Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur importera/läsa in Lightroom catalog i ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

KennethH

Avslutat medlemskap
Jag sålde och skaffade ny dator lite spontant och kom på att jag inte vet hur jag ska få in mina bilder med diverse developments från min gamla dator till den nya. Jag har kopia på allt som fanns på gamla datorn, inkl. lightroom catalog och backup och självklart alla bilder. Jag vet dock inte hur man ska läsa in det i Lightroom i nya datorn och hur man ska få den att länka alla previews till rätt ställe (så det inte står "file missing or off line" när man klickar på preview-bilderna). Och kommer alla developments med, som jag gjort tidigare?
Sedan har jag köpt nya Lightroom 3, som jag inte vågat installera ännu då jag inte fått ordning igen i LR 2.
Tar tacksamt emot tips om hur jag ska lösa detta samt vad jag sedan bör tänka på när jag byter till LR 3.
 
Om du exporterar som en catalog med bilder från den första installationen så ska det inte vara några problem att välja att importera catalogen (och flytta över bilderna) på den nya datorn.

så brukar jag göra när jag varit ute och rest å ska föra över bilderna (samt alla justeringar) från laptopen till den stationära.
 
Har du sålt gamla datorn? Isåfall kan du ju inte exportera något eftersom du inte har det gamla LR att exportera från.

Vad du absolut inte ska göra är att importera bilderna till ditt nya LR.

Du säger att du har backup på LR's katalog och dina bilder. Bra. Ligger de redan på nya datorn? Eller på en extern disk? Eller på DVD/CD?

Du bör fundera på hur/var du ska spara filer på din nya dator. På den interna hårddisken? På en extern hårddisk?

Hade du någon bra mappstruktur för bilderna på din gamla dator? Eller vill du göra om den i samband med att du går över till den nya datorn? Förhoppningsvis hade du (oavsett mappstruktur) varit så smart att alla bilder ligger under en huvudmapp. Isåfall kan LR relativt enkelt hitta tillbaka till alla bilder.

Ett alternativ är att manuellt kopiera från din backup till den nya datorn. Kopiera då både bilder och LR's katalogfil, till samma plats som de låg på gamla datorns disk. Då borde ditt nya LR hitta allting utan problem.

En annan variant, som känns lite mer osäker, är att inifrån ditt nya LR välja "Import from catalogue" och sen leta upp din backupkatalog. Men det kanske kommer att strula eftersom din gamla katalog hänvisar till bilder på gamla datorns disk (antar jag) som nu finns på backupen.

Svårt att förklara allt detta i ord tyvärr.
 
Har du sålt gamla datorn? Isåfall kan du ju inte exportera något eftersom du inte har det gamla LR att exportera från.

Vad du absolut inte ska göra är att importera bilderna till ditt nya LR.

Du säger att du har backup på LR's katalog och dina bilder. Bra. Ligger de redan på nya datorn? Eller på en extern disk? Eller på DVD/CD?

Du bör fundera på hur/var du ska spara filer på din nya dator. På den interna hårddisken? På en extern hårddisk?

Hade du någon bra mappstruktur för bilderna på din gamla dator? Eller vill du göra om den i samband med att du går över till den nya datorn? Förhoppningsvis hade du (oavsett mappstruktur) varit så smart att alla bilder ligger under en huvudmapp. Isåfall kan LR relativt enkelt hitta tillbaka till alla bilder.

Ett alternativ är att manuellt kopiera från din backup till den nya datorn. Kopiera då både bilder och LR's katalogfil, till samma plats som de låg på gamla datorns disk. Då borde ditt nya LR hitta allting utan problem.

En annan variant, som känns lite mer osäker, är att inifrån ditt nya LR välja "Import from catalogue" och sen leta upp din backupkatalog. Men det kanske kommer att strula eftersom din gamla katalog hänvisar till bilder på gamla datorns disk (antar jag) som nu finns på backupen.

Svårt att förklara allt detta i ord tyvärr.

Hej,
Jag har redan sålt datorn och vad jag har sett i efterhand så kanske det inte räcker med att jag hade backup-bibliotek och LRCAT-filen intakt från förra installationen, utan det ska finnas någon slags export-funktion även för själva LRCAT-filen. Det har jag inte gjort. Däremot har jag båda filerna från förra datorn.

Nej, jag har inte importerat bilderna pånytt in i LR på nya datorn. Däremot finns de på lokala hårddisken.

Jag kommer att ha/vill ha allt på datorns hårddisk, sedan brukar jag ta en backup till en extern disk med jämna mellanrum och efter varje större fotosession.

Jag testade att göra "Import from catalogue" och det blev precis som du sa, endera är alla previews gråa eller så står det "file missing or off-line", ingen funkar som den ska. Jag ågrade importen, eftersom jag märkte att det inte verkade funka.

Däremot har jag fotat en del sedan datorbytet och de nya bilderna har jag importerat i LR. Det kanske inte var bra, för nu finns det ju alltså redan en ny LRCAT-fil på nya datorn, som bara innehåller nya bilderna.

Den nya och gamla datorn har helt olika operativsystem och det gör tyvärr att jag inte kan ha samma katalogstruktur och därför tror jag inte heller att LR enkelt kommer kunna hitta bilderna igen.

