Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur i hela friden ladda 120-filmen till Paterson-spiral????

Produkter
(logga in för att koppla)
jrydberg skrev:
...Plus att det tar ju 30 sekunder att ladda dosan, och under den tiden så hinner inte mycket hända.

Mörkrumssäck...!
Jag har den större man kan köpa hos Photax. Funkar hur bra som helst.

Och ja, jag blundar fast jag sitter i ett[så mörkt det går]badrum, med händerna i säcken...:)

För att svara på den ursprungliga frågan; mata in och dra på filmen med handen det första halvvarvet på spiralen så brukar det gå bra.

/H
 
Någon som har någon erfarenhet hur man kan lätt ladda fuktiga JOBO/Paterson spiraler? Har ett 20 tal rullar jag ska framkalla ikväll, men har bara fem spiraler.
 
jrydberg skrev:
Någon som har någon erfarenhet hur man kan lätt ladda fuktiga JOBO/Paterson spiraler? Har ett 20 tal rullar jag ska framkalla ikväll, men har bara fem spiraler.
Snustorra måste de vara annars blir det nästan omöjligt, har haft den oturen någon gång att spiralen ej varit snustorr och det blir ett riktigt elände. En hårtork kanske kan funka?
-affe
 
Håller med helt. Spiralen måste vara absolut snustorr.

Alternativet skulle möjligen vara att se till att både spiral och film är helt våta. Men det har ju en massa andra nackdelar.

En sak är iaf säker: Torr film plus fuktig spiral är lika med katastrof.
 
jrydberg skrev:
SÅÅÅ ljuskänslig är faktiskt inte filmen.

Mitt mörkrum är nästan helt svart, lite ljus sipprar det in under dörrspringan, men jag har aldrig haft en dimmig film pga det.

Plus att det tar ju 30 sekunder att ladda dosan, och under den tiden så hinner inte mycket hända.
hmmm tänkte att det var för att du skulle se om det läckte ljus ngnstans. Då räcker inte den korta tid du skrev.

Jag såg någon som visade en beräkning, matematiskt, på att det inte går att ladda en 400-filmm i dosa under stjärnljus utan att ljuset påverkar.
Tror det var här på FS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.