Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hade ni agerat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det strider ju mot Fotosidans regler. Det är dock inget brott mot fotografens upphovsrätt.

Du är som vanligt väldigt kortfattad in dina svar. Men jag antar att du menar att jag ger FS rätt att publicera de bilder jag säger åt dem att publicera. Och att andra användare därmed kan "rida" på detta, och att de därmed kan publicera mina bilder på FS, med hänvisning till att det faktiskt är FS som publicerar. Och att jag gett dem rätt till det. Förstår jag dig rätt?

Isåfall är vi inte överens. Jag tror att "syftet" spelar in. Den rätt jag ger till FS att publicera är att deras tekniska tjänst får publicera mina bilder "i mitt namn". Däremot inte i någon annans namn, d.v.s. en annan användare har ingen rätt att publicera mina bilder på FS.

Det skulle vara intressant att höra vad FS själva har att säga om detta.

Och ovanstående resonemang tycker jag då kan appliceras på FB. Att dela någon annans bild inom FB är förstås OK. Att däremot själv publicera någon annans bild, inom FB, kan inte vara OK, utan upphovsmannens tillstånd.
 
Du är som vanligt väldigt kortfattad in dina svar. Men jag antar att du menar att jag ger FS rätt att publicera de bilder jag säger åt dem att publicera. Och att andra användare därmed kan "rida" på detta, och att de därmed kan publicera mina bilder på FS, med hänvisning till att det faktiskt är FS som publicerar. Och att jag gett dem rätt till det. Förstår jag dig rätt?

Isåfall är vi inte överens. Jag tror att "syftet" spelar in. Den rätt jag ger till FS att publicera är att deras tekniska tjänst får publicera mina bilder "i mitt namn". Däremot inte i någon annans namn, d.v.s. en annan användare har ingen rätt att publicera mina bilder på FS.

Det skulle vara intressant att höra vad FS själva har att säga om detta.

Och ovanstående resonemang tycker jag då kan appliceras på FB. Att dela någon annans bild inom FB är förstås OK. Att däremot själv publicera någon annans bild, inom FB, kan inte vara OK, utan upphovsmannens tillstånd.

Inte deras tekniska tjänst, den juridiska personen fotosidan får rätten att publicera dina bilder.

När någon väljer din bild som favorit blir den publicerad på förstasidan, det är inte du som gör detta. Sen har vi veckans bild eller när fotosidan av någon anledning vill visa någon av dina bilder. Fritt fram.
 
...
Däremot tvivlar jag på att FB/FS tar över upphovsrätten, den ligger rimligtvis fortfarande kvar hos mig. Och jag tvivlar på att andra användare har rätt att använda mina bilder hur som helst, även om det sker inom sajten.

FB/FS tar inte över rätten. De får (den icke exklusiva rätten). Du ger dem rätten och behåller den samtidigt.

"Äter kakan och har den kvar"

Angående tvivlet, jo det verkar vara så. Det är fritt fram inom FB och hos dess partners.
 
Jag får uppenbarligen inte fram min poäng så jag ger upp.

Vi är flera som svarat på det vi uppfattat du har frågat. Vad är det du tycker vi inte svarat på?

Att FB tillåter att man laddar upp andras bilder så länge de redan finns på facebook? Check.

Att man inte överlåter hela upphovsrätten. Check
 
Vi är flera som svarat på det vi uppfattat du har frågat. Vad är det du tycker vi inte svarat på?

Att FB tillåter att man laddar upp andras bilder så länge de redan finns på facebook? Check.

Att man inte överlåter hela upphovsrätten. Check

Nja, inte tusan är det tillåtet att först hämta ner en bild till sin egen dator och sedan ladda upp den på nytt på vare sig FB eller FS. Det är rätt stor skillnad mellan det förfarandet och att dela en bild någon annat lagt upp på FB (i och med att delningen tydligt gör att man kan se källan).
 
Nja, inte tusan är det tillåtet att först hämta ner en bild till sin egen dator och sedan ladda upp den på nytt på vare sig FB eller FS. Det är rätt stor skillnad mellan det förfarandet och att dela en bild någon annat lagt upp på FB (i och med att delningen tydligt gör att man kan se källan).

Juridiskt?

(det var en oavsiktlig formulering ovan men det blev intressant)
 
Juridiskt är det nog en gråzon. Du tillåter Facebook att publicera bilden, men jag tycker det är tveksamt om det verkligen gäller när man inte använder sajtens funktioner för att dela bilden - det syns ju ingenstans att din bild publicerats av Facebook om någon laddat upp den som egen bild.

Det strider definitivt mot användarreglerna, eftersom man inte får ladda upp material hur som helst.
 
Jo, det syns eftersom alla bilder på Facebook (i juridisk mening) publiceras av Facebook.

Stämmer detta så känns det väldigt märkligt.
Oavsett juridisk mening så Syns det ju faktiskt inte.

En fotograf kan ju då skapa ett Facebook-konto för att marknadsföra sig och sin portfolio, leta fina bilder som andra fotografer på Facebook tagit och publicera på sin Facebook.?

Är även all text i juridisk mening publicerad av Facebook? Kan fotografen i exemplet ovan då även uttryckligen skriva att han är skapare och upphovsrättsinnehavare av alla bilder på Facebook kontot?

Om man snor en bild som inte finns på Facebook och publicerar. Är det Facebook som publicerat? Och allt man gjort är att bryta mot Facebooks regler?

Har inte läst tråden speciellt noga så kanske missat nåt?
 
Stämmer detta så känns det väldigt märkligt.
Oavsett juridisk mening så Syns det ju faktiskt inte.

En fotograf kan ju då skapa ett Facebook-konto för att marknadsföra sig och sin portfolio, leta fina bilder som andra fotografer på Facebook tagit och publicera på sin Facebook.?

Är även all text i juridisk mening publicerad av Facebook? Kan fotografen i exemplet ovan då även uttryckligen skriva att han är skapare och upphovsrättsinnehavare av alla bilder på Facebook kontot?

Om man snor en bild som inte finns på Facebook och publicerar. Är det Facebook som publicerat? Och allt man gjort är att bryta mot Facebooks regler?

Har inte läst tråden speciellt noga så kanske missat nåt?

Att på FB visa bilder som andra fotografer någon gång laddat upp verkar ok upphovsrättsligt. Att påstå att de är dina är bedrägeri.
 
Att på FB visa bilder som andra fotografer någon gång laddat upp verkar ok upphovsrättsligt. Att påstå att de är dina är bedrägeri.

Min poäng är att om man laddar upp bilderna bland sin egen portfolio så tror ju folk naturligtvis att bilderna tillhör den som laddat upp dom. Man kan alltså utföra bedrägeri om man gör det diskret nog?

Men om jag även uttryckligen hävdar att det är mina bilder. Är det inte Facebook som publicerat både text och bild? Då är det väl Facebook som begått bedrägeri? Och jag har brutit mot Facebooks regler?
Det var så jag uppfattade att ni menade?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.