Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har ni lärt er allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Hur har ni lärt er allt i Photoshop? Det är ju en djungel utan dess like. Man kan inte bara sitta och leka sig fram all kunskap tycker jag. Är ni skälvlärda, gått på kurs eller har ni läst er till allt i olika böcker eller tidningar? Berätta!
Tommy
 
tutorials

Hej

Kan bara svara för mig.
Köper lite fototidningar med "gör så här" avsnitt.
Kollar runt på andra forum.
Kollar tutorials och nerladdningsbara videos och sen testar själv.

kolla lite här

www.good-tutorials.com
http://www.planetphotoshop.com/tutorials.html
http://www.photoshopcafe.com/

Finns som sagt hur mycket som helst att lära sig.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen.

Behöver själv lära mig mer så nån kan väl fylla på med tips och kunskaper.
 
Photoshopkurser

Jag har gått på Photoshopkurser, några 2-dagarskurser som har varit väldigt bra men dyra (16.000 kr/2 dagar). Sedan finns det Klick-Data, en digital videokurs som kostar runt 1000 kr. Ett bra sätt att lära sig om man inte har råd att gå på kurs. Adobe arrangerar gratis seminarium ibland som är bra, men det är bra om man kan lite innan för det går undan. Det finns också tutorials på internet.
Sedan är det ju så att övning ger färdighet...
//Bee
 
Jag är själv relativt ny (började med mitt fotointresse i somras) och jag har nog lärt mig grunderna mha. av tidningar som haft CD-skivor med illustrerande guider. T.ex. "DigitalFoto" och "Digitalfoto för alla".

När jag nu kan grunderna kan jag gå vidare o leta t.ex. på nätet efter specifika trix.
 
har lärt mig av min käre vän som jobbar heltid med ps/bildredigering sedan typ 10år på en reklam firma.
blir en del samtal dit i bland och har också lärt mig hur programmet är uppbyggt, hjälper om man vill leka sig till ny kunskap.
 
Jag har redigerat mina bilder i över tre år, och det är först på senare tid som jag _börjar_ bli lite nöjd. Det är alldeles för lätt att ta till "Kalle Anka-filter" i början...

Alla bildredigeringsprogram är ungefär lika, så man kan läsa tutorials på nätet från ungefär vilket som helst. Lite här och lite där så växer kunskapen sakta... Länktips finns ofta här på FS.

Om jag får låna tråden lite så funderar jag på hur ni andra gör med gamla bilder. Visst kan ni väl få dem bättre nu när ni är lite bättre på redigering? Gör ni om dem? Printar ni ut nya versioner? Eller bryr ni er bara om era nytagna bilder?
 
Jag är självlärd i grunderna. Det hjälper att jag har läst mycket matte och en del bildanalys så jag kan de teoretiska grunderna för vad programmet gör. Sen finns det många websajter med specifika tips (som man hittar med Google).

Johannes
 
Tommy Törnquist skrev:
Hur har ni lärt er allt i Photoshop? Det är ju en djungel utan dess like. Man kan inte bara sitta och leka sig fram all kunskap tycker jag. Är ni skälvlärda, gått på kurs eller har ni läst er till allt i olika böcker eller tidningar? Berätta!
Tommy

Se boktipsen på moderskeppet.se
http://www.moderskeppet.se/photoshop/bocker.php

Där finns även mycket bra PS tips.

Själv har jag böckerna av Scott Kelby och Martin Evening. Båda är mycket bra.
 
Förutom det som nämnts tidigare har jag använt mig en del av photoshopskolan som finns under www.webdesignskolan.se

Den ger väl inte så mycket kunskap i ren bildhantering och sånt, men väl intressanta lektioner som med lite fantasi och modifikation kan vara användbara.

//A
 
Genom att experimentera med programmet och dammsuga nätet på alla kurser och tips som finns.
Har ej gått någon "live" kurs utan får väl kalla mig självlärd. Tycker man att photoshop är kul så lär man sig relativt snabbt. De flesta skrapar bara på ytan och skulle troligtvis klara sig med betydligt billigare program.

Men testa och notera, sen måste man jobba dagligen för att hålla sig ajour.
Men det finns också en massa plug-in till ps som underlättar i början. Lite beroende på vad man vill uppnå. finns också många "automat" funktioner som kan hjälpa till vid t.ex ljus/bildkorrigering
 
Jag använde mig av Deke McClellands bok om Photoshop. Sen började jag helt enkelt plugga genom att studera ett kapitel i taget och sedan testköra genom att öva i programmet. Övning, tålamod samt intresse är "A och O" om man ska bli duktig på programmet. Själv känner jag att jag kommit en bit på väg men det kommer nog ta ett par år av intensivt övande innan man blir riktigt "begåvad". Tänker snart köpa ett ritbord också. Först då tror jag man kan utnyttja PS till fullo.
 
Tommy Törnquist skrev:
Hur har ni lärt er allt i Photoshop? Det är ju en djungel utan dess like. Man kan inte bara sitta och leka sig fram all kunskap tycker jag. Är ni skälvlärda, gått på kurs eller har ni läst er till allt i olika böcker eller tidningar? Berätta!
Tommy

Jag har provat mig fram själv och läst en hel del här på FS.
 
Som många andra har jag "snappat upp" lite här och där.
Här på Fotosidan kan man följa diskussionerna, jag har provat lite själv och så har jag Scott Kelbys bok också.

Men det första du ska göra är att som i allt annat, lära dig grunderna och de funktioner du har användning för.
När du kan dessa utan att behöva fundera varje gång då kan du börja titta på övriga delar.
För min egen del har jag redan bestämt mig att inte försöka förstå och kunna allt, fastän jag "bara" har PS Elements.
Detta därför att huvudsyftet med mitt fotograferande inte är arbetet i PS, utan själva fotograferandet.
 
Som med alla dataprogram har jag lärt mig det mesta på egen hand genom att bara testa olika funktioner, även mina Photoshop Elements 2 och 3, och så PS 5.0LE, Elements och CS som jag använder på jobbet. Bäst trivs jag med PSE 3 som jag har hemma i min Mac, men ibland behöver jag ta till Elements 2, där en del funktioner är lättare att använda än i PSE 3 eller CS. Då och då har jag fått lektioner i hur man gör saker i Photoshop, men det har inte varit något som jag har haft användning för. Vid ett sådant tillfälle var jag nära att sabotera några bilder, men som tur var hade jag tagit backup på dem.
 
Jag har gått en fotografutbildning på Kulturama där vi hade Photoshoplektioner varje vecka i ett år. 3-6 lektionstimmar i veckan lär man sig mycket på!
//
Nina
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.