ANNONS
Annons

Hur hantera "OT" i långa Sony-trådar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns nog ett grundläggande problem med en tråd som denna och det är att detta på allvar är kameror som ingår i ett supersystem som inte riktigt funnits förr. Med supersystem menar jag att man nu kan pussla ihop praktiskt taget vilket objektiv som helst med dessa kameror och använda dem som någon form av digitalt bakstycke. Väldigt många har inga Sony-tillbehör överhuvudtaget och är inte intresserade av sådana heller. Det här har vi alltså aldrig sett förut på samma sätt och det förtjänar att upprepas för att det ska sjunka in. Proprietär inlåsning hos Canon och Nikon eller Sony för den delen har kommit till vägs ände - äntligen.

Plötsligt har folk i istället i stor skala börjat fundera på om de ska ha Sony A7/A7r som bas i sitt system eller kanske redan tagit det steget, vare sig man tidigare kört Leica, Canon eller Nikon . Det gör att en massa olika frågor hamnar här som aldrig varit här förr och att denna Sony-tråd plötsligt drar till sig en massa användare som aldrig haft något med Sonys produkter eller forum att göra.

Om jag skulle gå in i en Canon-tråd och börja skriva konsekvent om mina Sony-grejor så är det väl ungefär det som sker här nu i rätt stor omfattning om det skulle funnits en adapter som skulle gjort det möjligt. Det rör adapters, objektiv, blixtar och allt mellan himmel och jord inklusive att använda kamerahus parallellt med samma tillbehör för båda. Så vad är OT då? Ska den här tråden handla om A7/A7r eller allt runtikring som kan ha någon form av beröringspunkt med dessa?

Det kanske är bäst att ta adapterdiskussioner och tillbehörsfrågor i andra trådar, för det kommer bli väldigt mycket sådant nu. Det är bara att kolla på Dyxum hur det ser ut där. Sony och Sony-produkter har aldrig varit speciellt populärt på FS tidigare, så det här är verkligen något nytt.

Ni som inte brukar vara i Sony-forum kan kanske betänka att problemet med Sony har varit att det varit så få som använt Sony i jämförelse med Canon och Nikon att det varit svårt att överhuvudtaget få något momentum i dessa trådar. Det är bara att kolla i recensionsbanken så ser ni. Har vi inte hållit igång trådarna med konstgjord andning ibland mellan lanseringar och när leveranserna börjat, så har de dött på 0-tid.

Senast ändrad:
Vad menar du mer att "vi håller igång trådarna med konstgjord andning"?
Kan det måhända vara det jag upplever som ett litet gäng herrar som bara inte kan låta bli att dela med sig av sina digra erfarenheter om kameror så fort minsta tillfälle ges?
För ett år sen var det i a99-tråden, nu i a7 tråden.
Gör som Makten, skaffa en blogg och skriv av er där. Gärna dokumenterat med bilder. Gör man så kan det dessutom bli intressant för andra än de närmast sörjande vilket ovan nämnda blogg bevisar.

I de andra märkesforumen dör trådarna också efter ett tag, och det är inget fel med det. Sonyforumet ska följa samma regler som övriga, och att hålla liv i trådarna med konstgjord andning gör ofta att reglerna bryts.

Vi har fått in många rapporter om OT, romanlånga inlägg och annat i A7-tråden, så det är bara att inse att det har tillkommit en massa nya läsare i Sonyforumet och rätta sig efter de regler som finns.

Man får väl börja att träna sig på max 10 ord då eller någonting, blir inte lätt att få till det alltså, blir baske mig inte lätt.

Är EVF:n bra, svar i nästa inlägg. Den är okej. En tredje svarar den andre, Blir för mörk mitt i natten.

Man behöver ju inte överdriva. Ingen har påstått att inläggen ska vara max ett visst antal ord, men håller man sig till ämnet behövs i allmänhet inte ett A4 för att svara.

Man får väl börja att träna sig på max 10 ord då eller någonting, blir inte lätt att få till det alltså, blir baske mig inte lätt.

Är EVF:n bra, svar i nästa inlägg. Den är okej. En tredje svarar den andre, Blir för mörk mitt i natten.
Man kanske får ha lite fingertoppskänsla, Sonytrådarna förstörs jämnt av Sonysekten på 3-4 personer. Kolla på A77 tråden, 400 sidor lång, A77 diskuterades , mellan tummen och pekfingret max 80 sidor om man slår ihop On topic. A7/r tråden var väl hyfsad till 60 sidor, sen blev det romaner, efter romaner. Man kan ju försöka diskutera a7/r istället för att diskutera om hönan eller ägget kom först. Om den globala uppvärmningen etc. Till slut orkar folk inte följa trådarna, pga 3-4 pers, och det är tröttsamt.

Man kanske får ha lite fingertoppskänsla, Sonytrådarna förstörs jämnt av Sonysekten på 3-4 personer. Kolla på A77 tråden, 400 sidor lång, A77 diskuterades , mellan tummen och pekfingret max 80 sidor om man slår ihop On topic. A7/r tråden var väl hyfsad till 60 sidor, sen blev det romaner, efter romaner. Man kan ju försöka diskutera a7/r istället för att diskutera om hönan eller ägget kom först. Om den globala uppvärmningen etc. Till slut orkar folk inte följa trådarna, pga 3-4 pers, och det är tröttsamt.

Jodå...långt har det blivit, men också med mycket hjärta, som gammal bokmal har jag väl inte upplevt det så störande, men vi är självklart olika hur vi upplever långa texter. tycker dock att det dominerande trots allt har handlat om A7/A7r.

Det finns en annan skillnad som är positiv tycker jag och det är att det förekommer inget mästrande i tråden, av arten att alla skall köpa A7-kameror, och att allt är inte bara strålande utan kritik får sitt utrymme också.

//Bengt.

Det finns en annan skillnad som är positiv tycker jag och det är att det förekommer inget mästrande i tråden, av arten att alla skall köpa A7-kameror, och att allt är inte bara strålande utan kritik får sitt utrymme också.
.

Skillnad mot vad? Jag har inte sett så mycket "mästrande" i de andra märkesforumen heller.

Hur som helst gäller reglerna att inlägg ska följa ämnet, föra diskussionen framåt och alla andra forumregler också i alla Sonytrådar. Följer man inte dessa regler måste man vara medveten om att inlägg kan komma att tas bort utan vidare förklaring.

Har ni funderingar på hur forumreglerna fungerar föreslår jag att ni tar dem i forumet fotosidan.se, men det mesta torde vara tämligen uppenbart.

Det är intressant att den här tråden inleds med ett av de stora problemen i Sony-forumet. "Wall of text". Jag tror att ganska få läser igenom så långa, och ofta ännu längre inlägg. Helst när det allt som oftast inte handlar direkt om kameran.

Om man är intresserad av en viss kamera så vill man inte läsa igenom 2000 inlägg där inte ens hälften av inläggen berör kameran direkt.

Jag gjorde ett test i A77-tråden för något år sedan. Jag slumpade 10 sidor och räknade hur många inlägg som handlade om A77. Det var inte ens 15%. Visst har det blivit bättre men det är lågt ifrån bra. OT borde hållas mycket hårdare än det gör nu.

Ja men det blir väl ändring på det nu, OT kommer att tagas bort enligt moderatorn. Vad gäller A77 som var uppföljare till A700, så var väntan lång då man då fortfarande förväntade sig lite snabbare uppföljare. I dag är det inte samma flöde inom det segmentet som alla vet.

Som jag kan minnas så var inte så många särskilt intresserade av A77 med sin EVF, så besökarna var ganska få, och tråden hade nästan bara en handfull intresserade som då skrev lite extra mycket för att tappert hålla liv i tråden.

I dag ser man en stor skillnad då dom nya A7/A7R drar till sig betydligt fler nya intresserade, dock inte för att kameran i sig själv är särskilt utmärkande på något vis, utan att man kan skruva på Canonoptik genom adaptrar eller annan optik som ligger i lådorna sedan ungdomens analoga tidevarv.

Canon/Nikon gör väl fortfarande dom bästa kamerorna med större valmöjligheter så som action/fågelkameror och dyra yrkesmodeller.

Alla som köper en A7/A7R eller D601 och liknande är inte eller gamla yrkesfotografer som med sina digra kunskaper helt orädda kan visa upp konstnärliga bilder i en jämn ström på Flickr och motsvarande. Jag tror att många tar en hel del familjebilder i den privata svären och dom kanske inte är så intressanta för trådskrivarna kan jag inbilla mig.

//Bengt.

Ja men det blir väl ändring på det nu, OT kommer att tagas bort enligt moderatorn. Vad gäller A77 som var uppföljare till A700, så var väntan lång då man då fortfarande förväntade sig lite snabbare uppföljare. I dag är det inte samma flöde inom det segmentet som alla vet. <snip>

Intressant att du i en tråd som handlar om OT väljer att skriva ett långt inlägg med massor av text som inte har med ämnet att göra ;)

I det här fallet låter jag inlägget vara kvar som ett klockrent exempel på OT som egentligen ska modereras bort.

Sonysekten är förfärlig, förslaget att ni startar egna bloggar och skriver av er på är ett utmärkt förslag istället för denna trådterror som ni genomför, 3-4 personer. Ni verkar inte heller ha insikt i hur ni upplevs.

Intressant att du i en tråd som handlar om OT väljer att skriva ett långt inlägg med massor av text som inte har med ämnet att göra ;)

I det här fallet låter jag inlägget vara kvar som ett klockrent exempel på OT som egentligen ska modereras bort.

Ja svarade A.Dent, och mötte hans åsikter som innehöll en del historiska inslag om A77-tråden. Denna tråd är ju ingen A7-tråd utan handlar om OT. A.Dent skrev bra och jag följde upp med hur jag upplevde OT under A77-trådens levnad.

Ja svarade A.Dent, och mötte hans åsikter som innehöll en del historiska inslag om A77-tråden.

Den A77-tråden jag skrev om var den som skapades EFTER att A77 lanserats. Den första A77-tråden var nog minst 90% OT.

En tråd om en kamera måste inte hållas vid liv hela tiden av nya inlägg. Det är bättre att låta bli att skriva än att skriva OT.

Ok, men att en tråd inte är så aktiv innebär inte med automatik att man får skriva OT i den. Det finns som sagt massor av trådar i de andra märkesforumen som dött ut, och det finns ingen poäng i sig med monstertrådar som innehåller tusentals inlägg.

Jag vet att det är några få som tyckerj att FS regler är fåniga och inte behöver följas, men på sistone har det varit så många rapporter om just Sonytrådarna att vi som modererar inte kan släppa genom vad som helst. Om ni som gillar att skriva ofta, mycket och OT inte tycker om det så är det förstås trist, men forumet är inte till bara för er.

...

Som jag kan minnas så var inte så många särskilt intresserade av A77 med sin EVF, så besökarna var ganska få, och tråden hade nästan bara en handfull intresserade som då skrev lite extra mycket för att tappert hålla liv i tråden.

...

Varför hålla liv i tråden? Jobbar vissa för Sony eller vadå? Skapa en ny tråd om ämnet inte passar.

Precis så!

Sonygubbsen har blivit erbjudna att få ett forum där det är fritt fram med OT och mer allmänt snack, men det var ingen som var intresserad av det, så det handlar uppenbarligen inte bara om att skriva av sig ...

Tipset om bloggar är inte så dumt tycker jag. Här finns folk som har massor av erfarenhet och kunskap, och uppenbarligen ett intresse att dela med sig av det. Den typen av inlägg passar inte alltid i forumtrådar, men skulle göra sig utmärkt i bloggar och förmodligen göra större nytta så.

Kommentarer på bloggar modereras också mycket sällan (bara när det är uppenbara annonser eller personangrepp och sånt, och oftast inte förrän någon säger till), så där kan ni prata på hur mycket ni vill.

Skillnad mot vad? Jag har inte sett så mycket "mästrande" i de andra märkesforumen heller.

Hur som helst gäller reglerna att inlägg ska följa ämnet, föra diskussionen framåt och alla andra forumregler också i alla Sonytrådar. Följer man inte dessa regler måste man vara medveten om att inlägg kan komma att tas bort utan vidare förklaring.

Har ni funderingar på hur forumreglerna fungerar föreslår jag att ni tar dem i forumet fotosidan.se, men det mesta torde vara tämligen uppenbart.

Det finns faktiskt ett annat problem också och det är som Lennart påpekat att det finns massor av folk som aldrig skriver några meddelanden utan bara läser och visst finns det mästrande. I en del forum har vi sett exempel på att folk skriver andra på näsan om deras dåliga språk och stavning istället för att vara glada över att de faktiskt deltar.

Raderat ännu ett jättelångt inlägg som refererar till allt möjligt som inte har med ämnet att göra (bl.a. tidigare medlemmar som inte har möjlighet att delta i diskussionen och inte kommer att ha det).

/mod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar