Annons

Hur har Nikons kit-objektiv utvecklats över tid

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Berglund

Aktiv medlem
I samband med att jag ska uppgradera kamera så funderade jag kring hur kit-objektiven har utvecklats. Jag har idag ett 18-105 f/3.5-5.6 VR. Det är sen 2010. Hur mycket bättre är samma objektiv idag, och motsvarigheten 18-140 kit-objektiv. Är det värt att köpa ett kit för att få samma objektiv fast med bättre kvalitet idag, eller är skillnaden inte märkbar?

Det är nog inte lönt att byta kamera för att få ett nyare kitobjektiv. Det 18-140 ffa är bättre på är större zoomomfång och bättre VR. Skall man uppgradera objektivet är det bättre att köpa ett bättre separat.

Däremot, skall man ändå uppgradera kamerahuset får man så pass mycket rabatt på objektiv i kit, och en köpare av ditt gamla kamerahus kanske vill ha en paketlösning med kitglugg, att det då kan löna sig att köpa ett nytt kit (kamera+objektiv) till dig.

Undantag till idén att sälja ditt som kit eller köpa som kit är gällande nyare (1 generstion back) semiproffs eller proffskameror då de som är villiga att lägga 10.000kr uppåt (beg/nytt) ofta inte vill montera en kitglugg på en sådan kamera. Missta mig inte - vid måttliga bländare är kitgluggar idag relativt skarpa (åtminstone en bra bit ut från mitt vid flera brännvidder), men de är ljussvaga, sämre byggkvalitet och har i regel väldigt dålig korrektion av distorsion - allt för att få en hyffsad skärpa och/eller större zoomomfång till ett attraktivt pris.

Det är nog inte lönt att byta kamera för att få ett nyare kitobjektiv. Det 18-140 ffa är bättre på är större zoomomfång och bättre VR. Skall man uppgradera objektivet är det bättre att köpa ett bättre separat.

Däremot, skall man ändå uppgradera kamerahuset får man så pass mycket rabatt på objektiv i kit, och en köpare av ditt gamla kamerahus kanske vill ha en paketlösning med kitglugg, att det då kan löna sig att köpa ett nytt kit (kamera+objektiv) till dig.

Undantag till idén att sälja ditt som kit eller köpa som kit är gällande nyare (1 generstion back) semiproffs eller proffskameror då de som är villiga att lägga 10.000kr uppåt (beg/nytt) ofta inte vill montera en kitglugg på en sådan kamera. Missta mig inte - vid måttliga bländare är kitgluggar idag relativt skarpa (åtminstone en bra bit ut från mitt vid flera brännvidder), men de är ljussvaga, sämre byggkvalitet och har i regel väldigt dålig korrektion av distorsion - allt för att få en hyffsad skärpa och/eller större zoomomfång till ett attraktivt pris.

Ok, nej köper inte ny kamera för att få ett kit-objektiv. Men det är som du säger ett bra tillfälle att få hygglig rabatt och om de dessutom har blivit lite bättre så kan det vara värt det. Sen är ju även fördelen som du påpekar att det är lättare att sälja den gamla som ett kit.

Vi är alla olika, men jag hade generellt skippat allt vad kitobjektiv heter ifrån vanliga tillverkare som tex. Canon, Nikon och Sony (undantag är Fujifilm som levererar ett bra kitzoomobjektiv, och Panasonic som ibland skickar med riktigt fin fast optik i en del av deras kamerakit).

Vi är alla olika, men jag hade generellt skippat allt vad kitobjektiv heter ifrån vanliga tillverkare som tex. Canon, Nikon och Sony (undantag är Fujifilm som levererar ett bra kitzoomobjektiv, och Panasonic som ibland skickar med riktigt fin fast optik i en del av deras kamerakit).

Hur Nikons kit-objektiv är kan jag inte uttala mig om, men när det gäller Canons så har jag jämfört dem hyfsat noga med både alternativ från Sigma och Tamron, och Canons L-objektiv, och jag måste säga att STM-versionerna av kitobjektiven är förvånansvärt bra rent optiskt. Den gamla uppfattningen att det bara är skit menar jag är helt förlegad, tvärtom tycker jag det är objektiv som ger jäkligt mycket pang för pengarna.

Hur Nikons kit-objektiv är kan jag inte uttala mig om, men när det gäller Canons så har jag jämfört dem hyfsat noga med både alternativ från Sigma och Tamron, och Canons L-objektiv, och jag måste säga att STM-versionerna av kitobjektiven är förvånansvärt bra rent optiskt. Den gamla uppfattningen att det bara är skit menar jag är helt förlegad, tvärtom tycker jag det är objektiv som ger jäkligt mycket pang för pengarna.

Kan hålla med om att det är en hel del optik för, relativt sett, extremt mycket lite pengar. Ingen tvekan om det.

För mig, och kan bara prata för mig personligen, handlar det inte enbart om pengarna, utan om vad jag kräver för resultat för att orka släpa runt på en relativt stor och klumpig DSLR.

Kan jag gå ner lite i optisk kvalitet och ljusstyrka (som kitten normalt är ganska usla på) så väljer jag hellre ett mindre spegellöst Fujihus med kompaktare optik (av högre kvalitet), eller tom. ett bra mycket mindre m43hus med bra riktigt kompakt kvalitetsoptik.

Så är pengarna en extremt begränsade faktor; ja, då kan jag se poängen med kitoptik.

Annars, personligen, normalt inte. Då finns det andra bättre lösningar.

Sedan, om jag fick ont om pengar i framtiden någon gång, och var tvungen att spara på inköp av fotoutrustning, så hade jag då förmodligen ändå hellre valt att kika på beg. fast optik för samma pengar, än att normalt satsa på splitter nya (även till riktigt lågt pris) kitzoomar.

Men det är helt OK om andra tycker annorlunda (har inget problem med det), och bara bra att det finns produkter som även tilltalar de köparna också (även om det, normalt, inte gör det för mig).

Valfrihet är bra.

Jo, jag förstår det (talar mest ur mitt perspektiv).

Däremot, om man har lite aspirationer med sitt fotande, så kan det ibland faktiskt kosta mer pengar att köpa nya "billiga" kamerahus och nya kitobjektiv, nya halvdana stativ, och sedan när man inser att man vill ha bättre saker så kanske man har kastat bort en hel del pengar på saker som har ett ganska begränsat monetärt värde på andrahandsmarknaden. Då har ändå tusenlapparna försvunnit iväg på flera "billiga", men kanske inte så bra saker som man ändå inte använder i längden, och som sammanlagt blir många tusenlappar som är svåra att få tillbaka vid försäljning.

Så tror att det, ivf. för vissa, ändå kan vara värt att tänka till lite här innan man köper första bästa och billigaste paket.

Var tex. själv osäker på om jag skulle gilla spegellöst för 1-2 år sedan. Istället för att slösa pengar på ett splitter nytt budgethus utan sökare (som Fujis A-serie eller Sonys NEX-serie), och en enklare splitter ny kitzoom av halvdan kvalitet (ifrån Fujis XC-budgetserie, eller Sony kitzoom), så valde jag att köpa ett beg. spegellöst hus med EVF och beg. bra fast Fujinonoptik (XF) för samma summa pengar.

Det är inget jag ångrar idag kan jag säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar