I övrigt kan jag bara säga att som instegskamera betraktat, så spela avsaknaden av intern AF motor minimal roll enligt mitt tycke.
För det första så kommer det bara AF-S objektiv från Nikon numera. Enbart AF är den äldre generationen, så objektivtillgången är tryggad för framtiden. Men som andra här sagt inte den befintliga begagnat marknaden.
Alla "piratmärken" jobbar för fullt med att ha intern fokusmotor. Det är en föhållandevis ny teknik som gör AF både snabbare och säkrare än den husbaserade.
Som också nämnt här är avsikten med modellen i första hand för Nikon att fånga personer som annars kanske hade köpt en kompaktkamera där det inte heller finns objektivutbud.
Att ta bort AF motorn var trots allt, det minst behövliga dom kunde ta bort för att göra kameran billigare. Nästan halva priset mot D80.
Med modellen D40x fanns också ett steg till mot D80.
Personligen tycker jag det är en väligt liten nackdel med avsaknaden av intern AF. Även om jag själv tycker det var synd att inte jag tänkte på gamla objektiven när jag köpte D40X
Som instegskamera betraktat om man jämför Canon och Nikon. Med KIT objektivet. Så förefaller det enligt tester jag läst, att Canon istället har ett något sämre kit objektiv än Nikon för att kommm ner i pris.
Om det stämmer, så föredrar jag bättre glugg före intern AF motorn för den prislappen.
I övrigt kan jag bara instämma i försäljajargongen, jag har hört den också. Mest baserat på att hos något "okunnigare" säljare, så har canon mer iPods betydelse. Måste helt enkelt vara bättre eftersom så många vill ha den.
Canon knappade in på Nikon en gång i tiden och gick om, just p.g.a finlir på tekniska lösningar, men bantande på robustheten och mångsidigheten. Sedan dess har det gått ett antal år. Idag är det enbart religon som skiljer kamerorna åt.
Självfallet är inte canon modeller så mycket bättre som säljarna hävdar.
Bättre på vissa område och sämre på andra.