Alla bilder låg under en huvud-mapp med namnet Nikon förut. Pga av det nya operativsystemets osmidighet, så är jag nästan tvungen att ha dem under mapp i "Bilder" (typ för f.d. "Mina bilder"). Enhetsbokstaven är också annorlunda (var D: förut, nu C:) och det går inte att ändra partitionen eftersom man aldrig får med någon fullständig OP installationsskiva nuförtiden.

Men du tror alltså att om jag kopierar in LRCAT-filen och alla bilderna till en och samma mapp (oavsett att sökvägen dig skiljer sig frå tidigare), så kommer det att funka?

Tacksam för vidare hjälp....
 
Har du bytt från Windows till Mac?

Om alla bilder nu ligger under "Bilder", men i övrigt har samma underliggande struktur som tidigare, så är det nog bra. Då borde ju LR kunna hitta dem igen bara du pekar ut var den nya mappen finns.

Din gamla lrcat-fil (databasen) borde du kunna kopiera til lnya datorn och lägga i princip var du vill. Det är ju bara en fil. Eventuella previews kan du strunta i eftersom de återskapas automatiskt vid behov.

Om du sen bara dubbelklickar på den gamla lrcat-filen så borde LR startas med den gamla katalogen. Förmodligen hittas inga bilder, men då borde du kunna högerklicka på en bild eller en mapp och välja "find missing files" eller nåt liknande, och sen ange var de finns nu. Om du lyckats behålla samma struktur på alla bilder som tidigare så borde LR hitta alla.

När du väl fått den gamla katalogen att fungeraq som den ska så har du ju två: den gamla och den nya. Då får du välja vilken av de som ska vara den som gäller. Starta den och välj "Importera från katalog" och importera in den andra katalogen. Nu borde du ha alla bilder i en och samma katalog. Om sen de faktiska bilderna ligger lagrade på lite olika ställen så kan du ju flytta filer och/eller mappar inne i LR.

Så länge du har ordentlig backup på allting så borde du inte förlora något, även om det går fel. Isåfall är det ju bara att börja om.
 
Har du bytt från Windows till Mac?

Om alla bilder nu ligger under "Bilder", men i övrigt har samma underliggande struktur som tidigare, så är det nog bra. Då borde ju LR kunna hitta dem igen bara du pekar ut var den nya mappen finns.

Din gamla lrcat-fil (databasen) borde du kunna kopiera til lnya datorn och lägga i princip var du vill. Det är ju bara en fil. Eventuella previews kan du strunta i eftersom de återskapas automatiskt vid behov.

Om du sen bara dubbelklickar på den gamla lrcat-filen så borde LR startas med den gamla katalogen. Förmodligen hittas inga bilder, men då borde du kunna högerklicka på en bild eller en mapp och välja "find missing files" eller nåt liknande, och sen ange var de finns nu. Om du lyckats behålla samma struktur på alla bilder som tidigare så borde LR hitta alla.

När du väl fått den gamla katalogen att fungeraq som den ska så har du ju två: den gamla och den nya. Då får du välja vilken av de som ska vara den som gäller. Starta den och välj "Importera från katalog" och importera in den andra katalogen. Nu borde du ha alla bilder i en och samma katalog. Om sen de faktiska bilderna ligger lagrade på lite olika ställen så kan du ju flytta filer och/eller mappar inne i LR.

Så länge du har ordentlig backup på allting så borde du inte förlora något, även om det går fel. Isåfall är det ju bara att börja om.

Nej, jag har bytt från XP till Win 7 och den vill inte låta mig partitionera och göra samma filstrukturer som förut, även med program som partition magic etc. Man måste nog göra installationen själv från början i så fall.

Jag lägger alltså gamla lrcat-filen på lämpligt ställe och dubbelklickar på den. Då kommer LR att starta antar jag. Vad händer med mina "nya" importerade bilder som jag redan har (som sysns och fungerar i nya datorn)? Kan jag markera alla gamla tomma previews (som LR säger att saknar bild-fil eller är off-line) och därigenom välja "find missing file"?

Sedan tror jag att jag våga testa, för jag har ju allt kopierat redan som du säger.
 
Om du "bara" bytt från XP till W7 så bord eju ingenting i själva mappstrukturen ha förändrats. Att du inte har nån D: nu är ju en sak, men mappar som sådana borde knappast skilja mellan XP och W7.

Ja, när du dubbelklickar på en lrcat-fil så startar LR automatiskt. Det är så jag själv gör, just för att vara säker på exakt vilken katalog som startas. Om man bara startar själva programmet LR så beror det på inställningarna vilken katalog som startas. Har man bara en katalog så spelar det kanske ingen rol, men har man flera... Det är ju för övrigt precis samma sak som att du dubbelklickar på en .TXT så startar Anteckningar, eller på en .DOC så startar Word.

Dina nya importerade bilder är katalogiserade i en ny databas. Den heter ju nånting.lrcat och är en fil som är lagrad någonstans. Den har alltså ingenting med din gamla katalog att göra.

Jag hoppas att du är medveten om att LR använder en databas? .lrcat-filen är databasen, som innehåller information om dina bilder, men den innehåller inte själva bilderna. De är ju lagrade någon annanstans.

Vad gäller "missing files" så har jag aldrig behövt använda det själv, men om jag förstår rätt så borde det räcka med att du markerar en fil och låter LR hitta den, och då hittas alla andra automatiskt... förutsatt att du har kvar samma struktur med mappar (men du kan ha bytt huvudmapp eller drive).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.