Annons

Hur göra tänder vitare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hur gör jag för att göra tänder vitare i Photoshop?
När jag försöker ser det inte naturtroget ut, så ge mig alla tips, idéer, trix och tankar ni har nu :)

Gärna grundligt :)


/Jocce
 
Markera tänderna, sätt lite ludd alt+ctrl+d, på markeringen. Dra ur färgmättnaden ctrl+u, så blir de mindre gulaktiga eller vad det är för färg du vill minska.

Vill du att de dessutom ska bli ljusare, kör crtl+m och lätta upp. Tänk på att lätta upp de ljusa partierna främst, om du lättar upp de mörka partierna kan du få dålig svärta, och man känner direkt att bilden upplättad.

En klassisk miss om man inte är van att arbeta med bildbehandling, kan vara att ösa på förmycket av det goda, vilket kan ge ett konstgjort intryck.
 
Senast ändrad:
carl_swahn skrev:
Markera tänderna, sätt lite ludd alt+ctrl+d, på markeringen. Dra ur färgmättnaden ctrl+u, så blir de mindre gulaktiga eller vad det är för färg du vill minska.

Vill du att de dessutom ska bli ljusare, kör crtl+m och lätta upp. Tänk på att lätta upp de ljusa partierna främst, om du lättar upp de mörka partierna kan du få dålig svärta, och man känner direkt att bilden upplättad.

En klassisk miss om man inte är van att arbeta med bildbehandling, kan vara att ösa på förmycket av det goda, vilket kan ge ett konstgjort intryck.

Tackar, skall prova att göra detta snarast :)


/Jocce
 
Tack för tipset. Jag har prövat och det blev iallafall bättre än gula tänder. Men det är inte lätt att få till det. Jag markerade upp tänderna med trollspöet. Prövade först lassopolygonen men det var sämre.

Patric
 
Jocce skrev:
Hur gör jag för att göra tänder vitare i Photoshop?

Gör det i form av ett justeringslager. Börja med att göra en slarvig markering. Du kommer att kunna justera markeringen senare, så bry dig inte om att peta med det nu.

Jag skulle sedan göra en kurvjusteringslager. Börja med att dra upp kurvan en bit så att tänderna blir ljusare. Gå sedan in i kanaler och välj blå kanal. Där drar du också upp den kurvan. På så sätt höjer du den blåa andelen. Klicka sedan OK.

Nu kan du justera din markering genom att måla på den mask som har skapats. Målar du med vit färg kommer du se justeringen i de delarna, målar du med svart färg döljs ändringen. Jag brukar avsluta med en liten dos av gaussisk oskärpa på masken, så att de partier som ändrats och de som inte ändrats tonar mjukt i varandra.

Om din ändring är för kraftig kan du öppna lagerpaletten och sedan minska opaciteten på detta lager. Krångligt att beskriva, lätt att göra.

MVH/Stefan
 
När man gör förändringar typ ljusar upp ögonvitor eller tänder är det smart att jobba i en lagerkopia som ligger ovanpå originalet.

Sedan är det bara att minska opaciteten i det övre lagret om det blev för mycket så originalbilden lyser igenom.
 
Lasse H skrev:
När man gör förändringar typ ljusar upp ögonvitor eller tänder är det smart att jobba i en lagerkopia som ligger ovanpå originalet.

Sedan är det bara att minska opaciteten i det övre lagret om det blev för mycket så originalbilden lyser igenom.

Behövs inte om du använder justeringslager. Ett justeringslager ger dig exakt samma kontroll, men det blir inte så tunga filer att arbeta med som om du har en lagerkopia för varje ändring du vill göra.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Behövs inte om du använder justeringslager. Ett justeringslager ger dig exakt samma kontroll, men det blir inte så tunga filer att arbeta med som om du har en lagerkopia för varje ändring du vill göra.

Nja, en 16bit fil drar efter några justeringslager lätt upp till 1GB i internstorlek (alltså filstorleken inne i Photoshop). Men jag håller med i övrigt, justeringslager (med vektormask) är the way to go. Att jobba icke-destruktivt vinner man på längden.
 
bjanha skrev:
Nja, en 16bit fil drar efter några justeringslager lätt upp till 1GB i internstorlek (alltså filstorleken inne i Photoshop).

Blir ännu värre om man gör lagerkopior på det ursprungliga bakgrundslagret. Tar framförallt längre tid.

MVH/Stefan
 
Ofta är framtänderna vitare än hörn och sidortänderna, då brukar jag köra med pipetten och ta färgen från mittentänderna och måla över hörntänderna med. Med lite lagom intensitet och flera omgångar ser det bra ut. Och ofta slipper man plastigheten om man inte går helt till överdrift.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.