Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mandom mod och morske män, Det är så klart ett nederlag att erkänna ett besök i manualen, för vi pojkar förstår allt vad teknik innebär, oj vad det dök upp vattenskador när Timelleffekten fick genomslag och nu skulle varenda villa i bostads området ha ny kaklade väggar och golvvärme i badrummet, och under gårds festen efter ett antal pilsner, så hade man många avancerade byggen på gång, frugan skulle bli stolt över sin händige man. Lorry sketsen när tuffa grabbarna skulle koppla stereon är inte ovanlig.

Det finns ett läge P ( = panik!), på Sony kameror!
Ger bra resultat, med nästan ingen kunskap!
De fotografer, som aldrig vill läsa en manual, använder säkert också läge P! :)
Du som vet kanske kan tala om var i menyerna man ändrar mellan elektronisk första ridå och mekanisk slutare? Använder man det förstnämna får man nämligen kajko bokeh med ljusstarka objektiv och slutartider kortare än ~1/500 sekund. Den helt mekaniska slutaren däremot ger större fördröjning mellan avtryck och bildtagning, samt låter mer, så det vill man inte ha i onödan. Alltså måste man in och grotta i det eländiga menysystemet för att ändra detta titt som tätt. Och nej, jag kan inte dedikera en knapp till det eftersom jag redan dedikerat alla knappar till andra funktioner som jag vill kunna nå snabbt.

En annan ofiffig grej är när man byter mellan manuella objektiv och AF-objektiv. Jag brukar zooma in med tumknappen när jag fokuserar manuellt, men byter jag till ett AF-objektiv och vill göra samma sak så är det "not allowed". Varför i helvete då för??? Finns ingen som helst anledning annat än att den som utvecklat mjukvaran inte har en aning om hur den används av fotografer. Det är en skrivbordsprodukt med mängder av fel som aldrig åtgärdas.

Detta är bara ett par exempel på galenskaper med Sonykameror. Det finns många, många fler.

En annan ofiffig grej är när man byter mellan manuella objektiv och AF-objektiv. Jag brukar zooma in med tumknappen när jag fokuserar manuellt, men byter jag till ett AF-objektiv och vill göra samma sak så är det "not allowed". Varför i helvete då för??? Finns ingen som helst anledning annat än att den som utvecklat mjukvaran inte har en aning om hur den används av fotografer. Det är en skrivbordsprodukt med mängder av fel som aldrig åtgärdas.

Nja, annars kan du ju se när AF-systemet inte klarar uppgiften. Det är ju inte bra för Sony. Du får byta till Nikon, där kan du alltid få 100% vid fokuspunkten oavsett objektiv.

Hade verkligen Canons alla kameror samma gränssnitt, från tex nybörjar modeller 1000D ända fram till 1DX, Canon hade en fråge knapp där invald inställning kunde förklaras, det fans även på äldre Sony kameror, givetvis totalt onödigt för elit-fotografen.

Nej ,canon har inte haft samma.
på 300d,350d, 10d tappar liknade nuvarande
1ds hade tvåhandsfattning
5dc hade en lång menu rullande
5d mark ii fick nya menyer som liknar dagens

Nej ,canon har inte haft samma.
på 300d,350d, 10d tappar liknade nuvarande
1ds hade tvåhandsfattning
5dc hade en lång menu rullande
5d mark ii fick nya menyer som liknar dagens

Tackar. Det är väl annorlunda i dag, bara erfarna köper systemkamera numera, när mellanstegs modellerna fans hos varannan Svensson en gång i tiden så tror jag dom smög undan och tittade i manualen.

Snälla Sten-Åke, det här är ett diskussionsforum. Dina inlägg är så långa att jag inte orkar läsa dem, och då är jag förmodligen betydligt mer tolerant mot långa inlägg än många andra.

Kortfattat svar: Jag har aldrig läst en kameramanual, för det ska inte behövas. Och det gör det inte heller om menyer och funktioner är logiska. Många kameror är det, medan Sonys inte är det. Svårare än så är det inte. När jag fotograferar vill jag inte gräva i menyerna eller bli förbannat för att en funktion hindrar en annan funktion, helt utan logisk anledning.

Lite försvar ändå för StenÅke, så nämner han flertalet med tokigheter som han stött på med sina kameror, hans egen lösning var bara att han konfigurerade för att göra det bästa för honom, jag själv som fotar betydligt mindre i dag än förr, jag skulle i så fall få problem att komma i håg var jag lagt på alla snabbknappar, den som fotar varje dag blir så klart skillnad för, där blir det ständig repetering.

Lite försvar ändå för StenÅke, så nämner han flertalet med tokigheter som han stött på med sina kameror, hans egen lösning var bara att han konfigurerade för att göra det bästa för honom, jag själv som fotar betydligt mindre i dag än förr, jag skulle i så fall få problem att komma i håg var jag lagt på alla snabbknappar, den som fotar varje dag blir så klart skillnad för, där blir det ständig repetering.

Har flertalet gånger behövt ändra något, fixat det i meny och sedan tänkt det där borde jag programmera en knapp för och sedan när jag kommit till den menyn för knappprogrammering märkt att jag redan hade programmerat en knapp för det.
Det är så mycket programmerbara knappar och rattar nuförtiden att jag bara använder högst hälften av dom så ofta att mitt minne prioriterar att behålla den informationen i skallen.

Tror dessutom att det är så mycket funktioner numera att det blir i princip omöjligt att gruppera dom på ett perfekt sätt. Jag får leta ibland för vissa saker som är lite luddiga var dom hör hemma ibland även på min Nikonkamera.

Min meny är en bra sak, där behöver man inte komma ihåg så mycket. Man behöver inte ens ta bort ögat från sökaren och kan ändra dom vanligaste sakerna.

Läste om en fotograf som fotade bara rakt av, han koncentrerade sig till 100% på kompositionen, sedan fixade han resten i Raw-hanteraren ( han kanske var rätt så ensam om arbetssättet men så skrev han )

Min A77 har en EVF, så menyerna kommer upp även där, väldigt stort och tydligt, A77 är rätt så bra ordnad, är nog lite arv från Konica/Minolta, några sämre översättningar finns det förstås. Både Nikon och Sony hade på sina äldre kameror 1-2-3 på pasm ratten har jag för mig för att kunna välja in olika saker. Canon hade på någon av sina 7D kameror 28 custom funktioner att välja in det ansågs nog som ett plus på betygsskalan.

Jo, det är viktigt att menyerna är bra ordnade speciellt då dom är så lätta att komma åt på en kamera med EVF. Använder den så ofta på min Z6:a.

Detta är bara ett par exempel på galenskaper med Sonykameror. Det finns många, många fler.

Ja, många galenskaper finns det. Ett annat exempel är varför kan man inte ställa in längsta tillåtna exponeringstid för autoiso om man har ett manuellt objektiv. Detta trots att man specificerat brännvidden och kameran borde ha all info den behöver

Sedan finns det ju sådant som fungerar men bara känns lite konstigt. Har aldrig haft någon kamera tidigare där jag hittat ratten för slutartidsinställning men inte hittade hur jag skulle ställa in B. Det löste sig med lite googling. Sony är också min första kamera där jag känt mig nödsakad att köra engelska menyer för att få större träffchans vid sökning på google

Mandom mod och morske män, Det är så klart ett nederlag att erkänna ett besök i manualen, för vi pojkar förstår allt vad teknik innebär, oj vad det dök upp vattenskador när Timelleffekten fick genomslag och nu skulle varenda villa i bostads området ha ny kaklade väggar och golvvärme i badrummet, och under gårds festen efter ett antal pilsner, så hade man många avancerade byggen på gång, frugan skulle bli stolt över sin händige man. Lorry sketsen när tuffa grabbarna skulle koppla stereon är inte ovanlig.

Man kan ju fråga sig varför inte manualen inte finns innbyggd och sökbar i kameran. Kanske kunde den aktiveras med en knapp med ett frågetecken på. Då hade de som skämdes kunnat titta i den i smyg medan de lotsades komponera en bild.

Bra fråga, skärmarna på kameran är ju inte avsevärt mindre än mobiltelefoner numera. Så manualen borde gå att bygga in. Läser man den dessutom i EVFen borde ingen se att man fuskar och läser den.

Ditt inlägg sammanfattar väl i princip allt med varför menysystemet är dåligt.

1. Sony och dess användare skyller på bias och att de kommer från andra märken. Medan andra mindre märken kan göra bra system BMD,ARRI
2. De behövs en extra gubbe vid namn Gary Friedman för att man ska förstår kameran.
3. Skylle på att de som inte förstår kameran inte kan den.

Är bara att inse att Sony ännu en gång lyckats göra menyer som inte är klockrena.....

Som sagt jag använder dem en enda gång för en konfiguration som passar just mig både för vanlig stillbild och video. Det ger 13 plus 13 direkt nåbara funktioner på kamerahusets programmerbara knappar. Ytterligare 12 platshållare finns under Fn-knappen som ger tillgång till nästan samma utbud av funktioner. I det förra fallet rör det sig om ca 85 funtioner eller delsystem. De flesta klarar sig nog rätt galant med det.

Om du nu en del är så att irriterade på menyststemet, så kan jag bara inte förstå att ni inte gör som jag och ser till att ni aldrig behöver se det igen. Istället håller ni på och ältar detta missnöje utan att göra något åt det. För mig låter det nästan som ett nutida shiitiskt eller ett medeltida gisseltåg.

... och ja det verkar faktiskt av förvirringen att döma som om både du och andra precis som jag själv en gång upptäckte, att man ibland kan behöva ett litet handtag för att förstå dessa rätt komplicerade kanerasystem i detalj. Det handlar inte i sig om hjälp för att förstå menysystemet men väl alla funktionerna på djupet. Gör man inte det så kanske man missar saker som man kan ha stor nytta av. Gary Friedman lämnar inte särskilt åt slumpen men även Marc Galers tips är ofta värda att lyssna på.

Det är väl rätt uppenbart att många som gått vilse i de överkastade menykatakomberna ropar på någon form av hjälp eller hur? Det är väl rätt uppenbart att många som gnäller på menyerna inte förstått det faktum att just dessa kameror faktiskt kan konfigureras så att de kan bli lika enkla att använda som en mobilkamera fast med den skillnaden att en A7:a av senare modell konfigurerad för maximal effektivitet även är långt smartare, snabbare och ger en betydligt bättre bildkvalitet än de förra.

Inget menystrul överhuvudtaget. Enda gränssnittet som verkligen behövs är EVF:en, avtryckaren och en möjlighet att välja passande bländare vid behov. Inget strul och micklande med statiska gamla fokuspunkter bara smart Real Time AF. Inget micklande med slutartider som ska matcha vald brännvidd för att motverka oskärpa - det sköter ISO Auto Minimum Shutter Speed. Behöver jag blixt så zoomar min radiostyrda Nissin automatisk t.o.m. dynamiskt efter den brännvidd jag valt även på mina zoomar.

ISO Auto min Shutter Speed Standard ger en tid enligt den gamla tumregeln 1/brännvidden och vill man kan man ändra bias åt varje håll enkelt i två steg. Slow ger dubbla tiden mot Standard och Slower ytterligare en dubblering. Vill man ha kortare tid än tumegeln så får man en dubbelt så snabb tid med Fast och ytterligare en dubblering med Faster. Det ligger på bakre hjulet och på det främre kan man välja vilken slutartid man vill för total flexibilitet. Stänger man av funktionen så återgår den som vanligt till bländare/slutartid.

På så sätt kan man både få en snabb smart automatik som alltid ger slutartider som passar vald brännvidd och som med stabiliseringen och den smarta Real Time AF säkerställer att skärpan sitter utan att man behöver tänka på något annat än motivet. Det är ett val man kan göra som passar för det mesta och som fokuserar på att missa få bilder som det bara är möjligt. Med de nya större batterierna kan man numera även tryggt ha kameran påskagen hela tiden för snabbare upostart.

Om man som jag ibland skiter i timingen och ägnar mig åt att stå där och vrida på manuella objektiv i evighet a la analog nostalgi, så finns inget som hindrar det eller om jag vill utnyttja mina nya Sony E-mount med alla de funktioner som jag mappat ut på programmerbara knappar och Fn, så är det inget som hindrar det. Oavsett vad man gör, så är en resa ner i menyträsket det absolut sämsta alternativet som står till buds för då riskerar man verkligen som jag ofta brukade göra förr helt att missa motiven och ögonblicken. Nu gör jag det nästan aldrig.

Jag länkade till mina bilder från Essaouria som togs helt ned denna teknik. De togs med 24-105mm och 70-200mm och när jag bytte objektiv var det bara att byta och klicka på. De bilder som togs av lossningen av fångsterna på hamnramperna är tagna med 200mm zoonen och övriga med den korta. Kameran hade hela tiden koll på passande slutartid för inzoomad brännvidd så det tänkte jag överhuvudtaget aldrig på. Bilderna i den portfolion var i stort de jag tog den dagen. Bara några enstaka dubbletter togs utöver detta. I princip alla var användbara då jag hade full koll på kompositionen. Mycket få är beskurna i någon högre grad. Jag behöver aldrig chimpa för jag ser redan i EVF:en hur det kommer att bli.

Senast ändrad:
Jag tror att det kan finnas menymissar även på C/N, för balansen skull vore det bra om man finge en allmän debatt om hur tycker ni menysystemet fungerar i era kameror, det pratas om Friedman gubbar och annan hjälp, man har läst flera gånger om Canonägare som vill ha hjälp med autofokusen och alla dess mängder av inställningar och justeringar, så klart hjälper kunniga Canon användare till med länkar som finns flera stycken där man kan få verkligen långa och utförliga beskrivningar, autofokus testare som gått på djupet kan man säga. vad heter han den där killen som gör jätte tester med vad allt Canon har tillverkat, Cikala någonting, jag aldrig sett maken till något liknande med andra märken, bland annat gick han igenom mängder av Canon objektiv vid ett tillfälle och hur olika bra dom fungerade autofokus mässigt, äldre objektiv jämfört med nyare osv.

Jag inflikar bara med notering att du StenÅke och även andra förstår eller har så stor fattnings förmåga som vida överträffar mina egna, vad tusan Chef över Stockholms bildarkiv är bara en flik av vad du jobbat med, andra tar 2000 bilder i veckan och kan justera allt på kameran i totalt mörker hängandes i knävecken.

På något jäkla vis så kan jag ändå få till ett antal bilder per år, jag kör inge tum fokus eller autoiso, jag använder bländare och tid och halv trycker för att låsa fokus, är så sällan inne i menyerna att jag närmast glömt bort numera vad jag kan ha mest nytta av, jag tar mina bilder som jag alltid har gjort sedan den analoga tiden. ( nu har jag gamla kameror med knackig autofokus och inga Hög-Iso monster eller )

Nää, jag var inte chef över Stockholms bildarkiv. Min huvudsakliga uppgift var att designa och aktivt bygga integrationen mellan museets gamla bildmetadatabaser och ett nytt DAM - system museet köpt för att tillgängliggöra både bilder, dokument och publikationer både internt och för allmänheten. I det ingick även att rationalisera museifotografernas bildflöden och bildhanteringsprocesser. Jag var teknisk projektledare för utvecklingen och driften av Stockholms Digitala Stadsmuseum mellan 2009 och 2016.

Jag är rätt yrkesskadad efter alla år jag hållit på med det och rationalisering av affärsprocesser, så det är väl av det skälet jag även rationaliserat min egen kamerahantering så långt tekniken idag låtit mig göra det. Jag har som sagt som rätt långsam perfektionist länge irriterat mig på att jag ofta missat bilder jag velat ta. Jag har stått där och skruvat på objektiv och rattar eller tryckt på Menu bara för att tappa allt motivfokus men nu är det slut med det för med EVF, Real Time AF och smarta Auto ISO Min Shutter Speed, samt med ett nära totalt konfigurerbart kameragränssnitt upptäckte jag att man inte alls behöver det längre.

Senast ändrad:
Bara det att man måste göra egna menyer för att kamera ska gå att använda säger väl en del om hur otroligt ologiskt och svårnavigerat gränssnittet faktiskt är....

Nää man måste inte alls göra några egna menyer. Däremot blir din Sony-kamera optimalt effektiv och individanpassad först när man flyttat ut just de funtioner man själv tycker man vill ha snabbt tillgängliga. Först då kan du helt glömma menyerna. Menyer behövs egentligen endast för den initiala konfigurationen av det externa gränssnittet om man gör det genomtänkt.

Det handlar om så mycket mer än menyer. Sonys stora misstag är att de faktiskt inte tagit på allvar att de fått många nya användare som kommer från helt andra världar och som inte är insatta i Sonys tänk. Sonys kameror är själva antitesen till Minolta och min första DSLR KM D7D som var alldeles nedlusad med analoga ekektromekaniska dedikerade vred, spakar utöver alla dedikerade oprogrammerbara knappar.

En del tillverkare som Fuji och även Nikon har ju byggt enstaka modeller som är mer som gamla D7D än Sony. Många verkar gilla den nostalgin. Det är på många sätt ett helt annat tänk. Att det blivit så här hos Sony är nog också av tillverkningsrekniska skäl. De nya kanerorna sägs vara väldigt mycket billigare att tillverka. Elektronmekanik är dyrare än ren elektronik och mer sårbar. Det kan också vara en förklaring att Sony-kameror ser ut som de gör.

Håller med dig, med rätt konfigurering kan Sonys kameror bli väldigt effektiva att använda. Mycket kan dock fortfarande göras bättre t.ex. får man nästan intrycket att Sony försökt maximera antalet knapptryck som behövs för att ändra något. Alla binära funktioner resulterar i att du får upp en dialog där du behöver pila dig till önskat läge, varför inte bara växla status direkt. Det här hade dessutom fungerat bättre när man tillordnar en knapp till funktionen. Ett tryck på knappen och funktionen är på, ett tryck till och funktiionen slås av.
Du lider även av klicksjukan när du använder Fn menyn, eller om du vill ställa i B som slutartid. Fordrar att du väljer manuell exponering, samt single shot. Det är i och för sig logiskt att detta behövs, men det hade varit att föredra om B funnits på slutartidsskalan alltid och att single shot och manuell exponering hade aktiverats automatiskt ifall man valde B.

På det hela taget tror jag inte problemet med Sonys menyer är att de är jättedåligt organiserad utan snarare att det finns så många funktioner att välja mellan. Nåja att ha två flikar med kameraikon känns lite fantasilöst, och utgör dåligt stöd för minnet. Vissa funktioner krockar dessutom med varandra så att man får dolda begränsningar, som menysystemet ger alltför lite hjälp till användaren för att ta sig ut. Lösningen på att det finns många menyval är att göra menyerna sökbara, lösningen på kolliderande funktionalitet är att kameran ger dig val att stänga av den funktion som resulterar i konflikten utan att du själv behöver leta upp den manuellt
.
När det gäller sökbara menyer så hade det förstås fordrat ett textinmatningsgränssnitt som inte såg ut som det på en mobiltelefon från före 1996, utan mera liknade moderna smartphones eller varför inte ge möjlighet att koppla in ett tangentbord. Det hade ju dessutom kunnat användas för att skriva in Wifi lösenord, bildkommentarer eller ge namn på bildfiler. En produktfotogdraf hade kunnat koppla in en streckkodläsare för att läsa eventuella streckkoder Eller varför inte skapa mjukvara för PC eller mac där man kunde skapa olika typer av laddbara inställningsfiler

Att kameran fungerar bra när du väl lagt ned en massa tid på att konfigurera är ingen ursäkt för att inte förbättra gränssnittet för konfiguration.

Det är dock inte bara menyerna som är jobbiga, även mode ratten är ett skräckexmpel på dålig design. T.ex. borde A, M och video mode inte vara ömsesidigt uteslutande, Som det är nu behöver man växla mellan A och M från menyn om man kör video. Och varför aktiveras PASM direkt när man väljer något av lägena medan minnes lägena fordrar ytterligare en knapptryckning. Sedan hade det ju inte skadat om låsmekanismen fungerat på samma sätt på mode ratten som på exponeringskompensationsratten.

Jag tror som du att mängden funktioner är ett problem och att man aldrig tar bort gamla funktioner som ersatts av nya mer effektiva. Mycket har utvecklats genom "strukturell tillväxt" och blivit onödigt yvigt. Sonys Galer har jag sett själv rekommendera endast två "focus area" och de var "wide" och "flexible spot". Jag använder mest wide och sällan numera flexible spot. AF-S använder jag heller aldrig längre. Fasta fokuspunkter ser jag heller ingen användning för längre när en Real Time AF finns som kan sköta detta helt transparent och dynamiskt. Min joystick har jag till annat.

Men jag tror inte tiden är mogen än för att ta bort det jag givit exempel på för många nya Sony-användare kommer från system som inte har hierarkisk intelligent AF än så många förstår inte än att mycket faktiskt är förändrat nu. När Tony Northrup uttalade sig om Real Time AF så skrev han: "This changes everyting" och precis så har jag upplevt det tillsamnans med en smartare ISO-automatik. Det var då jag började labba med den konfiguration jag nu kommit fram till.

Tror också det är dags för ett smartphone-liknande gränssnitt även i kameror. Då kunde ju även en touchscreen faktiskt vara till lite mer nytta än idag.

En del har ju lyft fram en tanke på wizards-liknande lösningar och frågan är hur det skulle kunna bidra. Man skulle ju kunna tänka sig att man kunde grunda en konfiguration med hjälp av mallar, dialoger och profiler utifrån vilken typ av fotograf man tycker man är och egna preferenser. Idag föredrar jag dessutom en enda lång lista med funktioner som jag har för mig finns när man konfigurerar Fn-knappen än alla flikarna men skulle man göra så skulle det säkert bli ett jäkla liv. Det skulle göra min konfiguration av snabbknapparna snabbare men det skulle jag aldrig lägga ner tid på att driva när jag bara gör det en gång när kameran är ny.

Senast ändrad:
Håller också helt klart med #50, det ska inte behövas sen så klart att om det är någon funktion som man behöver veta mer om så kan man kolla upp den.

Inte ska man väl behöva ta in en konsult för att reda ut enkla saker låter lite som IBM 1960.

Nää det behöver man inte heller men Sonys och säkert många andra kameror har ofta fått dubbelt så många funktioner och delsystem som för fem år sedan och det syns inget stopp på den utvecklingen. A7SIII lär ju förebåda vad vi kan vänta oss i följande modelker. Sonys smarta Real Time AF kan ses mot bakgrunden av en alltmer svårgreppbar och komplex AF-teknik som allt färre faktiskt begriper sig på. Det var ingen tillfällighet att det var just AF man tog tag i just nu. Mer smart AI som kommer göra att vi inte behöver bry oss och många längtar säkert efter det. . Men just nu är inte alla tillverkare riktigt där än tekniskt och Sony som kommit en bit på väg har misslyckats delvis med att förklara vart man är på väg och hur man kan använda de nya möjligheterna optimalt.

Problemet med ikoner är att man måste slå upp dem i manualen för att förstå vad de betyder. Textbaserade gränssnitt kan man förstå så länge man är läskunnig (och den som har gjort gränssnittet är skrivkunnig).

Men det är förstås billigare att ha små pluttiga, obegripliga, bilder i gränssnittet än att anlita översättare för att översätta till alla språk som finns i kundkretsen (eller åtminstone tillräckligt många för att kundkretsen ska förstå).

En bild säger mer än 1000 ord men problemet är att man sällan vet vilket av dessa tusen ord man menade.

Du som vet kanske kan tala om var i menyerna man ändrar mellan elektronisk första ridå och mekanisk slutare? Använder man det förstnämna får man nämligen kajko bokeh med ljusstarka objektiv och slutartider kortare än ~1/500 sekund. Den helt mekaniska slutaren däremot ger större fördröjning mellan avtryck och bildtagning, samt låter mer, så det vill man inte ha i onödan. Alltså måste man in och grotta i det eländiga menysystemet för att ändra detta titt som tätt. Och nej, jag kan inte dedikera en knapp till det eftersom jag redan dedikerat alla knappar till andra funktioner som jag vill kunna nå snabbt.

Då får du kanske samla detta i My Menu då och om du verkligen är missnöjd eller inte begriper hur Sony kunde vara så puckade så är det väl bäst att konrakta dem själv direkt. Det är ju trots allt så saker utvecklas. ... om det nu inte faktiskt är så att det redan finns en lösning på hela eller delar av problemet. Låsningsinterlock finns det en hel del i kameror av olika skäl och det kan ju faktiskt vara så att någon annan parameter som står fel blockerar din aktion. Håller med om att man kunde vara tydligare i felmeddelanden ibland.

Senast ändrad:
Läste om en fotograf som fotade bara rakt av, han koncentrerade sig till 100% på kompositionen, sedan fixade han resten i Raw-hanteraren ( han kanske var rätt så ensam om arbetssättet men så skrev han )

Min A77 har en EVF, så menyerna kommer upp även där, väldigt stort och tydligt, A77 är rätt så bra ordnad, är nog lite arv från Konica/Minolta, några sämre översättningar finns det förstås. Både Nikon och Sony hade på sina äldre kameror 1-2-3 på pasm ratten har jag för mig för att kunna välja in olika saker. Canon hade på någon av sina 7D kameror 28 custom funktioner att välja in det ansågs nog som ett plus på betygsskalan.

Det är ju precis det jag numera gör med min A7III Bengt. Automatik i AF och ISO-system sköter allt till vad jag tycker är det bästa och jag kollar i min sökare och om jag inte vill AF ska låsa på fel del av motivet så överstyr man det enkelt genom att sikta på en annan person eller annat objekt i motivet.

Kör alltid RAW bara för att det garanterar att bästa Prime-brusreduceringen kan användas i Photolab. Då behöver jag inte ens bry mig om något annat än motivet även om jag bara har ett objektiv med f4 i en mörk riad i Marrakesh. Det funkar trots att bilden är tagen i ISO 8-10 000 därför att A7III är en av marknadens bästa lågljuskameror och att Photolab har så suverän brusreducering. Utan automatiken skulle jag bara stått där och fipplat och missat ögonblicket som jag gjort så väldigt ofta förut eller fått rent usla bilder.

Det är essensen av vad detta handlar om för mig. Att aldrig missa motiven bara för att en krånglig ineffektiv kamera är "i vägen" för själva bildskapandet. Det är en kompromisslös motiv- och bildentrerad teknik som utnyttjar dagens fantastiska kamerateknik i många delar till det yttersta . Automatiken gör att bilden alltid är helt i centrum. Det borde väl tilltala även alla de som avskyr all fokus på själva kameratekniken.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar