Annons

Hur hade ni agerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Om jag lagt upp bilder i ett album på facebook där jag specificerat att man FÅR tagga de som finns på bilderna, men att man INTE får sprida bilderna på annat vis utan att köpa dem från mig först, hur hade ni då hanterat ett scenario där folk gör bilder till profilbilder?

Jag har i några fall dokumentation (printscreen) för att stödja att min bild använts som profilbild.
Kan jag begära pengar för olovlig användning, och vad ska jag begära för ungefärlig summa för användning på Facebook om jag begär 100 kr/foto vid köp?

Jag har inte företag då årsinkomsten från fotograferingen understiger summan för skattefri inkomst av hobbyverksamhet.
 
Läs de användarregler för Facebook som du har accepterat. Om jag förstår dem rätt kan du inte hindra andra att dela o använda din bild inom Facebook.
 
Läs de användarregler för Facebook som du har accepterat. Om jag förstår dem rätt kan du inte hindra andra att dela o använda din bild inom Facebook.

Har inte läst nyligen men när facebook startade så va det facebook själva som ägde allt material man la upp, men för något år sedan så ändrades policyn och man är själv ägare och ansvarig för allt man lägger upp.

kan mycket väl ha fel dock.

[EDIT]

Rättigheter och användarvillkor
Eftersom du erbjuds att använda facebook gratis så blir du också tvungen att godkänna deras villkor. Användarvillkoren handlar mer om dina skyldigheter än om dina rättigheter.

Det bästa är om du själv läser villkoren, se länk längst ned på sidan.

I villkoren som gäller just nu äger du allt material som du lägger upp på facebook. Samtidigt ger du facebook fria rättigheter att använda ditt material så länge som du har kvar ditt konto.

http://www.facebook-faq.se/facebook_tips_rad/facebook_rattigheter.htm
osäker källa, orkar inte plöja igenom facebooks villkor
 
I villkoren som gäller just nu äger du allt material som du lägger upp på facebook. Samtidigt ger du facebook fria rättigheter att använda ditt material så länge som du har kvar ditt konto.

Det innebär ju i praktiken att om Facebook vill att A ska få använda din bild som profilbild så kan du inte hindra A.
 
Det här är villkoren hos FB, se punkt 5.1 här https://www.facebook.com/legal/terms

Att sen FB har förbehållit sig vissa rättigheter är en sak men personerna som använt dina bilder får inte göra det.

Och punkt 2.0 och 2.1 säger att du fortfarande äger bilderna, men att Facebook får använda det som dom behagar.


Du äger allt innehåll och alla uppgifter som du publicerar på Facebook och du kan reglera hur det ska delas med hjälp av dina sekretess- och applikationsinställningar. Dessutom:
För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det.
 
Om vi ska hålla oss till frågan så gissar jag att det är bal/ skolavslutningsfoton?
Och i sånna fall kan du skicka ett mail och säga åt personerna att ta bort bilden eller köpa den
 
Facebook: de har regeln för att kunna andvända bilder för att tex visa din profil när man söker vänner mm inte andvända i andra syften. De håller ryggen fri med sina villkor. Du äger fortfarande allt du lägger upp.

Om någon privat använder dina bilder: 1 förklara vad som gäller som tex ta bort bilden eller köp den för x antal kronor och då får du BARA använda den på facebook. Det är inte många som förstår att det är bildstöld.... Tyvärr.

Mvh Torbjörn
 
Och punkt 2.0 och 2.1 säger att du fortfarande äger bilderna, men att Facebook får använda det som dom behagar.

Ja, men andra Facebookanvändare får inte använda bilderna som de behagar utan det är just företaget Facebook som får använda dem enligt 2.0 och 2.1. Sen har man i 5.1 förtydligat att du, t ex som FB-användare, inte får använda bilder utan tillstånd.
 
Sen har man i 5.1 förtydligat att du, t ex som FB-användare, inte får använda bilder utan tillstånd.

5.1 handlar om att du inte får publicera andras bilder på Facebook utan tillstånd. Men bilderna den här tråden gäller har ju upphovsmannen redan tillåtit Facebook att använda.
 
Köp ett webbhotell

Jag skulle inte lägga bilderna på FB om jag ville ha betalt för dem. Oavsett vad det står i regler och annat, lägg bilderna på DIN egen hemsida som du köper/betalar/äger och sen kan du kanske länka från FB. Märk bilderna med din logga så dom inte blir trevliga att stjäla.

Det är väl lite konsensus att man får själa/låna som man behagar på FB
 
5.1 handlar om att du inte får publicera andras bilder på Facebook utan tillstånd. Men bilderna den här tråden gäller har ju upphovsmannen redan tillåtit Facebook att använda.
Det är ju bara att ta bort bilderna från Facebook så upphör FB:s rätt att använda bilderna, om citaten ur regelboken stämmer.
 
