fotobollfoto
Aktiv medlem
Proffsvindurfare?![]()
[...]
Professional World Titles are awarded for the overall winners from elite World Cup events around for Slalom, Wave and increasingly Foiling and Freestyle.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Proffsvindurfare?![]()
[...]
Proffsvindsurfare?
Sedan hör ju till saken att många bara tittar på bilderna på telefonen och där ser ju ofta skitbilder rätt hyfsade ut... Det är dagens Instamatic och "kopiorna" är ju i ungefär i samma storlek, i bästa fall. Mycket sånt här handlar också om att man måste ha upplevt och förstått skillnaden. Folk glor på helt felinställda tv-apparater, lyssnar på musik på prylar som låter uselt osv också.
Red: behövde tydligen stavningskontroll...![]()
Ingen borde väl vara förvånad över att utbildning oftast resulterar i bättre kompetens?Man kan också notera att det ofta krävs ett utbildat proffs för att avgöra ifall bilden är bra eller skit.
Hos min tandläkare sitter en "tavla" med bilder på alla i personalen. Bilderna är tagna lokalt av en fotointresserad i personalen. Billigt? JA! Bra? NEJ!! Och dessa (skit-)bilder har man även använt på hemsidan! Man hoppas ju bara att de är bättre i sitt (riktiga) yrke än som fotograf!
Jag hoppas verkligen att mina inlägg inte misstolkas åt det hållet!Ingen borde väl vara förvånad över att utbildning oftast resulterar i bättre kompetens?
Mediakonsumenter idag nöjer sig helt enkelt med märkbart sämre produktionskvalitet än för några decennier sedan.
Jag köper inte riktigt det argumentet. När jag var ung så hade vi sprakande vinyl och flimrande VHS. När teknikutvecklingen fortsatte så gick gemene man över till VCD innan DVD slog igenom på allmän front. Sedan kom Blu-ray. Idag har vi 8k.
Teknikutvecklingen har gett oss alla möjlighet att bli producenter. Du behöver inte en dedikerad klippare, en kameraman och en ljudtekniker. Ladda in minneskortet i din laptop och du är igång och kan klippa på tåget hem från reportaget. Som en konsekvens så laddades det upp 500 timmar video varje minut på YouTube för några år sedan. Sedan dess lär det ha ökat markant. Det handlar inte om att vi sänkt ribban utan att det plötsligt är möjligt att göra något som inte var möjligt.
Samtidigt har en slumpmässigt utvald TV-serie idag en produktion som de bara hade kunnat drömma om på 80-talet. Justerat för inflation så har alla utom tre av de 60 dyraste filmerna producerat efter millenniumskiftet. Undantagen är Titanic (-97), Wild Wild West (-99) och Cleopatra (-63). Under andra världskriget skickades Capa för att ta suddiga bilder efter att striderna var över. Idag har soldaterna en 4k kamera monterad på bröstet och en drönare som filmar eftermatchen från luften.
Sedan håller jag med om att det som en konsekvens publiceras mycket som håller låg kvalité. En orsak till detta är att fenomenet fortfarande är relativt nytt så anställda måste vidareutbildas i nya områden. Mobilkameror existerade knappt för 15 år sedan. När de yngre utbildas till att hantera hela kedjan så tror jag att kvalitén höjs.
Men visst är det tydligt att en helt hopplös produktion uppladdad på YT kan få hur många tittningar som helst, medan en professionell produktion i en annan kanal knappt får några tittar alls. Gemene man, den vanlige konsumenten, bedömer inte kvalitet på samma premisser som den utbildade yrkeseliten, är min hypotes.
Visar inte det att video är så mycket mer än produktionskvalité?
Absolut. Men hur många konsumenter söker engagerat 8k-material? Eller ens 4k/UHD-material? Hur många bryr sig om, eller ens noterar, om det är läppsynk eller inte? Jag gör det, du kanske gör det, min mamma, mina grannar och de flesta av mina vänner gör det definitivt inte. Min uppfattning är att den stora massan av mediakonsumenter är okritiska, medan det finns en liten falang som medvetet efterfrågar hög kvalitet och som är beredd att betala för det. Jag tror tyvärr att det är lätt att överskatta den falangens storlek.När jag var ung så hade vi sprakande vinyl och flimrande VHS. När teknikutvecklingen fortsatte så gick gemene man över till VCD innan DVD slog igenom på allmän front. Sedan kom Blu-ray. Idag har vi 8k.
Du behöver inte en dedikerad klippare, en kameraman och en ljudtekniker. Ladda in minneskortet i din laptop och du är igång och kan klippa på tåget hem från reportaget. Som en konsekvens så laddades det upp 500 timmar video varje minut på YouTube för några år sedan. Sedan dess lär det ha ökat markant. Det handlar inte om att vi sänkt ribban utan att det plötsligt är möjligt att göra något som inte var möjligt.
Där är jag inte lika optimistisk. I min parallell med broadcastvärlden har enmansteam använts i 15-20 år och multikompetent produktionspersonal kan fortfarande inte trolla utan resultatet behöver bedömas enligt en annan, mer relativ, måttstock. Det blir sämre men det duger, det blir acceptabelt. Jag tror helt enkelt att det är svårt att utbilda någon till att "hantera hela kedjan", att bli en fullt kompetent grävmaskinist, gjutare, snickare, rörläggare, elektriker och målare. Du kan ge grunderna till någon, och personen kommer att kunna åstadkomma ett hus. Absolut. Frågan är om den byggkvaliteten kanske också helt enkelt duger.Sedan håller jag med om att det som en konsekvens publiceras mycket som håller låg kvalité. En orsak till detta är att fenomenet fortfarande är relativt nytt så anställda måste vidareutbildas i nya områden. Mobilkameror existerade knappt för 15 år sedan. När de yngre utbildas till att hantera hela kedjan så tror jag att kvalitén höjs.
Nja. Vi har sänkt ribban. Kanske inte på mediakonsumentens krav - som sagt kanske branschen har överlevererat av egenintresse - men på leveransen. Om vi utgår från, vilket känns rimligt imho, att en person med stora kunskaper och stor erfarenhet av ett arbete kan prestera bättre än en person med mindre kunskaper och kortare erfarenhet. Och om vi utgår från, vilket också känns rimligt, att en person svårligen kan utveckla lika stor skicklighet inom flera olika yrkesområden som om h*n ägnat tiden åt ett enda.
Där är jag inte lika optimistisk. I min parallell med broadcastvärlden har enmansteam använts i 15-20 år och multikompetent produktionspersonal kan fortfarande inte trolla utan resultatet behöver bedömas enligt en annan, mer relativ, måttstock. Det blir sämre men det duger, det blir acceptabelt. Jag tror helt enkelt att det är svårt att utbilda någon till att "hantera hela kedjan", att bli en fullt kompetent grävmaskinist, gjutare, snickare, rörläggare, elektriker och målare. Du kan ge grunderna till någon, och personen kommer att kunna åstadkomma ett hus. Absolut. Frågan är om den byggkvaliteten kanske också helt enkelt duger.
Definitivt blir dagens ungdomar på många sätt duktigare på film, foto, och annan medieproduktion än vad ungdomarna i gemen blev på min tid. De har kameran med sig dygnet runt och använder den lika mycket på en vecka som vi gjorde på ett år när jag var ung. Eller ännu mer.Jag håller inte med. Jämför du valfri storfilm eller TV-serie så pressar vi hela tiden gränserna. De specialiserade yrkesrollerna finns kvar. Investeringarna i Mandalorian för att ta fram en ny filmteknik är otroligt häftig. Ribban där har inte sänkts.
Däremot så håller jag med om att lägstanivån har sjunkit men jag ser det snarare som en följd av att teknikutvecklingen har demokratiserat skapandet. Minimumnivån på lokal-TV var inte hög för att de krävde hög kvalité. Den var "hög" för att det krävdes dedikerade personer som var specialiserade på sitt område.
En specialist kommer alltid vara bättre, det säger jag inte emot. Däremot så menar jag att en allmänarbetare 2030 inom ett område med teknik och publicerad kunskap kan nå en nivå som hade ansetts vara god 1980. Ribban har då alltså inte blivit sänkt.
Fotograf är ett sådant klassiskt exempel där dagens ungdomar tar fler fotografier och spelar in mer video på ett år än vad gamla mästare kanske gjorde under sin livstid. Inom programmering så kan en person med hjälp av moduler och bibliotek skapa något på minuter som hade varit omöjligt på 90-talet.
Ta denna guide som exempel. 20 populära övergångar i film snyggt paketerat och säkerligen applicerbara i ditt redigeringsprogram med ett knapptryck.
![]()
VIDEO: The Ultimate Guide to Editing — Scene Transitions
Now that you’ve shot your project, it’s time to edit. This is the ultimate guide to types of editing transitions in film.www.studiobinder.com
Vilken filmskapare hade tillgång till det för 20 år sedan? Det finns onlinebibliotek idag med de bästa scenerna i filmhistorien. Dagens ungdomar växer upp med detta. Att redigera videopresentationer är en del av valfri universitetskurs.
Nu menar jag inte att man blir fantastiskt duktig per automatik men på samma vis som det blev naturligt att lära sig räkna och skriva så är det naturligt att producera och konsumera multimedia. Som en följd av detta kommer genomsnittsnivån höjas. Inte av de som arbetar i sektorn idag, utan av de som växer upp med det.
Tillräckligt bra är nyckelordet!Den utvecklingen är inte unik för fotobranschen.
Jag har plåtat hela livet, fläckvis kommersiellt, men aldrig för försörjning. Yrkesmässigt har jag istället arbetat med olika aspekter av ljudproduktion och där kan man se precis samma strömningar. Mediakonsumenter idag nöjer sig helt enkelt med märkbart sämre produktionskvalitet än för några decennier sedan. Mer prioriterade faktorer är tillgänglighet och lågt pris.
Den tekniska produktionskvalitet som var gängse i nationella tv-produktioner runt millennieskiftet - märk väl före HD - vill ingen betala för idag. På 90-talet gjordes ett tv-reportage av en fotograf, en ljudtekniker, en reporter och inte sällan en ljustekniker/elektriker och en inslagsproducent. Några rationaliseringssteg senare är normalläget idag en fotograf som gör allt samt en reporter, och inte sällan är de samma person. Visst märks skillnaden, både på kameraarbetet, på ljudkvaliteten, på ljussättningen och ofta på den redaktionella ribban. Spelar det någon roll? Inte fasen. Så länge det rör sig i rutan och det går att höra vad som sägs så är beställare och tittare nöjda och glada.
Inom ren ljudmedia som radio (både nationellt och lokalt) och t ex podcasts råder samma läge. Produktionsstandarden på SR, framför allt på fältet, har backat märkbart och i praktiken existerar knappast något systematiskt kvalitetsarbete överhuvudtaget. Kvaliteten pendlar mellan professionell toppnivå och grupparbete på mellanstadiet. Även poddar som lyssnas av tiotusental kan låta halvpotta - men det gör inget. Alla är faktiskt glada ändå.
När MiniDisc (och för den delen det snabbt utdöda digitala kassettbandet DCC) etablerades på marknaden i mitten av 90-talet diskuterades engagerat det faktum att formatet byggde på förstörande datareduktion. Relativt nyss hade CD-formatet etablerats, med överlägsen ljudkvalitet som kanske främsta säljargument, och blivit de facto benchmark. Att tillåta sig att nagga på den linjära bitströmmen var kontroversiellt, och då lät kompressionsalgoritmen ATRAC ändå rätt bra. Idag datareducerar vi betydligt brutalare än så och med tydliga artefakter. De största ljudboktjänsterna streamar med tydligt hörbara artefakter. Och folk är nöjda och glada.
Den utvecklingen har förändrat ljudteknikerns roll, på liknande sätt som fotografens. Arbetstillfällena för dedikerade, kompetenta och yrkesskickliga ljudtekniker finns helt enkelt inte i samma utsträckning längre, och de sfärer där ersättningsnivån är "god" är relativt avgränsade.
En frågeställning kan då vara vilken kvalitetsnivå som är tillräcklig, och i förlängningen vem som definierar den nivån. Har vi helt enkelt producerat bild- och ljudmedia med onödigt hög kvalitet i flera decennier? Har vi låtit konsumenter betala primärt för att vi skall ha kul på jobbet? Är god produktionskvalitet, både ifråga om fotografiskt arbete och annan mediaproduktion, kanske bara ett särintresse specifikt för de producerande aktörerna?
”Rätt kvalitet” som ett svenskt internationell företag i möbelbranchen hade som slogan ett tag.Tillräckligt bra är nyckelordet!
Det bästa är det godas fiende!”Rätt kvalitet” som ett svenskt internationell företag i möbelbranchen hade som slogan ett tag.
Man vänjer sig, som KJell Höglund sjöng (fast oftast med ganska bra ljud).En frågeställning kan då vara vilken kvalitetsnivå som är tillräcklig
Även om Capas egen berättelse om invasionen av Normandie innehåller en del motsägelser så är det väl klarlagt att han faktiskt var på stranden den sjätte juni mitt i striderna?Under andra världskriget skickades Capa för att ta suddiga bilder efter att striderna var över.
Den duger definitivt, men ett sådant hus kommer inte att hålla flera hundra år. Så småningom kommer det inte längre att löna sig att underhålla huset utan man river det och bygger ett nytt. Så har det väl iofs alltid varit; skillnaden är tidsutsträckningen.Där är jag inte lika optimistisk. I min parallell med broadcastvärlden har enmansteam använts i 15-20 år och multikompetent produktionspersonal kan fortfarande inte trolla utan resultatet behöver bedömas enligt en annan, mer relativ, måttstock. Det blir sämre men det duger, det blir acceptabelt. Jag tror helt enkelt att det är svårt att utbilda någon till att "hantera hela kedjan", att bli en fullt kompetent grävmaskinist, gjutare, snickare, rörläggare, elektriker och målare. Du kan ge grunderna till någon, och personen kommer att kunna åstadkomma ett hus. Absolut. Frågan är om den byggkvaliteten kanske också helt enkelt duger.