Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Tjao!

Vinjettering ja! Visst kan det vara underbart vackert och visst är det härligt att man kan lägga på det i efterhand med sin dator när man nu vill ha det!

Men ibland uppstår problem med denna metod! En utfrätt himmel tex.! Ibland är det omöjligt att få en snygg (konstruerad) vinjettering just eftersom att en vekrklig vinjettering skulle ha gett mer detaljer i de ljusa målnen ut mot kanterna men den konstgjorda vinjeteringen inte gör det.

Så till min fråga:

Har du listat ut nåt bra sätt att få en snygg och jämn (verklig) vinjettering på en systemkamera? Hur gör du?

//Eric
 
Vinjettering är mig veterligen en artefakt som upp står vid fotografering med vissa vidvinkelobjektiv. Alltså inget som går att skapa med en särskild bländare/slutarinställning.
 
Tullo skrev:
Vinjettering är mig veterligen en artefakt som upp står vid fotografering med vissa vidvinkelobjektiv
Fast fenomenet som uppstår med vidvinklar är inte vinjettering utan ljusbortfall. Vinjettering kan man åstadkomma genom att blockera ljus.

Det kanske kan gå att åstadkomma något bra om man ritar på ett uv-filter med spritpenna? Med längre brännvidder tycker jag i alla fall att det borde funka ypperligt. Jag kan tänka mig att man kan variera graden av nedmörkning genom att dutta ett mer eller mindre tätt raster.
 
jimh skrev:
Fast fenomenet som uppstår med vidvinklar är inte vinjettering utan ljusbortfall. Vinjettering kan man åstadkomma genom att blockera ljus.

Det kanske kan gå att åstadkomma något bra om man ritar på ett uv-filter med spritpenna? Med längre brännvidder tycker jag i alla fall att det borde funka ypperligt. Jag kan tänka mig att man kan variera graden av nedmörkning genom att dutta ett mer eller mindre tätt raster.

Stämmer säkert.
Vad det gäller att rita på UV så misstänker jag att ljusbortfallet/vinjetteringen kan tendera att bli för mörk och skarp. Kör burn tool/efterbelys i photoshop istället, tror det blir snyggare samt ger större frihet att påverka resultatet..
 
Tullo skrev:
Vad det gäller att rita på UV så misstänker jag att ljusbortfallet/vinjetteringen kan tendera att bli för mörk och skarp.
Japp, om man täcker blir det nog det. Jag tänkte mer att man skulle "dutta" med pennan och göra ett mönster som inte täcker helt. Om det är tillräckligt långt från skärpedjupet borde det inte påverka bildinnehållet nämnvärt. Jag har dock inte testat, men blir lite nyfiken på att göra det.
 
Jag tror inte det ger skarpa kanter alls eftersom det modifierade uv-filtret eller motljusskyddet sitter så nära objektivet, kanske ger det för skarpa kanter om man har en mycket liten bländare.
Men själv tycker jag att den snyggaste vinjetteringen kommer från ett objektiv med extrem vidvinkel, en konverter med faktor 0,42 på ett 35mm objektiv blir väldigt snyggt eftersom det inte blir en helt rund cirkel av vinjettering då utan bara i hörnen :)

Edit:fixade lite grejer i inlägget...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.