Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Jag är helt novis på detta med raw formatet. Skulle någon kunna beskriva för mig hur man gör.

Från att jag tar bilderna med min D70, tankar över filerna till datorn och till slut öppnar dom i PS CS.

Mycket tacksam för svar.

Ladda in bilderna på hårddisken. Öppna mappen med bilderna med "browser" i Photoshop CS. Då får du fram småbilder på alla bilder i mappen. Klicka sedan upp den bild du vill konvertera och gör dina inställningar.

Bäst kvalitet får du om du konverterar till 16-bitar och sedan gör alla ändringar i 16-bitars läge. Först när bilden är klar konverterar du till 8-bitar.

froderberg skrev:
Ladda in bilderna på hårddisken. Öppna mappen med bilderna med "browser" i Photoshop CS. Då får du fram småbilder på alla bilder i mappen. Klicka sedan upp den bild du vill konvertera och gör dina inställningar.

Bäst kvalitet får du om du konverterar till 16-bitar och sedan gör alla ändringar i 16-bitars läge. Först när bilden är klar konverterar du till 8-bitar.

Detta förutsätter att du har uppgraderat cameraraw-delen i PS CS. Har du haft Nikon View installerat måste du ta bort en plugin som Nikon View lagt till (som jag glömt bort vart den låg).

Tack för hjälpen kära vänner. Funkar kanon efter att jag hämtade 2.2.

Nu ska man bara lära sig fördelarna med raw? Man lär så länge man lever...

Innebär det att om man inte har Photoshop CS är det kört med att behandla raw-bilder från D70?
Med kameran följde endast en trial-version av Nikon Capture.
/Robert

Nej, kört är det inte för open source programmet dcraw stöder D70 NEF och det finns numera även en bra lättarbetad dcraw plugin till Gimp 2 som låter en finjustera vitbalans och levels redan innan konverteringen till 8-bitar (så att minimalt med information förloras).

Tidigare var det ganska omständigt att använda dcraw på grund av avsaknaden av förhandsgranskning, men tack vare den nya pluginen till Gimp har det blivit mycket smidigare.

Tack för tipsen om dcraw och Gimp2.
Jag ska hämta hem filerna och sätta mig in i hur de installeras och fungerar, men allra först ska jag leka med min sprillans nya D70!
/Robert

ANNONS