Om jag lagt upp bilder i ett album på facebook där jag specificerat att man FÅR tagga de som finns på bilderna, men att man INTE får sprida bilderna på annat vis utan att köpa dem från mig först, hur hade ni då hanterat ett scenario där folk gör bilder till profilbilder?
Jag hade bett dem ta bort profilbilderna, och nöjt mig med att de gjorde det.

Om de inte tog bort bilderna, så kanske jag skulle ha gått vidare, men det beror rätt mycket på hur saken utvecklade sig.
 
5.1 handlar om att du inte får publicera andras bilder på Facebook utan tillstånd. Men bilderna den här tråden gäller har ju upphovsmannen redan tillåtit Facebook att använda.

Ja, som jag skrev tidigare, så har upphovsmannen gett FB vissa rättigheter att använda bilderna men FB-användare har inte fått rättigheter att använda bilderna hur som helst. Man måste hålla isär olika juridiska personer, FB är en juridisk person i form av ett företag, du och jag är också juridiska personer.

När du skapar ett konto hos FB så sluter du ett avtal med dem och det ger bl a företaget FB att använda dina bilder och samtidigt har du i avtalet godkänt att du som FB användare inte får använda andras bilder enl 5.1.
 
5.1 handlar om att du inte får publicera andras bilder på Facebook utan tillstånd. Men bilderna den här tråden gäller har ju upphovsmannen redan tillåtit Facebook att använda.

Ja, som jag skrev tidigare, så har upphovsmannen gett FB vissa rättigheter att använda bilderna men FB-användare har inte fått rättigheter att använda bilderna hur som helst. Man måste hålla isär olika juridiska personer, FB är en juridisk person i form av ett företag, du och jag är också juridiska personer.

När du skapar ett konto hos FB så sluter du ett avtal med dem och det ger bl a företaget FB att använda dina bilder och samtidigt har du i avtalet godkänt att du som FB användare inte får använda andras bilder enl 5.1.
 
Ja, som jag skrev tidigare, så har upphovsmannen gett FB vissa rättigheter att använda bilderna men FB-användare har inte fått rättigheter att använda bilderna hur som helst. Man måste hålla isär olika juridiska personer, FB är en juridisk person i form av ett företag, du och jag är också juridiska personer.

Precis. Det är ju just det jag säger.

Om jag inte helt har missförstått TS så är det den juridiska personen Facebook som har publicerat hans bilder och ingen annan. Visserligen på en plats i Facebook som TS inte själv valt (som någon annans profilbild) men ändå inom Facebook.

Om privatpersoner använder de bilder TS lagt upp på Facebook UTANFÖR Facebook så är det förstås olagligt och TS kan ställa krav på personerna.
 
Men FB byter väl knappast själva ut folks profilbilder? Det är väl isåfall en användare på FB som har "lånat" trådskaparens bild och använt den som sin profilbild? Och det kan väl inte vara ok?

Att däremot dela någon annans bild, inom FB, är ju förstås helt ok, så länge man gör det med dela-funktionens. Men man får inte kopiera någons bild och klistra in det i sitt eget inlägg.
 
Men FB byter väl knappast själva ut folks profilbilder? Det är väl isåfall en användare på FB som har "lånat" trådskaparens bild och använt den som sin profilbild? Och det kan väl inte vara ok?

Bilden är fortfarande publicerad inom Facebook, oavsett vem som "flyttat" den. Och det har ju Facebook rättigheterna till. Det blir alltså svårt för TS att kräva något av den enskilde användaren.

Däremot kanske TS kan kontakta Facebook och be dem vidta åtgärder.
 
Jag hade agerat genom att skriva ett meddelande till personen och tackat för att den använder sig av mina skapelser så de faktiskt kommer till användning, att kräva någon på stålar är inte min grej.
Samma sak om jag använder mig av någon annans bild så hoppas jag att den uppskattar det istället för att göra mig fattigare, men seriöst, jag hade aldrig betalat ett krav, det är att göda girigheten hos människor.
men om någon kontaktar mig och säger att den vill stödja mitt konstnärliga sinne med en donation är jag väl inte den som tackar nej.
 
Bilden är fortfarande publicerad inom Facebook, oavsett vem som "flyttat" den. Och det har ju Facebook rättigheterna till. Det blir alltså svårt för TS att kräva något av den enskilde användaren.

Däremot kanske TS kan kontakta Facebook och be dem vidta åtgärder.

Nej, det borde vara skillnad på att FB publicerar användarnas bilder i egenskap av FB, och att användare publicerar andra användares bilder via tjänsten FB. Delning är en sak, egen publicering på FB torde fortfarande krävs upphovsmannens tillstånd. FB's regler säger väl hur FB får publicera dina bilder, så att andra faktiskt kan se dem. Om någon annan publicerar din bild på FB så borde vanliga upphovsrättsregler gälla. FB är ju inte någon juridisk frizon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.