Annons

Hur göra bakgrund oskarp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har vid flera tillfällen använt fel bländare vid fototillfället och därför fått bakgrunden för skarp.
Kan man på ett bra sätt nu i efterhand fixa till bakgrunden så att den blir oskarp?
Har lagt upp ett exempel på en bild. Har själv provat lite men utan så lyckade resultat eftersom jag inte är så kunnig på PS.
Tacksam för tips!
/Sara

Bilagor

• forumbild wilma klar.jpg
    forumbild wilma klar.jpg
    46.7 KB · Visningar: 1,291
Sara Karlsson skrev:
Hej!
Har vid flera tillfällen använt fel bländare vid fototillfället och därför fått bakgrunden för skarp.
Kan man på ett bra sätt nu i efterhand fixa till bakgrunden så att den blir oskarp?
Har lagt upp ett exempel på en bild. Har själv provat lite men utan så lyckade resultat eftersom jag inte är så kunnig på PS.
Tacksam för tips!
/Sara

Jag gjorde en kopia av bakgrunden och ett maskeringslager som jag la tillsammans med kopian. Kopian den med masken suddade jag till med verktyget för suddighet/blur. Om masken har svart och vitt på rätt ställe så kommer hunden på den orörda bakgrunden att förbli skarp tackvare nasken som maskar bort den delen ur kopian.

Det är sent, så det kanske blev lite rörigt...

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 1,261
En viktig detalj om man vill undvika en "gloria" runt objektet: i det extra lagret som sedan ska göras oskarpt, klona in bakgrunden! Kanske låter lite dumt, men fråga gärna om jag ska beskriva mer i detalj! :)

Istället för att fuska ihop en bild i PS så kan du väl tänka på vad som ska göras vid fotograferingstillfället, du lär dig inte att fotografera på annat sätt .
mvh/Gunte..

Lade på gaussisk oskärpa på en lagerkopia.
Körde en lagermask med avtoning för att få gradvis växande oskärpa.
Målade i lagermasken för att ta fram hunden skarp.
Målade med grå färg i bakdlen av hunden för att ludda till lite.
lade på lite brus för att inte få en livlös luddig bakgrund, ville bevara intrycket av filmstruktur.
Tog bort lite färgstick och satte mer svärta i pälsen. Ändrade himmelens färg en smula.

Bilagor

• hund.jpg
    hund.jpg
    39.7 KB · Visningar: 964
Senast ändrad:
gunte skrev:
Istället för att fuska ihop en bild i PS så kan du väl tänka på vad som ska göras vid fotograferingstillfället, du lär dig inte att fotografera på annat sätt .
mvh/Gunte..

Men Gunte då..

Frågan gällde inte hur fotografering går till utan hur en bakgrund kan göras oskarp.

Som ett stickspår på denna sträng, så är ju frågan om tekniken ska begränsa det kreativa skapandet av det skälet att tidigare har det varit enklast att fixa oskärpan redan i kameran. Frågan är om det är nödvändigt i dag, när bilder kan efterarbetas så att skärpan ligger där den ska. För det är väl slutresultatet som räknas och inte vägen dit?

Jag gillar möjligheten att lägga på oskärpa i efterhand. Det gör det möjligt att fotografera med mindre bländare vilket ger mer skärpa där man vill ha skärpa.

för att undvika gloria så frilägger jag vovven. jag gör en bana runt honom och gör det till en markering, kopierar och klistrar in så det blir ett nytt lager.
sen klonar jag över bakgrunden över vovven på bakgrundslagret och gör en graderad softning.
eftersom marken bakom vovven kommer allt närmare kameran kan man inte ha en skarp gräns på soft och icke soft. därav den graderade oskärpan.

eftersom vovven är frilagd så behåller den skärpan. och ingen gloria blir heller av bakgrunden eftersom det inte finns kvar så mycket vovve där.

här är den utklippta vovven:

Bilagor

• forumbild-wilma-klar[2].jpg
    forumbild-wilma-klar[2].jpg
    16 KB · Visningar: 1,211
här är bakgrundslagret med den bortklonade, graderat oskarpa vovven och bakgrund.

Bilagor

• forumbild-wilma-klar[3].jpg
    forumbild-wilma-klar[3].jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,206
och här är den färdiga bilden.
jag har gjort en anings överdriven oskärpa på bakgrunden bara för att vara extra tydlig.

(och så la jag på lite korn oxå, mipert har rätt i att viss struktur är bra i all suddighet. det ser mer äkta ut då)

Bilagor

• forumbild-wilma-klar[1].jpg
    forumbild-wilma-klar[1].jpg
    25 KB · Visningar: 1,175
Senast ändrad:
Najs Christel! Du har beskrivit i detalj principen jag brukar jobba med! :) Enda skillnaden är jag inte vill ha vovven utklippt, jag föredrar att jobba med lagermask där. Ser du någon fördel i att klippa ut vovven? Jag menar, samma detaljarbete måste ju göras iaf. Skillnaden är att man med lagermasken kan göra små justeringar lättare (om man nu inte vill in och pilla med banorna).

lagermasken gör just den där glorian som är så avslöjande för photoshop-oskärpan och som man inte vill ha. därför klipper jag ut motivet och klonar in bakgrunden.
för lagermask är egentligen inte nånting annat än en markering. bara med mer möjligheter och mer lättanvänd.
men glorian vid oskärpa består eftersom oskärpan även sprider ut detaljer som befinner sig _utanför_ markeringen/lagermasken och som egentligen inte borde påverkas.
men det måste det göra ändå, just för att det ska kunna bli rejäl oskärpa.

edit: eller?! f*n, nu är jag trött... *skratt*
det går förstås att göra en lagermask oxå, på ett till lager (jag missade att du skrev flera lager, längre upp), men jag är så invand med banor att jag tycker det går hundra gånger fortare att bana upp motivet för att sen markera och klippa ut. (en mycket precis markering måste man ju ändå göra, hur man än gör)
(sen var det lite enklare att förklara mitt sätt, så här på kvällen när man är som tröttast.. ;o)

Senast ändrad:
Det är inte lätt när klockan blir sen... :p
Glorian slipper jag också som sagt, med kloning och flera lager.

Du använder banor för att det är lättare och snabbare att arbeta med alltså, om jag förstått det rätt. Då ska jag testa det också och se om det funkar bra för mig med! :) Använder du något speciellt verktyg för att fixa banorna eller kör du bara på?

Tackar för alla tips! Nu har jag en del att pröva! Mycket tacksam...=)
Visst tycker jag också att man ska lära sig att fota med rätt bländare direkt, men om man nu har tagit en bild som man för övrigt är nöjd med så är det kul om man ändå kan "rädda den".
Tack igen!

Cederbom skrev:
Du använder banor för att det är lättare och snabbare att arbeta med alltså, om jag förstått det rätt. Då ska jag testa det också och se om det funkar bra för mig med! :) Använder du något speciellt verktyg för att fixa banorna eller kör du bara på?

ja, jag har suttit så mycket och så många år och frilagt med banor (innan mask pro och alla dom där grejerna gjorde sitt inträde) så jag tycker faktiskt att det går fortare ändå. spretigt hår använder jag dock mask pro på.
banor är lite knepigt i början dock, måste jag varna. så ge inte upp.

speciellt verktyg? mja, det skulle vara wacombrädan isf. fast jag sitter hellre och banar upp med mus faktiskt.
och så kör jag stenhårt med altknappen (så jag slipper byta verktyg) och kör elastiskt så jag ser hur nästa sväng blir redan innan jag fäster punkten.

om du undrar nåt över mina virriga förslag så fråga gärna. ;o)

Jag skulle rekommendera CS nya oskärpefunktion "Linsoskärpa". Jag tycker oskärpan blir snyggare samt möjligheten att att styra mängden oskärpa med gradation i alfakanalen

Estethia skrev:
för att undvika gloria så frilägger jag vovven. jag gör en bana runt honom och gör det till en markering

Kan någon beskriva i lite mer detalj hur en sådan friläggning går till utan att pälsen förlorar sin fluffighet.

Tack för tipset.

Det verkar dock som Mask Pro3 enbart stödjer 8bitars bilder.
Stämmer det? och under vilken del av ditt workflow utnyttjar du då pluginen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar