Hej!
Om du skriver om vad digitalsensorn betytt för fotografin, glöm inte heller två andra tekniska revolutioner som också betytt mycket för hur vi jobbar med fotografiska bilder idag:
1) Bläckstråleskrivarna. Deras låga pris (jämfört med ett komplett fotolabb) och enkelhet att använda har nog också förändrat mycket inom fotografin.
2) Webben. Idag har alla enkel och billig tillgång till en slags kontinuerligt pågående Planket-utställning där man kan visa upp sina bilder. Eller göra egna "vykort" och skicka till släkt och vänner.
Många kanske tycker att Photoshop (och alla andra möjligheter att efterbearbeta hilder) också är en revolutionerande ny teknik ... Men för mig känns det ändå mer som en evolution, en utveckling från det analoga labbet med alla kreativa verktyg man kunde ta till där. Men Photoshop och övriga program har helt klart också ändrat den fotografiska världen en hel del.
Men tillbaka till själva digitalkameran.
Jag började fotografera runt 1980 och för mig har digitaliseringen inneburit en rad konkreta ändringar av arbetsvillkoren.
Det är många beslut jag nu kan fatta efter att bilden tagits istället för innan den togs. Känslighet? Negativ eller dia? Svartvitt eller färg? Färgtemperatur? Förut var jag mer tvungen att i förväg bestämma mig för vilken bild det var jag var ute efter, idag kan jag på gott och ont låta omständigheterna styra. Det är en fördel eftersom jag kan upptäcka nya bildmöjligheter under arbetets gång. Det är en nackdel eftersom det lätt leder till att jag slarvar och inte har några bildidéer vilket i sin tur ger tråkiga bilder.
Över huvud taget kan man säga att digitalkameror ger en enorm kreativ frihet, så stor att man ibland inte vet vad man skall göra med den och istället blir lite tankeförlamad vilket då paradoxalt nog leder till tråkigare bilder. Ibland kan man undra om vi människor är så bra på att hantera frihet egentligen ...
Enda sättet att komma runt det är att ha en slags fotografisk självdisciplin, att inte börja slarva trots att dagens kameror tillåter att man slarvar en hel del.
Jag sätter ju emellanåt på några gamla manuella objektiv på min kamera, utan autofokus och ofta väljer jag i de lägena att köra helmanuellt även exponeringsmässigt. Av precis samma skäl tycker jag det kan vara roligt och stimulerande att försöka fotografera med "fel" brännvidd. Att gå runt och ta stadsbilder med en fast 300 mm till exempel. Man behöver kreativt motstånd ibland
Men konkret, för mig finns en rad fördelar med den digitala tekniken:
- Att direkt kunna se en miniversion av sin bild (och ett histogram) kombinerat med rymliga minneskort gör att jag vågar chansa mer idag, prova konstiga exponeringar, udda vinklar osv. Det här gör att jag ibland får bra bilder jag aldrig vågat ta på filmtiden.
- "Framkallningen" är enklare och mindre tidsbunden än förut. Nu gör det inget om någon plötsligt tänder ljuset där jag sitter och "framkallar" mina bilder eller om jag måste gå ifrån mitt i och sedan återuppta framkallningen flera dagar senare. Det här minskar stressen med efterbearbetning väldigt mycket.
- Att man idag kan bära med sig nästan oändligt mycket "film". Jag bär ju dagligen med mig minneskort så att jag kan ta runt 2500 bilder ...
- Jag fotograferar mycket sport, och känsligheten i dagens kameror har öppnat upp den världen otroligt mycket. Det är många bilder jag idag enkelt kan ta som jag bara förr kunnat få med en närmast osannolik tur.
- När jag jobbar som frilansare så är produktionskedjan så mycket enklare idag. Dessutom finns mycket mer möjligheter till "gör om, gör rätt", både när det gäller själva fotograferingen och efterarbetet. Plus att det helt enkelt är ruskigt mycket billigare att leverera bilder till kund idag än förr.
Kort sagt, för mig har digitaliseringen gett en enkelhet och en frihet som tyvärr ibland gör att jag slarvar och inte fotograferar så genomtänkt som jag borde. Men det är ju faktiskt ett fel hos mig och inte hos tekniken ...