Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur högt ställer ni er studioblixtstudioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
hur högt ställer ni er studioblixtstudioblixt?
jag har en fundering på att skaffa en studioset. förut kollade jag på ett med 2*300w, men nu funderar jag på om det räcker med 2*200w för en amatör för hemmabruk?!?. är det så att ni kör full effekt när ni fotta med 2*300w eller ställer ni ner effekten något?
ni som kör med 2*200w kör ni alltid full effekt ut eller ställer ni ned effekten något?
räcker 2*200w till?
de kommer inte att användas i några stora studiomiljöer?

Jag ställer oftast ner mina 100 Ws blixtar 1-2 bländarsteg, alltså 25-50 Ws. Full gas ger f11 vid iso 100 vilket jag tycker ger för stort skärpedjup.

Om du ska plåta grupper med folk, 4 pers eller mer kan du behöva lite kraftigare blixtar. Man kan ju också skruva upp iso på digitalkameran...

tack för svaren!!
okey ...ni vrider ner tom på 100w!!
då kanns det nästan som att 200w skulle vara ganska bra trots allt! man vill ju inte ligga precis på gränsen ifall man skulle någon gång vilja ha mer!!

Sen är det ju så att en kraftigare blixt kanske laddar upp fortare mellan blixtarna då man inte kör på full effekt....en blixt där du kör med full effekt tror jag har längre uppladdningstid!

...men om du får vänta nån sekund extra gör väl inte så mycket?

ah ,du tänker så! jag troddde i min enfalld att det kanske tom kunde vara tvärt om, att elektroniken inuti kanske var ungefär samma i en 300w som en 200w.
att så att det i princip bara är lampan som skiljer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar