Annons

Hur gör ni vid "evenemangs" uppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ja, om ni får ett uppdrag att fota t.ex. på ett bröllop, eller på ett evenemang, då man tar ganska många bilder!

Hur gör ni då, om ni fotar digitalt?
Väljer ni ut de bilderna som ni vill ha, och skriver ut (alt. låter en fotofirma skriva ut dem), eller sitter ni och beskär och justerar levels m.m. för varje bild?
Levererar ni både på papper och digitalt (är väl upp till vad uppdragsgivaren vill ha)?

Bara lite nyfiken!
Detta gäller både amatörer som gör såna här uppdrag (kanske t.om. gratis) och proffsfotografer?

/Jocce

Är på samma linje som Jocce.. Är osse lite intresserad av hur ni gör.. Lämnar ni "rått" material, orört som det blev när ni tog bilden eller fixar ni till den först?

Jag lämnar aldrig ifrån mig bilder jag inte kan stå för.
Det minsta jag gör är att grundjustera dem så de ser bra ut och har lika exponering/färgton.

Oavsett om jag fotograferar kompisens barn, en okänds bröllop eller ett uppdrag åt Skanska så går jag igenom alla bilder jag tagit och lämnar bara ifrån mig de som är bra.
Antalet beror på vad vi är överens om.
De fem-sex gånger per år jag fotograferar bröllop brukar jag lämna ifrån mig ett begränsat antal bilder, om jag har sju bilder med brudparet uppställt som ser bra ut så tar jag bort fyra av dem.

Jag levererar vad vi är överens om.
Företag vanligen på CD och privata bilder (bröllop) på papper från fotolabb.
Aldrig att jag skulle lämna ifrån mig något som inte är bra, aldrig.
Spelar ingen roll om ”kunden” säger att det inte är så noga, tro dem aldrig. Ditt liv hänger på varje liten fotografering du gör och man lämnar inte ifrån sig material som man inte kan stå för.

Tycker jag.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lämna ifrån mig en "orörd" bild. det är sällan bilderna kommer ut bra direkt ur digitalkameran.

RawBeer skrev:
E det för att digitalkamerorna e kassa? :)

Snarare för att man vet att man kan tämligen enkelt påverka dom till att bli ännu bättre

Lämnar aldrig mer ut bilder jag inte kan stå för inte ens inom familjen, senaste (och sista) exemplet - sämsta bilden på rullen sitter bakom glas och ram hos svågern bara för att deras dotter dreglar så sött

Re: Re: Hur gör ni vid "evenemangs" uppdrag?

mipert skrev:
Jag lämnar aldrig ifrån mig bilder jag inte kan stå för.
Det minsta jag gör är att grundjustera dem så de ser bra ut och har lika exponering/färgton.

Oavsett om jag fotograferar kompisens barn, en okänds bröllop eller ett uppdrag åt Skanska så går jag igenom alla bilder jag tagit och lämnar bara ifrån mig de som är bra.
Antalet beror på vad vi är överens om.
De fem-sex gånger per år jag fotograferar bröllop brukar jag lämna ifrån mig ett begränsat antal bilder, om jag har sju bilder med brudparet uppställt som ser bra ut så tar jag bort fyra av dem.

Jag levererar vad vi är överens om.
Företag vanligen på CD och privata bilder (bröllop) på papper från fotolabb.
Aldrig att jag skulle lämna ifrån mig något som inte är bra, aldrig.
Spelar ingen roll om ”kunden” säger att det inte är så noga, tro dem aldrig. Ditt liv hänger på varje liten fotografering du gör och man lämnar inte ifrån sig material som man inte kan stå för.

Tycker jag.

Men om/när du fotar ett evenemang/bröllop eller liknande där kunden vill ha kanske 100-200 bilder, sitter du och justerar alla en och en då eller?

/Jocce

Re: Re: Re: Hur gör ni vid "evenemangs" uppdrag?

Jocce skrev:
Men om/när du fotar ett evenemang/bröllop eller liknande där kunden vill ha kanske 100-200 bilder, sitter du och justerar alla en och en då eller?

/Jocce

Ja, är det korta svaret.

Vi säger att jag fotograferar ett bröllop.
(Numera gör jag inte så stora fotograferingar men vi låtsas.)
Kunden vill ha 100 bilder, jag kan nog misstänka att de flesta är likartade och kommer få samma jusetringar för färg/kontrast.
Att justera en bild behöver inte ta mer än 5-10 sekunder förutom tid för beskärning och att spara samt bränna på CD och skicka till labb förstås.

Att det kan ta tid spelar ingen roll, jag får ju betalt för 100 bilder och ju fler de är desto kortare tid per bild när man väl får upp tempot.

Det största jag gjort var ett par från New York som gifte sig i Bohuslän, de ville ha alla bilder oavsett mängd som jag tyckte var bra från deras påkostade bröllop. Det blev 350 (8x10") bilder som jag kopierade manuellt i färg. Det gick faktiskt ganska snabbt, jag gjorde det på en dag.

Jag förstår inte varför man inte ägnar tid åt att få bilderna bra, det handlar ju inte om att sitta en timme per bild och fila.

Numera när jag fotograferar bröllop fotograferar jag kanske 150 exponeringar varav jag visar 80-100 för kunden som utskrivna kartor med nio bilder på en A4.
Jag grundjusterar dem bara, sätter exponering och färg rätt, pular inte med att lätta upp ögon och mörka ned bakgrunden.
Sedan får de välja ut de bilder de vill ha och jag tar fram dem i 18x24 (vanligen).
Då lägger jag ned mer omsorg på att retuschera och lätta upp brudens ansikte med mera.
Senaste bröllopet ville kunden ha 30 bilder från.

mipert skrev:

Jag skriver under på miperts resonemang. Fotade ett bröllop (förra året). "Det var inget noga med bilderna, ta bara en massa bilder..:" Ungefär så lät det FÖRE bröllopet.

Efter bröllopet var det MYCKET höga krav på vilka bilder som skulle väljas ut för vidare bearbetning (förstoring, tack-kort etc)!

Minsta "konstiga" min eller uttryck på någon person på exempevis en gruppbild - åkte direkt i papperskorgen.

mipert skrev:
Spelar ingen roll om kunden säger att det inte är så noga, tro dem aldrig. Ditt liv hänger på varje liten fotografering du gör och man lämnar inte ifrån sig material som man inte kan stå för.

Ja, det tål att upprepas. Den sämsta bilden blir tyvärr alltid referenspunkten. Glöm aldrig det!

Du har lämnat in bilen för omlackering. Bilen kommer tillbaka i mer än perfekt skick sånär som på motorhuven som har en blaffa mitt på - vad säger du sedan till dina vänner när de vill ha en rekommendation på en bra billackerare? Ja, om billackeraren snabbt fixade till sitt misstag så kanske han fortfarande har ditt förtroende.

Hur gör du för att reparera en bröllopsbild? Jag kan lova dig att billackerarens svar blir inte att han slänger motorhuven i efterhand.

Säg heller aldrig till kunden att en bild denne tycker är bra är kraftigt retuscherad. Eller värre - att den blev bra bara för att du bytt ut brudens blundande ögon mot ett par öppna från en annan bild i samma serie. De kommer aldrig gilla den bilden sedan.

Lämna ifrån dig bra bilder. Blir kunden nöjd så skall de veta att det beror på att du är en bra fotograf.

/G

ANNONS