Har du sålt gamla datorn? Isåfall kan du ju inte exportera något eftersom du inte har det gamla LR att exportera från.
Vad du absolut inte ska göra är att importera bilderna till ditt nya LR.
Du säger att du har backup på LR's katalog och dina bilder. Bra. Ligger de redan på nya datorn? Eller på en extern disk? Eller på DVD/CD?
Du bör fundera på hur/var du ska spara filer på din nya dator. På den interna hårddisken? På en extern hårddisk?
Hade du någon bra mappstruktur för bilderna på din gamla dator? Eller vill du göra om den i samband med att du går över till den nya datorn? Förhoppningsvis hade du (oavsett mappstruktur) varit så smart att alla bilder ligger under en huvudmapp. Isåfall kan LR relativt enkelt hitta tillbaka till alla bilder.
Ett alternativ är att manuellt kopiera från din backup till den nya datorn. Kopiera då både bilder och LR's katalogfil, till samma plats som de låg på gamla datorns disk. Då borde ditt nya LR hitta allting utan problem.
En annan variant, som känns lite mer osäker, är att inifrån ditt nya LR välja "Import from catalogue" och sen leta upp din backupkatalog. Men det kanske kommer att strula eftersom din gamla katalog hänvisar till bilder på gamla datorns disk (antar jag) som nu finns på backupen.
Svårt att förklara allt detta i ord tyvärr.
Hej,
Jag har redan sålt datorn och vad jag har sett i efterhand så kanske det inte räcker med att jag hade backup-bibliotek och LRCAT-filen intakt från förra installationen, utan det ska finnas någon slags export-funktion även för själva LRCAT-filen. Det har jag inte gjort. Däremot har jag båda filerna från förra datorn.
Nej, jag har inte importerat bilderna pånytt in i LR på nya datorn. Däremot finns de på lokala hårddisken.
Jag kommer att ha/vill ha allt på datorns hårddisk, sedan brukar jag ta en backup till en extern disk med jämna mellanrum och efter varje större fotosession.
Jag testade att göra "Import from catalogue" och det blev precis som du sa, endera är alla previews gråa eller så står det "file missing or off-line", ingen funkar som den ska. Jag ågrade importen, eftersom jag märkte att det inte verkade funka.
Däremot har jag fotat en del sedan datorbytet och de nya bilderna har jag importerat i LR. Det kanske inte var bra, för nu finns det ju alltså redan en ny LRCAT-fil på nya datorn, som bara innehåller nya bilderna.
Den nya och gamla datorn har helt olika operativsystem och det gör tyvärr att jag inte kan ha samma katalogstruktur och därför tror jag inte heller att LR enkelt kommer kunna hitta bilderna igen.
Alla bilder låg under en huvud-mapp med namnet Nikon förut. Pga av det nya operativsystemets osmidighet, så är jag nästan tvungen att ha dem under mapp i "Bilder" (typ för f.d. "Mina bilder"). Enhetsbokstaven är också annorlunda (var D: förut, nu C
och det går inte att ändra partitionen eftersom man aldrig får med någon fullständig OP installationsskiva nuförtiden.
Men du tror alltså att om jag kopierar in LRCAT-filen och alla bilderna till en och samma mapp (oavsett att sökvägen dig skiljer sig frå tidigare), så kommer det att funka?
Tacksam för vidare hjälp....