Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hanterar ni arkiverade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

incus

Aktiv medlem
Efter att ha fotograferat ett tag så samlar man på sig ett rejält fotoarkiv.

Storleken på den blir ett stort antal GB. Typ 100-300 GB. Speciellt nu när bilderna blir 3-8 MB / styck.

Hur hanterar ni dessa mängder data?

Lite nyfiken.

Själv använder jag flera olika hårddiskar som säkerhetskopior.

Bränner Tif.filen på Cd och behåller JPG på datorn som jag kan experimentera med.
Annars kommer du att drunkna i GB.

Jag brukar spara på en CD-skiva (eller 2) alla originala bilder, obehandlade. När jag vill leka kopierar de till datorn.

Har också de flesta bilder på min hårdisk men det litar jag inte så mycket på.

Sofia

Jag fotograferar ju analogt, negativen finns i album såklart. Men så scannar jag ju en del för att sända till vänner och bekanta.
F.n. har jag 1,8Tb lagringsutrymme, i datorn ~500 Gb på RAID-diskar och resten på externa HD.
Men givetvis är det inte enbart stillbilder på de diskarna, där finns en hel del musik och film också (bådadera helt "legalt" gjort - faktiskt).
Jag har i princip inget på CD mer än en massa musik i Mp3-format för att ha i bilen, har funnit att CD är ett ganska osäkert sätt att förvara filer på.
Us

Senast ändrad:
Det bästa och säkraste är nog att spara bilder på hårddisk/hårddiskar. Kostar en del, men CD/DVD skivor blir ju dyrt i längden oxå, speciellt när man snackar en jäkla massa Gb! Dessutom är nog CD/DVD lite osäkert, speciellt om man förvarar dom fel, dom "äts upp" med tiden, angrips av partiklar och annan skit i luften. Dom är kort och gott känsliga våra brännbara vänner. Själv sparar jag alla bilder på olika och oberoende hårddiskar. Dubbelt upp? Ja visst, men jag har backuper och behöver inte vara rädd att dom vittras sönder med tiden. Bränner även ner på skiva oxå, just in case.. :)
Ja så gör i alla fall jag!

Måste tillägga att jag enbart plåtar analogt med dia, men tycker att de första diorna från tidigt 70-tal inte håller riktigt fullt ut. Ektachrome 25 var det jag använde under de första åren. Med detta sagt att även analogt påverkas av tiden.
Bertil

Jag kör allt i raw.
Externa FW diskar i kassaskåp som backup.
Backup med program som endast lägger till
förändringar gjorda sen senaste backupen för tidsbesparing.

Dessutom varje kundjobb på DVD efter en första sortering.

Jerry

Bertil B skrev:
Måste tillägga att jag enbart plåtar analogt med dia, men tycker att de första diorna från tidigt 70-tal inte håller riktigt fullt ut. Ektachrome 25 var det jag använde under de första åren. Med detta sagt att även analogt påverkas av tiden.
Bertil
Jaja, vi skall inte ta upp den diskussionen igen. Men de bilder jag lät scanna in i mitten av 80-talet är sedan länge försvunna. Ingen stor förlust eftersom man skulle behöva gå till teknska muséet för att (kanske) hitta någon dator som kan läsa filformatet.
Visst har mina gamla diabilder från 50-talet på Perutz-film bleknat ur något men mina Kodachrome från tidigt 60-tal är fortfarande utmärkta.
Us

Jag bränner mina bilder på cd/dvd och spar dem även på datorn. Dock är jag inte uppe i så stora volymer ännu som vissa andra.. Senare får det väl bli externa hårddiskar.

I datorn har jag en extra 200GB-disk som jag gör dagliga backuper till. Dessa backuper kopierar jag då och då till en extern USB-disk på 250GB (sådana kostar c:a 1400:- just nu).

Jag funderar på att skaffa ytterligare en extern disk för att kunna alternera mellan diskarna för ytterligare säkerhet.

Har alla bilderna på interna diskar i datorn. Sen backup på flera olika externa diskar.
Externa diskar är så billiga och de blir billigare hela tiden så man behöver inte snåla med dem.

Jerry Gladh skrev:

Backup med program som endast lägger till
förändringar gjorda sen senaste backupen för tidsbesparing.

Dessutom varje kundjobb på DVD efter en första sortering.

Jerry

Jag använder också en extern hårddisk till backup. Vad använder du för backupprogram? Jag kopierar över filerna i utforskaren, men det börjar bli lite för mycket bilder för att det ska gå smidigt.

brorgustav skrev:
... Jag kopierar över filerna i utforskaren, men det börjar bli lite för mycket bilder för att det ska gå smidigt.

Testa med RoboCopy, ingår i Resource Kiten till åtminstone Windows 2000 Server och Windows server 2003 - finns att ladda ner från Microsoft. Du kör RoboCopy från kommando-prompten (eller bat-fil). RoboCopy låter dig kopiera endast förändringar, urval efter tidpunkten då filerna ändrats etc - en hel mängd olika alternativ att välja på.

brorgustav skrev:
Jag använder också en extern hårddisk till backup. Vad använder du för backupprogram? Jag kopierar över filerna i utforskaren, men det börjar bli lite för mycket bilder för att det ska gå smidigt.

Jag kör XP:s säkerhetskopiering.
Börjar med en normal kopiering sedan kör jag diffrentiella vilket bara lägger till data förändrad sen sista kopieringen.

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Jag kör XP:s säkerhetskopiering.
Börjar med en normal kopiering sedan kör jag diffrentiella vilket bara lägger till data förändrad sen sista kopieringen.

Jerry

Hur gör man en diffrentiell kopiering? Har inte börjat lagra mina bilder än men att bara kunna spara förändringarna verkar ju kanon!

Mvh/Jari

Kan man göra diffrentiella säkerhetskopior till dvd-skivor? Tänkte börja med att spara på skivor men vet inte riktigt hur jag ska organiserar det så att jag slipper spara om samma filer gång på gång.
Någon som kan tipsa?

Mvh/Jari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar