Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Avslutat medlemskap
tjena, har precis börjat att fotografera, och skulle gärna vilja kunna lägga upp lite bilder. jag framkallar mina bilder själv hemma i källaren :) och undrar hur gör ni?

det måste väl finnas fler som gör det eller? hur gör ni annars om ni kanske vill beskära en bild och så?

det jag menar är, hur gör ni för att kunna lägga upp bilderna här på sidan? scannar in de? blir det bra?

tacksam för svar!

//måns

Scannar = ja.
Bra = om man har tur/är duktig.

Om du kopierar dina svartvita bilder själv är det enklast att skaffa en billig flatbäddsskanner (alltså med lock och under locket en glasyta där man lägger bilden - som en kopieringsmaskin alltså, fast en smula mindre ;-).

Det finns oändligt med forumtrådar här om skannrar och skanning så det är bara söka och läsa!

Visst kopierar jag mina B/W negativ själv. Men bilderna jag har på min sida här är med några undantag inlästa med en Epson flatbäddsscanner med dialock (tillsats för inläsning av transparanta material) och sedan korrigerade i Photoshop för att bli som papperskopiorna ser ut - i de fall där sådana finns.
Det går bra vilket som men nästan alltid behövs en korrigering med bildbehandlingsprogram.
Lycka till!
Us

hmm..jag har en scanner på skolan, säkert bara en vanlig men det kanske räcker. är det något speciellt som jag ska tänka på?

óch så sedan..har photoshop, men är inte så duktig på det, är det några speciella komandon som man ska använda för att de ska se ut som papperskopior? är helt ny på området, men det hade varit kul att kunna öägga ut ett par bra bilder.

tack för infon hitills!

//måns

Mitt första tips är att du ser till att ha tillräckligt med tid framför datorn när du ska skanna. Eftersom allt alltid tar längre tid än man tänkt sig när man gör något med en dator...

Svartvitt är ju en betydlig fördel eftersom du slipper krångel med felaktiga färger. Då räcker det att du får en känsla för hur du justerar nivåerna för bilden så den får en ljushet/kontrast som ser bra ut (Photoshop: Bild->Ställ in->Nivåer).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar