ANNONS
Annons

Hur hanterar en fotobok mina filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaliz

Medlem
Hej!

Jag tänkte beställa en fotobok ifrån Fujifilm och tog därför ner deras programvara.
Nu undrar jag hur den hanterar mina foton...

1. Jag väljer vilka foton jag vill använda. I programmet kan jag editera dem (beskära, ändra ljus osv osv) sedan spara dem. Sparar programmet en kopia av min bild då? I så fall var sparas den?

2. Säg att jag skapar några fotoböcker, sedan om 2-3år vill jag beställa dem på nytt om dem blivit förstörda av någon anledningen.
Vilka filer ska jag spara då? Skapar fotoboken ett arkiv med alla foton eller tar den bara och länkar ifrån den plats fotona ligger på hårddisken?
Dvs flyttar jag bilderna så kommer fotoboken inte gå att öppna sedan?

Några idéer?

MVH
Johan

Mapp

Ett sätt som möjligtvis kan fungera, oavsett om bilderna länkas...
Skapa en mapp där din fotobok ska sparas.
Spara en kopia av programvaran i denna mapp (exe-filen)
Kopiera alla bilder du ska ha i boken till denna mapp.
Skapa fotoboken, bilderna plockar du ur denna mapp.
Spara din färdiga fotobok i mappen.
Publicera den.
Spara mappen du skapade på ett externt media, DVD eller hårddisk.
Din mapp med programvara, färdig bok och länkade bilder finns nu sparade:)
Ett sätt... finns säkerligen andra metoder som eventuellt är bättre.

Hej!

Funkar det som ett normalt designprogram (typ indesign quarkxpress) så länkar programmet till dina originalfiler. Då blir de ändringar du gör i dina bildfiler ändrade i din fotobok också. Normalt sett borde det funka så. Om det nu inte är en online version som du laddar upp filerna till.

Enklaste sättet att testa är väl att göra en grov ändring och se om det ändrar sig i programmet.

Programmet vi använder länkar till originalfilen och om du tex. flyttar filen frågar programmet efter vart den ligger.

// Tomas - http://fotoklok.se

Hur är det med editerade foton då? Sparar fotoboken automatiskt en kopia eller skriver den över orginalfilen? Om den sparar en kopia, lägger den kopian i samma mapp som orginalfilen eller göms dem iväg någonstans?

För sätta mig ner och testa lite, tänkte bara kolla om någon av er dragit i frågeställningarna tidigare.

MVH
Johan

Jag har bestället ett antal fotobäcker via Fujidirekt och jag tycker det har fungerat bra, särskilt de med brilant papper

Om du använder deras nedladdad mjukvara så sparas det en fil som heter xxxxxx.pbf.

xxxxx bestämmer du själv när du väljer första gång spara som. Du kan sedan använda denna fil till att gå till din fotobok för redigering eller ytterligare beställningar.

Den skriver aldrig sönder dina bilder, utan vad som sparas är en redigeringfil som sparas i .pbf, när du sedan gör en beställning så hämtar den dina bilder (som då bör/ska ligga där de låg när bokfilen skapades) och sedan redigerar den dessa bilder såsom du önskar en .pbf filen.

Jag brukar göra så att jag tar och skapar en separat mapp för de bilder som jag kan tänka mig ha med i boken, och det är den mappen som jag sedan plockar bilder ifrån, så slipper jag har flera tusen bilder att välja och som segar ner programmet

Tack för inputen... jag har funderat en del och kommer nog göra likadant. Känns enklare om jag sedan vill göra en kopia av fotoboken.

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar