Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hantera film-filer som inte ska redigeras?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hur gör ni med all film ni har? säg att ni varit ute på en resa eller något annat och filmat en del. Sen kommer ni hem och gör ett fint klipp på kanske 10min. Vad gör ni med all annan film som ni klippt bort? Råmaterialet liksom. Jag förstår att man får göra som man vill men är det vanligast att man raderar det och bara sparar den färdiga filmen? eller brukar man spara allt? Det tar ju fruktansvärt mycket plats.

Filmade lite nu när jag var iväg på en dagstur till ett ställe. Klippte ihop ett 10min klipp som blev på ca 1,3gb
men totalt finns ca 10gb film från den turen. Är det verkligen nödvändigt att spara på allt det varje gång man filmar?

Hur gör ni?

Ja det är lite klurigt det där.
Jag brukar spara en del råmaterial. Mest det som jag känner är av bra kvalitet och man kanske kan göra något annat av i framtiden. Eller om det är speciella händelser, bröllop, en särskild resa eller nåt liknande.
Dock har jag för vana att göra kortfilmer av det mesta materialet, så den stora massan klipp jag använt skickar jag i sopen.
För mig duger det till att spara. Men man måste bestämma för sig själv :)

Jag sparar allt. Mycket för att jag ligger efter med redigeringen. Eftersom allt finns i datorn så sparar jag även projektfilerna så jag kan göra en ny redigeringsversion om jag vill. Inget optimalt arbetssätt kanske, men filmer man gjort i dvd (dålig upplösning och komprimering) kan ju köras om i bluray eller något kommande format, om man vill. Slänger man material så är det inte möjligt längre.
Om man t.ex. hade slängt alla underexponerade diabilder som idag går att rädda med redigeringsprogram, tänker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar