När jag var ung så hade vi sprakande vinyl och flimrande VHS. När teknikutvecklingen fortsatte så gick gemene man över till VCD innan DVD slog igenom på allmän front. Sedan kom Blu-ray. Idag har vi 8k.
Absolut. Men hur många konsumenter söker engagerat 8k-material? Eller ens 4k/UHD-material? Hur många bryr sig om, eller ens noterar, om det är läppsynk eller inte? Jag gör det, du kanske gör det, min mamma, mina grannar och de flesta av mina vänner gör det definitivt inte. Min uppfattning är att den stora massan av mediakonsumenter är okritiska, medan det finns en liten falang som medvetet efterfrågar hög kvalitet och som är beredd att betala för det. Jag tror tyvärr att det är lätt att överskatta den falangens storlek.
Du behöver inte en dedikerad klippare, en kameraman och en ljudtekniker. Ladda in minneskortet i din laptop och du är igång och kan klippa på tåget hem från reportaget. Som en konsekvens så laddades det upp 500 timmar video varje minut på YouTube för några år sedan. Sedan dess lär det ha ökat markant. Det handlar inte om att vi sänkt ribban utan att det plötsligt är möjligt att göra något som inte var möjligt.
Nja. Vi
har sänkt ribban. Kanske inte på mediakonsumentens krav - som sagt kanske branschen har överlevererat av egenintresse - men på leveransen. Om vi utgår från, vilket känns rimligt imho, att en person med stora kunskaper och stor erfarenhet av ett arbete kan prestera bättre än en person med mindre kunskaper och kortare erfarenhet. Och om vi utgår från, vilket också känns rimligt, att en person svårligen kan utveckla lika stor skicklighet inom flera olika yrkesområden som om h*n ägnat tiden åt ett enda.
De traditionella dedikerade yrkesområdena har inte etablerats utifrån enbart tillgång till utrustning, den biten är inte flaskhalsen. Gemene man har idag tillgång till kraftfulla och billiga produktionsverktyg, men gemene man har inte kompetensen att använda verktygen för bästa resultat och kan svårligen göra allt på en gång även med moderna verktyg. En duktig snickare är inte självklart också en duktig målare även om han köper en pensel, och han kan definitivt inte måla samtidigt som han gipsar innervägg. Och en duktig reporter blir inte en duktig redigerare bara för att han kan klippa i laptopen på tåget. Eller en högpresterande ljudtekniker för att han äger en mikrofon. Rent objektivt finns skillnad i vad ett enmansteam presterar och var en rikligare bemannad produktion presterar, det finns det nog inte många som ifrågasätter. Min poäng är att skillnaden inte tycks spela så stor roll. Det blir inte lika bra, men det gör inget.
Samma sak med personalfotona ovan i tråden - de är inte lika bra som om en yrkesfotograf tagit dem, men det spelar ingen roll. Uppenbarligen duger de, de enda som grämer sig är yrkesfotografen och nån enstaka fotoentusiast.
Alla 500 timmarna video som laddas upp på Youtube varje minut håller inte heller state of the art produktionskvalitet. Tvärtom. Men det är good enough, det duger.
Sedan håller jag med om att det som en konsekvens publiceras mycket som håller låg kvalité. En orsak till detta är att fenomenet fortfarande är relativt nytt så anställda måste vidareutbildas i nya områden. Mobilkameror existerade knappt för 15 år sedan. När de yngre utbildas till att hantera hela kedjan så tror jag att kvalitén höjs.
Där är jag inte lika optimistisk. I min parallell med broadcastvärlden har enmansteam använts i 15-20 år och multikompetent produktionspersonal kan fortfarande inte trolla utan resultatet behöver bedömas enligt en annan, mer relativ, måttstock. Det
blir sämre men det duger, det blir acceptabelt. Jag tror helt enkelt att det är svårt att utbilda någon till att "hantera hela kedjan", att bli en
fullt kompetent grävmaskinist, gjutare, snickare, rörläggare, elektriker
och målare. Du kan ge grunderna till någon, och personen kommer att kunna åstadkomma ett hus. Absolut. Frågan är om den byggkvaliteten kanske också helt enkelt duger.