Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur i hela friden ladda 120-filmen till Paterson-spiral????

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag 120-film är lättare att ladda än 135 på plastspiraler!

En bra grej att veta är att man kan rulla in två st 120-filmer på en plastspiral och framkalla samtidigt :)
 
paco skrev:
Plast är inte omöjligt, men det känns som om man aldrig laddat innan, varje gång. På nåt sätt lyckas man få till det där perfekta svepet till slut.
Skulle tro att man tycker de spiraler man själv använder och kan är enklast. Jag kör alltid med paterson spiraler (plast) och tycker inte att det är speciellt knepigt. Ett tips är att försiktigt böja tillbaks filmändan så den blir lättare att föra in i spiralen.
 
Re: kanske inte rätt forum...

Simon_I skrev:
Kanske inte rätt forum att posta i men det kändes som om flest läsare med vana av negativ film skulle cruisa in på det analoga mörkrummet.

Jo det är absolut rätt forum, hoppas du inte missförstår mig. Men forumen har en eminent SÖKFUNKTION som kan användas, och när jag slog på ordet "120-film" fick jag upp ett flertal trådar som behandlar precis det du frågar efter, bl.a den jag hänvisade till.
Hälsn, Nils.
 
Jag körde i flera år med småbild på spiralen.. sen när jag bytte upp mig till mellanformat så gick det ganska naturligt att få på den..

Man får dock inte glömma att dra ut spiralen till mellanformats-bredd först ;)

Jag tyckte oftast mellanformat krånglade mindre, säkert mycket tack vare att det inte är några hål på sidorna av filmen som kan fastna osv..

Tvättar du dina spiraler noga? Det kan vara en orsak till att det svårt att få på mf-filmen.

Testa med en skräprulle och öva på!
 
alf109 skrev:
Ett tips är att försiktigt böja tillbaks filmändan så den blir lättare att föra in i spiralen.

Haha, ja, jag fick värsta analog-flashbacken när jag läste det där :) Precis så gjorde jag också! :D
 
Yes, diskar mina framkallningsprylar mkt noggrant med en separat borste som bara används till ändamålet under rikligt med varmt rinnande vatten. Jag kommer nog försöka skaffa en metallburk och spole snarast. Svårast som jag upplever det är att 120-filmen inte har 135-filmens perforering längs kanten.
 
Hejsan
Jag brukar blunda när jag laddar spiralen för då fokuserar jag bättre på händerna. Annars verkar det som att hjärnan försöker "se" i mörkret och det tar bort fokusen på det händerna gör. Sen kan man sätta en flik av något slag i spiralen där filmen ska in så är det bara att lägga filmen på där när du ska ladda. Riv sedan inte av för fort för det kan ge ljusblixtar som skadar filmen.
Lycka till och ge inte upp.
 
mini skrev:
Hejsan
Jag brukar blunda när jag laddar spiralen för då fokuserar jag bättre på händerna. Annars verkar det som att hjärnan försöker "se" i mörkret och det tar bort fokusen på det händerna gör. Sen kan man sätta en flik av något slag i spiralen där filmen ska in så är det bara att lägga filmen på där när du ska ladda. Riv sedan inte av för fort för det kan ge ljusblixtar som skadar filmen.
Lycka till och ge inte upp.
Intressant, även jag blundar i totalt mörker och tycker att min koncentration blir bättre.
 
hasse lundberg skrev:
Intressant, även jag blundar i totalt mörker och tycker att min koncentration blir bättre.
hmmm jag trodde jag var ensam om detta. Även jag blundar i mörkret för att öka koncentrationen och fokus. Sjukt men sant. Skönt att höra att man har lite sällskap ;0)
 
Jag blir glad över att veta att det finns fler som fortfarande står i mörkrummet. Det pratas alldeles för lite om det analoga.
 
Erik Schalin skrev:
Vi är väl en utdöende art.

Möjligtvis är vi som fortfarande slutför våra bilder i mörkrummet (alltså arbetar med förstoringsapparat och kopierar negativen på traditionellt sätt på ljuskänsligt gelatinsilverpapper) en utdöende art? Däremot är det en väldigt stor andel fotografer som fortfarande använder film och analoga kameror, för att sedan scanna negativen och göra en bildfil med hjälp av datorn, som kan skrivas ut/kopieras/visas på skärm. Filmframkallning är ju också relativt enkelt, sett till vilken utsrustning/lokal som behövs och tiden det tar att framkalla. Förmodar att det förhåller sig så då det börjar bli svårt att få tag på vissa typer av traditionellt fotopapapper, medan film fortfarande finns ett ganska stort utbud av och t.om nyutvecklas/vidareutvecklas än. Jag har därför börjat hamstra diverse fotopapperstyper i lite större mängder och ämnar införskaffa en frys enkom för detta ändamål (så att jag klarar mig under min egen livstid). Har även börjat experimentera med att tillverka eget papper lite grand. Kanske är jag en negativ domedagsprofét? Men jag vill inte helt plötsligt stå utan möjlighet att göra det jag älskar...
 
Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Hmmm kanske skall lägga min Bergerpapper i frysboxen...

Om du ska långtidsförvara är det rekommendabelt. Har själv nu säkert bortåt 2000 fotopapper på lager och det gör man inte av med på en vecka precis.

Bergger tillverkades tidigare av Forte och görs nu av Ilford (sedan Forte-fabriken försvann). Bergger finns alltså fortfarande att få tag i, fast om det är likadant som på Forte-tiden vet inte jag? Vad som är svårt att hitta idag är strukturerade papper utan barytskikt som är otroligt lättretuscherade, typ Fomatone Chamois 542. Även barytpapper av gammaldags (Chamois)typ med varm, elfenbens/gulvit pappersbas minskar. Fomas Chamois 542 II, som säljs av Photax, finns men Fortes fina Polywarmtone med elfenbensvit bas har försvunnit från marknaden liksom Kentmere Art Classic. Gamla fina papper som Agfa Record Rapid (också med varmvit bas) har försvunnit sedan länge. Just dessa lite speciella papper tenderar att försvinna, men i övrigt är det ingen brist på helt vanliga bromsilver- och klorbromsilverpapper på mera neutralvita/kallvita baser. Dock kan det vara svårt att få vissa papper på matta ytor.
 
Ursäkta mina utsvävningar, dags att återgå till frågan. Mitt svar finns dock i bl.a tidigare länkad tråd.
 
Hehe, klart att man blundar i mökrummet under tiden som man laddar film. Jag har bara ögonen öppna en stund i början för att konstatera att det inte kommer in ngt ljus ngn stans.

Nu blir det dock småbildsformatet den närmsta tiden, tog en hel hög med rullar nu i helgen.
 
Simon_I skrev:
Jag har bara ögonen öppna en stund i början för att konstatera att det inte kommer in ngt ljus ngn stans.
Fast det ser du inte på mindre än 5 minuter. Du behöver vänta minst en kvart.

Under första världskriget så steg piloterna in i ett kolsvart utrymme i en timme om de skulle ut på nattliga spaningsuppdrag.
 
Erik Schalin skrev:
Fast det ser du inte på mindre än 5 minuter. Du behöver vänta minst en kvart.

Under första världskriget så steg piloterna in i ett kolsvart utrymme i en timme om de skulle ut på nattliga spaningsuppdrag.

SÅÅÅ ljuskänslig är faktiskt inte filmen.

Mitt mörkrum är nästan helt svart, lite ljus sipprar det in under dörrspringan, men jag har aldrig haft en dimmig film pga det.

Plus att det tar ju 30 sekunder att ladda dosan, och under den tiden så hinner inte mycket hända.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.