Annons

Hur kan Nikon sälja mer än Canon?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många var det som någonsin köpte ngt annat objektiv till sin "systemkamera" än det 50mm som följde med på köpet? Hur många som köper en D40 med kitobjektiv idag kommer att göra det? Försvinnande få tror jag. Så varför skall man då betala för egenskaper på kameran som den överväldigande majoriteten av köparna aldrig ens kommer på idén att använda?

Tyckaren skrev:
Har du testat D40 med gamla objektiv, fungerar utmärkt med manuell fokusering, eftersom det även tänds en diod när du hittat fokus. Det börjar bli lite utjatat nu... Det finns grymt mycket objektiv att välja på idag. Med Nikon har du möjlighet att välja objektiv ända från 1960 talet (då körde man manuellt) och de passar fortfarande idag

För egen del anser jag att detta är ett stort multinationellt företags tydligen mycket framgångsrika (beklagligtvis) försök att föra oss fotokonsumenter bakom ljuset: Den aningslöse tror sig göra ett fynd genom att till ett mycket lågt pris få tillgång till ett av marknadens största utbud av objektiv. Men i själva verket finns det enbart ett fåtal Nikonobjektiv som går att använda och inte kostar skjortan. Då skulle det ju finnas mångdubbelt fler objektiv att välja på t.o.m. ifall man valde att köpa någon av "småttingen" Pentax kameror än denna "med-tillgång-till-Nikons-stora-objektivprogram-fast-det-ser-bara-så-ut" D40/D40x!

Du är ju snäv i ditt tankesätt. Hur tror du Nikon tänkte när det producerade D40/40x? Att de skulle ta kunder från D80 segmentet eller attrahera en helt ny kundgrupp? Massor av människor i den tilltänkta målgruppen blir rädd när man lägger till "system" framför kamera, de tror att det är alldeles för avancerat. Den kundgruppen vill att det skall gå fort och bli bra bilder.

Vi ska inte inbilla oss att det är något annat än pengar som gäller för den högsta ledningen i dessa företag - inte att ge oss bästa möjliga kameror. Speciellt i en bransch där det redan nu råder en sådan mördande konkurrens som för digitala systemkameror, en konkurrens som dessutom hela tiden hårdnar. Kampen om vilka som kommer att överleva är i full gång, och om vi konsumenter okritiskt accepterar allting, så kommer detta bara att resultera i att såväl Nikon som alla de andra kommer att bli slappa när det gäller att ge oss utrustningar med egenskaper som är till nytta för oss vid praktiskt fotograferande, och istället avsätta en allt större del av sin utvecklingspersonal till att hela tiden sitta och hitta på olika fiffiga sätt att fuska på, och slå blå dunster i ögonen på oss.

Jaa, fy fan va dumt att de kom på ABS till bilarna, ja menar alla vet ju att man skall pumpbromsa etc. Och antispinn VILKET FUSK! Bakåtsträvare var ordet. Och det är också kul att du tror på allting du TYCKER verka vara sant.

Vi ser det ju detta tydligt när det t.ex. gäller pixelraseriet. Av marknadsskäl tvingas alla tillverkare nu att lansera kameror som ger SÄMRE bildkvalitet än vad som vore möjligt med lite lägre antal bildpunkter per ytenhet Då borde ju D40 (6mp) vara kalas enligt din snäva pixelteori . Man drar iväg med en parameter (eftersom den gör sig bra i reklamen) trots att deras utvecklingsingenjörer naturligtvis är väl medvetna om att detta sänker den totala bildkvaliteten.

Pixelraseriet har bara med okunskapen hos säljarna, det är mycket lättare att prata om pixlar än det dynamiska omfånget med en okunnig kund. T.ex. Nikon och Canon vet sedan länge att den optiska kvaliteten är vikitigare en pixlarna (men det är dyrare att göra bra glas än att pressa in mer pixlar), men vad spelar det för roll när andra leverantörer laddar in mer pixlar och sänker priserna. Du kan ju försöka stå på en stormarknad och försöka sälja en NAD förstärkare på 2x25w, när det står en hyper woofer woox förstärkare på 2x500w 2000kr billigare i butiken.

Canon sparar kostnader genom att dra ner på kvalitetskontrollen på sina objektiv och släppa igenom en större spridning i kvaliteten. Och de sparar också in genom att göra injusteringen av objektivens autofokus mindre noggrann (det är mycket tidsödande och kostsamt att göra den sista finjusteringen). Istället får användaren själv försöka justera in detta så gott han kan (på de kamerahus som man kan lagra uppgifter för ett antal objektiv om hur mycket feljusterade de är). Men det allra värsta är att dom har mage att marknadsföra detta som en fördel(!)
"AF micro-adjustment, möjlighet att finjustera fokus för 20 olika objektiv.
Bra om någon optik skulle felfokusera, så slipper man skicka kameran på service."

Å vilket crap, hjälp mig någon - jag blir för irriterad för att svara på sådan här naiv okunskap

Samma sak när det gäller brus. Det har ju knappast undgått kameratillverkarna att den kanske ALLRA MEST AVGÖRANDE egenskapen när det gäller vilket betyg ett kamerahus får bland testarna är bruset vid höga ISO-tal. Här föreföll det som att Nikon D300 var ett steg bättre än Canon 40D och Sony A700. Men så var det någon som nyligen upptäckte att Nikon hade tillgripit tricks för att kunna uppvisa ett lägre brus när man tittar i 100% - man ökade exponeringen och klippte bort skuggpartiet! Om man bara tittar med sin bildskärm och i stor förstoring (vilket verkar vara det enda man tycks göra nuförtiden...) så "vinner" D300. Men om någon skulle komma på idén att kolla bilden på normalt betraktningsavstånd (vilket tekniknördarna aldrig gör, och de/vi är uppenbarligen i majoritet), så att man ser HELA bilden, så blir gradationen i skuggpartierna naturligtvis kass (vilket Nikon hoppas att de flesta inte förstår att se). Någon hade upptäckt att vid inställning på ISO 6400 så exponerade Nikon med 1/30 sekund, medan en annan kamera vid samma ISO exponerade med 1/60-dels sekund. Dvs den andra kamerans ISO 3200 motsvarade Nikons ISO 6400. Och där hade den andra kamera lägre brus än Nikon. Plus MYCKET bättre färgåtergivning!

Om inte vi här på Fotosidan, där det förhoppningsvis finns samlat genomsnittligt betydligt större kunskaper och insikter B]Läs: mer än lovligt insnöade på "sin" grej ibland.
än Foto-Svensson vanligen har, ska kunna uppmärksamma de olika sätt som fiffiga tillverkare kommer på för att föra oss bakom ljuset, och hojta rejält över detta, så kommer vi alla framöver att få betala alltmer pengar för tveksamma eller t.o.m. direkt negativa finesser och egenskaper. [

Du kan ju hålla på med ditt korståg mot nyutveckling, men håll dig på din kant. Vissa grejer som är nya är onödiga - så kommer det alltid att vara.

Hälsningar

Adam [/B]

Oj det här blir konstigt med refererade texten ovan, eftersom den ju till största delen är Gunnars. Adam är mycket negativ till den men det är inte jag. Jag tycker Gunnars text i allt väsentligt är tänkvärd och exemplen är välvalda.

Jag läste samma text som dig Adam och tyckte en del var väldigt bra. Jag uppfattade inte den som "ett korståg mot nyutveckling" snarare som sunt skeptisk till en del marknadsföreteelser vi ställs inför som det finns alla skäl att vara vaken för om man inte ska bli blåst och besviken. Man kan verkligen inte tro varenda bov om gott som min gamla pappa brukar säga. Speciellt inte när det finns stora pengar att tjäna på att inte leverera det folk tror att de fått.

Jag kommer ihåg när Volvo tog bort smörjnipplarna på kardanknutarna på sina bilar. Detta var precis i övergången till ett nytt "köp och släng"-tänk skulle introduceras. Nyckelordet var "underhållsfri"! Vem tycker inte det låter bra? Men var det bra? Det finns olika uppfattningar om både detta och det Gunnar berör. En kreativ marknadsavdelnings uppgift kan ju just vara att bl.a. få oss att tro att en just genomförd försämring, inte är en försämring utan en förbättring! Nåt som man t.o.m. i bästa fall kan ta ännu bättre betalt för! Underhållsfri var ordet!

I en annan pågående tråd diskuteras just nu den dåliga kvaliteten på AF-systemen (kamera/objektiv) som många faktiskt har grava problem med. Visst kan man som en del svälja förtreten och bara anpassa sig till tillverkarnas taskiga kvalitet genom att köpa billiga manuella objektiv och fokusera för hand. Även felfokuserande objektiv blir ju "underhållsfria" om man faktisk blundar för att det är fel på dem. Men varför ska man avstå från att kräva att exv. ett AF-system man betalt men inte fått levererat, skall fungera som säljfolket fått oss att tro? Det är väl inte utvecklingsfientligt? Jag tycker snarare det är sunt och konsumentmedvetet. Jag har alltid tyckt "Doktor Dengrot" som alltid är skeptisk har en poäng!

Om sedan tillverkarna lyssnar på Gunnar och andra som orkar bråka, så får alla bättre produkter av högre kvalitet än de vi har idag. Det borde vi tacka Gunnar för, istället för att skälla på honom! Vem vet, även du kanske har uselt "underhållsfritt" felfokuserande objektiv någonstans. Varför tycker du tillverkarna ska gå fria från det ansvaret? Att inte bråka när man blir lurad eller får undermåliga produkter levererade är att desertera från sitt konsumentansvar.

Senast ändrad:
Jag håller med Gunnar Karlsson, tillverkarna försöker lura oss på många sätt.

Just nu ökar marknaden för digitala systemkameror, men den kommer att mattas av och minska om några år. Idag är det häftigt att ha en DSLR och många köper, fast att de egentligen inte har något behov. Folk använder kit-gluggen och den inbyggda blixten och hade klarat sig lika bra med en ixus.

När marknaden minskar kommer vi tekninknördar att kunna kräva nischprodukter och tillverkarna kommer leverera. Exempelvis finns det ett behov för sensorer med 6 mpix och brutala högiso-egenskaper, (DX eller FX) men just nu tjänar tillverkarna bättre på annat. Men om några år så...

Inget fel på D40. Tänk er vad häftig den ser ut med 17-55DX eller 105VR.

det här är ingenting vi kan anklaga tillverkarna för. Detta är en direkt konsekvens av "prismedvetensheten" hos konsumenterna. Att träffa nya prispunkter har blivit allt viktigare vilket leder till att kvaliteten minskar.

Ett väldigt talande exempel på detta är marknaden för skrivare, där finns knappst några konsumentprodukter kvar som har samma kvalitet som de som tillverkades för några år sedan (givetvis är det helt andra priser nu, men konsumenterna förväntar sig i många fall samma kvalitet som de fick för 3-dubbla pengarna för några år sedan).

Vill ni ha kvalitet så får ni hålla er borta från instegsmodellerna och bara köpa objektiv som har ett "L" i modellbetäckningen.

Jocke_I skrev:
det här är ingenting vi kan anklaga tillverkarna för. Detta är en direkt konsekvens av "prismedvetensheten" hos konsumenterna. Att träffa nya prispunkter har blivit allt viktigare vilket leder till att kvaliteten minskar.

Ett väldigt talande exempel på detta är marknaden för skrivare, där finns knappst några konsumentprodukter kvar som har samma kvalitet som de som tillverkades för några år sedan (givetvis är det helt andra priser nu, men konsumenterna förväntar sig i många fall samma kvalitet som de fick för 3-dubbla pengarna för några år sedan).

Vill ni ha kvalitet så får ni hålla er borta från instegsmodellerna och bara köpa objektiv som har ett "L" i modellbetäckningen.

Passar dom till Nikon också? ;-)

tormig skrev:
Hur många var det som någonsin köpte ngt annat objektiv till sin "systemkamera" än det 50mm som följde med på köpet? Hur många som köper en D40 med kitobjektiv idag kommer att göra det? Försvinnande få tror jag. Så varför skall man då betala för egenskaper på kameran som den överväldigande majoriteten av köparna aldrig ens kommer på idén att använda?

De var väl mer detta tänket jag var ute efter när jag startade tråden som verkar blivit ganska populär, härligt! många smarta inlägg med roliga åsikter men jag tror lite som Torbjörn. Många som köper D40 idag gör de för att dom vill ha en kamera som tar bättre bilder än kompaktkamerorna men som fortfarande är lika enkel att fota med!

Det är så Nikon har lyft fram den i annonser och jag tror att det är just det som lockat konsumenter. Sedan finns de ju faktiskt några stycken gluggar som är prisvärda och inte överdrivet dyra och sen är ju dom nya gluggarna bättre än dom gamla!

Canon har ju inte lyft fram det enkla användandet lika mycket som Nikon och därför lockar dom väl till sig andra kunder.

Visst. Jag har inte jobbat som säljare och därmed lärt mej att lura folk. Och även om de i grunden finns en gnutta sanning i de så är de för extremt framlagt. D40 är en alldeles utomordentlig kamera för nybörjare!

Sen kan man ju givetvis lägga fram och poängtera att det inte är en kamera man köper för att växa i (så trodde jag! och nu är de tänkt att jag ska uppgradera huset så fort som möjligt. Saknar fler autofokuspunkter, bättre ergonomi men framförallt att kunna ändra grejer utan att gräva i menyerna.)

Men de jag vill lägga fram med hela inlägget är alltså kortfattat:
Kunder i allmänhet som köper D40 gör det för att ha en "kompaktkamera" som kan ta bättre bilder. Var ju därför Nikon satsat mer på kitobjektivet också!

Mvh Calle

Hej Calle!

"Kunder i allmänhet som köper D40 gör det för att ha en "kompaktkamera" som kan ta bättre bilder."

Skönt att se att det finns någon som kan ha en lite nyanserad bild av den egna kameran, en eloge.

Hadet Micke.

Calliii skrev:
De var väl mer detta tänket jag var ute efter när jag startade tråden som verkar blivit ganska populär, härligt! många smarta inlägg med roliga åsikter men jag tror lite som Torbjörn. Många som köper D40 idag gör de för att dom vill ha en kamera som tar bättre bilder än kompaktkamerorna men som fortfarande är lika enkel att fota med!
Om jag inte missminner mig helt, så visade Nikons egna marknadsundersökningar att en MYCKET stor andel av D40:ns potentiella kundgrupp aldrig avsåg att köpa mer än den kitzoom som följde med vid köpet.

jorgene skrev:
Om jag inte missminner mig helt, så visade Nikons egna marknadsundersökningar att en MYCKET stor andel av D40:ns potentiella kundgrupp aldrig avsåg att köpa mer än den kitzoom som följde med vid köpet.

Även om jag inte sa det bokstavligen rätt ut så måste du ju förstått att det var det jag också menade..? Det ingår ju i samma tänk som att ha en DSLR som är lika lätt att fota med som en kompaktkamera. För då köper man ju knappast externa blixtar, gluggar, filter å har sig. :)

Mvh Calle

Lawson skrev:
Hej Calle!

"Kunder i allmänhet som köper D40 gör det för att ha en "kompaktkamera" som kan ta bättre bilder."

Skönt att se att det finns någon som kan ha en lite nyanserad bild av den egna kameran, en eloge.

Hadet Micke.

Tack Micke ^^ nej men det är ju så det är. Jag trodde jag skulle utvecklas långsamt och de skulle ta ett bra tag för mej att växa ur D40 men så fort jag skaffade den exploderade mitt fotointresse.
Nu har jag redan hunnit avverka två fotokurser i skolan (en tredje kommer komma!) där jag även lärt känna andra unga fotografer som jag lekt i studion med, hunnit bli fotoassistent, läst ca 10 böcker och lusläst oräkneliga antal fotoforum.
Så nu ser jag ju att för MIN del så räcker inte D40 till längre. Jag fotar aldrig i annat läge än Manuellt och att då behöva gå in i menyerna och ändra hela tiden är både tidskrävande och frustrerande.

Men för den som inte har samma ambitionsnivå eller motivation som mej och helt enkelt vill ha bättre bilder men inte lära sig något finns det ingen bättre DSLR än just D40! :)

Mvh Calle

Calliii skrev:
Tack Micke ^^ nej men det är ju så det är. Jag trodde jag skulle utvecklas långsamt och de skulle ta ett bra tag för mej att växa ur D40 men så fort jag skaffade den exploderade mitt fotointresse.
Nu har jag redan hunnit avverka två fotokurser i skolan (en tredje kommer komma!) där jag även lärt känna andra unga fotografer som jag lekt i studion med, hunnit bli fotoassistent, läst ca 10 böcker och lusläst oräkneliga antal fotoforum.
Så nu ser jag ju att för MIN del så räcker inte D40 till längre. Jag fotar aldrig i annat läge än Manuellt och att då behöva gå in i menyerna och ändra hela tiden är både tidskrävande och frustrerande.

Men för den som inte har samma ambitionsnivå eller motivation som mej och helt enkelt vill ha bättre bilder men inte lära sig något finns det ingen bättre DSLR än just D40! :)

Mvh Calle

Men vänta, vad är det du behöver in i menyerna och ändra när du fotar i manuellt läge?

Zotamedu skrev:
ISO? WB?
Aha, det är så illa. Men iofs, den "funktionen" had ju inga av ens proffshusen för 15-20 år sedan...

Nej, för att vara lite allvarlig så kan jag förstå att det kan vara lite knaggligt att gå in i menyerna och ändra såna saker, iallafall ISO. Fotar jag i RAW (vilket jag bästan helt uteslutande gör) kör jag alltid auto-wb och ställer om i efterhand om jag anser att det behövs...

Calliii skrev:
Hej alla fotonördar!

Här kommer senaste tankarna från en kamrat i kretsen. Första gången la jag bara tanken åt sidan. Men nu när jag under dem senaste veckorna besökt totalt ca 12 elektronikbutiker (fråga inte varför) av dem stora kedjorna SIBA, Elgiganten och ONOFF så har säljarna sågat Nikon D40 så totalt med kommentarer som:

"D40 är billig för den kan man inte köpa några objektiv till." (???!!)

"400D är mycket bättre för till D40 kan man bara köpa jättedyra originalobjektiv till." (??!!)

"Sigma? Nej dom gör inga objektiv till D40" (??!!)

"Jo förvisso är D40 lättare men det är mest negativt, det blir sämre ergonomi." (??!)

osv osv..

Så min egentliga fråga är:

Hur kan Nikon D40 sålts så bra när den får sådana här kommentarer av okunniga nonchalanta typer i butikerna? Det jag sagt hela tiden, allt blir sämre med stora butikskedjor, länge leve dom små och personliga fotoaffärerna som fanns innan jag var född!

Mvh En blott myndig Nikonian.

Så illa är det väl inte? Om man går till Kameradoktorn på Birger Jarls-gatan i Stockholm, så är väl risken att man blir rekommenderad något annat än en Nikon obefintlig. :)

förstår inte kameradoktorns strategi att måla in sig i ett hörn med bara Nikonprylar.
Vad händer om Nikon kör sin normala långsamma takt i att komma med nya kameror?
Vad ska dom sälja då?
En återförsäljare tycker jag ska vara rätt neutral o sälja det som efterfrågas oavsett vad det står på kameran.
Det är ungefär lika korkat som Yfo har gjor när dom satt upp en lapp på dörren med endast kontokunder.
Jag gick in där i veckan o köpte bläck till min skrivare expediten frågade inte om jag hade konto utan sålde det ändå troligen för att han kände igen mig sen förut.
Oavsett alla pengar är lika mycket värda oavsett kontokund eller inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar