ANNONS
Annons

Hur hantera att Engelsk tidning vill använda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

benkar

Aktiv medlem
Har blivit kontaktad av en Engelsk motortidning (Märkesmagasin) som uppenbarligen hittat mina gallerier med "skrotbilar och skogsvrak" och vill använda bilder i tidningen.

Enklast är ju att antingen säga ja, javisst gör det gratis, eller nej för tusan! (så använder dom väl bilderna ändå...)

Jag har inte ens någon enskild firma, men lär väl kunna sälja rätten att publicera x antal bilder i ett enstaka tidningsnummer ändå? Om dom nu är intresseade att betala något....

Tips? Råd? Vad skulle du/ni göra?

/B

Det är väl bara att säja till dem att de får publicera, men att du vill ha betalt.

Om du har nån "enskild firma" eller inte spelar ingen roll.

Tips? Råd? Vad skulle du/ni göra?

De brukar vanligtvis ha en standard för hur mycket de betalar per bild så fråga hur många bilder de är intresserad av och vad de betalar per bild, låtsas inte om att du ens kan tänka dig att ge dem bilderna gratis, kommer de tillbaka och erbjuder dig en prenummeration eller något istället så kan du ju alltid ta ställning då.

Angående betalningen så kan du använda ditt bankkonto och din banks Swift/Eban-koder, brukar finnas på bankens hemsida. Eller skaffa ett Paypal-konto, där kan du skapa en fakturalänk som de kan betala med VISA/Mastercard.

De brukar vanligtvis ha en standard för hur mycket de betalar per bild så fråga hur många bilder de är intresserad av och vad de betalar per bild, låtsas inte om att du ens kan tänka dig att ge dem bilderna gratis, kommer de tillbaka och erbjuder dig en prenummeration eller något istället så kan du ju alltid ta ställning då.

Angående betalningen så kan du använda ditt bankkonto och din banks Swift/Eban-koder, brukar finnas på bankens hemsida. Eller skaffa ett Paypal-konto, där kan du skapa en fakturalänk som de kan betala med VISA/Mastercard.

Ungefär vad jag tänkte, "Märkestidningar" brukar vara snåla, hänvisade till att jag bara känner till standardpriser för bilder publicerade i Svenska Magazin (undrar vad det kan vara....?) och frågade vad dom brukar betala i England... :)

/B

Ungefär vad jag tänkte, "Märkestidningar" brukar vara snåla, hänvisade till att jag bara känner till standardpriser för bilder publicerade i Svenska Magazin (undrar vad det kan vara....?) och frågade vad dom brukar betala i England... :)

/B

Ja, jag tycker att du helt anspråkslöst ska fråga vad man brukar betala för bilder i den typen av tidningar i England. Jag sålde nyss bilder till en tysk musikertidning och fick 60-70 euro per publicerad artikelbild och 200 euro för omslagsbild, ungefär som i Sverige således, men det beror såklart också på upplaga. Hellre att de köpte bilder av mig än en tysk fotograf liksom :)

När jag frågade lite kring "betalning" blev det tvärtyst, inte helt oväntat....

Känner lite vagt att bästa/enda sättet tjäna några kronor på sina bilder är att erbjuda dom till tji och inget, mot att tex mindre märkes/intresse-Magazin skriver ut fotograf och länk till galleri, och att man fyller galleriet med reklam, som kan ge "pengar per klick"... (?)

/B

Det där skulle vara intressant att höra motiveringen bakom!

Det är så enkelt som att dom tar betalt för sitt arbete liksom startaren av denna tråd vill ha betalt för sina bilder. Det ligger ett arbete bakom att förhandla fram avtal med pressen mm och det arbetet betalas av medlemmarna. Är man inte medlem kan man prenumerera på deras publikationer för 500:- om året.

Jag fick 60 euro av Nikons kundtidning när dom publicerade min "snöig fotograf i Sylarna"-bild. Såg det som en bonus; hade ingen tanke på att tjäna något - jag plåtar inte för att tjäna pengar.

Det är så enkelt som att dom tar betalt för sitt arbete liksom startaren av denna tråd vill ha betalt för sina bilder. Det ligger ett arbete bakom att förhandla fram avtal med pressen mm och det arbetet betalas av medlemmarna. Är man inte medlem kan man prenumerera på deras publikationer för 500:- om året.

Eftersom jag inte inte fick svar på den frågan som jag tänkte ställa så behöver jag tydligen formulera om min fråga, så nytt försök: Vad är det för krav som konkurrensverket har som gör att den inte kan spridas i elektronisk form ens till de som betalar för den?

Jag köper den förklaringen fullt ut!, men varför då skriva:

-"BLF:s Rätt och Pris (prislistorna) distribueras endast i tryckt form. På grund av krav från Konkurrensverket får de ej spridas i elektronisk form"

Bättre vara "ärlig" (??) och skriva tex:

-"BLF:s Rätt och Pris (prislistorna) distribueras gratis till våra medlemmar. Är man inte medlem kan man prenumerera på publikationerna för 500:- om året"

/B

Jag fick 60 euro av Nikons kundtidning när dom publicerade min "snöig fotograf i Sylarna"-bild. Såg det som en bonus; hade ingen tanke på att tjäna något - jag plåtar inte för att tjäna pengar.

Tänker nog som du, skulle jag vara sniken och rädd för bildstöld skulle jag inte ha mitt galleri med relativt stora bilder utan vattenstämpel, utan istället med omsorg bara lägga ut vissa bilder via en bildbyrå.

Är fullt nöjd med att besöka en mängd intressanta platser och dela med mig av det fullt ut i mina gallerier, men om någon tidning frågar kring publicering, så vill jag inte släppa det "gratis" utan diskussion i alla fall, en liten tidningsprenumenation kan man nog tigga till sig :)

/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar