fotobollfoto
Aktiv medlem
[ingenting]
Det går tydligen att misslyckas med Fotosidans menysystem också.
Lägga in ett svar utan text borde inte fungera.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[ingenting]
Du är säkert ingen nybörjare med kameran men det innebär tydligen ändå att du inte alls verkar bekväm med många av dess funktioner och det är just det jag menar med " att se Sony med bias".
Jag pratar heller inte bara om grundläggande saker. Du har massor av möjligheter att lägga ut de viktigaste funktionerna på konfigurerbara knappar och under F-meysystemet som är ett enda tryck bort för 12 funktioner till som du tycker du vill ha tillgängliga. Det jag har kritik mot Sony för är att de inte passade på att lägga 12 funktioner till under F. Det är ett enda grundläggande jobb man behöver göra en enda gång och sedan kan man glömma menyerna i allt väsentligt.
Ja att dPrevidew skriver detta betyder inte att de skulle vara förskonade från att se Sony-kameror med gamla Canon- och Nikon-ryggmärgsreflexer. Sony gör en del saker på sitt sätt som inte alltid mimar CaNikon. Jag har sett allt från denna högprofilerade slapptestare Kaj raljera om detta till många andra okunniga och de blir inga experter förrän de faktiskt läst på lite bättre (men de flesta orkar inte det eller tycker sig kunna allt redan eftersom de har decenniers erfarenheter av Canon eller Nikon sedan tidigare) och då är det Gary Friedman som gäller vare sig man vill det eller inte. Det finns inga andra källor som ger den kunskapen idag. Om man inte klarar av att konfigurera sin kamera efter att ha läst Friedman så vet jag inte vad för de är ytterst pedagogiska.
Manualen till A7s III är under arbete men i övrigt finns alla Sony-manualerna här (priset för A7r IV är ca 35 $):
Snarare så kommer kameran att känna av ”ishall, hockey, div 5. Varsågod, inställt och klart. Vill du fota själv eller ska jag sköta det också?”
Vem har skrivit nåt om ologiskt? Förutom du? Jag ställde två frågor!5 år, 52 veckor, du fotar ett jobb i veckan a 500 bilder. 5x52x500= 130000. Finns de som fotar mer och mindre men ser det inte som något konstigt eller Vad är det ologiska?
Ja telefoner har väl varit röststyrka i åtminstone tjugo år. Funkar sisådär.Ja vänta och se, på Tv-sidan kommer röstkommandona allt mer, min bil har det vad gäller tele, men där gillar jag det inte, den är från 2012.
Återigen vem säger det? Du?Är bara att inse att Sony ännu en gång lyckats göra menyer som inte är klockrena.....
Jag gissar att det beror på samma sak som gör Sonys kameror astråkiga att använda. De är inte utvecklade av eller med fotografer, utan av programmerare och ingenjörer.
Fast jag måste säga att Fujis menyer är lika värdelösa trots att kamerorna är helt fantastiska att hantera i övrigt. Egendomligt.
Nja, det borde inte vara nödvändigt att konsultera diverse tekniska evangelister för att hitta ganska basala funktioner. Är man verkligen en slapptestare för att man tycker att UX i en kamera är kvar på apstadiet? Kom igen nu, inte behöver vi försvara saker som är onödigt krångliga
Men jag håller med dig om att man måste hitta sitt eget sätt att förhålla sig till Sonys menyer och konfigurera sina egna flikar. Givet att man gillar kamerorna i övrigt. Och det gör jag.
Men om man som tillverkare verkligen skulle vilja att det är så man ska förhålla sig menyerna så tror jag att det skulle gå att guida användaren mycket bättre till alla de möjligheter som finns till konfigurering. Utan inblandning av Gary Friedman.
Jo precis, Sony har förbättrat undan för undan, största joxet från början var nog att man hade autofokus inställningar galet utspridda över allt i menyerna, bara att börja leta och var hittar man. Man ändrade på det till slut. Nu var det mycket mera som Sony skulle ta i tu med, som tex missen att inte täta batteriluckan, det kom med A7RIV, plus då bättre knappar och hjul, Sony får beröm numera att dom helt klart lyssnar bättre, förbättringar genom FW har väl ökat nästan 100%.
Rent överlag så är nog alla kameror väldigt fulla med alla möjliga inställningar numera, mer och mer avancerad video där inställningarna också ökar för varje ny kamera, Även om man nu försöker att separera dom båda med särskilda menyer, så måste mycket av det in våra hjärnor också, det kommer nog snart inspelade band i kameran så att man kan prata med kameran och fråga efter menyinslag, ställ in för ishockey, dålig belysning, klart.
Jag kom från Nikon och hade läst om Sonys ”hemska menyer” men när jag sen köpte Sony var menyerna ett ickeproblem för mig. Som Sten-Åke är inne på går jag i princip aldrig ner i menyerna. De saker jag använder kommer jag åt via fn/my menu.
Testar jag andra märken hittar jag inte bättre där, det är en vanesak.
Vad gäller den senaste versionen i A7SIII så verkar den ligga i nivå med de flesta andra nu i komplexitet utifrån tester jag läst.
Enda jag sett några klaga på är väl att vissa ord fortfarande är förkortade så de är svåra att förstå.
Men att den skulle vara ”misslyckad” är inte något jag har hört de som testat den sagt.
Har haft Sony sen 2015 och använt den flera dagar i veckan fotat hundra tusentals bilder. Så nej skulle inte säga att jag är nybörjare med kameran.
Jag pratar inte om grundläggande saker som att ställa in slutartid eller bländare.
Ta tex alla filmfunktioner i a7riii som du behöver använda. Fps, upplösning, Peking, input volym, hörlursvolym, log, log->rec709, crop-märken, vad du ser på output monitor, om displayen ska visa verklig exponering eller ej, formatera kort. Alla dessa saker ligger på alla flikar och visst kan man göra en egen meny men den är också begränsad.
Konstigt att dpreview säger samma sak om Sony att menysystemet är rörigt och dåligt. De är väl knappast nybörjare heller?
Jag gissar att det beror på samma sak som gör Sonys kameror astråkiga att använda. De är inte utvecklade av eller med fotografer, utan av programmerare och ingenjörer.
Fast jag måste säga att Fujis menyer är lika värdelösa trots att kamerorna är helt fantastiska att hantera i övrigt. Egendomligt.
Att säga att menyerna känns kluddiga bara för att man inte är van är nog att vara allt för snäll mot Sony. Jag har jobbat med människa maskin gränssnitt för bl.a. för SAAB och även undervisat en del på inom området och min bedömning är att Sony ligger ca 30 år efter det senaste forskningen inom detta område. Egentligen är det inte så konstigt Sony har länge haft de bästa tekniska specificationerna, de bästa sensorerna och bland den bästa optiken på marknaden. De har helt enkelt inte behövt slösa pengar på bättre gränssnitt. Deras produkter har sålt tillräckligt bra endå. Förmodligen kommer dock konkurrensen från Canon dock att bli kännbar ifall de inte gör något åt användbarheten.
Egentligen är det faktiskt inte bara menyerna som är problematiska det är även de fysiska reglagen och hur de interagerar med menysystemet som är i starkt behov av förbättring. Även om man som van Sony användare kan programmera sina knappar att man nästan aldrig behöver på andra ställen än i "My menu" så leder knapptryckningar ofta till att man måste svara ja eller nej på frågor som kommer upp när man kanske bara vill slå av eller på något. Ett annat problem är dolda begränsningar typ man kan inte använda funktion A om funktion B är aktiv), vilket kamera är väldigt dålig på att hjälpa användaren att komma runt.
Du missade kanske att jag aldrig besöker menyeran och det innebär att jag inte använder My Menu heller. Hela tänket bygger ju på att flytta ut det du vill ha snabbt tillgängligt till de 13 konfigurerbara "knapparna". Resten lägger man på 12 Fn-platshållare som man når med två tryck per funktion. Gör man det en enda gång så kan man i princip låsa menysystemet för gott och kasta bort nyckeln.
Har jag gjort detta genomtänkt så får en Sony A7 det smidigaste och mest effektiva gränssnitt jag haft på någon annan teknisk manick jag någonsin ägt. Det är lätt att blanda ihop huvudsak och bisak i detta fall och i detta fall är ett menysystem ett nödvändigt ont jag bara behöver gantera en enda gång för att bygga en konfiguration som är optimal för mig. En konfiguration som låter mig slippa missa tillfällen och bilder för att jag står och letar i någon meny eller vrider på några rattar eller blippar på några knappar. Mitt enda användargränssnitt är min EVF och min avtryckarknapp och ibland väljer jag passande bländare i övrigt sköter den intelligenta automatiken allt. Jag tycker det är ett gränssnitt som är överlägset det mesta jag sett och bättre än alla de jag själv byggt i affärsapplikationer under 25 år och DAM-systemstillämpningar under 6-7 år.
Jag håller helt med dig, även jag har varit intresserad av teknik,Om jag skulle kritisera Sony ordentligt så är de för att de fortsätter att överskatta alltför många användares förmåga att ta till sig gränssnittskonceptet samt användarnas grundmurade ovillighet att läsa en enda rad för att faktiskt lära sig hur deras kameror faktiskt fungerar och kan användas. Därför får vi inga manualer värda namnet helker längre. Man köper en kamera för 30-40 000 spänn utan att lära sig använda den. För mig är det rätt ofattbart.
Jag har sett samma utveckling långt tidigare när jag var produktchef för PC-mjukvara. I början på 90-talet kom exv Lotus Smartsuite och Microsoft Office med enorma manualuppsättningar på flera tusen sidor. Med följde även tangentborsmallar eftersom snabbkomnandona och funktionerna var många - för många tyckte en del redan då. Jag var väl en av få som faktiskt läste dessa för det var mitt jobb då jag även jobbade på support ibland.
Sedan tog man bort manualerna helt och även rangentbordsmallarna och exv. Microsoft försökte ett tag med s.k. wizards - guider som hjälp. Det gick så där. MS gjorde undersökningar och fann att folk som använde Word bara använde 5-6% av programmets funktioner. I fallet Excel var det ännu värre. När jag jobbade i Stockholms Stad som standardiserat på MS Office för våra skattepengar så fick ingen någon utbildning i programmen. Man förväntades väl fråga bordsgrannen eller någon i samma korridor om man fastnade. Det fanns en tro på att satoriseringen skulle öka produktiviteten men det blev inte mycket av det flr en majoritet av användarna lärde sig aldrig att utnyttja de stira investeribgar man gjorde som det car tänkt.
En A7:a är sällan konfigurerad från fabrik så att den faller ens en majoritet på läppen. Den MÅSTE konfigureras och det har nog inte en stor del av Sonys nya användare fattat och det gäller inte minst många slapptestare med Kai i spetsen för det framgår väl i många av habs videos.
Det finns tre set av konfigurationer man kan lägga ut på kamerans 13 konfigurerbara "knappar".
För foto finns först 13 direktknappar och för dessa kan man välja bland hela 86 olika funktioner.
Senare modeller har även 13 direktknappar tillgängliga efter att videoläget aktiverats. Till dessa kan man välja mellan 54 funktioner.
Det även finns möjlighet att dedikera fyra knappar med 12 möjliga val i "Playback-läget".
Ovanpå detta finns "Fn eller function'-knappen" och där döljer sig ytterligare 12 möjliga konfigurerbara platshållare. Där kan man välja mellan 52 möjliga funktioner och dessa är inte som alls strukturerade som de andra tre för här ligger allt i en enda lång rad utan flikrubriker. En del tycker säkert det är skit också.
Jag är faktiskt utbildad ämneslärare och pedagog men jag kan säga att jag faktiskt inte vet vad som är bäst. Idag har en A7 III 23 olika menyrubriken där det ligger max sex funktioner under var och en. Jag tror att Christiansson på Chalmers som forskade i gränssnitt och kom fram till att 7 +-1 val per meny var gränsen för vad folk fixade att hantera. Så i det avseendet är Sony exemplariska men de har också menyer med ett eller två val, vilket samme man avrådde från. Han fann att det skapade obehag av "antingen eller typ".
Möjligen är det därför man exv. inte lagt allt videorelaterat eller allt AF-relaterat under en enda flik, vilket jag skulle föredragit. Nu har vi som sagt 23. Jag skulke vilka veta vilka olika funktioner som på olika sätt påverkar AF och en gemensam meny kunde kanske underlätta det men då skulle säkert andra gnälla över det av andra skäl.
Om jag ska återknyta till Jonas kommentar på mitt första inlägg så har han alltså 13+12=25 olika konfigurerbara möjligheter, 13 direkt och 12 under Fn-knappen Många inställningar kan man dessutom hoppa mellan om man tar fram den skärmen på bakdisplayen och välja där med kontrollhjul ock centrumknapp. Jaghar svårt att se att det inte skulle räcka för att för gott slippa vada runt i träsket.
Jag är uppvuxen med helt manuella totalkorkade analoga systemkameror med de förtjänster och begränsningar dessa hade. Jag har missat massor avbilder jag velat ta därför att den tidens utrustning inte hjälpte en småperfektilnistisk långsam fotograf som mig det minsta. Idag kan jag rigga min kamera och utnyttja den intelligenra Real Time AF-automatiken och en smartare Auto ISO - Auto ISO Minimum Shutter Speed så att jag slipper bry mig om något annat än vilken bländare jag behöver välja och bara kan koncentera mig på motivet. Jag missar mycket sällan en bild idag.
Är det kul att fota med an A7:a som är riggad som min? NÄÄÄÄ! Men det är roligare och bra mycket roligare att se resultateten än tidigare. Nu kan jag t.o.m. hinna ta bilder av blixtsnabba barnbarn och det har jag aldrig fixat tidigare, vilket gjort att jag inte alls tog särskilt många bilder av min son. Det lustiga är ju att detta utplånar motsättningen mellan tekniken och "bilden" som många tycker sig se. En bra riggad A7:a är minimalt "i vägen för fotografen" och det är det som är det verkligt stora med dagens smarta automatik.
Bara det att man måste göra egna menyer för att kamera ska gå att använda säger väl en del om hur otroligt ologiskt och svårnavigerat gränssnittet faktiskt är....