Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hitta fakta om konstfoto? (var: "STORT behov av hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

elin.jonsson

Ny medlem
STORT behov av hjälp!

hej!
jag håller på med ett fotoprojekt i skolan.
och nu har jag kört fast!
jag ska skriva ett fackta arbete om det jag håller på att ta kort på och det är konstfoto.
Men nu är det så att jag hittar ingen fackta om just konsfoto vad ska jag göra?

jag behöver inte ha just om konsfoto men det är det jag fotar i detta projekt, så jag vill ha något som tillhör arbetet.

om det är någon som kan hjälpa mig så vore jag er evigt tacksam!

tack på förhand / Elin Jonsson

Har du provat att Googla?

Resultat 1 - 10 av ungefär 1 030 svenska sidor för "konstfoto". (0,38 sekunder)

mvh / Jan-Olof

PS. Grattis till dit nya medlemsskap - dagsfärskt - inte ens en timma gammalt!

jo jag har prövat det men jag får inte upp något som är intressant, utan mest bara bilder. men tack ändå och tack för välkommandet =)

MVH/elin jonsson

Att du inte hittar något om "konstfoto" beror väl på att det inte är någon vedertagen term. All typ av fotografi kan ju vara konst, även rent dokumentära bilder. Fotografi är helt enkelt en konstart och det finns inga speciella bildtyper som är mer konstnärliga än andra. Fast här på fotosidan har vi ju en konstfotopool men inte tycker jag att bilderna där är mera konstnärliga än andra bilder. Däremot verkar många tro att så fort det börjar bli abstrakt så är det mera konst men så ser inte jag det. Konstnärligheten ligger inte i det utan har med andra faktorer att göra. Tyvärr är det nog så att konstfoto är väldigt svårt att urskilja ur familjen fotografi.

Ett sätt skulle ju kunna vara att skriva något om den typ av bilder du tar? Är det gatufotografi, landskap, naturdetaljer, arrangerade bilder, bildserier, porträtt eller vad? Då kan det ju vara lättare att hitta text på nätet som rör just detta. Konstfoto är ju ett begrepp som kan omfatta precis vad som helst inom fotografin och det vore ett gigantiskt arbete att försöka sig på att skriva om allt som kan innefattas där.

Ett annat tips är väl att söka här i forumet, har varit en del diskussioner om konstfoto tidigare. Hittade bland annat den här

men det fanns många fler... lycka till.

ANNONS