Ditt inlägg sammanfattar väl i princip allt med varför menysystemet är dåligt.
1. Sony och dess användare skyller på bias och att de kommer från andra märken. Medan andra mindre märken kan göra bra system BMD,ARRI
2. De behövs en extra gubbe vid namn Gary Friedman för att man ska förstår kameran.
3. Skylle på att de som inte förstår kameran inte kan den.
Är bara att inse att Sony ännu en gång lyckats göra menyer som inte är klockrena.....
Som sagt jag använder dem en enda gång för en konfiguration som passar just mig både för vanlig stillbild och video. Det ger 13 plus 13 direkt nåbara funktioner på kamerahusets programmerbara knappar. Ytterligare 12 platshållare finns under Fn-knappen som ger tillgång till nästan samma utbud av funktioner. I det förra fallet rör det sig om ca 85 funtioner eller delsystem. De flesta klarar sig nog rätt galant med det.
Om du nu en del är så att irriterade på menyststemet, så kan jag bara inte förstå att ni inte gör som jag och ser till att ni aldrig behöver se det igen. Istället håller ni på och ältar detta missnöje utan att göra något åt det. För mig låter det nästan som ett nutida shiitiskt eller ett medeltida gisseltåg.
... och ja det verkar faktiskt av förvirringen att döma som om både du och andra precis som jag själv en gång upptäckte, att man ibland kan behöva ett litet handtag för att förstå dessa rätt komplicerade kanerasystem i detalj. Det handlar inte i sig om hjälp för att förstå menysystemet men väl alla funktionerna på djupet. Gör man inte det så kanske man missar saker som man kan ha stor nytta av. Gary Friedman lämnar inte särskilt åt slumpen men även Marc Galers tips är ofta värda att lyssna på.
Det är väl rätt uppenbart att många som gått vilse i de överkastade menykatakomberna ropar på någon form av hjälp eller hur? Det är väl rätt uppenbart att många som gnäller på menyerna inte förstått det faktum att just dessa kameror faktiskt kan konfigureras så att de kan bli lika enkla att använda som en mobilkamera fast med den skillnaden att en A7:a av senare modell konfigurerad för maximal effektivitet även är långt smartare, snabbare och ger en betydligt bättre bildkvalitet än de förra.
Inget menystrul överhuvudtaget. Enda gränssnittet som verkligen behövs är EVF:en, avtryckaren och en möjlighet att välja passande bländare vid behov. Inget strul och micklande med statiska gamla fokuspunkter bara smart Real Time AF. Inget micklande med slutartider som ska matcha vald brännvidd för att motverka oskärpa - det sköter ISO Auto Minimum Shutter Speed. Behöver jag blixt så zoomar min radiostyrda Nissin automatisk t.o.m. dynamiskt efter den brännvidd jag valt även på mina zoomar.
ISO Auto min Shutter Speed Standard ger en tid enligt den gamla tumregeln 1/brännvidden och vill man kan man ändra bias åt varje håll enkelt i två steg. Slow ger dubbla tiden mot Standard och Slower ytterligare en dubblering. Vill man ha kortare tid än tumegeln så får man en dubbelt så snabb tid med Fast och ytterligare en dubblering med Faster. Det ligger på bakre hjulet och på det främre kan man välja vilken slutartid man vill för total flexibilitet. Stänger man av funktionen så återgår den som vanligt till bländare/slutartid.
På så sätt kan man både få en snabb smart automatik som alltid ger slutartider som passar vald brännvidd och som med stabiliseringen och den smarta Real Time AF säkerställer att skärpan sitter utan att man behöver tänka på något annat än motivet. Det är ett val man kan göra som passar för det mesta och som fokuserar på att missa få bilder som det bara är möjligt. Med de nya större batterierna kan man numera även tryggt ha kameran påskagen hela tiden för snabbare upostart.
Om man som jag ibland skiter i timingen och ägnar mig åt att stå där och vrida på manuella objektiv i evighet a la analog nostalgi, så finns inget som hindrar det eller om jag vill utnyttja mina nya Sony E-mount med alla de funktioner som jag mappat ut på programmerbara knappar och Fn, så är det inget som hindrar det. Oavsett vad man gör, så är en resa ner i menyträsket det absolut sämsta alternativet som står till buds för då riskerar man verkligen som jag ofta brukade göra förr helt att missa motiven och ögonblicken. Nu gör jag det nästan aldrig.
Jag länkade till mina bilder från Essaouria som togs helt ned denna teknik. De togs med 24-105mm och 70-200mm och när jag bytte objektiv var det bara att byta och klicka på. De bilder som togs av lossningen av fångsterna på hamnramperna är tagna med 200mm zoonen och övriga med den korta. Kameran hade hela tiden koll på passande slutartid för inzoomad brännvidd så det tänkte jag överhuvudtaget aldrig på. Bilderna i den portfolion var i stort de jag tog den dagen. Bara några enstaka dubbletter togs utöver detta. I princip alla var användbara då jag hade full koll på kompositionen. Mycket få är beskurna i någon högre grad. Jag behöver aldrig chimpa för jag ser redan i EVF:en hur det kommer att bli.