i detta fall försökte dokumentera hur hamnen faktiskt fungerar över dagen. Det skiljer rätt mycket mellan för- och eftermiddag. Numera med automatiken missar jag sällan några motiv jag verkligen vill ha och det är stor skillnad mot när jag plåtade mer manuellt och ännu stötte större skillnad mot när jag plåtade analogt med SLR.
Den nya AF-tekniken ihop med exponeringsautomatiken ha helt ändrat mitt och många andras sätt att fotografera. Det som hänt är i grunden att vi gått från "statisk" till "dynamisk" fotografering och att vi kan helt koncentrera oss på motiven istället för att brottas med våra kameror.
Du har nog missat en länk i den första bloggen där jag länkar även till exempel där jag använder samma automatik även i en mörk riad utan blixt och en suboptimal zoom med bara f/4 tillgänglig.
Del 2: Med "Sony Klick"-konfiguration i usel belysning och med snabba motiv - Fotosidan
Med Sony-Klick automationen kör man bara i A-läge. De enda reglage man normalt behöver är för att välja bländare och möjligen exponeringskompensation. Den parerar även objektivbyten som innebär längre eller kortare brännvidder helt sömlöst utan att man behöver ägna detta en tanke.
Man behöver vidare en knapp för aktivering av gränssnittet till AUTO Minimum Shutter Speed. För det mesta kan man lämna den i "Standard"-bias som ger 1/brännvidden för FF. "Slower" och "Slow" ger 4 ggr resp. 2ggr den tid "Standard" gav vid aktuella förhållanden och "Fast" och "Faster" ger 1/2 resp 1/4 av tiden "Standard" ger. Dessa väljs på samma ratt bak på huset man normalt väljer bländare med (två olika mode gör det möjligt). Med framsidans hjul kan man välja en fixerad exponeringstid om man hellre vill det.
Del 3 i denna trilogi handlar om brusreduceringsfuktionen "Deep Prime" i Photolab 4 ihop med Sony-Klick, som är det som rent praktiskt gör att jag numera vågar lite helt på min kamerasensors lågljusegenskaper när den backas av marknadens kanske bästa brusreducering. Det är den kombinationen som gör att jag numera aldrig tycker mig vara i behov av blixt ens vid fotografering på höga ISO i dåligt ljus.
www.fotosidan.se
Absolut måste man lära sig systemet det är jag med på. Men uttalande som detta och tillsammans tyder på att man aldrig har gjort uppdrag.... Hårt men sant.
Ett problem jag stött på i många sammanhang är att både organisationer och professionella människor tror att just de är så speciella i sin yrkesutövning att automation inte skulle kunna lösa precis de uppgifter de tror att bara de kan lösa.
Det trodde nog även de fotografer som tidigare satt och efterbehandlade sina bilder på ett publishing hus i Sverige innan ett PhotoWare DAM med sina "Color Factory-flöden och efterbehandlingen i "Smart Color" ersatte den hanteringen. I början körde de två parallella flöden där ett medgav manuella ingrepp men efter någon månad stängde man ner det halvmanuella flödet. Bilderna som flöt igenom den andra kanalen upplevdes som "tillräckligt bra".
Det är inte bara amatörer/entusiaster som använder sig av denna "Sony Klick"-konfiguration jag beskrivit utan det gör en hel del folk som jobbar på uppdrag också "worls wide". För grejen är ju att det material som man får med denna teknik är så bra att man praktiskt taget aldrig hamnar i en situation där bildmaterialet inte håller för att efterbehandla. Skärpan sitter där och exponeringen är i princip alltid bra den med. Du får mer tid än annars att sätta kompositionen också. Professionella fotografer kommer nog vara en av de grupper som kommer vara enklast att ersätta med AI och i princip är vi redan där. Automatiken i min A7 III är både snabbare, mer konsekvent och ger mig bättre komponerade bilder än om jag skulle kört manuellt. Min kameras AI är redan idag bättre än jag är och varit tidigare.
Läs gärna de djuplodande diskussioner om AI som Yuval Noa Harari diskuterat i "21 tankar om det 21:a århundradet" och/eller i föregångaren "Homo Deus" (människan som Gud). När det gäller kameror så kommer man inte ens behöva lösa de moraliska dilemman som finns kring exv. självkörande bilar där man i en krasch med exv. småbarn på vägbanan har att bestämma om bilens automatik ska programmeras att rädda föraren eller barnen. Att rädda barnen skulle exv. innebära att bilen styrdes över i mötande körfält oavsett om det skulle innebära en dödlig krock med mötande trafik. Att rädda föraren skulle innebära ett par överkörda barn. I det fallet måste man kanske välja mellan en "altruistiskt programmerad Testla" eller en "Egoistiskt programmerad". n intressant följdfråga kunde vara vilken av de modellerna som skulle sälja bäst