Annons

hur i hela friden ladda 120-filmen till Paterson-spiral????

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_I

Aktiv medlem
Hej!

Har precis tagit färdigt min FÖRSTA rulle 120-film (ILFORD Delta 100) och upptäckte till min förvåning/förfäran att att filmen är täckt med papper på spolen vilket jag inte var helt bredd på. Tyvärr lyckades jag inte riktigt få på den på Paterson-spiralen från upptagningsspolen i kameran. Någon som har bra råd på hur jag ska gå tillväga eller har en länk till bra hemsida med beskrivning?

Hur känslig är filmen för ljus om jag t ex skulle skicka iväg den för framkallning till labb, ingen liten smidig burk att packa i ju...

Vore tacksam för svar då jag äntligen fått tummen ur och skaffat mig mellanformatare.

MVh Simon I
 
Ett tips är att kassera en film och använda den som övningfilm. Sitt i dagsljus och ladda spiralen om och om igen. Sitt sedan framför TV:n och ladda utan att titta på spiralen. Sedan övar du med den kasserade filmen i mörkt rum, alternativt blunda för att lära dig att "känna" var filmen ska in och hur den ska behandlas på rullen. Det är trixigare med 120 film pga av att den är slät och bred och vill gärna hoppa ur spolen alternativt vrida sig om man inte har rätta handlaget.

Lycka till.

mvh/Ove
 
Instämmer med Ove,har ett annat tips "kan prövas på den kasserade filmen först" när jag själv satt i Mörkret med 120 film och laddade,så klippte jag av hörnen på filmen ,räcker med små klipp ca 1mm
jag upplevde annars att filmen liksom fastnade på spolen.

LYCKA TILL Per
 
Hej Ove!

Tack för ditt snabba svar! Been there done that, redan provat den varianten men får inte riktigt till det ändå. Hur behandlar du skyddspappen som sitter på filmen?
 
Hej Per!

provade även den varianten, brukar alltid ha saxen redo även till 135-film.

Rädd att jag inte kommer nyttja mellanformatet fullt ut om jag ska vara rädd att filmen blir kasserad 8 ggr av 10.
 
kanske inte rätt forum...

Kanske inte rätt forum att posta i men det kändes som om flest läsare med vana av negativ film skulle cruisa in på det analoga mörkrummet.
 
Jag river bort den. Det blir för mycket sladder med både film och papper. Nu vet jag inte hur andra gör men jag tar bort filmen från spolen (som den sitter i i kameran) och tar bort skyddspappret. Sedan har jag bara själva filmen att "oroa" mig för när jag sätter den på spolen. Eftersom 120-filmen inte är så lång så går det bra.
 
Gör inte som jag gjorde,jag lyckades sätta filmen på fel spole...och plåtade och plåtade tills kameran visade att alla 12 bilderna var klara..trodde jag ja,det var blankt från labbet såklart!!Jag hade ju satt rullen på fel så att den inte alls drogs upp.En riktig klassiker har jag fått höra ave de som är ödmjuka nog att bjuda på sina fadäser!Det var en Hasselbladare den gången..Lycka till
 
I totalt mörker öppnar du filmrullen.
Rulla försiktigt upp den tills du får tag på filmen.
Mata in filmen på spolen, papperet låter du falla mot golvet.
Vid filmslutet är papperet tejpat mot filmen, riv loss tape och papper från filmen och mata på hela filmen på spolen.
Inget papper ska med på spolen!.

Ett knep som jag använde var att klämma fast en filmklämma på pappersfliken innan jag börjar rulla upp filmrullen, håller man filmen högt så sträcker man ut filmen och den rullar inte runt handen.

Stålspiraler är MYCKET enklare att ladda än plastspiraler, sen går det åt mindre kemi i ståldosorna också.

Men prova gärna med en kasserad film först.

/Hasse
 
Senast ändrad:
Eva-Kajsa!

Haha, den var ju rätt kul! Som tur är tog förre ägaren sig tiden att mkt noga visa kameran och dess funktioner/finesser. Det är en Rolleiflex i mkt bra skick förutom räkneverket som tycks ha gjort sitt.
 
Hans!

Är stålspiral lättare? Med 135-film tyckte jag stålspiralerna var ett mindre helvete. Första gången med plastspiralerna fungerade det dock helt smärtfritt.

Är det så att stålspiraler är lättare att använda till 120/220-film?
 
Simon_I skrev:
Hans!

Är stålspiral lättare? Med 135-film tyckte jag stålspiralerna var ett mindre helvete. Första gången med plastspiralerna fungerade det dock helt smärtfritt.

Är det så att stålspiraler är lättare att använda till 120/220-film?
Rostfria spiraler är mycket bättre till 120/220 film.
Till 135-film fungerar dom inte bra.

120-film fäster du i centrum och sedan kupar du försiktigt filmen samtidigt som du matar på filmen genom att rotera spolen.

/Hasse
 
hasse lundberg skrev:
Rostfria spiraler är mycket bättre till 120/220 film.
Till 135-film fungerar dom inte bra.

120-film fäster du i centrum och sedan kupar du försiktigt filmen samtidigt som du matar på filmen genom att rotera spolen.

/Hasse

Då får jag ta och skaffa mig ett par stålspiraler, tack för hjälpen

Stort tack till alla er som tagit er tid att svara.
 
Jag handlade mina på Photax.
Den jag använt mest är den för 1 film.
Har även en dosa för 2 filmer men den vilade mest.
Tänk bara på att rostfri spiral tar bara 120 film.
220 film är ju dubbelt så lång och får inte plats...

/Hasse
 
Att ladda 120-film är gräsligt besvärligt. När jag fotade med sådan film lämnade jag in den för framkallning. Den är för bred och sladdrig för att spiralerna ska fungera bra. Jag hoppas du lyckas.
 
Eva R skrev:
Att ladda 120-film är gräsligt besvärligt. När jag fotade med sådan film lämnade jag in den för framkallning. Den är för bred och sladdrig för att spiralerna ska fungera bra. Jag hoppas du lyckas.
Låter som om du använde plastspiral?
 
Plast är inte omöjligt, men det känns som om man aldrig laddat innan, varje gång. På nåt sätt lyckas man få till det där perfekta svepet till slut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.